HS Van-life juttu: Pariskunta palasi paku-elämästä oravanpyörään ja kutsuu sitä nyt helvetilliseksi kokemukseksi
Mitä oikein tapahtui? Pakussa elämisen piti edustaa vapautta, liikkuvuutta ja näyttäviä somesisältöjä sekä loputtomia seikkailuja. Jostain syystä osa van-life ihmisistä vaikuttaa hylänneen pakussa elämisen viime aikoina.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Tää #vanlife oli muotia joskus 2017-2019. Olin tuolloin freelance-graafikko ja usea verkostoista tuttu tyyppi lähti kiertämään pakulla Eurooppaa. Just ostivat jonkun pienen kämäsen Hiacen ja remontoivat sen "Instagram-ystävälliseen" tyyliin.
Yksi pakulla Eurooppaa kiertänyt sanoi mulle jälkikäteen, että ei ollut kannattava reissu. WC- ja peseytymishommat olivat vaikeita, samoin hyvän ja turvallisen leirintäpaikan löytäminen. Yhdellä toisella taas se Hiace sanoi itsensä irti jossain korvessa.
Olisi varmaan aivan erilaista kiertää maailmaa ihan kunnollisella ja uudehkolla matkailuautolla. Itse kyllä kaipaan wc:tä ja suihkua, ja että tällaisten välttämättömyyksien etsimisestä ei tarvitsisi kantaa stressiä. Muuten kaikesta menee ilo. Mutta kukin tavallaan en tuomitse enkä kadehdi, sillä itsekin olen nähnyt paljon maailmaa.
Ihan kaikkiin pakettiautoihin saa vessan mukaan. Suihkuja on joka toisella huoltoasemalla tai ainakin joka kolmannella, jos ei viitsi puskassa peseytyä.
Jenkkien pätkätyöläisillä esiintyvästä elintavasta tehtiin muoti. Suoraan sanoen ihanteena ihmiset, joilla ei ole mahdollisuutta asua pysyvästi tietyllä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää #vanlife oli muotia joskus 2017-2019. Olin tuolloin freelance-graafikko ja usea verkostoista tuttu tyyppi lähti kiertämään pakulla Eurooppaa. Just ostivat jonkun pienen kämäsen Hiacen ja remontoivat sen "Instagram-ystävälliseen" tyyliin.
Yksi pakulla Eurooppaa kiertänyt sanoi mulle jälkikäteen, että ei ollut kannattava reissu. WC- ja peseytymishommat olivat vaikeita, samoin hyvän ja turvallisen leirintäpaikan löytäminen. Yhdellä toisella taas se Hiace sanoi itsensä irti jossain korvessa.
Olisi varmaan aivan erilaista kiertää maailmaa ihan kunnollisella ja uudehkolla matkailuautolla. Itse kyllä kaipaan wc:tä ja suihkua, ja että tällaisten välttämättömyyksien etsimisestä ei tarvitsisi kantaa stressiä. Muuten kaikesta menee ilo. Mutta kukin tavallaan en tuomitse enkä kadehdi, sillä itsekin olen nähnyt paljon maailmaa.
Ihan kaikkiin pakettiautoihin saa vessan mukaan. Suihkuja on joka toisella huoltoasemalla tai ainakin joka kolmannella, jos ei viitsi puskassa peseytyä.
Ja suihkukäynnin voi ostaa uimahallista, kuntosalilta, leirintäalueelta,... Samoin pyykit voi pestä pesulassa, tai ostaa pyykinpesu leirintäalueelta jne. Kun leirintäalueellakaan ei ole pakko yöpyä ja maksaa koko hintaa, sieltä voi ostaa myös jonkun yksittäisen jutun, kuten kemiallisen wc:n tyhjennyksen.
Ovat kokeilleet, se on pääasia! Varmasti mukava muistella vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Ovat kokeilleet, se on pääasia! Varmasti mukava muistella vanhana.
Tämä. Ei kaikki halua maata soffalla.
Entäs,kun naisena on kuukautiset.Eikä pääse peseytymään säännöllisesti🤢
Vierailija kirjoitti:
Babywipet. Siis jos on valinnut kärsiä kuukautisista.
No, onhan normaali tavallisen ihmisen elämä yleensäkin periaatteessa varsin helve tillinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Autossa on vessa. Pääsee peseytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ämpäri ja lämmintä vettä, kuuppa. Samalla tavalla kuin mökilläkin peseydytään.
Lisäksi nykyään saa semmosia patterikäyttöisiä käsisuihkuja joka ottaa veden ämpäristä.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla asia, joka ehkä tuntuu mukavalta teoreettisesti, mutta sitten kun siihen oikeasti lähtee, niin ehkä se ei sitten olekaan niin mukavaa, kun ei pääse suihkuun ja vessaan niin usein, kun haluaisi. Ja kumppanin kanssa joudut olemaan jatkuvasti naamakkain, niin kyllähän siinä jo toiseenkin kyllästyy nopeasti.
Kauniit Somekuvat Italian Alpeilta on eri asia, kuin todellisuus. Sama pätee kaikkeen muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi nykyään saa semmosia patterikäyttöisiä käsisuihkuja joka ottaa veden ämpäristä.
Nuo retkisuihkut on kyllä surkeita. Ostettiin sellainen ja vielä sellainen tehokkaampi akkuladattava, että on varmasti hyvä pihasaunassa ja autoreissuilla. Ei ollut 😄 liruttaa niin vähän että aivan turha.
Tai no ei aivan turha, on ollut meillä nyt koiran pesemisessä pari vuotta 😄
Itse käytämme ämpäriä ja vesikauhaa peseytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi nykyään saa semmosia patterikäyttöisiä käsisuihkuja joka ottaa veden ämpäristä.Nuo retkisuihkut on kyllä surkeita. Ostettiin sellainen ja vielä sellainen tehokkaampi akkuladattava, että on varmasti hyvä pihasaunassa ja autoreissuilla. Ei ollut 😄 liruttaa niin vähän että aivan turha.
Tai no ei aivan turha, on ollut meillä nyt koiran pesemisessä pari vuotta 😄
Itse käytämme ämpäriä ja vesikauhaa peseytymiseen.
On se pitkille hiuksille kätevä. Käyttää vähemmän vettä kuin kuuppa, joten ämpärillisellä peseytyy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun toimistotyöläinen muuttaa autoon niin kyseessä on van life, mutta kun rahat loppuu ja pitää muuttaa autoon niin ollaan syrjäytynyt koditon. Täh?
Sama ilmiö kuin tiny houset (=trailer park).
TÄMÄ. Kun miljonääri kulkee puhki kulutetuissa housuissa ja reikäisessä paidassa, se on muotia. Kun saman tekee köyhä, on se epäsiistiä ja huolittelematonta olemusta.
Tai dowshiftaus miljonäärillä vs potkut tao yt:t köyhällä.
Vierailija kirjoitti:
Pari kaveria asuu pysyvästi retkeilyautossa, yksinäinen nainenkin, eikä ole ollut ongelmia. Olen erittäin kateellinen 😄 Itse lähtisin myös heti pitkäksi aikaa, ainakin pariksi vuodeksi, miestä saa vielä suostutella koska vaatisi häneltä palkattoman vapaan töistä. Rahaakin toki pitää vielä säästää.
Mutta siis kokemusta on, ollaan asuttu retkeilyautossa puoli vuotta, kaksi aikuista ja koirat. Ollaan myös reissattu siellä täällä, Lapissa -25 pakkasillakin ilman mitään ongelmia. Pahempi ongelma on +30 astetta, kuin pakkanen. Autossahan on lämmitys.
Mies asuu pakussa puolet viikosta ympäri vuoden, siitäkin olen kade. Mutta reissataan aivan kaikki lomat ja usein viikonloppuisin.
Muuten asutaan mökissä vähillä mukavuuksilla ja retkeilyautoilu on meille luksusta, kun on sisävessa eikä tarvitse kävellä tontin perälle saakka, ja autossa on vesihanat joista tulee lämmintä vettä 😄 Suihkuakaan ei kotona ole, autossa on. Mikäs sii
Mikäs siinä työttömänä ollessa, mieskö ei pysty jättäytymään työstä pois niinku sinä teit?
Pahin ongelma noissa varmaan yksinäisyys ja turvallisen yöpaikan etsimisen haaste.
Ei saa syyllistää työttömiä, meilläkin on oikeus nauttia Van Lifesta. Kaksi vuotta vähintään ja jos oot yli 58 v niin loppuelämän.
Pari kaveria asuu pysyvästi retkeilyautossa, yksinäinen nainenkin, eikä ole ollut ongelmia. Olen erittäin kateellinen 😄 Itse lähtisin myös heti pitkäksi aikaa, ainakin pariksi vuodeksi, miestä saa vielä suostutella koska vaatisi häneltä palkattoman vapaan töistä. Rahaakin toki pitää vielä säästää.
Mutta siis kokemusta on, ollaan asuttu retkeilyautossa puoli vuotta, kaksi aikuista ja koirat. Ollaan myös reissattu siellä täällä, Lapissa -25 pakkasillakin ilman mitään ongelmia. Pahempi ongelma on +30 astetta, kuin pakkanen. Autossahan on lämmitys.
Mies asuu pakussa puolet viikosta ympäri vuoden, siitäkin olen kade. Mutta reissataan aivan kaikki lomat ja usein viikonloppuisin.
Muuten asutaan mökissä vähillä mukavuuksilla ja retkeilyautoilu on meille luksusta, kun on sisävessa eikä tarvitse kävellä tontin perälle saakka, ja autossa on vesihanat joista tulee lämmintä vettä 😄 Suihkuakaan ei kotona ole, autossa on. Mikäs siinä asustellessa.