Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkka on liian pieni jos kelatuilla pärjää yhtä hyvin kun palkalla.

Vierailija
12.01.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011744768.html

Minun mielestä palkkatuloja ei voi verrata kelatukiin. Jotkut tekee kuitenkin pienellä palkalla töitä ja pärjäävät yhtä hyvin kuin työttömät. Jotkut ei ostele etelän matkoja tai mitään ylimääräistä joten rahat riittää elämiseen. Työtön voi pärjätä paljon paremmin kuin joku 4000 euroa ansaitseva joka tuhlaa rahansa peleihin tai ties minne. Minulla ei ainakaan ole ulosotto velkaa tai muuta velkaa. Osaan myös suunnitella niin etten osta mitään turhaa kuten 500 euron kännykkää tai 3000 euron sähköpyörää. En myöskään matkustele joten minulla on rahaa säästössä.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on pienet palkat ja kalliit elinkustannukset, jonka päälle korkea verotus. Ja perään se toinen totuus. Nämä tuet on tehty passivoivaksi ja sellaiseksi että yhteiskuntaan integroituminen ei onnistu, nimenomaan tulijoiden osalta. Niinhän se on että eihän kanta suomalainen, työhaluinen ja omaa syyttään ahdinkoon joutunut ei pääse näiden passivoivien ja ilmaisten lihapatojen ääreen.  Niihin pääsee vain nämä "työvoimapulan" paikkaajat.

Vierailija
82/89 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja ei synnyt tukia leikkaamalla eikä palkkoja nostamalla. Veroja pienentämällä työpaikkoja syntyy mutta suomessa ei enää koskaan ole varaa veronalennuksiin muille kuin hyvätuloisille mutta ne ei silti palkkaisi työttömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo aloitus. Ei monille jää kyllä mitään tai ole alunperinkään ollut. 

Vierailija
84/89 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat on markkinaehtoiset, sossutukien määrä perustuu vasemmistolaispoliittisiin päätöksiin. Suomessa on kansainvälisesti tarkastellen alhaiset palkat ja sen vuoksi sossutukienkin pitäisi olla kansainvälisesti tarkastellen alhaiset. Nyt on nähty mihin on johtanut kun sossutukien taso on sama kuin Saksassa, mutta palkkataso vain puolet saksalaisesta ja verot on kuin Norjassa konsanaan. 

Vierailija
85/89 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa vastuu itsestään ja se tarkoittaa myös jonkinlaista riskin ottamista. Nyt se valtion tissi pois suusta ja yrittämään! Itse yrittäjänä voin kertoa että on hienoa hankkia IHAN ITSE oma toimeentulonsa  -se on jokaisen normaalin ihmisen synnynnäinen tavoite joka on täällä Suomessa saatu häiriötilaan jokapaikkaan tungetulla sosialismilla. Nykyinen järjestelmä on erittäin ihmisvastainen vaikka se myydään meille juuri päinvastaisin iskulausein. Siitä on syytä irtaantua NYT sillä se tulee hajoamaan jokatapauksessa.

Ja sieltä sellainen kokoomuksen lahtareiden kannattajan kommentti.

Minua kauemmaksi kokoomuslaisesta ei pääse kukaan. Olen 100% epäpoliittinen henkilö joka ymmärsi jo 20 vuotta sitten että koko politiikka on pelkkä sirkusesitys järjestelmäuskovaisille. Ei ole mikään poliittinen kannanotto jos kertoo Suomen sosialismin lähenevän loppuaan sillä jokainen lukuja ymmärtävä tajuaa miten käy kun menot ylityävät tulot VUOSIKYMMENIÄ ja tahti vain kiihtyy. Siksi nyt jokaisen on aika varautua huomattavaan elintason laskuun ja eniten tämä tulee tietysti vaikuttamaa  niiden elämään jotka ovat naivisti uskotelleet itselleen että pystyvät menemään koko elämänsä läpi toisten tekemän työn hedelmistä nauttien. Se ei tule onnistumaan ja se on tälle maalle ainoastaan positiivinen asia.

Vierailija
86/89 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma nettopalkka on noin 4000. Asun velattomassa omassa talossa, lisäksi mulla on vapaa-ajan asunto johon kohdistuu velkaa. Alaikäisiä huollettavia on kaksi, ovat 15 ja 17. 

Jos jäisin työttömäksi, ja työttömyys jatkuisi niin pitkään että putoaisin ansiosidonnaiselta ensin peruspäivärahalle ja sen jälkeen työmarkkinatuelle (jos nyt olen oikein nämä kuviot ymmärtänyt), en saisi muualta pennin latia. Tulot olisi sitten sen 600-800 euroa kuussa. 

En taida heti heittäytyä työttömäksi. 

Niin. Toisaalta tuet ovat liian suuria ja toisaalta taas liian pieniä. Tämän esimerkin henkilölle työmarkkinatuki olisi aivan liian pieni, mutta sillä olisi pakko tulla toimeen. Muuta tukea ei saisi, koska on omaisuutta. Jos samaa palkkaa saava samanikäinen vuokralla asuva kaikki rahansa tuhlannut jää työttömäksi, saa hän asumistukea ja vielä sossusta lisää, kun ei pärjää.

Vierailija
87/89 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lähtökohtaisesti kelatukia ei pitäisi edes saada kuin vain kuukauden, korkeintaan pari, että tajuaa varmasti etsiä itselleen töitä. Ei ole normaalia, että aikuinen poraa työttömänä kotona. Kyllä jokaisen kuuluu itsensä elättää eikä katkerana haukkua muita ja maata kotona.

Kelatukia saa myös työssäkäyvät ja omistusasunnoissa asuvat. 

Vierailija
88/89 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein 4 vuotta töitä ilman palkkaa. Tehkää perässä ja valittakaa sitten että tukia maksetaan liikaa. En saanut edes sitä 9 euroa päivässä joten turha valittaa.

No miksi teit? Dorka.

No sitten koska työkkäri alentaa tuet puoleen jos ei mene töihin.

Ihan tosissasi yrität väittää, että työkkäri pakotti sinut ilmaistöihin neljäksi vuodeksi? No niin varmaan 🤣

Vierailija
89/89 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme, että tänne tulee isot lapsiperheet loisimaan, kun kaikki tulee kuin Manulle illallinen. Työnteon pitää aina olla kannattavampaa kuin loisiminen. 30 euron ero kuukaudessa on järkyttävän pieni. Toinen tekee töitä joka päivä ja toinen ei tuntiakaan.

Kysynnän ja tarjonnan laki määrittää palkkoja. Sen vuoksi Keskustalle, Kokoomukselle ja RKP:lle on tärkeää roudata Suomeen halpatyövoimaa polkemaan palkkoja.

Julkisen sektorin palkat olivat ennen huonommat kuin yksityisellä. Kuinka nykyään Valtiolla voidaan maksaa hyviä palkkoja ja työntekijämäärät sekä palkkatulot ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Julkisen sektorin palkat maksetaan tavallisen työntekijän selkänahasta ja niiden on oltava maltillisia, niin jobbarin, kuin johtajan.