Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko se "vanha miesten maailma" todella niin huono?

Vierailija
15.01.2026 |

Vaikka joku 70-80 luvun meno, joka on monen mielestä täyttä painajaista?

- kouluissa opittiin ja osattiin käyttäytyä

- lähes kaikki pariutuivat ja saivat lapsia

- töitäkin riitti tällä systeemillä jokaiselle halukkaalle

- vaatimatonkin työ toi riittävän elintason, ei tarvitttu tukia palkan päälle kun hintatasokin oli järkevä

- töissä sai nauraa räkäisesti ja kertoa härskejäkin vitsejä, nyt murjotetaan ja kärsitään mt-ongelmista

Listaahan voisi jatkaa loputtomiin, mutta eiköhän tuosta jo pointti tule esiin.

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sinusta hyvä, että on naiskiintiöt? "

Kerrotko muuten missä meillä on jotain tavallista ihmistä koskevia naiskiintiöitä? Ainoat viralliset lienee pörssiyritysten hallituksissa ja joissain kunnallishallinnon lautakunnissa.

Vierailija
22/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle kelpaisi, jos olisin mies. Naisena olen tyytyväinen, että ollaan noistakin ajoista eteenpäin päästy.

Onko sinusta hyvä, että on naiskiintiöt? Haluatko sinä tulla valituksi sukupuolesi vuoksi etkä taitojesi vuoksi?

Miehille on aina ollut mieskiintiöt ja munalla on päästy ja edelleen päästään töihin pätevämpien naisten ohi, joten turhaan ul iset siellä.

-eri

Nyt on kyllä tiukat psykoosit. Jos olisit ollut työelämässä, niin tietäisit että pätevin saa paikan. Ei kukaan pomo palkkaa huonompaa tekijää rasitteeksi.

Kylläpä kuule hyvinkin palkkaa sen "sopivimman" usein, vaikka toinen olisi pätevämpi. Tämä toki varsinkin yksityisellä, jossa pätevyys ei ole se tärkein valintakriteeri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sinusta hyvä, että on naiskiintiöt?"

Mitkä naiskiintiöt? Eihän niitä oikeasti edes käytännössä ole.

Vierailija
24/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et vastannut kysymykseen. Haluatko sinä tulla valituksi sukupuolesi vuoksi etkä taitojesi vuoksi?"

Miksi oletat että taidot olisivat jotenki heikommat jos tulee valituksi kiintiössä? Kiintiöitähän tehdään siksi että joku ryhmä ei tule jostain syystä normaalisti valituksi vaikka olisikin oikeasti ihan pätevä.

Vastaa nyt kysymykseen äläkä kierrä. Haluatko sinä tulla valituksia sukupuolesi vuoksi etkä taitojesi vuoksi? 

Vierailija
25/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle kelpaisi 80-luku takaisin. Tavikset eivät päässeet internettiin. Eivät edes tienneet mikä se on. Nyt on vain ikuinen syyskuu. 

Vierailija
26/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle kelpaisi, jos olisin mies. Naisena olen tyytyväinen, että ollaan noistakin ajoista eteenpäin päästy.

Onko sinusta hyvä, että on naiskiintiöt? Haluatko sinä tulla valituksi sukupuolesi vuoksi etkä taitojesi vuoksi?

Miehille on aina ollut mieskiintiöt ja munalla on päästy ja edelleen päästään töihin pätevämpien naisten ohi, joten turhaan ul iset siellä.

-eri

Nyt on kyllä tiukat psykoosit. Jos olisit ollut työelämässä, niin tietäisit että pätevin saa paikan. Ei kukaan pomo palkkaa huonompaa tekijää rasitteeksi.

Palkkaapas jos on esim sukulainen tai muuten jotenkin hyvä tyyppi-tuttu. Kokemusta on ja todella vaikeaa olla töissä kun surkimus on suosikki ja usein vieläpä pomoa manipuloiva muita selkään puukottava opportunisti.

Vierailija
27/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan osattiinko silloinkaan nauttia, että onpa nyt paremmin kuin joskus tulevaisuudessa tulee olemaan? Vai valitettiinko silloinkin, että kyllä kaikki on menny niin ihimeelliseksi, ja kyllä parikytä vuotta sitte oli paremmin?

Vierailija
28/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko sinusta hyvä, että on naiskiintiöt?"

Mitkä naiskiintiöt? Eihän niitä oikeasti edes käytännössä ole.

Käytännössä on. Jos esimerkiksi johtajissa tai yrityksen hallituksessa ei ole x määrää naisia, niin saa uutisotsikot riesakseen. 

Vierailija
29/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vastaa nyt kysymykseen äläkä kierrä. Haluatko sinä tulla valituksia sukupuolesi vuoksi etkä taitojesi vuoksi? "

Riippuu täysin siitä että olenko oikeasti myös pätevä siihen hommaan.  Jos sillä paikataan sitä ongelmaa että naista ei sille paikalla yleensä ole ollut tapana paikata vaikka hän olisi miten pätevä niin silloin se ei ole minulle ongelma. Jos taas kyse on minun suosimisestani pätevämmän miehen kustannuksella niin tietenkään en.

Mutta kuten jo aikaisemmin on sanottu, naiskiintiöitä ei nykyäänkään käytännössä ole. Ennen vanhaan taas ihan faktisesti oli paikkoja joihin miehiä suosittiin.

Vierailija
30/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käytännössä on. Jos esimerkiksi johtajissa tai yrityksen hallituksessa ei ole x määrää naisia, niin saa uutisotsikot riesakseen. "

En ole kuullut moisesta eikä tuo muuten ole edes mikään kiintiö vaan julkisuuden paine. Mutta vaikka pitäisikin paikkaansa niin koskee jotain prosentin murto-osaa ihmisistä. Ei siis ole normaalien ihmisten elämässä mikään juttu.

Vierailija
31/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se kelpaisi monelle miehelle.Naiselle tuollaisella maailmalla ei ole paljon annettavaa.

Vierailija
32/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän ne vanhoina hyvinä aikoina tuli miehetkin valituiksi juuri sukupuolensa vuoksi. Miehiä  palkattiin sukupuolensa takia duuneihin ja virkoihin ja naiset ohitettiin suvereenisti, kahvia pääsivät kaatelemaan herroille jos nainen oli nuori ja sievä. Mitä siis vingut? Taidat olla ihan liian nuori muistamaan sitä todellisuutta.

Vastaa nyt kysymykseen äläkä kierrä. Haluatko sinä tulla valituksia sukupuolesi vuoksi etkä taitojesi vuoksi? 

No juu, miksi ei? Saatte miehet maistaa omaa lääkettänne hetken aikaa. Ihan piruuttani voisinkin tehdä sen ja ottaa jonkun hyväpalkkaisen homman. Kato naisten vuoro etuilla nyt, teidän miesten vuoro oli ja meni.

Et oo kuitenkaan tainnut huomata että niillä naisillakin on silti oltava sopiva koulutus ja kokemus niihin hommiin johon ne hakee, vaikka olis mikä kiintiö. Ei niihin duuneihin peruskoulutodistuksella mennä. Ja kun suurempi osa korkeasti koulutetuista on nykyään naisia niin olishan se outoa jos naisia ei korkeissakin viroissa olisi jo pilvin pimein. Oli sitten kiintiö eli ei.

Vierailija
33/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotket aloituksessa nyt yhteen asioita, jotka ei mitenkään kuulu toisiinsa. 

Esim. sovinistiset vitsit ja kasarin hyvä työllisyystilanne. 

Vierailija
34/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko varmasti 70-luvullakin osa jengiä haikaili vanhojen hyvien aikojen perään. 20-luvulla oli kaikki paremmin.

Vierailija
35/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai oli 70-luvulla töitä kaikille.

Ei todellakaan ollut. Ruotsiin työnperässä lähti esim vuosina 1968-1971 peräti 111  000 ihmistä.

70-luvulla oli ihan hirveä työttömyys. Vielä koko 70-luvun suomalaisia lähti Ruotsiin sankoin joukoin joka vuosi.

Mies ehkä oli "kunnollinen" jos ei lyönyt tai ryypännyt jatkuvasti, mutta naiset kärsi. oli nimittäin sanonta, että ihan hyvä mies se on SELVINPÄIN, eli sekin riitti, että mies ei lyönyt selvinpäin, vaikka kännissä hakkasikin.

Olihan se toki miehille mukavaa, mutta ei vaimolle ja lapsille.

Vierailija
36/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä en noihin aikoihin haluaisi palata. Olihan se aika kurjaa aikaa monille miehillekin. 

Vierailija
37/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä ole ikävä menneisyyteen, nykyään on elämä ihanan helppoa. Tinderistä saa valita seuran jo samalle illalle ja woltti toimittaa ruuat kotiin, molemmissa palveluissa suosin etnistä tarjontaa.

Moni tuttukin tapailee useampaakin miestä ja se tuo vaihtelua sekä sopivalla tavalla jännitystäkin tähän muuten niin pimeään vuodenaikaan.

Vierailija
38/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt -75 enkä koe, että olisin elänyt "miesten maailmassa". Omassa lähipiirissä, perheessä, koulussa, kaveripiirissä, sellaista ei ollut. 

Toi, että kunnioitettiin opettajaa ja auktoriteettejä yleensäkin, ei mihinkään sellaiseen liittynyt. 

Vierailija
39/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Vanha mainos: "Mene munalla töihin". 

Vierailija
40/182 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kertoo miehistä, että he voivat huonosti, jos eivät pääse haukkumaan naisia työpaikalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi