Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntoilen joka päivä kotona, haluatko amatöörin ilmaiset vinkit? :) Eikun kysymään.

Vierailija
14.01.2026 |

Muita samanlaisia on todennäköisesti palstalla useampia, laittakaa tekin vinkkinne ja vastaan väittäkää, jos olen väärässä. Kuntoilu kotona on joka tapauksessa helppoa ja hyödyttää jokaista.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"60 min naruhyppelyä on hyvä kevyt tapa korvata juoksulenkki."

Vain huippukuntoinen aikuinen pystyy 60 minuutin naruhyppelyyn eikä se ole mikään kevyt tapa korvata minkäänlaista juoksulenkkiä. Mielestäni tällaista potaskaa ei pitäisi kirjoittaa edes vauva-palstalle.

Ok. Olen siis hyväkuntoinen. Juoksin aikaisemmin kympin ja loukkaannuin nilkasta, niin kaveri ehdotti hyppynaruilua nilkkaa varoen ja se toimi. Mittailin älylaitteella että noin 60 min hyppelyä korvaa ripeän kympin juoksun. Juoksin kympin silloin noin neljäänkymmeneen minuuttiin - 50 min. 

Mun mielestä hyppynaruilu on rennompaa kuin juoksu, koska lattia on tasainen. Toki erilaisia hyppyjä kannattaa tehdä kuten kuntopiirissä tehdään. Sivuille pomppuja ja yhdellä jalalla ja steppikuvioita.

Joo kannattaa varmasti hyppiä 30 min tai vähemmän jos on huono kunto. Vertaisin kevy

Millainen hyppynaru sulla on? Varmaan paksuhko ja köysimäinen? En löytänyt kaupasta minkäänlaista. Ap

Vierailija
42/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa salilla tunnin verran käy koko kropan läpi ( ei välttämättä tunti riitä kun palautumiseen sarjan jälkeen on hyvä ottaa viisikin minuuttia veryttelyä ja pyörittelyä verenkierron lisäämiseksi), niin saa ihan tuloksia ja lihaskasvuakin aikaiseksi. Liikkeet pitää tehdä huolellisesti ja tarkkana. 

Puhelimella oleilu heikentää palautumista sarjojen välissä. 

Parempi olisi juuri hyppiä viisi minuuttia narua tai tehdä liikkuvuustreeniä ennen seuraavaa voimaa harjoittavaa rutistusta. Enemmistö menee istumaan ja puhelimelle, jolloin kroppa stressaantuu ja palautuminen heikkenee. 

Käsien pyörittely ja erillainen liikkuvuustreeni on edistävää salilla sarjojen välissä. Veri kiertää ja valmistautuu uuteen suoritukseen. 

Toinen virhe on lähteä tekemään penkin jälkeen kyykkytreeniä. Kroppa ei palaudu edellisestä suorituksesta. 

Optimaalisesti voimaharjoittelussa ei lähdetä käsitreenist

Eikö lihaskunto tarkoita voiman kasvamista? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen jumpannut kotona, kun en raaski maksaa salimaksuja ja pidän salitreeniä supertylsänä. Täällä voi hyvin vaikka ruokatunnilla etätöissä vetää erilaisia tanssitreenejä joista nautin tosi paljon, jotka on hauskoja ja kivoja - piristää mieltä samalla kun kasvattaa kuntoa. Hiihtoa ja avantouintia lisäksi. Mun on ihan turha koettaakaan tehdä mitään treeniä, joka ei ole kivaa, moti loppuu heti.  

Olen samanlainen, kuntosali on aina ollut tosi tylsää ja lisäksi ällöttää, kun muiden hikeä on laitteissa. Kotona voi tehdä kaikkea sekaisin ja usein minäkin pistän tanssiksi kesken kaiken, jos vaikka jumppa ei olekaan hyvä. Siirryn siitä sitten jalkaprässiin tai selkäjumppaan eikä tarvitse lähteä kotoa mihinkään, pääsee suoraan omaan suihkuun. Ap

Vierailija
44/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinteytynyt aivan järjettömästi sillä, että pari kertaa päivässä hytkyn musiikin tahtiin etätöissä. Intuitiivinen hytkyminen opastettuna ei vaadi mitään muuta kuin kyvyn heilua. Kotona kukaan ei katso oletko tahdissa, teetkö asiat oikein tai näytätkö nolona. Olen saanut valtavasti kehuja ja kyselyjä, että kuinka paljon urheilen. En haluaisi kertoa salaisuuttani kaikille tutuille. 

Loistavaa :D  Suuri salaisuus liikunnassa on se, ettei sen tarvitse olla mitään hienoa ja ihmeellistä, silloin sen saa sovitetuksi omaan arkeen. Ap

Vierailija
45/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös! En tähtää mihinkään ihmeelliseen, kunhan pysyy yllä. Aamuisin teen pienen setin lihaskuntoa, lisäksi pitkin päivää lyhyitä tuokioita. Etätyö/hybridi auttaa tässä, toimistolla ei ehkä tule punnerrettua tai kyykättyä vaikka olisi aikaa. 

Pyrin myös työhön ja arkeen liittyvät matkat liikkumaan lihasvoimin eli fillari käytössä tai kävelen. 

Tällä erää minulla ei ole salijäsenyyttä vaan treenaan kotona ja lisäksi käytän niitä maksuttomia ulkokuntoilupaikkoja.

Jos tekee esimerkiksi koko elämänsä venyttelyä osana kuntoilua, niin aika luonnollinen jatkumo on saavuttaa lopulta spagaatit, jos venyttely on aktiivista ja tunnollista toimintaa läpi nuoruudesta vanhuuteen.

Voimistelussa taas etunoja harjoittelu päätyy lopulta käsilläseisontaan ja punnerrukseen käsillä seistessä. 

Leuanvedoissa my

Ihan kiva mutta spagaatista ja venyttelystä: spagaatti ei ole mikään saavutus. Erityisen liikkuvista nivelistä ei tule mitään muuta kuin ongelmia vanhempana. 

Nykyään ei venyttelyssä muuten edes suositella kuin pumppaavia, "dynaamisia" venytyksiä. Pitkillä, staattisilla venytyksillä ei terveyden näkökulmasta tee mitään ja niistä on usein pelkkää haittaa.

Vierailija
46/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on töiden jälkeen sellainen rituaali että teippaan nopeasti tarrateipillä 5kg punnukset kiinni nilkkoihin ja teen karatepotkuja puolisen tuntia ilmaan ja puuta päin. 

Sitten siirrän punnukset ranteisiin ja samaa varjonyrkkeilyä. Lenkkeilen sen jälkeen uimahallille 8km saunomaan. Vaihtovaatteen on mukana pussissa. Kävelen takaisin raikkaana. Iltapalaksi ja palautusjuomaksi juon litran kevytmaitoa. Sillä sipuli. 

Tätä olen tehnyt joka päivä seitsemäntoista vuoden ajan. 

Säkkejä en viitsi potkia kun irtoavat kiinnityskohdista ja repeävät kyljestä. Lyönnit ja potkut on jo sitä luokkaa ettei niillä sparraillakaan kenenkään kanssa. Hengenvaarallisia. 

Uimahallissa teen Bas Ruttenin vesijumpan. Kokonaiskesto päivän treenille on se 4h ilta. La - su on palautumispäivä.

Tässäkö on alkuperäinen pihakoivuun kurkipotkuja tekevä tyyppi 😳

Vierailija
47/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on töiden jälkeen sellainen rituaali että teippaan nopeasti tarrateipillä 5kg punnukset kiinni nilkkoihin ja teen karatepotkuja puolisen tuntia ilmaan ja puuta päin. 

Sitten siirrän punnukset ranteisiin ja samaa varjonyrkkeilyä. Lenkkeilen sen jälkeen uimahallille 8km saunomaan. Vaihtovaatteen on mukana pussissa. Kävelen takaisin raikkaana. Iltapalaksi ja palautusjuomaksi juon litran kevytmaitoa. Sillä sipuli. 

Tätä olen tehnyt joka päivä seitsemäntoista vuoden ajan. 

Säkkejä en viitsi potkia kun irtoavat kiinnityskohdista ja repeävät kyljestä. Lyönnit ja potkut on jo sitä luokkaa ettei niillä sparraillakaan kenenkään kanssa. Hengenvaarallisia. 

Uimahallissa teen Bas Ruttenin vesijumpan. Kokonaiskesto päivän treenille on se 4h ilta. La - su on palautumispäivä.

Konstit on monet :)  Onko sulla naapureita, jotka ihmettelevät kun potkit puuta? :)  Bas Rutten on uusi nimi, googlasin. Hänen on lempinimensä Guapo (komea) jännä lempinimi hollantilaiselle. Luin vähän elämäntarinaakin, hän oli koulukiusattu ja kärsi vaikeasta astmasta. Ap

Vierailija
48/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipa tämä ketju silmiin sopivasti, nousin juuri jumppamatolta vatsalihasliikkeiden ja punnerrusten parista.

En oli mikään himoliikkuja, mutta tässä iässä (56) on tehtävä jotain, etteivät lihakset täysin surkastu, ja ettei näin istumatyötä tekevänä niska/hartiaseutu kipeydy/jumiudu.

Harrastan yleensä kävelylenkkejä, kotona sitten lihaskuntoa. Joitakin puntteja, kahvakuula ja nilkkapainot löytyvät. Polvi on vähän sökönä, mutta pystyn onneksi hyvin tekemään kyykkyjä (en kuitenkaan askelkyykkyjä).

Nuorena olin kova liikkumaan, pelasin tennistä ja lentopalloa. Harmittaa, miten kunto on päässyt vuosien saatossa rapistumaan, vaikka en ihan lapamato vielä onneksi olekaan. Mutta näillä mennään ja tehdään kukin voimiensa mukaan!

Vierailija
49/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuntopyörä ja poljen sitä lähes joka päivä tunnin. Oli myös levytanko ja 50 kg painoja mutta alkoi selkää sattumaan kun nostin painoja joten lopetin ja myin painonnosto painot ja tankon.  15 kg käsipainot on ja nostelen niitä välillä. Kyllä minulla hyvä kunto on ja poljen ulkonakin ympäri vuoden.

Vierailija
50/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuipa tämä ketju silmiin sopivasti, nousin juuri jumppamatolta vatsalihasliikkeiden ja punnerrusten parista.

En oli mikään himoliikkuja, mutta tässä iässä (56) on tehtävä jotain, etteivät lihakset täysin surkastu, ja ettei näin istumatyötä tekevänä niska/hartiaseutu kipeydy/jumiudu.

Harrastan yleensä kävelylenkkejä, kotona sitten lihaskuntoa. Joitakin puntteja, kahvakuula ja nilkkapainot löytyvät. Polvi on vähän sökönä, mutta pystyn onneksi hyvin tekemään kyykkyjä (en kuitenkaan askelkyykkyjä).

Nuorena olin kova liikkumaan, pelasin tennistä ja lentopalloa. Harmittaa, miten kunto on päässyt vuosien saatossa rapistumaan, vaikka en ihan lapamato vielä onneksi olekaan. Mutta näillä mennään ja tehdään kukin voimiensa mukaan!

Totta, tällä iällä rapistuu todella nopeasti, jos jää sohvan pohjalle. Itselläni tulee heti selkä kipeäksi, jos jätän kävelyn väliin, jo kahdessa päivässä. En tiedä mikä siellä on, kun ei ole kuvattu, mutta kävelyllä ja fyssarin jumpalla selkä pysyy terveenä. Ap

Vierailija
51/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kuntopyörä ja poljen sitä lähes joka päivä tunnin. Oli myös levytanko ja 50 kg painoja mutta alkoi selkää sattumaan kun nostin painoja joten lopetin ja myin painonnosto painot ja tankon.  15 kg käsipainot on ja nostelen niitä välillä. Kyllä minulla hyvä kunto on ja poljen ulkonakin ympäri vuoden.

