Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 4 alkoholiannosta viikossa aiheuttaa terveysriskejä?

Vierailija
13.01.2026 |

Olen 35-vuotias nainen ja käytän alkoholia satunnaisesti, ehkä n. 3-4 annosta viikossa. Käytännössä koskaan en juo yhtä annosta enempää. Voiko tällaiseen alkoholinkäyttöön liittyä jotakin terveysriskejä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

World Health Organsation:in mukaan mikään määrä alkoholia ei ole haitatonta elimistölle. Alkoholi on esimerkiksi yksi pahimmista syöpäriskiä kasvattavista aineista. Alkoholin vertaaminen tavallisen elämän muihin haittoihin ja myrkkyihin ei myöskään ole mun mielestä relevanttia, koska alkoholi on tietoisesti kulutettava myrkylliseksi luokiteltu päihde. 

Vierailija
22/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon liittynee samanlaisia terveysriskejä kuin satunnaiseen pikaruokailuun, antibioottikuureihin, särkylääkkeisiin tai ilmansaasteista kärsivillä alueilla vierailuun. Eli jos haluaa joka asiassa alkaa terveysvaikutuksia pelkäämään niin mitäänhän ei voi tehdä.

Minkä tutkimuksen mukaan satunnainen pikaruoka-annos vastaa satunnaista 3-4 alkoholiannosta viikossa terveyshaitoiltaan? Aloittaja puhui alkoholista, ei ruuasta tai antibiooteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

World Health Organsation:in mukaan mikään määrä alkoholia ei ole haitatonta elimistölle. Alkoholi on esimerkiksi yksi pahimmista syöpäriskiä kasvattavista aineista. Alkoholin vertaaminen tavallisen elämän muihin haittoihin ja myrkkyihin ei myöskään ole mun mielestä relevanttia, koska alkoholi on tietoisesti kulutettava myrkylliseksi luokiteltu päihde. 

Se on erikoinen juttu kun myrkyllinen alkoholi on laillinen päihde ja myrkytön kannabis on laiton huume. Tappavan vaarallista päihdettä saa myydä laillisesti. Sitten päihde johon ei voi kuolla niin sitä ei saa myydä laillisesti. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Vierailija
24/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi neljä annostahan menee päivässä, ei tunnu mish...shh...hhäään.

Vierailija
25/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monilla muillakin ruoka-aineilla on haittoja liikaa käytettyinä. Liikaa kananmunia, liikaa muskottia tai kanelia, liikaa suolaa, liikaa sokeria.

Vierailija
26/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on erikoinen juttu kun myrkyllinen alkoholi on laillinen päihde ja myrkytön kannabis on laiton huume. Tappavan vaarallista päihdettä saa myydä laillisesti. Sitten päihde johon ei voi kuolla niin sitä ei saa myydä laillisesti. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Oon sinänsä samaa mieltä, että alkoholi on pahempi päihde kuin kannabis. Mutta on myös osittain ihan perusteltua, että kannabis ei ole vapaasti käytettävä päihde. Kannabis aiheuttaa vaikeitakin terveysongelmia ja riippuvuutta siinä missä muutkin päihteet (vaikka tätä ei omassa ympäristössään koskaan olisi itse todistanut).

Vierailija
27/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi neljä annostahan menee päivässä, ei tunnu mish...shh...hhäään.

Neljä annosta ei todellakaan tunnu missään. Pitäisköhän taas raapaista känni päälle? Viimeksi otin helmikuussa ja silloin meni melkein 3 litraa punkkua yhdessä illassa. Pitkät tauot muka laskee toleranssia. Ei ainakaan minulla vaan aina joutuu juomaan paljon kerralla.

Vierailija
28/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet muuten terve niin ei ole riskejä.

Vierailija
29/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa WHO:n maailmanlaajuisissa suosituksessa on huomioitu aika iso väestönosa Aasiassa, jolle alkoholi on todella haitallista jo pieninäkin määrinä, ja esimerkiksi alkoholin ja sisäelinsyöpien välinen yhteys voidaan todeta.

Eurooppalaisperäisellä väestöllä ei samanlaisia yhteyksiä löydy. Johtunee siitä, että täällä päin maailmaa on opeteltu altistumaan alkoholille jo kymmenentuhatta vuotta. Niinpä Euroopassa on kauttaaltaan huomattavasti WHO:n suosituksia väljemmät toleranssit alkoholin kulutukselle.

Vierailija
30/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset ovat aina halunneet päihteitä niin se on hyvä syy kehittää haitaton päihde. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi