Voiko lääkäri diagnosoida masennuksen vaikka sanoisit ettet ole masentunut?
Olen käynyt lääkärillä ja kun on kysytty masennuksesta olen sanonut että en koe masennusta koska olen optimisti, mutta väsyttää, keskittymisen kyvyn puute, hankala saada asioita aikaan. Tehtiin laajat verikokeet ja minulta löytyi verikokeissa matala ferritiini: kuulemma ferritiini voi matalana aiheuttaa kuvailemani oireet joita joskus masennuksen oireiksi myös sanotaan.
Noh, lääkäri on silti kirjoittanut masennuksen diagnoosiksi ,vaikka sanoin että masentunut en ehdottomasti ole. Olen yhteydessä terveydenhuollon puolelle kun saan puhelinajan mutta näinkö huolimatonta tämä on julkisella??? Nyt minulla on täysin väärä merkintä josta pitää vääntää. Ja sitä ihmettelen että jos on matala ferritiini eikö ennen masennuksen julistusta tulisi seurata korjaako rautakuuri olot?
Kommentit (51)
Tehtiinkö BDI-testi? Se ei ole aukoton, mutta yleensä silti tarvitaan ennen diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Minullekin mätkäistiin aikanaan masennus-diagnoosi, vaikka en omasta mielestäni masentunut ollutkaan. Sittemmin puhkesi maanis-depressiivisyys, että ehkä se sitten olikin sitä.
Olen itse tavis jolla laski kyky saada asioita aikaan, aamuisin huimaustakin ollut. Ylivilkkautta ei ole kyllä. Koen vaan että olen vankina väsymyksessä mutta en esimerkiksi angstaa.
-ap
Voiko lääkäri diagnosoida peräsuolen laskeuman, vaikka sanoisit, ettet kärsi peräsuolen laskeumasta?
No jos meet lääkärille marisemaan niin ethän sä terve ole.
Te listasitte tyypillisiä depressio-oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Minullekin mätkäistiin aikanaan masennus-diagnoosi, vaikka en omasta mielestäni masentunut ollutkaan. Sittemmin puhkesi maanis-depressiivisyys, että ehkä se sitten olikin sitä.
Olen itse tavis jolla laski kyky saada asioita aikaan, aamuisin huimaustakin ollut. Ylivilkkautta ei ole kyllä. Koen vaan että olen vankina väsymyksessä mutta en esimerkiksi angstaa.
-ap
Voi johtua raudanpuutteesta, mutta voi johtua sen lisäksi myös masennuksesta. Mikä ferritiiniarvo oli?
Mullakin oli vuosia työuupumus (tein yksin töitä, joita nyt tekee kolme) ja omakannassa lukee ensimmäisenä "masennusta taustalla". Ikinä en ollut poissa töistä tämän takia enkä syönyt mitään lääkkeitä. Mutta kun työuupumus ei ole kelan hyväksymä diagnoosi niin se on masennus.
Enpä tiedä, ei lääkäritkään kai yleensä anna diagnoosia ilman tehtyä masennustestiä. Ap:n oireet kyllä vaikuttavat kovasti masennukselta, enkä tiedä osaako sairastunut itse edes aina tunnistaa olevansa masentunut.
Minäkin tykkäsin kovasti seurata komediasarjoja ja koin olevani täysin terve. Kummasti vaan en päässyt suihkuun, en saanut tiskattua ja ruokailujenkin kanssa meni vähän miten sattuu.
Keskivaikeaksi masennukseksi sen testi lopulta paljasti. Siitä on aika tasan kolme vuotta nyt ja ainakin tällä hetkellä voin selkeästi paremmin.
Minulle yritettiin kymmenen vuotta kaupata masennus-diagnoosia. En huolinut. En halunnut alkaa mitään neuroleptejä syömään turhaan.
Pyrin kävelemään päivän mittaan mahdollisemman paljon. Syömään hyvin ja terveellisesti. Ja nukkumaan joka yö 7-8 tuntua. Tämä on minulle tepsinyt. Vältän myös päihteiden käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle yritettiin kymmenen vuotta kaupata masennus-diagnoosia. En huolinut. En halunnut alkaa mitään neuroleptejä syömään turhaan.
Pyrin kävelemään päivän mittaan mahdollisemman paljon. Syömään hyvin ja terveellisesti. Ja nukkumaan joka yö 7-8 tuntua. Tämä on minulle tepsinyt. Vältän myös päihteiden käyttöä.
Neuroleptejä ei yleensä käytetä masennukseen. Ja kyllähän sitä voi olla masentunut vaikkei itse sitä tajua. Toisaalta ei se lääkärikään aina oikeassa ole.
Ehkä olisi parempi, ettette menisi sinne lääkäriin jos ei ole mitään diagnosoitavaa.
Näinä aikoina lääkärinkin on kirjoitettava monta reseptiä kaupallisille toimijoille, jotta elintasovatsa pysyy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuroleptejä ei yleensä käytetä masennukseen. Ja kyllähän sitä voi olla masentunut vaikkei itse sitä tajua. Toisaalta ei se lääkärikään aina oikeassa ole.
Ja toisaalta lievästä masennuksesta voi parhaassa tapauksessa toipua juuri elintapojen parantamisella.
Sain psykoosi ja narsisti diagnoosin vaikka en mielestäni ollut psykoosissa enkä ole narsisti.
No niin, nyt et sitten saa ainakaan sairausvakuutusta seuraavaan viiteen vuoteen.
Voi diagnosoida. Aivan mielivaltaisesti. Jos et muuten täytä kriteereitä niin sitten laitetaan vaikka epätyypillinen masennus :DD
Nimimerkillä, ""masennukseni"" oli hurjaa vauhtia etenevä MS-tauti.
Vaikka tulosyynä korvakipu tai pitkittynyt flunssa tai polvi kipee, varmuuden vuoksi masennuslääke. Lääkärit on ahneita, diili lääkeyhtiöön. Hyvävelikerhot.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi parempi, ettette menisi sinne lääkäriin jos ei ole mitään diagnosoitavaa.
Näinä aikoina lääkärinkin on kirjoitettava monta reseptiä kaupallisille toimijoille, jotta elintasovatsa pysyy...
Ei minulle vaan kirjoitettu verenpainelääkitystä, vaan lääkäri kertoi vaihtoehtoisia hoitoja ja kysyi sen jälkeen haluanko lääkkeet. Vaihtoehtoiset hoidot kuulostaa väärältä tässä yhteydessä, mutta elintavoista ja ravinnosta siis puhui ja jätin lääkkeet ottamatta. Yhtä lääkäriä lukuun ottamatta ihan asiallisia lääkäreitä olen kohdannut.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkö BDI-testi? Se ei ole aukoton, mutta yleensä silti tarvitaan ennen diagnoosia.
Testi tehdään sen hetkisten tuntemusten perusteella, jotka voivat vaihdella ihan hormonaalisista syistä.
Lääkäri ei potilaan lupia kysele kun on saanut päähänsä tietyn diagnoosin. Diagnoosilotto on arpapeliä.
Vierailija kirjoitti:
Voi diagnosoida. Aivan mielivaltaisesti. Jos et muuten täytä kriteereitä niin sitten laitetaan vaikka epätyypillinen masennus :DD
Nimimerkillä, ""masennukseni"" oli hurjaa vauhtia etenevä MS-tauti.
Minun masennukseni taas oli hb 80. Terveyskeskuslääkäri ei edes ottanut verikokeita. Vasta päivystyksessä mittasivat kun jouduin huonoon kuntoon. Kyllä kummasti tuo masennus alkoi helpottaa kun hemoglobiili nousi.