Palkka on liian pieni jos kelatuilla pärjää yhtä hyvin kun palkalla.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011744768.html
Minun mielestä palkkatuloja ei voi verrata kelatukiin. Jotkut tekee kuitenkin pienellä palkalla töitä ja pärjäävät yhtä hyvin kuin työttömät. Jotkut ei ostele etelän matkoja tai mitään ylimääräistä joten rahat riittää elämiseen. Työtön voi pärjätä paljon paremmin kuin joku 4000 euroa ansaitseva joka tuhlaa rahansa peleihin tai ties minne. Minulla ei ainakaan ole ulosotto velkaa tai muuta velkaa. Osaan myös suunnitella niin etten osta mitään turhaa kuten 500 euron kännykkää tai 3000 euron sähköpyörää. En myöskään matkustele joten minulla on rahaa säästössä.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Palkkamaltti! PALKKAMALTTI!
Kelamaltti, kelamaltti!
Oma nettopalkka on noin 4000. Asun velattomassa omassa talossa, lisäksi mulla on vapaa-ajan asunto johon kohdistuu velkaa. Alaikäisiä huollettavia on kaksi, ovat 15 ja 17.
Jos jäisin työttömäksi, ja työttömyys jatkuisi niin pitkään että putoaisin ansiosidonnaiselta ensin peruspäivärahalle ja sen jälkeen työmarkkinatuelle (jos nyt olen oikein nämä kuviot ymmärtänyt), en saisi muualta pennin latia. Tulot olisi sitten sen 600-800 euroa kuussa.
En taida heti heittäytyä työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko tuet liian isot ?????? Ei voi olla niin että keskituloinen ei saa pesukonetta ostettua jos menee rikki, mutta joillekin loisille sekin hyysätään.
Kenelle ostetaan pesukone? Itse en oon sellaista saanut ollenkaan. Tuista maksan taloyhtiön pesutupamaksut.
Ibrahmi sai pesukoneen Kelasta. Vai oliko se Momamad. Näitä on vaikka kuinka paljon.
Tee sinäkin oma työsi. Ole röyhkeä ja toimi. Vai laiskuusko vaivaa ja et saa mitään aikaan?
Miksi ostaisin pesukoneen? Makuuhuoneekin keskimmäinen ikkuna on rikki. Jos hella tai jääkaappi hajoo ei sitä kukaan osta kuin minä itse.
2€ tunti maksaa taloyhtiön pesutupa ja siellä 2 isoa konetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet perheet ovat ns. kusessa, kun asuntolainojen verovähennysoikeus poistui. Asuntojen hinnat laskivat ja myynti sakkaa, joten siitä ei pääse eroonkaan.
Miksi lapsilisillä pitäisi maksaa asuntolainat? Aivan älytöntä.
Ei niitä alunperin ainakaan sijoittamiseen ole annettu, vaan elämisen tukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on tiedetty jo kauan. Suomalaisten palkat laahaavat kaukana jäljessä verrattuna elinkustannusten kasvuun. Vaikka tukia leikkattaisiin kuinka paljon tahansa, ei sillä paskalla palkalla tule yhtään paremmin toimeen.
Ulkomailta pitää ostaa niin sitten pärjää. Eikä sekään haittaa vaikka koko summa menee sen maan hyväksi
Vierailija kirjoitti:
Väite, että Suomen sosiaaliturva olisi runsas, ei pidä paikkaansa kansainvälisen arvioinnin perusteella. Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea on todennut toistuvasti vuosina 2015, 2018 ja 2023, että Suomen perusturvan taso (mm. työttömyysturva, sairaus- ja vähimmäisetuudet) alittaa Euroopan sosiaalisen peruskirjan vähimmäisvaatimukset.
Lisäksi useat ihmisoikeus- ja köyhyysraportit ovat todenneet, että etuudet eivät turvaa kohtuullista elintasoa, etenkin elinkustannusten nousun jälkeen. Jos sosiaaliturva olisi runsas, Suomi ei saisi jatkuvia kansainvälisiä huomautuksia sen riittämättömyydestä.
Kyse ei ole mielipiteestä vaan dokumentoidusta ja toistuvasta kansainvälisestä kritiikistä.
Kun sitä rahaa EI OLE, mistä jakaa. Tiesithän, että olemme myös tarkkailussa liiallisten menojen ja velkojen takia, haloo. Työssäkäyviltähän sen ranmhan ottaisit, eikö niin, eli kurjistaisit oloja heiltä, jotka muutenkin maksavat tuon kotona makoilun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien leikkaus nähdään ratkaisuna työttömyyteen ja riittämättömiin palkkoihin.
Todellisuudessa tukien leikkaaminen ei lisää työpaikkoja eikä se myöskään lisää palkkaa huonotuloisille.
Tukia ei ole leikattu riittävästi. Elämä on liian helppoa. Ei tarvitse ponnistella.
Ei tarvitse ryhtyä yrittäjäksi vaikka olisi ammattiosaaminen takana. Esim. siivooja, puuseppä, metallimies jne.
EI tarvitse.
Vielä.
Ja toivottavasti ei ikinä tarvitse. Alat yrittäjäksi, firma menee konkkaan, asunto menee alta veloista yms yms. Ompa hienoa.
Pitää ottaa vastuu itsestään ja se tarkoittaa myös jonkinlaista riskin ottamista. Nyt se valtion tissi pois suusta ja yrittämään! Itse yrittäjänä voin kertoa että on hienoa hankkia IHAN ITSE oma toimeentulonsa -se on jokaisen normaalin ihmisen synnynnäinen tavoite joka on täällä Suomessa saatu häiriötilaan jokapaikkaan tungetulla sosialismilla. Nykyinen järjestelmä on erittäin ihmisvastainen vaikka se myydään meille juuri päinvastaisin iskulausein. Siitä on syytä irtaantua NYT sillä se tulee hajoamaan jokatapauksessa.
Olin raksatöissä kelatuilla. Siellä oli ihan kunnon palkkaa saaviakin jotka eivät osanneet juuri mitään ja lintsasivat töistä. Lopulta pomo erotti ne. No kysyin että koska minä tein enemmän töitä kuin muut ja asensin lattian, seinälevyt ja muut niin eikö minulle voisi maksaa pakkaa. Pomo sanoi ei. Otin samantien loparit siitä hommasta. Työmaa oli muutenkin myöhässä ja siitä tuli isot kulut firmalle jossa olin töissä. 2 päivän päästä soitettiin tulenko töihin saisin palkkaakin mutta sanoin en tule koska arvostus oli nolla viimeksi.
Pitää ottaa vastuu itsestään ja se tarkoittaa myös jonkinlaista riskin ottamista. Nyt se valtion tissi pois suusta ja yrittämään! Itse yrittäjänä voin kertoa että on hienoa hankkia IHAN ITSE oma toimeentulonsa -se on jokaisen normaalin ihmisen synnynnäinen tavoite joka on täällä Suomessa saatu häiriötilaan jokapaikkaan tungetulla sosialismilla. Nykyinen järjestelmä on erittäin ihmisvastainen vaikka se myydään meille juuri päinvastaisin iskulausein. Siitä on syytä irtaantua NYT sillä se tulee hajoamaan jokatapauksessa.
Ja sieltä sellainen kokoomuksen lahtareiden kannattajan kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Suo alaiset ei vaan tajua, että monissa muissa maissa bruttopalkka ei ole se mistä työsopparissa sovitaan, vaan lisäksi se, johon lasketaan ,mukaan 1,7 kertoimella työnantajakulut. Suomalaisten palkasta vaan niistetään melkein puolet jo ennen kuin ne näkee edes sitä åpalkkanauhalla ja sit vielä verotetaan lopuista leijonaosa.
älä valehte, ahneen porvarin taskuun siitä suurinosa menee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien leikkaus nähdään ratkaisuna työttömyyteen ja riittämättömiin palkkoihin.
Todellisuudessa tukien leikkaaminen ei lisää työpaikkoja eikä se myöskään lisää palkkaa huonotuloisille.
Tukia ei ole leikattu riittävästi. Elämä on liian helppoa. Ei tarvitse ponnistella.
Ei tarvitse ryhtyä yrittäjäksi vaikka olisi ammattiosaaminen takana. Esim. siivooja, puuseppä, metallimies jne.
EI tarvitse.
Vielä.
Suomessa huolestuttava kapea yrityspohja. Tarvitaa todellakin yrittämistä ja yrittäjiä enemmän. Vientiä sekä kotimaan kehitystä, tuontantoa ja myyntiä.
Kaikki ostetaan kiinasta ja intiasta. Sekä meidät pelastaa?
Pian tulee muutos asiaan. Kun kansantalous romahtaa ja kelatuet katoaa alkaa yrittäminen ja oman maan tuotteet syntyä ja löytää paikkansa maailmalta. 90-luvu laman oli pientä harjoitettelua mitä on tulossa.
Paljon pahempaa.
Minulle sanottiin työkkärissä kerran että pitää mennä polkupyörällä työkokeiluun 20 km matka talvella ja polkea maantietä pitkin vaikka olisi -20 pakkasta. Sinne ei busseja kulkenut siihen aikaan mihin piti mennä 9 eurolla päivässä.
En ole koskaan saanut yli 1500 euroa palkkaa. Miksi menisin enää koskaan töihin,
Vierailija kirjoitti:
Olisko tuet liian isot ?????? Ei voi olla niin että keskituloinen ei saa pesukonetta ostettua jos menee rikki, mutta joillekin loisille sekin hyysätään.
Pienituloinen osaa käytetyn pesukoneen torista. Ehkä tuilla elävillekin pitäisi hankkia käytetty eikä uutta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla netto palkka 1750€. Ilmeisesti tuilla tt-tulo+asumistuki saisin about saman verran. Tt-tulosta maksettais sähkö, vesi, kotivakuutus, reseptilääkkeet.
No et saisi lähellekään noin paljon, voin kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Suo alaiset ei vaan tajua, että monissa muissa maissa bruttopalkka ei ole se mistä työsopparissa sovitaan, vaan lisäksi se, johon lasketaan ,mukaan 1,7 kertoimella työnantajakulut. Suomalaisten palkasta vaan niistetään melkein puolet jo ennen kuin ne näkee edes sitä åpalkkanauhalla ja sit vielä verotetaan lopuista leijonaosa.
Tämä on johtanut siihen, ettei Suomessa kannata tehtailla mitään matalahintaisia tuotteita. Matalahintaisia tuotteita pitäisi tehdä lukumääräisesti paljon että pärjäisi, mutta Kiinassa mittakaavaedut ovat silti ylivoimaisia. Suomessa voi tehtailla kannattavasti enää vain kallishintaisia tuotteita, joita myydään laatu-perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Tein 4 vuotta töitä ilman palkkaa. Tehkää perässä ja valittakaa sitten että tukia maksetaan liikaa. En saanut edes sitä 9 euroa päivässä joten turha valittaa.
No miksi teit? Dorka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein 4 vuotta töitä ilman palkkaa. Tehkää perässä ja valittakaa sitten että tukia maksetaan liikaa. En saanut edes sitä 9 euroa päivässä joten turha valittaa.
No miksi teit? Dorka.
No sitten koska työkkäri alentaa tuet puoleen jos ei mene töihin.
Palkkamaltti! PALKKAMALTTI!