Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset IT- alalla

Vierailija
13.01.2026 |

Nainen, työskenteletkö IT- alalla?

Missä tehtävässä? 

Oletko kokenut/ koetko työssäsi vähättelyä tms?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekninen tuotepäällikkö, pilvi-infraa kv yrityksessä. mulle raportoi kolme asiantuntijatiimiä eli yhteensä 20 insinööriä ja kaksi tuotepäällikköä. Näistä kaikista vain kaksi on naisia.

Olen yleensä aina se ainoa nainen miiteissä ja nytkin meidän teknisessä johtoryhmässä sekä sopimusneuvotteluissa muiden yritysten kanssa kun puhutaan teknisistä yksityiskohdista. 

Kun 7v sitten aloitin nykyisessä firmassa yhden tiimin johdossa niin koin vähättelyä, mun yli käveltiin eli mentiin mun vastuualueen asioissa suoraan mun managerille mikä sitten hankaloitti asioita entisestään. 

Sisukkaasti puskin, laitoin nenäni ja lusikkani väsymättömästi eri paikkoihin ja tilanteisiin, otin vastuuta, perustelin mielipiteeni ja linjani sekä saavutukseni numeroilla ja sain tulosta aikaan ja sitten ensimmäisen vuoden jälkeen huomasin että sain jalansijaa.

Ei ollut helppoa, koin valtavaa impostor syndromea ja oppimiskäyrä oli jyrkkä, mutta myös opin hurjasti. Ja täytyy tunnustaa että jos ei mun silloinen manageri (joka mut oli tehtävään rekrytoinut, oli muuten mies) olisi pitänyt mua osaavana, tukenut, puolustanut ja coachannut sekä nostanut oikeisiin keskusteluihin niin en olisi tässä nyt.

Keskusteluissa en ole turhan herkkä mutta joskus saa suitsia "mieshuumoria" edelleen, tosin ei omilta tiimeiltä tai stakeholdereilta. 

Harvemmin näitä enää tulee eteen, mutta viime kesällä mulle yksi mukamas principal engineer alan johtavasta yrityksestä jonka palveluita minun työnantajani käyttää niin pyöritti teams-meetissä silmiään minulle kun ei osannut vastata muutamaan kysymykseeni (jotka oli kärjistettyjä mutta asiallisia, se on mun rooli ja vastuu edustaa omaa firmaani ja saada se toinen toimittamaan ja korjaamaan toimittamaansa palvelua meidän speksien mukaan), mikä nyt tässä uraa lähinnä ärsytti ja huvitti että ego ja oman softan toimimattomuus oli niin kova pala että käyttäytyi noin. Ja vain mulle, vaikka myös oma arkkitehtini kysyi samanlaisia kysymyksiä. 

Mutta tech konferensseissa ei ole vessaan jonoja (paitsi tietysti jos on women in tech tmv), mikä jaksaa mua aina piristää!!

Millaista kokemusta sulla on ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi