Suomalaiset on lopettaneet kuluttamisen
Talous ei kasva kun ihmiset ei kuluta..
Miksi Suomi lakkasi ostamasta?
Yli 850 suomalaista kertoo nyt, miksi he eivät uskalla enää käyttää rahaa. ..
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29b3bb9d-1137-4a9c-8d9c-1f4e79619be7
Kommentit (105)
Just ostin netistä 3 vaatetta ja kengät. Säästin noin 300 euroa lähtöhinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Sijoita, sijoita ohjeistavat raharikkaat, ja ostavat kaupasta punalaputettuja ruokia. Kun se taho, jolla olisi varaa kuluttaa, vain sijoittaa saadakseen aina vain enemmän voittoa, ei kuluta entiseen malliin. En tiedä, mitä tekevät rahoilla, kun aika heistä jättää.
Jättävät seuraavalle polvelle. Vain köyhä typerys laittaa kaiken haisemaan heti, ja sitten on taas tuulenhuuhtoma perse. Siksi hän onkin ikuisesti köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Sijoita, sijoita ohjeistavat raharikkaat, ja ostavat kaupasta punalaputettuja ruokia. Kun se taho, jolla olisi varaa kuluttaa, vain sijoittaa saadakseen aina vain enemmän voittoa, ei kuluta entiseen malliin. En tiedä, mitä tekevät rahoilla, kun aika heistä jättää.
Jättävät perinnöksi. Ostavat myös palveluita sitten, kun eivät pysty jotain enää itse tekemään.
Juuh. Paitsi kun joku ulkomainen toimija tulee myymään mysteerilaatikoita kilohintaan, tai tik tokissa käsketään ostamaan muovinen kurpitsa ikeasta
Silloin ei olla köyhiä
Vierailija kirjoitti:
Jos olet viime aikoina seurannut vanhustenhoidon tilannetta, niin ihan varmasti niille rahoille on käyttöä. Mitä enemmän sulla on rahaa ostaa yksityiseltä palveluntarjoajalta erilaisia hoivapalveluita, sitä pidempään pystyt asumaan omassa kodissasi. On myös paljon liikkumista helpottavia apuvälineitä, joita ei kuitenkaan saa julkiselta. Esim isäni osti muutama vuosi sitten asuntoonsa porrashissin. Maksoi silloin noin 10 000 €. Ei sellaista olisi saanut mistään apuvälinelainaamosta eikä edes maksusitoumusta hyvinvointialueelta sellaiseen.
Ämpäreitä ei ole koskaan liikaa: yksi mökille, toinen kotiin, kolmas autotalliin, neljäs naapurille, viides myyntiin, kuudes kylpyhuoneeseen, seitsemäs varuille, kahdeksas saunaan, yhdeksäs vaikka perunoille keittiöön, kymmenes lasten legoille.
"Consumerism is the perfection of slavery"
- Professor Jian
Näin olen tehnyt. Kiitos huutelijoiden, että sun työpaikka voi koska vaan mennä alta.
Vierailija kirjoitti:
Omat nuoret saa ne, jos heillä ei vaikka ura koskaan urkene.
Aloin vähentää kulutustani kun työttömyys iski ja oli pakko hakea toimeentulotukea. Velkojakin oli ja ulosottoja. Kun niistä pääsin eroon eli maksoin viimeisenkin erän, olo oli mahtava. Vähensin myös työntekoa. Säästömoodi jäi päälle ja niin elän vieläkin. Vain kesätöiden jälkeen tuhlailen, tehdään pikku parin viikon autoreissu Baltiaan. Ei ole hallituksen toimien syytä tai ansiota vaan aikanaan tehtyjen väärien valintojen tulos.
"Suomalaiset on lopettaneet kuluttamisen"
Allt sparas på, till och med bokstäverna är nuförtiden på kort.
Tulipa mieleen vielä sellaisetkin asiat, että nykyisin asunnot on pieniä ja säilytystilaa vähän. Lisäksi yhä useampi saa riesakseen vielä kuolinpesien irtaimistonkin, eli kiinnostus mennä ostamaan jotain uutta on aika matala. Mä just maanantaina pääsin eroon lähes kaikista kiinalaisista astioistani, koska vaihdoin ne puoleen tusinaan sellaisia kahvikuppeja, joille taas mulla itselläni on käyttöä. Siskoni otti ne kiinalaiset astiat ja laittoi taas omia astioitaan tyttärelleen ja pojalleen. Nämä sitten taas vievät omia itselleen tarpeetotmiksi jääneitä kierrätyskeskukseen. Omat jo 1960-luvulla kuolleet isovanhempani olivat köyhiä eikä heiltä jäänyt oikein mitään irtaimistoa lapsilleen tai lapsenlapsilleen. Nyt monilla on jo niin paljon kaikkea, että käyttökelpoistakin tavaraa on kuolinpesissä yllinkyllin.
Olen työtön 56-vuotias nainen, en saa asumistukea enkä mitään muitakaan tukia. Elän säästöillä, olen ollut jo yli kolme vuotta työtön. Kohtahan nuo säästöt loppuu, mitäs sitten, sittenkö Kelan luukulle.
Haluan tehdä töitä, olen todella hyvässä kunnossa, harrastan liikuntaa joka päivä, syön terveellisesti. Henkinen ja fyysinen kunto on todella hyvässä kunnossa. Töitä en vain saa. On tämä kummallinen yhteiskunta nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kuluta siitä yksinkertaisesta syystä, että mun palkka ei nykyään enää riitä mihinkään ylimääräiseen. Kädestä suuhun mennään tiliipäivästä toiseen.
Saahan sillä mallilla minkä vaan palkan loppumaan...?
Vierailija kirjoitti:
Jos mun ei tarvi syödä pääomaa, lapseni on aika lähellä tilannetta jossa voi elää ylemmän keskiluokan elämää tuotolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty edes haaveilemaan näistä. Ei pystynyt ostamaan mitään edes Black fridaysta kun rahaa ei vain ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty edes haaveilemaan näistä. Ei pystynyt ostamaan mitään edes Black fridaysta kun rahaa ei vain ole
sama juttu, viime vuonna joulun aikoihin en ostanut mitään kun rahaa ei ole, eikä ole nytkään ylimääräistä. sen sanon että suomen tulevaisuus ei hyvältä näytä mikäli tätä työttömyyttä ei saada vähennettyä!
-ERI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mun ei tarvi syödä pääomaa, lapseni on aika lähellä tilannetta jossa voi elää ylemmän keskiluokan elämää tuotolla.
Itse oman omaisuuteni tienanneena työuran alkupuolella olevana kiinnostais kysyä, että eihän lapsesi loisi rahoillasi? Mua hävettäis jos eläisin vanhempieni rahoilla.
Tosin tiedän, että nykyään monille on liikaa elintason pudotus, kun muutetaan pois kotoa, ja sitten ollaan vanhempien taskuilla. Noloa.
NykySuomi on tullut tiensä päähän, eikä hallitus tee yhtään mitään