Kuntopyörä on itselläkin ollut ihan kymppi ostos, tulee poljettua päivittäin ja samalla voi katsoa vaikka telkkaria. 15 kg:kin on jo aika painava, en tiedä minkä ikäinen olet, mutta näin vanhemmiten kannattaa minusta jättää nuo isommat painot nuoremmille, liian riskaabelia. Ap

Vierailija
52/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoskanavalta saa sopivimmat kuntoilulaitteet päivystäjille.

Vierailija
53/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kuntoilu on niin paljon kivempaa kuin joillain saleilla. Pitkään kävin salilla ja sitten rupesi tympimään se lähteminen, kun on vaikka pitkä työpäivä takana ja ulkona ihan hirveä ilma. Nyt on kotona tankoja ja painoja, käsipainoja, kyykkyteline, säädettävä penkki, taljalaite, kuntopyörä ja 30kg painoliivi. Voi aloittaa treenaamisen vaikka suoraan herättyään tukka pystyssä, eikä maksa mitään!

Vierailija
54/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinteytynyt aivan järjettömästi sillä, että pari kertaa päivässä hytkyn musiikin tahtiin etätöissä. Intuitiivinen hytkyminen opastettuna ei vaadi mitään muuta kuin kyvyn heilua. Kotona kukaan ei katso oletko tahdissa, teetkö asiat oikein tai näytätkö nolona. Olen saanut valtavasti kehuja ja kyselyjä, että kuinka paljon urheilen. En haluaisi kertoa salaisuuttani kaikille tutuille. 

Tanssin just ton läpi, kiva! Vain 3 minuuttia, hyvä taukojumppa vaikka etätyöläiselle. Ap

Vierailija
55/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta videosta ja kanavavinkistä, annan oman vinkkini: Walk at Home You Tubesta. Kävelyjumppaa, jota jokainen osaa, eripituisia matkoja tai ajan mukaan. Kenellekään ei pitäisi koitua vaaraa kävelyjumpasta. Jos kunto on huono, voi aloittaa ihan lyhyestä jumpasta. Ap

Vierailija
56/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona kuntoilu on niin paljon kivempaa kuin joillain saleilla. Pitkään kävin salilla ja sitten rupesi tympimään se lähteminen, kun on vaikka pitkä työpäivä takana ja ulkona ihan hirveä ilma. Nyt on kotona tankoja ja painoja, käsipainoja, kyykkyteline, säädettävä penkki, taljalaite, kuntopyörä ja 30kg painoliivi. Voi aloittaa treenaamisen vaikka suoraan herättyään tukka pystyssä, eikä maksa mitään!

Miten käytät tuota painoliiviä? Mä yleensä poljen heti aamiaisen jälkeen kuntopyörää 10-15 minuuttia ja teen pienen jumpan. Mutta järkevintä olisi kai tehdä tuo ennen aamiaista, en kuitenkaan aio muuttaa, koska on kiva kun kahvi alkaa just tuossa ajassa vaikuttaa ja tulee hyvä lähtö päivään. Ap

Vierailija
57/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku selitteli ihan ihmeellisiä "faktoja" venyttelystä. 

Ei ne pitkät venytykset ole koskaan olleet mitään venytyksiä varsinaisessa mielessä tai staattisia. Vaan liikkeitä kuten lankku esimerkiksi on. Spagaatissa kiristetään jalkojen lihaksia suoriksi. Se on ihmiselle ihan luotainen liikerata, eikä suinkaan tarkoita yliliikkuvuutta. Eihän kukaan pidä lankkuakaan haitallisena, kun siinä venytetään selkäranka suoraksi ja pysytellään siinä asennossa vaikkapa viisiminuuttia. Sama idea spagaatissa. Venytyksessä pitää tulla kuuma, koska lihaksia työnnetään auki.

Taekwon-dossa, baletissa ja jääkiekossakin tehdään dynaamisia venytyksiä. Esimerkiksi potku ylös on dynaaminen venytys. Pelkästään dynaamisilla ei kuitenkaan saada hyvää tulosta, mutta esimerkiksi pelkkä jalan heilautus ylös auttaa saamaan "spagaatin", jopa 2 kuukauden päästä. Joillain voi viedä vuodenkin.

Vierailija
58/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Millainen hyppynaru sulla on? Varmaan paksuhko ja köysimäinen? En löytänyt kaupasta minkäänlaista. Ap"

Ne kaupan narut menee poikki jos hypit pihalla asvaltilla tai pihakiveyksellä. Oikeastaan ihan rautavaijerikin katkee alle puolessa tunnissa. 

Olen huomannut että paras edullisin on sähköjohto, jossa on kumipinta.  Noin 3-5mm paksu. Voi löytyä vanhoista jouluvaloista tai puhelimen pidemmistä latureista. Vanhoista modeemeista tai reitittimistä. Hyvää sähköjohtoa kumipinnala.

Sekin katkee yhden treenin aikana, jos hyppelet pihakiveyksellä. Parempi laittaa matto alle niin vähentää kitkaa. 

Kirjoitat prisma hyppynaru, niin saat valikoimaa. Haluaisin itse joskus kokeilla housen hyppynarua ja tuota nahkaista versiota, mutta vähän pelkään että nekin menee rikki muutaman käyttökerran jälkeen.

Olen rikkonut kymmeniä hyppynaruja ja jos joka kerta kympin maksaa sellaisesta, niin vuodessa oot pistänyt satasen hyppynaruihin ja se ei oikein ole ideologian mukaista. Vaikka varaa olisikin, niin mieluummin lahjoittaa satasen vasemimstoliitolle tai pelastusarmeijalle. Kotitreenin tarkoitus on olla edullinen ja aikaa vievä systeemi. 

Haluaisin kokeilla noita ja arvostella niitä, mutta käytän mieluummin rahat uusiin lenkkareihin, että pääsisi juoksemaankin. Ostetuissa hyppynaruissa usein parasta on kahvat, mutta nekin voi itse tedä ja katkenneen hyppynarun voi solmia. Joskus se solmu häiritsee kuitenkin hyppimistä ja tekee ikävän kulman. 

Siksi on parempi liittää keskelle uusi noin 20cm pala ja solmia se molemmilta puolilta. 

Kuntoiluvälineet on kertakäyttökamaa, mutta niitä voi korjailla tiettyyn pisteeseen asti. Hyppynaruissa ne kahvat on aika pitkäikäiset. Vanhin on 30 vuotta vanha. Muistelen että siinä oli kevyt valkoinen puuvillanaru, joka ei oikein tuntunut hyvältä. Kun kasteli vedessä, niin painoa tuli hyvin ja tuntuma oli erinomainen. Hyppiessä se kuitenkin kuivui. 

Vierailija
59/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kehittää anaerobista kapasiteettiani sekä voimakestävyyttäni. Mitä minun pitää tehdä?

Vierailija
60/65 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käytät tuota painoliiviä? Mä yleensä poljen heti aamiaisen jälkeen kuntopyörää 10-15 minuuttia ja teen pienen jumpan. Mutta järkevintä olisi kai tehdä tuo ennen aamiaista, en kuitenkaan aio muuttaa, koska on kiva kun kahvi alkaa just tuossa ajassa vaikuttaa ja tulee hyvä lähtö päivään. Ap

Se on kätevä kehonpainoliikkeisiin, joihin tarvitsee vähän lisää painoa, kun oma paino loppuu kesken.