Työ laitoksessa
Työskentelen sijaisena erilaisissa laitoskohteissa. Pari kertaa olen epäillyt, että minun terveystietojani ym urkitaan, koska olen sivukorvalla kuullut asioita jotka voisi liittää minuun. Voiko tämä olla käytännössä mahdollista? Saako siis työkohteen henkilökunta urkkia tietojani ja miten voisin sen selvittää?
Kommentit (10)
Joku tarkastaa ainakin turvallisuuteen vaikuttavat tiedot. Kuka, eri asia. Laitos ei ole ihmisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Joku tarkastaa ainakin turvallisuuteen vaikuttavat tiedot. Kuka, eri asia. Laitos ei ole ihmisen paikka.
Kuten mitä?
Vierailija kirjoitti:
Rikosrekisterihän pyydetään työntekijältä erikseen sellaisiin kohteisiin joissa sitä tarvitaan ja se pitää itse maksaa ja toimittaa työnantajalle jos hän pyytää. Onko tässä joku muukin vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Eli en siis ainakaan kuvittele omiani
T. Laitoshuoltaja
Turvallisuusselvitys tehdään etukäteen ja sen tulos on läpäisty tai ei läpäisty. Ei siitä työkaverit saa mitään tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä?
Hyvä kysymys. Riippuu kai laista, mitä kaikkia tietoja saa.
Miksi työnantaja ei kysy lupaa turvallisuusselvityksen tekoon tai ilmoita siitä minulle?
Vierailija kirjoitti:
Miksi työnantaja ei kysy lupaa turvallisuusselvityksen tekoon tai ilmoita siitä minulle?
Kyllä siihen suostutaan työsopimusta tehtäessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä ainakin Supon sivuilla sanotaan, että työntekijältä pyydetään ensin lupa ja työpaikkailmoituksessa tulee olla maininta työntekijän turvallisuusselvityksestä.
Olen huomannut joissakin työpaikkailmoituksissa näin olevankin, jos työ on valtion laitoksessa esim vankila tai kela.
Up