Minulla oli tänään ohimenevä näkökenttäpuutos, pitääkö huolestua?
Ikään kuin sellainen valomainen sahalaita, tai ei nyt oikeastaan valomainen mutta se peitti hieman näkökenttääni. Sitä kesti arviolta ainakin 5 minuuttia. Muita oireita ei ollut, ei mitään käden tunnottomuutta, ei pahoinvointia eikä päänsärkyä. Kerkesin jo googlettaa että se saattaa enteillä aivoinfarktia, tosin siinä oli lueteltu noita muitakin mahdollisia oireita.
Kommentit (48)
En olisi huolissani, kun oli ilmeisesti tosi lyhytkestoinen tilanne. Minulla välillä treenin jälkeen tulee ohimenevää näköhäiriötä tai saattaa joskus silmissä alkaa sumentua, jos nousee liian ylös. Kirkas auringonpaiste tai puristava pipo voi myös laukaista. Niskassa voi olla joku "jumi", mikä ei fyysisesti tunnu, mutta silti kiristää tiettyjä aivohermoja, jotka vaikuttaa mm. silmiin. Myös narskuttelu (öisin) tai joku muu hammasvaiva saattaa vaikuttaa jopa silmiin. Asiaan perehtynyt fyssari osaa auttaa tämmöisissä. Jos tuo silmäoireesi toistuu tai tulee muuta oiretta kuten päänsärkyä tai tunnottomuutta, sitten kysyisin lääkäristä. E-pillerithän altistaa myös migreenille ja tukoksille, joten seurailisin tilannetta. Minulla on ollut aivoissa verenkiertohäiriö ja siihen liittyi pahenevaa päänsärkyä, mutta ei mitenkään sietämätöntä kuitenkaan. Menin lääkäriin ja en ollut missään hengenvaarassa, vaikka olisi voinut olla vakavempikin tilanne. Nuorilla kuitenkin tosi tosi harvinaista.
Mulla on ollut tuota 15-20 minuuttia ja sitten ohi. Migreeniä ilman särkyä. Myöhemmin sain siihen lääkkeet. Nyt myöhemmin migreeni tuntuu enemmän sisäelimissä ja vatsassa, kuin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo #24: en oikeasti tiedä oliko "pelkkä" migreenikohtaus vai TIA: multa hävisi toisesta ensin värit! siis kaikki meni ihan harmaaksi ja sitten hävisi näkö kokonaan. Päänsärkyä ei ollut tai saattoi olla, mutten kiinnittänyt siihen huomiota. Enkä mistään "oudoista hajuista" tiennyt arvata/tiedä/muista.
Palautui sitten, siis näkö. Seuraavan kerran tuli opiskelijana ollessa, luentosalissa (tais olla huono ilma tai jotain?). Silloin kyllä ensin ns. löi kuulo- ja hajuaistin täysille - kuulin, miten kaikki muut kirjoittaa luentomuistiinpanoja, paha haju nenässä ....
Hypoglykemiakohtaus, kaikki tuollaiset ovat tulleet tutuiksi tämän viimeisimmän 20 vuoden aikana kun mulla on ollut diagnoosi oikeine lääkkeineen.
t DM1
Vierailija kirjoitti:
Jos näkö meni kokonaan, päivystykseen. Jäät vuorokauden tarkkailuun.
-
Minulla meni näkö kokonaan, mutta kun oli tuo virheellinen migreenidiagnoosi pohjilla, niin ei tutkittu päivystyksessä mitenkäännvaan käännytettiin kotiin. Onneksi päädyin työterveyden kautta verikokeisiin ja kun ne tulokset tulivat, lääkäri soitti heti perään ja käski mennä pikavauhtia päivystykseen, veriarvot olivat niin vaaralliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näkö meni kokonaan, päivystykseen. Jäät vuorokauden tarkkailuun.
-
Minulla meni näkö kokonaan, mutta kun oli tuo virheellinen migreenidiagnoosi pohjilla, niin ei tutkittu päivystyksessä mitenkäännvaan käännytettiin kotiin. Onneksi päädyin työterveyden kautta verikokeisiin ja kun ne tulokset tulivat, lääkäri soitti heti perään ja käski mennä pikavauhtia päivystykseen, veriarvot olivat niin vaaralliset.
Millä tavalla veriarvot oli vaaralliset?
Vierailija kirjoitti:
Minulla niitä luultiin migreeniksi, mutta liittyikin verenkiertoon. Veriarvot olivat vaarallisesti koholla ja kun ne saatiin hoidolla ja lääkityksellä kuntoon, niin ei ole tullut kertaakaan. Eli jostain syystä nuorilla tuo leimataan heti migreeniksi, eikä tajuta, että onkin tia-oire.
Mitkä veriarvot sulla oli koholla?
Ap
Minulla niitä luultiin migreeniksi, mutta liittyikin verenkiertoon. Veriarvot olivat vaarallisesti koholla ja kun ne saatiin hoidolla ja lääkityksellä kuntoon, niin ei ole tullut kertaakaan. Eli jostain syystä nuorilla tuo leimataan heti migreeniksi, eikä tajuta, että onkin tia-oire.