Te, joiden lapset ovat opiskelijoita, millä summalla pärjäävät?
Ja asuvat omillaan eivätkä käy työn ohessa töissä (tai jotka tekevät vain vähän töitä), niin millaisilla summilla he pärjäävät vuokranmaksun jälkeen? Rajasin kysymyksestä pois työssäkäyvät, koska en hae nyt tässä mitään "sai hyvän oman alan työn ja n. tonni jää käteen vuoran jälkeen", vaan koetan haarukoida, millaiset summat riittävät tilanteessa, jossa mitään hyvää palkkaa ei ole takaamassa elintasoa. Etenkin kiinnostaa tilanteet, joissa ei ole opintolainaa.
Kommentit (25)
Ei pärjää ilman opintolainaa, jos asuu omillaan. Opintolainalla ja kesätöillä pärjää kyllä. Niinhän me vanhemmatkin olemme tehneet.
Riippuu lapsesta ja kulutuksesta sekä vuokran suuruudesta. Mun kaksi poikaa opiskeli Tampereella. Toisella saunallinen kämppä, lomamatkoja, töitä opintojen ohessa sekä täydet opintolainat.
Toisella opiskelija-asunto, ei biletä, ei reissaa, ei opintolainaa. Saa vähän ruokarahaa kun tässä välissä hinnat on nousseet.
Kolmas on tyttö ja sanoi tarvitsevansa rahaa juttuihin (vaatteet, meikit, terveellinen ruoka). Ottaa sit varmaan lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka uskaltaa tällaisessa tilanteessa velkaantua?"
Se jolle on tärkeää saada lämmin ateria koulussa joka päivä. Muutaman satasen opintolainan pystyy helposti maksamaan työttömänäkin pois.
Varmasti muutaman satasen pystyy, mutta pystyykö useampien tuhansien lainan?
Ei sitä ole mikään pakko ottaa montaa tuhatta.
Mun poika opiskellut 2,5 v ja myös kesät. Ottanut vain joitain satasia opintolainaa, lähinnä vaateostoksiin. Suht halpa opiskelija-asunto, jonne sukulaiset osti tai antoi kaiken tarvittavan. Minä maksan puhelinlaskun rajattomalla netillä + spotifyn ja joskus aivan satunnaisesti autan pikkusummilla. Isovanhemmat auttaa myös satunnaisesti. Olin säästänyt säästötilille n 500, jonka annoin pojalle kun täytti 18v. Lisäksi hän oli laittanut useamman vuoden synttäri- joululahja- ja yo-lahjarahat säästöön. Eli näillä pärjännyt, en tiedä tarkalleen summista. Syö yliopiston ruokalassa ja muut ruoat tekee itse. Ei tuhlaile mihinkään.
Joo opiskelee yliopistossa pks- seudulla. Mutta täällä on vaikeaa löytää töitä.