Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääkäri diagnosoida masennuksen vaikka sanoisit ettet ole masentunut?

Vierailija
13.01.2026 |

Olen käynyt lääkärillä ja kun on kysytty masennuksesta olen sanonut että en koe masennusta koska olen optimisti, mutta väsyttää, keskittymisen kyvyn puute, hankala saada asioita aikaan. Tehtiin laajat verikokeet ja minulta löytyi verikokeissa matala ferritiini: kuulemma ferritiini voi matalana aiheuttaa kuvailemani oireet joita joskus masennuksen oireiksi myös sanotaan.

Noh, lääkäri on silti kirjoittanut masennuksen diagnoosiksi ,vaikka sanoin että masentunut en ehdottomasti ole. Olen yhteydessä terveydenhuollon puolelle kun saan puhelinajan mutta näinkö huolimatonta tämä on julkisella??? Nyt minulla on täysin väärä merkintä josta pitää vääntää. Ja sitä ihmettelen että jos on matala ferritiini eikö ennen masennuksen julistusta tulisi seurata korjaako rautakuuri olot? 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtiinkö BDI-testi? Se ei ole aukoton, mutta yleensä silti tarvitaan ennen diagnoosia.

Testi tehdään sen hetkisten tuntemusten perusteella, jotka voivat vaihdella ihan hormonaalisista syistä.

Ei sen hetkisten vaan kahden edeltävän viikon perusteella.

Vierailija
22/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle yritettiin kymmenen vuotta kaupata masennus-diagnoosia. En huolinut. En halunnut alkaa mitään neuroleptejä syömään turhaan. 

Pyrin kävelemään päivän mittaan mahdollisemman paljon. Syömään hyvin ja terveellisesti. Ja nukkumaan joka yö 7-8 tuntua. Tämä on minulle tepsinyt. Vältän myös päihteiden käyttöä. 

Neurolepteja ei masennukseen määrätä.

Olet hullu. 

Siihen mäörätään jsa säännöllinen loppuiän lääkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se edes lääkärille kuuluu, onko masentunut vai ei, jos ei itse halua diagnoosia?

Vierailija
24/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kukaan diagnosoida masennusta, jos et mene itse sitä vastaanotolle valittamaan. Sehän olisi hilpeää jos niin olisi. 

Tiedän tapauksen, missä on väkisin yritetty masennus diagnoosia sellaiselle, joka nyt on vaan vähän laiska ja kuulemmma ylimielinen. Eikä itse ole mennyt edes valittelemaan mistään lääkäriin..silmävammasta meni mutta siitä ei nyt masennus diagnoosia voi tehdä Hehheh. 

Joku oli kuulemma niin huolissaan kun ei käynyt töissä ja ei muutenkaan tehnyt paljon mitään?   

En tiedä miten kävi. kun eihän sitä voi potilasta näkemättä diagnosoida ketään toisten juttujen perusteella ja lääkkeitäkään ei voi kukaan väkisin kurkusta kaataa. 

Tietenkin jos itse menet valittelemaan jotain epämääräistä, eikä näkyvää fyysistä sairautta voidaan yrittää näistä väsätä,  vaikka mitä disgnooseja. 

Vierailija
25/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ulina sentään. Ajattele jos olisi sellainen rikos tehty että tahallisesti joku on diagnosoitu väärin. Väärennetty papereita ja sitten vielä jonkun rutiinileikkauksen yhteydessä jätetty joku lääkekapseli elimistöön?

No nyt meni scifi osioon. 

Vierailija
26/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kukaan diagnosoida masennusta, jos et mene itse sitä vastaanotolle valittamaan. Sehän olisi hilpeää jos niin olisi. 

Tiedän tapauksen, missä on väkisin yritetty masennus diagnoosia sellaiselle, joka nyt on vaan vähän laiska ja kuulemmma ylimielinen. Eikä itse ole mennyt edes valittelemaan mistään lääkäriin..silmävammasta meni mutta siitä ei nyt masennus diagnoosia voi tehdä Hehheh. 

Joku oli kuulemma niin huolissaan kun ei käynyt töissä ja ei muutenkaan tehnyt paljon mitään?   

En tiedä miten kävi. kun eihän sitä voi potilasta näkemättä diagnosoida ketään toisten juttujen perusteella ja lääkkeitäkään ei voi kukaan väkisin kurkusta kaataa. 

Tietenkin jos itse menet valittelemaan jotain epämääräistä, eikä näkyvää fyysistä sairautta voidaan yrittää näistä väsätä,  vaikka mitä disgnooseja. 

Niin juuri, ei tutkita todellista syytä oireille vaan mennään helpoimman mukaan. SSRI-resepti apteekkiin ja päästään eroon potilaasta (ainakin vähäksi aikaa).

Vierailija
27/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas ihmistä voi väsyttää monesta syystä ja monella ei masentuneellakin projektit venyy. 

Vierailija
28/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin voi olla ahdistus, muttei masennus. Ja ahdistus tulee epämääräissä tilanteissa tai paikoissa, joita se ihminen ei halua, jotka muut ovat tehneet hankaliksi.

Vierailija
29/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuroleptit ovat psykoosilääkkeitä.

Kyllähän tosi monet suomalaiset oövatkin vähintään lievästi masentuneita. Kun olemme keskenämme täällä,sitä ei edes huomaa.

Suomalaiset ovat erittäin negatiivisia, kateellisia ja vihamielisiä sekä hyvin vähän empaattisia.

Sotatraumat siirtyvät hoitamattomina ylisukupolvisesti. Pimeys, kylmyys, näköalattomuus ja köyhyys masentavat. 

Lisäksi sairastunut mieli ei tunnista sairauttaan.

Vierailija
30/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kävin työterveyslääkärillä hakemassa puoltavaa päätöstä kelan kuntoutuspsykoterapian jatkolle. Sanoin heti kun istuin alas, että en ole masentunut. Järkytys oli suuri, kun näin tiedoissani myöhemmin masennusdiagnoosin. En tiedä olisiko pitänyt tehdä silloin jotain, siellä se on edelleen. Psykoterapeuttikin kommentoi, että luki sen lausunnon ja että se oli epäammattimaisesti tehty. 

Vierailija
31/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko oli joskus masentunut ja hänelle oli yhden lääkärikäynnin perusteella lätkäisty kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosi ja lääkkeet kouraan. Hän itki minulle ihmetellen, että miksiköhän hän ei ole sitten koskaan maaninen. Kärsi vaikka kuinka pitkään kun väärät lääkkeet vain pahensivat oloa eikä hän saanut kunnon hoitoa - vain lisää lääkkeitä. Aivan järkyttävää. Hän oli alle 20-vuotias. 

Vierailija
32/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä masennus voi olla ilmankin, että ihminen kokee itse olevansa masentunut. Ällöin ilmenee kuitenkin uupuusta ja mielenkiinnon vähenemistä asioihin. 

Kannattaa kysyä diagnoosin perusteista lääkäriltä.

Vierailija
33/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Olen lääkärinlausunnossakin nähnyt kirjauksen, että hoidettava ei tunnista masennusoireilua ja kiistää sen, mutta masennus on kuitenkin selkeästi todettavissa. Kyseessä ei ollut oma lausuntoni.

Mutta et varmastikaan omaa samaa ammattitaitoa, kuin kokenut lääkäri. Sinänsä valitusta on turha tehdä.

Vierailija
34/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-40-vuotias on keski-iässä. Siinä alkaa jo olla vaihdevuosioireita, joihin kuuluu mainitsemiasi asioita.

Vierailija
35/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit voi tehdä mitä vaan. Yleensähän sairas ihminen on väsynyt ja mieliala on laskenut. Masennus on se helpoiten lätkäistävä diagnoosi, jos ei yhtään jaksa tutkia. Sukulaiseni kärsi viisikymppisenä selittämättömästä väsymyksestä muistaakseni jopa kahden vuoden ajan. Sai masennusdiagnoosin ja kävi jossain terapiassa juttelemassa lapsuudestaan. Kunnes sattui loukkaamaan olkavartensa, joka piti kuvata. Löytyi luustometareita. Ja kun alettiin tutkia, niin niitähän sitten löytyikin vähän joka puolelta. Jotain saatiin leikattua, mutta syöpä oli levinnyt jo lähes kaikkialle. Hän eli sen jlk enää muutaman kuukauden.

Vierailija
36/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle mätkäistiin keskivaikea masennus diagnoosi työuupumuksesta, saatiin silloin parin vuoden iso projekti maaliin ja mulla meni yöunet siinä loppuvaiheessa. Kusettivat mulle vuosien SSRI lääke kierteen josta pääsin lopulta eroon. Kannattaa todellakin miettiä kaksi kertaa ennekuin niitä myrkkyjä alkaa syömään.

Järkyttävää että n 10% työikäisistä syö noita lääkkeitä eri muodoissa...

Vierailija
37/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin noin 30v krooninen masennus. En ollut ajatellut asiaa koskaan, että näin voisi olla. Olin toimintakykyinen, tuottelias,suorittaja, "kympin tyttö". Mutta samaan aikaan kireä, stressaava,kontrolloiva, tunne-elämäni oli hyvin lattea. En tajunnut sitä,koska näin oli aina ollut. Olen kasvanut alkoholiatiperheessä, kokenut kaltoinkohtelua ym, joten se oli minulle "hyvinvointia" kun suoritin ja tein, onnistuin ja etenin. 

Kun sloin hoitamaan itseäni, tunne-elämäni elpyi ja todellakin näen tänään, että olen ollut hyvinkin masentunut. 

Mutta sinulle; vähintään lääkärin tulee pystyä perustella diagnoosinsa. Omalla kohdalla ei vaadittu mitään negatiivista mielialaa tai angstaamista.

Vierailija
38/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35-40-vuotias on keski-iässä. Siinä alkaa jo olla vaihdevuosioireita, joihin kuuluu mainitsemiasi asioita.

Kuukautisvuodon määrä kasvaa ennen loppumistaan. Voi tulla matala ferritiini tai anemia. Mutta se on lähempänä 50-vuotispäivää? 

Vierailija
39/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee paha mieli näistä jutuista :( Minulle on diagnosoitu pitkäaikaiben masennus ja yksityisellä tt-lääkärin kautta tilapäinen työuupumus. Nyt työtön, liiton rahalla. Olen niin väsynyt etten edes jaksaisi lääkäriin. Nyt pitäisi miettiä mitä tehdä, pitäisikö hakea sairaspäivärahaa ja mitä kaikkea siihen kuuluisi? En jaksa hakea töitä. En tiedä mitä tehdä, antaako vain liiton rahojen kulua?

Vierailija
40/51 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee paha mieli näistä jutuista :( Minulle on diagnosoitu pitkäaikaiben masennus ja yksityisellä tt-lääkärin kautta tilapäinen työuupumus. Nyt työtön, liiton rahalla. Olen niin väsynyt etten edes jaksaisi lääkäriin. Nyt pitäisi miettiä mitä tehdä, pitäisikö hakea sairaspäivärahaa ja mitä kaikkea siihen kuuluisi? En jaksa hakea töitä. En tiedä mitä tehdä, antaako vain liiton rahojen kulua?

Jos olet sairas, pakotat itsesi lääkäriin ja saat sairauslomaa niin ei kulu ne ansiosidonnaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi