Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunnon sähköennakko?

Vierailija
15.01.2026 |

Mitä tämä käytännössä siis tarkoittaa? 

Vuokra-asunnon ilmoituksessa on mainittu, että "sähkö 0,15 snt/kWh, perusmaksu 10,47 euroa/kuukausi, sähköennakkomaksu 76,00 euroa/kuukausi". 

Eli jos kulutus on vaikkapa 100kW/h kuukaudessa, niin maksankoako vuokralainen todella 15€ + 10,47€ + 76€ = 101,47€ kuukaudessa pelkästään sähköstä? 

Mihin tuo ennakkomaksu menee? Tarkistetaanko todellinen kulutus jotenkin ja tasataan kerran vuodessa kuten yleensä vesi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vuokranantajalta

Minä käsittäisin tuon niin että sähköennakko on joka kuukausi 76€/kk ja se sisältää jo tuon perusmaksun. Mutta sitten kun tulee tasauslasku niin kulutus on lasketaan tuolla 0,15snt/ kwh

Voin olla väärässä joten varminta on kysyä vuokranantajalta

Vierailija
2/6 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loordi yrittää vetää puolet välistä sähkön hinnassa, takuulla joku 7-8 sentin soppari ja perusmaksu alle vitosen kuussa.

Käske loordin mennä potkimaan kiviä ja työntelemään sopparia anukseensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ymmärrä mitä ennakko tarkoittaa?

Vierailija
4/6 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne maksaa takaisin (hyvittävät vuokran määrässä) aikanaan sitten sen, mitä et ole kuluttanut. Itse sain juuri vuoden alussa tämän vuoden uusien vuokralaskujen mukana hyvityksen, niin, että helmikuun vuokrasta oli vähennetty säästämäni sähkö. Meillä ei saa veden säästeliäästä käytöstä hyvitystä, eli täällä otetaan pitkiä nautinnollisia suihkuja ja lotrataan oikein kunnolla koko rahan edestä.

Vierailija
5/6 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina tehnyt oman sähkösopparin. Ei vuokranantajalla ole mitään tekemistä sinun sähkönkulutuksesi kanssa.

Vierailija
6/6 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina tehnyt oman sähkösopparin. Ei vuokranantajalla ole mitään tekemistä sinun sähkönkulutuksesi kanssa.

Vuokralaisellani sähkö kuuluu vuokraan kulutti mitä kulutti, laskennallinen 25€/kk.  Mutta tuo 75€/kk on tosiaan huima jos ei lattialämmitys tms ole sähköllä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän