Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskontokeskustelu palstalla

Vierailija
15.01.2026 |

Miksi uskonnosta keskusteleminen on kielletty palstalla? Ja puhun nyt ihan ev.lut kristinuskoon liittyvistä teemoista, joiden pitäisi olla suht tuttuja ja turvallisia suomalaisille. Mutta sen verran kiistanalaisia tuntuvat olevan, että kerta toisensa jälkeen täällä poistetaan alta aikayksikön monikin mielenkiintoinen uskontoon liittyvä aloitus. Ihan äskettäin  t a i v a s t a  käsittelevä aihe poistui suht vikkelään vain parinkymmenen (jos sitäkään) kommentin jälkeen. 

En nähnyt YHTÄKÄÄN solvaavaa viestiä. Mutta jokin jotakuta ärsytti taas. Epäilen, että kyseessä oli henkilö, jota ärsytti kovasti kommenttini, että erään keskustelijan edesmennyt ateisti-isä olisi taivaassa (eikä helvetissä), mikäli hänellä olisi eläessään ollut lähimmäisiään rakastava sydän. Eli että se riittäisi. Että ei tarvitsi olla mikään julkikristitty eikä varsinkaan ulkokullattu kristitty.

Jotakuta ärsyttää siis, että joku pääsee taivaaseen vain rakkauden siivin, kun hän itse, kylmäsydäminen on sentään maksanut kirjollisveroa koko ikänsä ja käynyt näyttäytymässä seurakunnan kekkereissä. 

Mutta asiaan. Kertokaa, miksi palstalla ei sallita uskontokeskusteluja, vaikka olisivat asiallisiakin. Eihän voi olla niin, että joku, jonka maailmankuvaa vastaan keskustelu sotii, käyttää valtaansa ja klikkaa hienot puheenvuorot ja hyvssä hengessä käydyn keskustelun taivaan tuuliin. 

Taivaan tuuliin... Ok, jatketaan taivaassa keskustelua kanssakeskustelijat :). Taivaassa ei ole sensuuria. 

Kommentit (268)

Vierailija
61/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on ihan sama kuin nää puppajutut. Aihe vaan eri.

Puppajutut?

Minä haastan ihmiset ajattelemaan, pohtimaan. Se on kaukana palstan puppajutuista. 

Osaavatko ihmiset enää lukea? 

Onko kukaan edes lukenut ajatuksella aloitustani?

(Wasting my time...)

Ap

Vierailija
62/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö uskiksilla ole omat keskustelupalstat ja ryhmät uskonasioista puhumista varten? Tää palsta ei välttämättä ole oikea paikka diippejä hengellisiä keskusteluja varten.

Minusta ajatus "uskisten omista keskustelupalstoista" on äärimmäisen tylsä. On tympeää keskustella vain samanmielisten kanssa. Tällainen monenkirjava sekapalsta antaisi mielenkiintoisen alustan monenlaisten äänten ja näkemysten esiintuomiselle ja erilaisten näkemysten vaihtamiselle. Minusta se on mielenkiintoista. Ei keskinäinen hymistely.

Ap

Mene sitten sinne missä ihmiset ovat valmiita haastamaan aatteesi, esim. ateistiryhmät. Kutsu heidät mukaan keskusteluun. Uskiksiin suhtaudutaan vihamielisesti juuri siksi että olette käännyttämisen kanssa kuin

Eihän ketään tällä palstalla vedetä väkisin mukaan mihinkään keskusteluun, vaan jokainen ihan vapaaehtoisesti avaa uskontoaiheisen ketjun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tehnyt vain yhden aloituksen 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Ehkä noin muutama sata veikkaan.

Vierailija
64/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todellakin kummallista jos Suomessa ei saa puhua kristinuskosta. Miettikää vaikka meidän Suomen lippua. Millainen se on? Siinä on risti. Siis RISTI. Mitä se symboloi? Kristinuskoa. Jos et usko, googleta. 

Ja Jeesuskin ilmestyi tänäaamuna aamupuuroosi! Jestas! Hallelujah!

Vierailija
65/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on provooooooooo

Vierailija
66/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on provooooooooo

Huono provoooooo

Vierailija
67/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnosti väitellä uskontojen järjettömyydestä viimeksi joskus 15v, mutta sittemmin olen viisastunut ja ymmärtänyt että aikansa voi käyttää viisaammin kuin vääntämällä keharitason ihmisten kanssa heidän harhoistaan. Nykyään toivon vain että kaikki hihhulit kuolee pois että ihmiskunta pääsee vihdoin eteenpäin.

Kiihko ateistina pidän tuollaista ajatusmaailmaa aivan kuvottavana ja pahana. 

Vierailija
68/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistoon

Vierailija
69/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kuuluu varmaan lentävän monsteri hirviön uskontoon

Vierailija
70/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa keskustella uskonnoista. Harrastan uskontotiedettä ja olen ateisti. 

Mistä sä olet ap keksinyt, että hyvillä teoilla voisi päästä kristittyjen taivaaseen? 

Vierailija
71/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistoon

Hiljaa! Poistan sen pylleröstäsi kun olen itse tullut.

Vierailija
72/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kuuluu varmaan lentävän monsteri hirviön uskontoon

Näin luulen

Vierailija
73/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontoa ei pidä tyrkyttää joka paikassa! Eikö tämä palsta voi olla rauhassa teiltä?!!!

Vierailija
74/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa keskustella uskonnoista. Harrastan uskontotiedettä ja olen ateisti. 

Mistä sä olet ap keksinyt, että hyvillä teoilla voisi päästä kristittyjen taivaaseen? 

Trolli vastaa itselleen 😅

Vierailija
75/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskontoa ei pidä tyrkyttää joka paikassa! Eikö tämä palsta voi olla rauhassa teiltä?!!!

Näetkö yhtään uskovaa tässä ketjussa ?????

Vierailija
76/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tehnyt vain yhden aloituksen 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Ehkä noin muutama sata veikkaan.

Mieluummin yksi nolla vielä perään.

Vierailija
77/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, enkä trolli. Mä kommentoin täällä aika usein uskontoaiheisia juttuja, koska uskontotiede tosiaan on mun erityismielenkiinnon kohde. 

Vierailija
78/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnosti väitellä uskontojen järjettömyydestä viimeksi joskus 15v, mutta sittemmin olen viisastunut ja ymmärtänyt että aikansa voi käyttää viisaammin kuin vääntämällä keharitason ihmisten kanssa heidän harhoistaan. Nykyään toivon vain että kaikki hihhulit kuolee pois että ihmiskunta pääsee vihdoin eteenpäin.

Kiihko ateistina pidän tuollaista ajatusmaailmaa aivan kuvottavana ja pahana. 

Miksi? Hihhulit itse odottavat kuolemaa kuola suusta valuen. Minulle se on sama ja se miten he sen hoitavat, kunhan minun ei tarvitse olla osallisena siihen mitenkään.

Vierailija
79/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö uskiksilla ole omat keskustelupalstat ja ryhmät uskonasioista puhumista varten? Tää palsta ei välttämättä ole oikea paikka diippejä hengellisiä keskusteluja varten.

Minusta ajatus "uskisten omista keskustelupalstoista" on äärimmäisen tylsä. On tympeää keskustella vain samanmielisten kanssa. Tällainen monenkirjava sekapalsta antaisi mielenkiintoisen alustan monenlaisten äänten ja näkemysten esiintuomiselle ja erilaisten näkemysten vaihtamiselle. Minusta se on mielenkiintoista. Ei keskinäinen hymistely.

Ap

"Mene sitten sinne missä ihmiset ovat valmiita haastamaan aatteesi, esim. ateistiryhmät. Kutsu heidät mukaan keskusteluun. Uskiksiin suhtaudutaan vihamielisesti juuri siksi että olette käännyttämisen kanssa kuin puhelinmyyjiä, tai kuin feissareita kadulla: yritätte napata random ihmiset mukaan keskusteluun joka ei kiinnosta heitä v.ttujakaan kun heillä olisi parempaakin tekemistä ja olette lopulta vain tiellä."

En lukeudu kyllä tippaakaan tuohon kuvailemaasi ryhmään uskiksista, jotka ovat kuin puhelinmyyjiä :D ja tuppaavat eteen, kun ihmiset haluavat vain kävellä ohi. Se, että haluan täällä keskustella, vaihtaa mielipiteitä, ei tarkoita että haluaisin "käännyttää". Haluan vain ajatustenvaihtoa. Minun näkemys on minun näkemys, sen ei tarvitse olla kaikkien muiden näkemys enkä edes halua olla mikään käännyttäjä, vastenmielinen jo ajatuksenakin. Mitä mielenkiintoista sellaisessa on? Eihän se ole mitään keskustelua, vuorovaikutusta vaan manipulointia. En ole tavanomaisella tavalla ts. perinteisellä tavalla uskova. Uskomiseni on avarakatseisempaa kuin tiukkapipoinen kristinusko.

Ap

Vierailija
80/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, enkä trolli. Mä kommentoin täällä aika usein uskontoaiheisia juttuja, koska uskontotiede tosiaan on mun erityismielenkiinnon kohde. 

Uskontotiede 😂😂😂😂😂😂😂😂. Oletkin oikein tiedeketjussa 😆

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän