Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääkäri diagnosoida masennuksen vaikka sanoisit ettet ole masentunut?

Vierailija
13.01.2026 |

Olen käynyt lääkärillä ja kun on kysytty masennuksesta olen sanonut että en koe masennusta koska olen optimisti, mutta väsyttää, keskittymisen kyvyn puute, hankala saada asioita aikaan. Tehtiin laajat verikokeet ja minulta löytyi verikokeissa matala ferritiini: kuulemma ferritiini voi matalana aiheuttaa kuvailemani oireet joita joskus masennuksen oireiksi myös sanotaan.

Noh, lääkäri on silti kirjoittanut masennuksen diagnoosiksi ,vaikka sanoin että masentunut en ehdottomasti ole. Olen yhteydessä terveydenhuollon puolelle kun saan puhelinajan mutta näinkö huolimatonta tämä on julkisella??? Nyt minulla on täysin väärä merkintä josta pitää vääntää. Ja sitä ihmettelen että jos on matala ferritiini eikö ennen masennuksen julistusta tulisi seurata korjaako rautakuuri olot? 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Minullekin mätkäistiin aikanaan masennus-diagnoosi, vaikka en omasta mielestäni masentunut ollutkaan. Sittemmin puhkesi maanis-depressiivisyys, että ehkä se sitten olikin sitä.

Nykyään "maanis-depressiivisyys" , käytetään termiä kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Eihän hullu tiedä olevansa hullu, koska on hullu.

Vierailija
42/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Minullekin mätkäistiin aikanaan masennus-diagnoosi, vaikka en omasta mielestäni masentunut ollutkaan. Sittemmin puhkesi maanis-depressiivisyys, että ehkä se sitten olikin sitä.

Nykyään "maanis-depressiivisyys" , käytetään termiä kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Eihän hullu tiedä olevansa hullu, koska on hullu.

Ei pidä paikkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee paha mieli näistä jutuista :( Minulle on diagnosoitu pitkäaikaiben masennus ja yksityisellä tt-lääkärin kautta tilapäinen työuupumus. Nyt työtön, liiton rahalla. Olen niin väsynyt etten edes jaksaisi lääkäriin. Nyt pitäisi miettiä mitä tehdä, pitäisikö hakea sairaspäivärahaa ja mitä kaikkea siihen kuuluisi? En jaksa hakea töitä. En tiedä mitä tehdä, antaako vain liiton rahojen kulua?

Jos olet sairas, pakotat itsesi lääkäriin ja saat sairauslomaa niin ei kulu ne ansiosidonnaiset.

Kiitos tästä asiallisesta vastauksesta. Itse uupuneena mietin vain mitä se tarkoittaisi tulonhakurumbassa ja kelan kanssa vääntämisessä, ikäänkuin helpompaa antaa vain asioiden olla.

Vierailija
44/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee paha mieli näistä jutuista :( Minulle on diagnosoitu pitkäaikaiben masennus ja yksityisellä tt-lääkärin kautta tilapäinen työuupumus. Nyt työtön, liiton rahalla. Olen niin väsynyt etten edes jaksaisi lääkäriin. Nyt pitäisi miettiä mitä tehdä, pitäisikö hakea sairaspäivärahaa ja mitä kaikkea siihen kuuluisi? En jaksa hakea töitä. En tiedä mitä tehdä, antaako vain liiton rahojen kulua?

Jos olet sairas, pakotat itsesi lääkäriin ja saat sairauslomaa niin ei kulu ne ansiosidonnaiset.

Kiitos tästä asiallisesta vastauksesta. Itse uupuneena mietin vain mitä se tarkoittaisi tulonhakurumbassa ja kelan kanssa vääntämisessä, ikäänkuin helpompaa antaa vain asioiden olla.

Onhan siinä hommansa, mutta kyllä se kannattaa silti. Tiedän kokemuksesta mitä se on, olen käynyt läpi tuon rumban, nykyään tk-eläkkeellä masennuksesta.

Vierailija
45/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan tietoinen siitä, että osa masennuslääkkeistä voi laukaista manian ja siten bipon. Lukee ihan niiden lääkkeiden pakkausselosteissa?

Vierailija
46/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä hommansa, mutta kyllä se kann

Kiitos vastauksestasi.

Vierailija
47/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kilpirauhasarvot tsekattiin. Ne kuuluu aina selvittää ennen kuin masennusdiagnoosi asetetaan. Kahdella perheenjäsenellä todettiin vajaatoiminta enkä itse sitä huomannut. Kilpirauhasen vajaatoiminnalla on pitkä lista oireita, käy Kilpirauhasliiton sivuilla.

Vierailija
48/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35-40-vuotias on keski-iässä. Siinä alkaa jo olla vaihdevuosioireita, joihin kuuluu mainitsemiasi asioita.

Tämä on asioita, joita ei saisi sanoa ääneen.

Vierailija
49/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kilpirauhasarvot tsekattiin. Ne kuuluu aina selvittää ennen kuin masennusdiagnoosi asetetaan. Kahdella perheenjäsenellä todettiin vajaatoiminta enkä itse sitä huomannut. Kilpirauhasen vajaatoiminnalla on pitkä lista oireita, käy Kilpirauhasliiton sivuilla.

Ja vitut. Ikinä, ei kertaakaan, ei ole mitään labroja tsekattu. 

Psyk sairastelua jo 30 vuotta. Olen kouluttautunut ja työelämässä. Elämässä pari vaikeaa vuoden pituista sairauslomaa ja terapiaa: sekä pitkäkestoista ja lyhytkestoista. Lääkkeitä. 

Mitään fysiologista näkökulmaa ei koskaan ole otettu tutkimuksessa tai hoidossa huomioon. Kertaakaan. 

Lopetin by the way psyykenlääkkeet seinään. Kalkkuna kesti kolme - neljä kuukautta. 

Vierailija
50/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi.

Itse menin kerran lääkäriin hengenahdistuksen vuoksi (jatkuva, ei kohtaustyyppinen). Lääkäri ei tutkinut hengenahdistusta lainkaan, vaan lätkäisi suoraan diagnoosiksi paniikkihäiriön. Koskaan elämässäni en ollut paniikkikohtausta saanut. Taustalla valitettavasti oli vanha ahdistus/masennusdiagnoosi, jota lääkäri käytti hyväkseen.

Vajaat 10 vuotta sain kuitenkin paniikkikohtauksen. Ja kyllä, siihen todellakin kuuluu muitakin oireita, kuin pelkkä hengenahdistus.

Vierailija
51/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä tk:ssa Pohjois-Suomessa korvalääkäri tarttui  kovakouraisesti minuun rinnuksista ja painoi hoitotasoa vastaan. Sain  itseni siitä ylös riuhtaistua. Välittömästi hän sanoi minulle kirjaavansa tietoihini jonkin mielenterveys diagnoosin. Diagnoosi jonka antamiseksi pitäisi todellisuudessa tehdä monet tutkimukset. Tein hänestä asianmukaiset valitukset. Loppupelissä hän sai varoituksen kuten hänen esimiehensäkin. Minä sain pahottelut palkaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi