Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla oli tänään ohimenevä näkökenttäpuutos, pitääkö huolestua?

Vierailija
11.01.2026 |

Ikään kuin sellainen valomainen sahalaita, tai ei nyt oikeastaan valomainen mutta se peitti hieman näkökenttääni. Sitä kesti arviolta ainakin 5 minuuttia. Muita oireita ei ollut, ei mitään käden tunnottomuutta, ei pahoinvointia eikä päänsärkyä. Kerkesin jo googlettaa että se saattaa enteillä aivoinfarktia, tosin siinä oli lueteltu noita muitakin mahdollisia oireita. 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreenikohtaus ilman päänsärkyä tai hypoglykemia. Noita hypoja voi tulla täysin terveillekin välillä tai enteilee sitä, että diabetes on tulossa jo huudeilla. Itselläni oli muutama tuollainen näköhäiriö parinkymmenen vuoden aikana aikuisiällä, luulin niitä migreeniksi. Sitten sain DM1-diagnoosin ja hypot ovat tulleet tutuiksi, milloin milläkin oireella. Tuo sahalaita on yksi yleisimmistä, joten se on saanut epäilemään, että nuo aiemmatkin sahalaidat olisivat olleet hypoja. Tulivat näet aina tilanteissa, joissa olin syönyt huonommin kuin yleensä.

En kärsi migreenistä. Olen kyllä nyt syönyt heikommin, tänään onneksi jo vähän paremmin. 

Ap

Vierailija
22/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOITA 116117

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on päänsärytön migreeni, mulla tullut pari kertaa elämässä, mitään en näe puoleen tuntiin kuin reunoilta, keskellä sahalaitaa. Varmistetty terveydenhuollosta että on ok eikä tarvi tulla käymään.

Vierailija
24/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita oireita, puutumista tms.? Jos niin heti päivystykseen, voi olla TIA-kohtaus.

Ja muutenkin, jos olet huolissasi. (eka mig-kohtaus aina "säpsäyttää", itse en lähtenyt koska kankkunen ja luulin sen johtuvan siitä. Eipä sitten johtunut, kun ne alkoi uusia, ilman kankkusta..... )

Vierailija
25/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine voi aiheuttaa. Minulla verenpaine hypelyt tänään uskomattomasti. 

Vierailija
26/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurallinen migreeni tai muu sellainen verenkiertojuttu. Neurologi osaa tutkia jos myöhemmin haluaa käydä. E-pilleri ei käy välttämättä. 

Se on sääli, E-pillerit saa minulla seisomaan vahvasti.

Syön e-pillereitä, mutta niiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Ja olen syönyt niitä yli puoli vuotta.

Ap

Vierailija
27/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla kovin huolissaan, on yleinen esim. migreenipotilailla. Voithan tietysti mennä silmälääkäriin, jos ei ole tuttu tuo vieras.

Oliko sulla esim. niska jumissa silloin?

Tuo ei liity silmiin vaan neurologiaan, vaaraton migreeni ilman särkyä, joillakin tulee särkykin

Vierailija
28/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreenikohtaus ilman päänsärkyä tai hypoglykemia. Noita hypoja voi tulla täysin terveillekin välillä tai enteilee sitä, että diabetes on tulossa jo huudeilla. Itselläni oli muutama tuollainen näköhäiriö parinkymmenen vuoden aikana aikuisiällä, luulin niitä migreeniksi. Sitten sain DM1-diagnoosin ja hypot ovat tulleet tutuiksi, milloin milläkin oireella. Tuo sahalaita on yksi yleisimmistä, joten se on saanut epäilemään, että nuo aiemmatkin sahalaidat olisivat olleet hypoja. Tulivat näet aina tilanteissa, joissa olin syönyt huonommin kuin yleensä.

En kärsi migreenistä. Olen kyllä nyt syönyt heikommin, tänään onneksi jo vähän paremmin. 

Ap

Mutta tuo on migreeniä. Mulla tuli eka joskus 37 vuotiaana ja toka 44 vuotiaana, ihan sama ku sulla, saa nähdä milloin seuraavaksi vai tuleeko enää koskaan.

Vierailija
29/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näkö meni kokonaan, päivystykseen. Jäät vuorokauden tarkkailuun. 

Vierailija
30/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenissä se päänsärky voi tulla myös useita tunteja aura-oireiden jälkeen. Jos epäilyttää, niin soita päivystysapuun. He osaavat ohjata tarvittaessa eteenpäin.

Vierailija
31/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tia kohtaus. Suosittelen soittamaan päivystykseen. Mulla oli tuollainen 2009, olin 39 vuotias tuolloin ja tosiaan oli pieni verenkiertohäiriö aivoissa. Olin tyksissä kolme päivää. 

Soitin eikä kuulemma hätää tai syytä tulla paikanpäälle

Vierailija
32/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot nuori ja migreenipotilas, niin en olis milläsinkään. Jos yli 40--> mee huomenna lääkäriin

Eivät ottaneet vastaan tuossa iässä kun puoli tuntia pelkkää sahalaitaa näkökentässä.

Vierailija
33/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta tuo on migreeniä. Mulla tuli eka joskus 37 vuotiaana ja toka 44 vuotiaana, ihan sama ku sulla, saa nähdä milloin seura

Aika hurjaa tehdä toiselle diagnoosi noin heppoisin perustein! Mieti, jos ap kuolee sen takia, että sinä (ja lukuisat muut) olette uskotelleet ap:lle, ettei ole mitään syytä huoleen. Miltä se tuntuisi?

Ap, kysy päivystyksestä.

Vierailija
34/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo #24: en oikeasti tiedä oliko "pelkkä" migreenikohtaus vai TIA: multa hävisi toisesta ensin värit! siis kaikki meni ihan harmaaksi ja sitten hävisi näkö kokonaan. Päänsärkyä ei ollut tai saattoi olla, mutten kiinnittänyt siihen huomiota. Enkä mistään "oudoista hajuista" tiennyt arvata/tiedä/muista.

Palautui sitten, siis näkö. Seuraavan kerran tuli opiskelijana ollessa, luentosalissa (tais olla huono ilma tai jotain?). Silloin kyllä ensin ns. löi kuulo- ja hajuaistin täysille - kuulin, miten kaikki muut kirjoittaa luentomuistiinpanoja, paha haju nenässä ....

Vierailija
35/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kolmekymppisenä useinkin tuollaista. Lääkärit sanoivat sen olevan "migreeni" ilman päänsärkyä. Se ei kuitenkaan kuuöemma ole oikea migreeni, mutta en muista, mikä on oikea sana. Gynekologi kielsi e-pillerit, mutta jälkeen päin olen kuulluut, että pelkkä aura ilman muita oireita ei ole este e-pillereille. Kukaan lääkäri ei ole sanonut, että se olisi huolestuttavaa. Ehkä sitten, jos on ikää enemmän, menisin lääkäriin. 

Vierailija
36/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo #24: en oikeasti tiedä oliko "pelkkä" migreenikohtaus vai TIA: multa hävisi toisesta ensin värit! siis kaikki meni ihan harmaaksi ja sitten hävisi näkö kokonaan. Päänsärkyä ei ollut tai saattoi olla, mutten kiinnittänyt siihen huomiota. Enkä mistään "oudoista hajuista" tiennyt arvata/tiedä/muista.

Palautui sitten, siis näkö. Seuraavan kerran tuli opiskelijana ollessa, luentosalissa (tais olla huono ilma tai jotain?). Silloin kyllä ensin ns. löi kuulo- ja hajuaistin täysille - kuulin, miten kaikki muut kirjoittaa luentomuistiinpanoja, paha haju nenässä ....

No tuo ei kyllä kuulosta migreeniltä. Milloin nämä kohtaukset ovat olleet?

Vierailija
37/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auralliselta migreeniltä kuulostaa. Minulla on samaa, ja minulla siihen ei liity pääkipua, joskus saattaa tulla pahoinvointia. 

Kaikki tuon tyyliset muutokset kannattaa kuitenkin käydä tutkituttamassa lääkärillä. 

Vierailija
38/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, ei mullakaan yleensä särje päätä, ei edes kankkusessa. Silti epäilin aiemmin noita näköhäiriöitä migreeniksi ilman päänsärkyä, koska ei mulla silloin ollut mitään käryä hypoglykemioistakaan. 

t edellinen

Vierailija
39/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta tuo on migreeniä. Mulla tuli eka joskus 37 vuotiaana ja toka 44 vuotiaana, ihan sama ku sulla, saa nähdä milloin seura

Ei välttämättä, voi olla myös hypoglykemia, joka voi silloin tällöin tulla terveellekin, usko jo.

Vierailija
40/48 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tia kohtaus. Suosittelen soittamaan päivystykseen. Mulla oli tuollainen 2009, olin 39 vuotias tuolloin ja tosiaan oli pieni verenkiertohäiriö aivoissa. Olin tyksissä kolme päivää. 

Soitin eikä kuulemma hätää tai syytä tulla paikanpäälle

Minä en ole soittanut.  Pelkään että vähättelevät oiretta. 

Ap