Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden lapset ovat opiskelijoita, millä summalla pärjäävät?

Vierailija
14.01.2026 |

Ja asuvat omillaan eivätkä käy työn ohessa töissä (tai jotka tekevät vain vähän töitä), niin millaisilla summilla he pärjäävät vuokranmaksun jälkeen? Rajasin kysymyksestä pois työssäkäyvät, koska en hae nyt tässä mitään "sai hyvän oman alan työn ja n. tonni jää käteen vuoran jälkeen", vaan koetan haarukoida, millaiset summat riittävät tilanteessa, jossa mitään hyvää palkkaa ei ole takaamassa elintasoa. Etenkin kiinnostaa tilanteet, joissa ei ole opintolainaa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1700 e/kk. 

Vierailija
2/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika saa opintotuen ja asumislisän. Annetaan 200e/kk ruokarahaa. Asuu edullisesti opiskelija-asunnossa. Pärjää kolmatta vuotta näin. Kesätöistä jää vähän käyttörahaa. Ei käytä alkoholia ollenkaan, mutta ostaa keikkalippuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä työtilanteessa, jossa töitä ei ole, lapseni asuu kotona. Pks seudulla ei ole töitä tarpeeksi. Ulkomailla lapset muuttaa pois kotoa myöhemmin kuin Suomessa. Sitäpaitsi siinä säästää kun asuu vielä kotona.

Vierailija
4/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär saa opintotuen ja asumislisän. Tiukkaa on. En tarkalleen tiedä euromääriä, mutta tarkkaan laskee kaiken. Syö koulussa, kun hyvää ruokaa. Kokkaa kaiken itse tai kavereiden kanssa kimpassa tekevät todella isoja patoja tai laatikoita, jakavat niistä sitten useamman päivän safkat mukaansa. Ei polta, ei juo, koululla ilmainen kuntosali. Käymme kerran kuukaudessa yhdessä kaupassa täydentämässä kuivamuonapuolen eli riisit, makaronit, perunat, tonnikalasäilykkeet, pakasteeseen kalapuikkoja sekä vihanneksia. Leivät ja sämpylät leipoo itse tai saa naapurista lämpimäisiä. Tytär itse sanoo, että kun se naapuri teki taas liikaa/ei sen vieraat tulleetkaan tms, itse taidan lukea rivien välistä, että naapurin mummeli hyvää hyvyyttään haluaa jeesata. 

Vierailija
5/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni jää 60 euroa laskuihin, ruokaan ja harrastuksiin kun vuokra on maksettu. 

Vierailija
6/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär saa opintotuen ja asumislisän. Tiukkaa on. En tarkalleen tiedä euromääriä, mutta tarkkaan laskee kaiken. Syö koulussa, kun hyvää ruokaa. Kokkaa kaiken itse tai kavereiden kanssa kimpassa tekevät todella isoja patoja tai laatikoita, jakavat niistä sitten useamman päivän safkat mukaansa. Ei polta, ei juo, koululla ilmainen kuntosali. Käymme kerran kuukaudessa yhdessä kaupassa täydentämässä kuivamuonapuolen eli riisit, makaronit, perunat, tonnikalasäilykkeet, pakasteeseen kalapuikkoja sekä vihanneksia. Leivät ja sämpylät leipoo itse tai saa naapurista lämpimäisiä. Tytär itse sanoo, että kun se naapuri teki taas liikaa/ei sen vieraat tulleetkaan tms, itse taidan lukea rivien välistä, että naapurin mummeli hyvää hyvyyttään haluaa jeesata. 

Minulla oli naapurina eläkeläinen, joka kutsui syömään monta kertaa viikossa. Halusin maksaa edes jollain tavalla takaisin ja sovimme, että minä siivoan hänen luonaan välillä. Se toimi. Naapurini oli sivistynyt ihminen, joka luki paljon. Hänen kanssaan oli kiva keskustella maailmanmenosta.

Vierailija
7/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien lisäksi on jeesattu tyttöjä (molemmat yliopistossa) n. 400€/nuori. Pärjäilevät näin, mutta mihinkään isompaan ei rahaa ole. Piakkoin toinen alkaa tehdä kandina töitä terveydenhuollossa, niin rahatilanne helpottuu. 

Vierailija
8/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä työtilanteessa, jossa töitä ei ole, lapseni asuu kotona. Pks seudulla ei ole töitä tarpeeksi. Ulkomailla lapset muuttaa pois kotoa myöhemmin kuin Suomessa. Sitäpaitsi siinä säästää kun asuu vielä kotona.

Tämä on mahdollista vain, jos yliopisto sijaitsee samalla paikkakunnalla kuin lapsuuden koti.

Vierailija
9/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mahdollista vain, jos yliopisto sijaitsee samalla paikkakunnalla kuin lapsuuden koti.

Ihan kiva jos asuu kotona mutta kyllä se on aikamoinen kokemus kun saa sen oman asunnon. Tuilla kuitenkin saa juuri sen yksiön ja pari kymppiä rahaa, itse kysyisin lapsen mielipidettä tähän koska se on nykyään mahdollisuus ja antaisin sen verran rahaa vaikka ruokaan mitä menisi kotonakin asuessa.

Vierailija
10/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

435,31 euroa asumiskulujen jälkeen. Asuu tosin vielä kotona.

Vierailija
11/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää kituuttaa eikä voi nostaa opintolainaa vaikka 100 euroa kuukaudessa? Helpottaisi elämää todella paljon ja jaksaisi opiskellakin paremmin.

Vierailija
12/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan lapseni vuokran. Joten hänelle jää opintotuki ja asunistuki kokonaan itselleen käytettäväksi

Vierailija
13/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sieltä pk seudulta muuteta muutenkaan missään tapauksessa.

Vierailija
14/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hajua kun ei ole pääsyä sen pankkitietoihin. Minä en ole mitään antanut, exästä en tiedä.

Vierailija
15/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää kituuttaa eikä voi nostaa opintolainaa vaikka 100 euroa kuukaudessa? Helpottaisi elämää todella paljon ja jaksa

Ihan ymmärrettävää, että nykytilanteessa ei haluta velkaantua. Töiden löytäminen on vaikeaa, työttömyys kasvaa, hallitus heikentää työehtoja ja yrittää muuttaa työmarkkinoita enemmän ja enemmän Woltin kaltaiseksi kevytorjuudeksi, ja samaan aikaan sosiaaliturvaa heikennetään, terveydenhuoltoa heikennetään, jne. Kuka uskaltaa tällaisessa tilanteessa velkaantua?

Itse säästän kaiken mahdollisen rahan lasten opiskeluja varten. Toinen on nyt lukiossa ja toinen yläasteella, mutta tarkoitus olisi auttaa heitä niin, että eivät joutuisi ottamaan opintolainaa.

Vierailija
16/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. 

Vierailija
17/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuka uskaltaa tällaisessa tilanteessa velkaantua?"

Se jolle on tärkeää saada lämmin ateria koulussa joka päivä. Muutaman satasen opintolainan pystyy helposti maksamaan työttömänäkin pois.

Vierailija
18/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuka uskaltaa tällaisessa tilanteessa velkaantua?"

Se jolle on tärkeää saada lämmin ateria koulussa joka päivä. Muutaman satasen opintolainan pystyy helposti maksamaan työttömänäkin pois.

Varmasti muutaman satasen pystyy, mutta pystyykö useampien tuhansien lainan? 

Vierailija
19/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua, että lapseni ottavat opintolainaa. Onneksi asuvat soluasunnossa, saavat opintotuen ja asumislisän. Sen jälkeen jää vuokrasta  itselle maksettavaksi 130e. Annan n 100e kuussa ruokarahaa ja ostan vaatteet ym. 

Vierailija
20/20 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on vielä lukiossa, mutta itse näin keskituloisena säästänyt joka sentin jo muutaman vuoden ajan, jotta lapsillani olisi mahdollisuus opiskella velkaantumatta. Eli aion tukea heitä niin paljon kuin pystyn. Siksi ajelen vanhalla autolla, olen ostanut vaatteita viimeksi itselleni noin kolme vuotta sitten, lopettanut esim. kukkien ostamisen ym. ylimääräisen kuluttamisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi