Kun kerron olevani pitkäaikaistyötön, niin miksi oletat mun olevan kouluttamaton?
Ja vailla minkäänlaista työhistoriaa?
Tämä on hämmentävän yleinen harhaluulo tällä keskustelupalstalla ja johtaa yleensä siihen, että mua aletaan valistaa työelämän uuvuttavuudesta, siihen liittyvistä kuluista, lainanlyhennyksistä jne. ikäänkuin olisin koko elämäni ollut työtön.
Kommentit (19)
Ehkä ei kannata vuodattaa koko elämäänsä jollekin netin keskustelupalstalle noin yleensäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset elää osin menneisyydessä, jossa asiat ehkä olivatkin näin. Nykyinen työelämä on tyystin toisenlaista kuin vaikka 20 vuotta sitten.
Tämä on niin totta. Niin asenteet, työskentelytavat kuin työn laatukin ovat muuttuneet täysin.
Tämä on nykyään robotin työtä, virheitä ei saa tehdä, vaikka vaativuus on noussut.
Mutta ap on ihan oikeassa, kaikki työttömät niputetaan samaan, kun ei tiedetä.
Ja kuvitellaan että kaikki työttömät on persaukisia.
Työelämässä se on niin että jos on ollut pari vuotta työtön niin työelämässä se tarkoittaa 10 vuoden työttömyyttä että osaamisesi on jo vanhentunut etkä ole työkykyinen etkä osaa enää mitään. Niin on työkkärissä sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei kannata vuodattaa koko elämäänsä jollekin netin keskustelupalstalle noin yleensäkään.
En ole niin tehnytkään. Oletko sinä?
Ap
Minulle tulee pitkäaikaistyöttömästä aina mieleen humanististen tieteiden maisteri.
Samoin kuvitellaan että kaikki mm on köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee pitkäaikaistyöttömästä aina mieleen humanististen tieteiden maisteri.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6366827/minulle-tulee-pitkaaikaistyotto…
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minulla on aina työttömänä ollessa jäänyt lopulta enemmän käteen kuin työllisenä. Syynä yksinkertaisesti se, että asun 50 kilometrin päässä maakuntakeskuksista eli suomeksi työpaikoista. Onneksi olen löytänyt etä- ja hybriditöitäkin tässä vuosien kuluessa. En ole kertaakaan jäänyt työttömäksi irtisanottuna, vaan olen itse irtisanoutunut tehtävistäni ja vetänyt hetken happea.
Vierailija kirjoitti:
Ja elämänhallintaongelmaisia päihteidenkäyttäjiä rikkinäisissä vaatteissa.
Koulutetulle tilastolliset todennäköisyydet on varmaan tuttu asia. Ihmiset tekevät niiden perusteella oletuksia. Tästä voisi päätellä, että monien tiedossa on, koulumaton henkilö heikolla työhistorialla on todennäköisin työtön henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Humanistisestahan valmistuu opettajia ja opettajilla on ollut perinteisesti hyvä työllisyystilanne myös pahimman laman aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja elämänhallintaongelmaisia päihteidenkäyttäjiä rikkinäisissä vaatteissa.
Päihteidenkäyttäjiä löytyy joka yhteiskuntaluokista. Päihteidenkäyttäjiä on myös eduskunnassa.
Öööh,
he mölisevät niin jotka eivät ole työttömyyttä juurikaan kokeneet, hehän ne ovat suuulaimpia työttömien arvostelijoita niin nykyään, niin takavuosina, kuin tulevaisuudessakin.
Suomessa on tabu että on varsinkin nyt akateemisia työttömiä joilla ei ole tiskin alla enää uutta työpaikkaa. Kun Suomessa vetää mahalaskun Foodoran kaltainen huippu-uusi liiketoimintamalli, on jo kovimmankin oikeistokapitalistin raavittava upeaa fledaansa: Suomessa ei Usan liiketaloudellinen jäljitelty malli vaan lähde nousukiitoon.
Eli siis kun ALV:ia nostetaan ja työttömien "työllistymisen kynnyksiä" poistetaan (fucking naurettava termistö) kun todellisuus menee sitä laitaoikeiston hegemoniaa kohti että Suomen kansalainen on työmuurahainen palkalla millä hyvänsä tai syö ja elää omilla säästöillään yhteiskunnassa jossa kaikki on niin kallista että jo osa vähävaraisista päättää olla menemättä terveydenhoitoon ulosotonpelossa. Todella armotonta.
On laitaoikeiston kaasuvalotus että töitä on koko ajan jokaiselle, töihin vaan "mennään" ja töissä on kaikilla koko ajan kivaa. Tätä peilaten on romutettu työttömyysturvan kannustava vaikutus tukea huono palkkaisten ja -työsopimuksisten töiden tekemistä randomisti kun niitä sattuu tarjolle tulemaan.
Ainahan saa vaatia vakityötä jokainen työtön mutta tuleeko useimmiten vastaan nollasoppari mieluiten vitosen tuntipalkalla, siinä on se pointti.
He jotka viihtyvät toimistotöissään, heiluttelevat käsiään ja puhuvat kirjakieltä koko työpäivänsä ajan eivät valita. Päinvastoin. Ei heitä kiinnosta miten työttömyys riipaisee Purran saksimalla työttömyyskorvauksella kauravelliä monesti viikkoon syövää yh-hennaa (keksitty nimi) tai yt:t kokenutta heikki-hitsaajaa (ammatti ja nimi keksitty) joka vaihdettiin nuorempaan itäblokin osaajaan kun tämän palkkatoivekkin oli vitosen tunnille vähemmän. Iisiä.
Toisekseen kuinka moni rekrytoija oikeasti kykenee tunnistamaan ja soveltamaan hakijoidensa erilaisuutta ja erilaista koulutuskokonaisuutta cv:eissään? Hyviä tyyppejä hakee kaikki, mutta moniko rekrytoija omaa tarpeeksi omaa osaamista seuloa hakijoista myös erilaiset osaajat ?
Minulle sanottiin että osaaminen on vanhentunut koska olen ollut työtön liian kauan. Sitten sanoin työhaastattelijalle että olin tehnyt juuri 70000 euron remontin yhteen kesämökkiin ja tein remontin itse koska omistan sen mökin. Kysyin lähdetäänkö heti katsomaan niin meni haastattelija hiljaiseksi.
Itse olin 8 vuotta työttömänä. Lyhensin tuolloin työmarkkinatuella asuntolainaa 300e kuukaudessa. Asunto Helsingissä. Yksi maisterin tutkinto löytyy. Nyt on asuntolaina maksettu ja asutaan isommassa, nyt sataneliöisessä rivarikämpässä Länsi-Helsingissä, josta ei siitäkään enää asuntolainaa jäljellä.
Ihmiset elää osin menneisyydessä, jossa asiat ehkä olivatkin näin. Nykyinen työelämä on tyystin toisenlaista kuin vaikka 20 vuotta sitten.