Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntoilen joka päivä kotona, haluatko amatöörin ilmaiset vinkit? :) Eikun kysymään.

Vierailija
14.01.2026 |

Muita samanlaisia on todennäköisesti palstalla useampia, laittakaa tekin vinkkinne ja vastaan väittäkää, jos olen väärässä. Kuntoilu kotona on joka tapauksessa helppoa ja hyödyttää jokaista.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös! En tähtää mihinkään ihmeelliseen, kunhan pysyy yllä. Aamuisin teen pienen setin lihaskuntoa, lisäksi pitkin päivää lyhyitä tuokioita. Etätyö/hybridi auttaa tässä, toimistolla ei ehkä tule punnerrettua tai kyykättyä vaikka olisi aikaa. 

Pyrin myös työhön ja arkeen liittyvät matkat liikkumaan lihasvoimin eli fillari käytössä tai kävelen. 

Tällä erää minulla ei ole salijäsenyyttä vaan treenaan kotona ja lisäksi käytän niitä maksuttomia ulkokuntoilupaikkoja.

Kuulostaa hyvältä. Juuri tätä ajan takaa aloituksellani, muutkin tietysti ovat keksineet saman. Salille ei aina ehdi eikä jaksa lähteä, kotonakin voi kuntoilla ja alkuinvestoinnit ovat aika pienet. 

Mulla on jalkaprässi takakuistilla, kun en viitsi niin painavaa laitetta ottaa yläkertaan. Olisikin lähellä ulkokuntoilupaikka, mutta maaseudu

Tuo jalkaprässi vaikuttaa jo investoinnilta. Minulla on pieniä juttuja, kuten pari mattoa, joogapyörä ja -tiiliä, eripainoisia kahvakuulia. Mutta tosiaan olen viime vuosina keskittynyt kehonpainoon eniten. Kävin jossain välissä salilla mutta tavallaan se joskus oli jopa treenin este kun sinne ei tullut lähdettyä ellei pystynyt olemaan tarpeeksi pitkää väliä. Tuli myös kropan kanssa ongelmaa niin lopetin jäsenyyden. Myöhemmin olin jonkun aikaa töissä paikassa jossa oli henkilökunnalle maksuton kuntosali ja sitä hyödynsin pari kertaa viikossa. Nyt on menty jonkun aikaa vain noilla yllä kuvatuilla. Aloittelen myös tanssitunteja ensi viikolla mutta se menee enemmän huvi-kategoriaan eli ensisijainen motivaattori ei ole kunnon kohotus tai kropan muokkaus.

Vaikka tuossa aiemmin joku kirjoitteli etenemisestä ja tavoitteista niin olen niiden suhteen kyllä laiska. Toki välillä tulee innostuttua haastamaan itseä vaikka lankuttamisen pidentämisessä tai kesäisin yritän saada tangossa edes muutaman leuan, tms mutta ei mitään kovin lineaarista kyllä. Se on jo ilo että jaksaa polkea töissä pitempiäkin matkoja ja se itse liikkumisen ilo. Tässä illalla käytiin tytön kanssa hiihtämässä ja se on aina niin mukavaa hommaa lumisessa maisemassa. Just sopiva koko kropan rasitus ja ei kun saunaan.

Vierailija
62/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Millainen hyppynaru sulla on? Varmaan paksuhko ja köysimäinen? En löytänyt kaupasta minkäänlaista. Ap"

Ne kaupan narut menee poikki jos hypit pihalla asvaltilla tai pihakiveyksellä. Oikeastaan ihan rautavaijerikin katkee alle puolessa tunnissa. 

Olen huomannut että paras edullisin on sähköjohto, jossa on kumipinta.  Noin 3-5mm paksu. Voi löytyä vanhoista jouluvaloista tai puhelimen pidemmistä latureista. Vanhoista modeemeista tai reitittimistä. Hyvää sähköjohtoa kumipinnala.

Sekin katkee yhden treenin aikana, jos hyppelet pihakiveyksellä. Parempi laittaa matto alle niin vähentää kitkaa. 

Kirjoitat prisma hyppynaru, niin saat valikoimaa. Haluaisin itse joskus kokeilla housen hyppynarua ja tuota nahkaista versiota, mutta vähän pelkään että nekin menee rikki muutaman käyttökerran jälkeen.

Olen rikkonut kymmeniä hyppynaruja ja jos joka kerta kympin maksaa sellaisesta, niin vuo

Siinä tuli paljon käyttökokemusta, kiitos. En varmaan jaksa puolta tuntia hyppiä, voi tehdä tiukkaa 15 minuuttiakin, joten naru ei varmaan ihan heti mene rikki. Lapsena mulla oli sellainen voimakkaankeltainen hyppynaru, jossa oli hienot punaiset kahvat, ei mennyt rikki, vaikka asfaltilla käytössä. Silloin kaikki tavarat olivat kestävämpiä, jopa hyppynarut. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo jalkaprässi vaikuttaa jo investoinnilta."

En lainaa ihan koko viestiäsi, mutta jalkaprässi oli tosiaan investointi ja päänvaiva mihin sen sijoittaa. Ei mikään kodin kaunistus, mutta tärkeä investointi vanhuuden vuosia ajatellen. Ostopäätös syntyi, kun luin jostain miten tärkeää alavartalon ja pakaralihasten vahvistaminen on arjen toimintojen sujumisen kannalta. 

Tanssiminen on yksi kivoimpia juttuja elämässä, mutta murtsikkaa en osaa hiihtää lainkaan. En ole asustellut lumisissa paikoissa lapsena ja vanhempana sitten laskettelin vain. Se on jäänyt, koska mieheni ei tykkää siitä, mutta rinteessä olin teininä todella paljon. Ap

Vierailija
64/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kehittää anaerobista kapasiteettiani sekä voimakestävyyttäni. Mitä minun pitää tehdä?

Se riippuu lähtötasostasi ja siitä millaisista liikuntalajeista tykkäät. En kuitenkaan ole asiantuntija liikuntaneuvojana kuten otsikossa lukeekin. Joku ketjun muista kirjoittajista voi ehkä auttaa sinua. Tekoälyäkin kannattaa kokeilla. Ap

Vierailija
65/65 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kehittää anaerobista kapasiteettiani sekä voimakestävyyttäni. Mitä minun pitää tehdä?

Tee tulitikkuaskin mitalla etunojaa. 

Mene tulitikkuaskin verran alas ja pidä itsesi minuutin siinä. Laskeudu taas tulitikkuaskin verran alas ja pysy minuutti. Teet näin kunnes rintakehä on lattiassa ja alat nousta tulitikkuaskin verran ylöspäin. 

Paljon tehokkaampi voimaharjoite kuin tavallinen dynaaminen etunoja.

Sama leuanvedossa kehittää äärimmäisen rajua voimaa ja lihassoluja jotka omaksuu voimaharjotteita hyvn nopeasti, kun alat nostella tai työntää isompia kuormia. Kokeile kyykyllä samaa ja et kadu!

Jos teet painojen kanssa samaa myöhemmin, niin sinusta tulee TITAANI!