Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla tuilla elävien elintaso eroaa työssäkäyvistä?

Vierailija
13.01.2026 |

Asunnot on kutakuinkin samanlaiset, ruokaan on rahaa. lasten päivähoito on samaa. Terveydenhuolto on samaa. Miten se elintaso oleellisesti eroaa siitä 8h/päivässä työskentelevän elintasosta, vaikka töitä ei tekisi minuuttiakaan?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No viime vuonna olin jonkin aikaa tuilla. Auto seisontaan, ei mitään ylimääräisiä ostoksia kun se mitä jäi laskujen jälkeen, meni ruokaan. Ei matkustelua, ei ravintolakäyntejä, ei mitään maksullisia huvituksia tai harrastuksia. Ei suoratoistopalveluita jne jne.

Olen duunari matalapalkka-alalla ja elänyt koko aikuiselämäni tuolla tavalla. Ei lapsuudenkodissanikaan tämän kummempaa elintasoa ollut.

Niin ja älkää nyt kommentoiko tähän, että miksi et opiskellut hyväpalkkaista ammattia, syynä se että valmistuin aikoinani ammattikoulusta 90-luvulla laman jälkeiseen aikaan. Silloin sai olla todella tyytyväinen, että työllistyi ja pääsi nuorena aikuisena oman elämänsä alkuun.  

Eikä se meikäläisen koulunkäynti koskaan mitään helppoa ollut, rimaa hipoen, mutta kuitenkin sain kaiken vaadittavan aina lopulta suoritettua. Todennäköisesti minulla on aina   jonkinasteisia oppimisvaikeuksia ollut, eipä niitä tuohon aikaan mitenkään tutkittu, laiskana vaan pidettiin vaikka tosiasiassa punkersin parhaani minkä vain pystyin. 

Minulla on 2 nyt jo aikuista lasta. Molemmilla korkeakoulututkinto ja myös nepsy-diagnoosit jo alakouluikäisenä. Toinen on saanut työpaikan, ei kyllä omalta alaltaan, mutta toinen on työttömänä sinnikkäästä työnhausta huolimatta. Opintovelkaa heillä ei kummallakaan onneksi ole. Rahoitin heidän opintojaan antaen joka lantin mitä vain pystyin pienistä tuloistani. Heidän tulevaisuutensa huolettaa minua, eikö edes kouluttautumalla pääse elämässä eteenpäin?

Aloitukseen vielä vastaisin, ei duunarin palkalla ja tuilla elämisellä paljoakaan eroa elintasossa ole. Eipä taida korkeakoulutuskaan enää auttaa parempaan elämään. 

Vierailija
22/38 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit 300 ei/kk tipahtais pois

Autokulut 150 e/kk

Lounas kulut 150 e/kk (voidaan sitä eväitäkin syödä joo, mut niin tiukkaa ei onneksi ole)

Harrastus, joka ensimmäisenä Joutaa leikkaus listalle jos työttömyys tai rahapula iskee:100 e/kk.

Yhteensä 700 e/kk nettoa . Työttömyyspäiväraha 800

= 1500 ei miinus hyvin pienet verot käteen. Eipä se montaa sataa tee, kun työssäkäyvänä käteen tulee 200-2500. Toki sen verran, ettei tahallaan työttömäksi lähde.mutta eipä se elämän katastrofi olisi.... Varsinkin kun osakkeet vielä nettoaa varsin mukavasti... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, paitsi, että vapaa-aikaa on enemmän. 

Vierailija
24/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut työttömänä joten en oikeasti henkilökohtaisella tasolla tiedä. Mutta sen tiedän että jos menetän työni, minun elämäni tulee eroamaan merkittävästi nykyisestä. Työllään itselleen omaisuutta hankkinut kun ei saa ansiosidonnaisen (joka on ihan mitätön palkkaan verrattuna) jälkeen saa mistään mitään apua. Ne työllä hankitut seinät ja säästöt pitää syödä, kunnes olet täysin varaton. Sen jälkeen saatat jostain jotain almuja saada. 

Vierailija
25/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttavia, jotka pitkäaikaistyöttömiä. Itse olen työssäkäyvä.  Heidän elämä eroaa omastani siten etteivät he koskaan matkustele. Toisaalta eipä matkustaneet silloinkaan kun olivat työssä. Eivät myöskään käy teatterissa, konserteissa, ulkona syömässä...Itse ainakin kaipaan pientä luksusta elämään ja siksi käyn töissä.

Vierailija
26/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilapsisien perheiden kohdalla ei mitenkään.

Vierailija
27/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ei ole sitä rahaa laskujen jälkeen. Tai olematon summa. Jos joku saa enemmän voi kysyä miksi. Missä tasa-arvo.

Vierailija
28/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 tonnia kuussa tippuu työkyvyttömyys sairaspäivärahaa kuussa, hyvin pärjää eikä tarvii raahautua työpaikalle kuuntelemaan idiootteja.

Vierailija
29/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaa sillä tavalla että tuilla elävät valittaa enemmän, kadehtii muita enemmän, vaativat rahaa muilta enemmän, itsesäälissä riutuen syyteetään muita muttei itse tehtäisi mitään sen eteen. Ja ne lapselliset, varsinkin ne "yksinhuoltajat" mukamas on kaikkein pahimpia ruikuttajia kun kaikki vaan pitäisi ilmaatteeksi saada, eikä silti mikään riitä. jos itse aina olisin pitkin palstoja huudellut kun kaikki rahat meni pakollisiin laskuihin niin eihän siinä olisi edes töihin ehtinytkään. Nyt kun vihdoin pääsin 44työvuoden +3vuoden työttömyyden jälkeen (sanna ei onneksi pystynyt eläkeputkeani viemän) eläkeputkeen ja lopulta eläkkeelle ei tosiaan kiinnosta jotkut elämäntapatyöttömät, luuserit, laiskat työstäkieltäytyjät, eläkeläsiä haukkuvat, tulen nauttimaan joka eläkepäivästä täysin vaikka niitä olisi vielä kymmeniä jäljellä, ihan sama.

Vierailija
30/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pummit jorpakkoon

Vierailija
31/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkka-pätkätyöläisen ja työttömän elintaso ei tosiaan välttämättä juurikaan eroa, pätkätyöläisellä voi olla jopa huonompi kun menoja voi olla autot sun muut

Ratkaisu tähän ei tietenkään ole matalapalkkaisten tilanteen parantaminen, vaan työttömien hakkaaminen

Vierailija
32/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pummit jorpakkoon

Keskiluokkaiset suojatyöpaikkalaiset pitäis oikeasti kaikki tappaa. Pahimman sortin elättejä ja itseään täynnä olevia ihmisperseit ä

Vierailija
33/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroaa sillä tavalla että tuilla elävät valittaa enemmän, kadehtii muita enemmän, vaativat rahaa muilta enemmän, itsesäälissä riutuen syyteetään muita muttei itse tehtäisi mitään sen eteen. Ja ne lapselliset, varsinkin ne "yksinhuoltajat" mukamas on kaikkein pahimpia ruikuttajia kun kaikki vaan pitäisi ilmaatteeksi saada, eikä silti mikään riitä. jos itse aina olisin pitkin palstoja huudellut kun kaikki rahat meni pakollisiin laskuihin niin eihän siinä olisi edes töihin ehtinytkään. Nyt kun vihdoin pääsin 44työvuoden +3vuoden työttömyyden jälkeen (sanna ei onneksi pystynyt eläkeputkeani viemän) eläkeputkeen ja lopulta eläkkeelle ei tosiaan kiinnosta jotkut elämäntapatyöttömät, luuserit, laiskat työstäkieltäytyjät, eläkeläsiä haukkuvat, tulen nauttimaan joka eläkepäivästä täysin vaikka niitä olisi vielä kymmeniä jäljellä, ihan sama.

44 vuotta tuttujen kautta saadussa suojatyöpaikassa muiden rahoilla notkuen. Ja nyt loppuelämä eläkkeellä muiden rahoilla notkuen. Ja kehtaat vielä valittaa huono-osaisemmista

Vierailija
34/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 tonnia kuussa tippuu työkyvyttömyys sairaspäivärahaa kuussa, hyvin pärjää eikä tarvii raahautua työpaikalle kuuntelemaan idiootteja.

Näin keskiverto kokoomuslainen oikeasti uskoo asian olevan. Onko tyhmempää elämää olemassa, kuin nämä

Vierailija
35/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa skenaariossa lapset pilaavat molempien elintason ja elämänlaadun.

Vierailija
36/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No viime vuonna olin jonkin aikaa tuilla. Auto seisontaan, ei mitään ylimääräisiä ostoksia kun se mitä jäi laskujen jälkeen, meni ruokaan. Ei matkustelua, ei ravintolakäyntejä, ei mitään maksullisia huvituksia tai harrastuksia. Ei suoratoistopalveluita jne jne.

Tuotahan se on pienipalkkaisen elämä ja siihen tehdään töitä 40h/viikko

Missä ammatissa on kokoaikatyössä palkka1600-1700 e brutto/kk ja 40h/vko?

Vierailija
37/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44 vuotta tuttujen ka

Voi raukkaa ruikuttajaa itsesäälissä rypevää, tee itse edes puolet siitä, muuten voit sossupummi pitää pääsi kiinni ja se katse sinne peiliin, sieltä se syyllinen löytyy. jos elämäsi on kurjaa olet sen ihan itse ansainnut.

Vierailija
38/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44 vuotta tuttujen ka

Elämällä kädet muitten taskuilla kehtaat valittaa niistä jotka ovat vuosikymmeniä töitä tehneet elättäen teidät luuseritkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi