Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla tuilla elävien elintaso eroaa työssäkäyvistä?

Vierailija
13.01.2026 |

Asunnot on kutakuinkin samanlaiset, ruokaan on rahaa. lasten päivähoito on samaa. Terveydenhuolto on samaa. Miten se elintaso oleellisesti eroaa siitä 8h/päivässä työskentelevän elintasosta, vaikka töitä ei tekisi minuuttiakaan?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No viime vuonna olin jonkin aikaa tuilla. Auto seisontaan, ei mitään ylimääräisiä ostoksia kun se mitä jäi laskujen jälkeen, meni ruokaan. Ei matkustelua, ei ravintolakäyntejä, ei mitään maksullisia huvituksia tai harrastuksia. Ei suoratoistopalveluita jne jne.

Olen duunari matalapalkka-alalla ja elänyt koko aikuiselämäni tuolla tavalla. Ei lapsuudenkodissanikaan tämän kummempaa elintasoa ollut.

Niin ja älkää nyt kommentoiko tähän, että miksi et opiskellut hyväpalkkaista ammattia, syynä se että valmistuin aikoinani ammattikoulusta 90-luvulla laman jälkeiseen aikaan. Silloin sai olla todella tyytyväinen, että työllistyi ja pääsi nuorena aikuisena oman elämänsä alkuun.  

Eikä se meikäläisen koulunkäynti koskaan mitään helppoa ollut, rimaa hipoen, mutta kuitenkin sain kaiken vaadittavan aina lopulta suoritettua. Todennäköisesti minulla on aina   jonkinasteisia oppimisvaikeuksia ollut, eipä niitä tuohon aikaan mitenkään tutkittu, laiskana vaan pidettiin vaikka tosiasiassa punkersin parhaani minkä vain pystyin. 

Minulla on 2 nyt jo aikuista lasta. Molemmilla korkeakoulututkinto ja myös nepsy-diagnoosit jo alakouluikäisenä. Toinen on saanut työpaikan, ei kyllä omalta alaltaan, mutta toinen on työttömänä sinnikkäästä työnhausta huolimatta. Opintovelkaa heillä ei kummallakaan onneksi ole. Rahoitin heidän opintojaan antaen joka lantin mitä vain pystyin pienistä tuloistani. Heidän tulevaisuutensa huolettaa minua, eikö edes kouluttautumalla pääse elämässä eteenpäin?

Aloitukseen vielä vastaisin, ei duunarin palkalla ja tuilla elämisellä paljoakaan eroa elintasossa ole. Eipä taida korkeakoulutuskaan enää auttaa parempaan elämään. 

Vierailija
22/22 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit 300 ei/kk tipahtais pois

Autokulut 150 e/kk

Lounas kulut 150 e/kk (voidaan sitä eväitäkin syödä joo, mut niin tiukkaa ei onneksi ole)

Harrastus, joka ensimmäisenä Joutaa leikkaus listalle jos työttömyys tai rahapula iskee:100 e/kk.

Yhteensä 700 e/kk nettoa . Työttömyyspäiväraha 800

= 1500 ei miinus hyvin pienet verot käteen. Eipä se montaa sataa tee, kun työssäkäyvänä käteen tulee 200-2500. Toki sen verran, ettei tahallaan työttömäksi lähde.mutta eipä se elämän katastrofi olisi.... Varsinkin kun osakkeet vielä nettoaa varsin mukavasti... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi