Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monet naiset valittavat, etteivät miehet siivoa niin paljon kuin naiset haluaisivat

Vierailija
11.01.2026 |

Mutta miksi nainen on se, joka saa päättää siivousstandardit eikä mies? Jos miehelle riittää kerran viikossa imurointi ja nainen haluaa, että imuroidaan kahdesti, niin miksi nainen olisi oikeassa ja mies naisen kotitöistä "hyötyvä" osapuoli parisuhteessa? 

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa olen muuttanut asuntoon jossa on ennen minua asunut yksinäinen mies. 

Vähintään kaksi viikkoa sai kuurata paikkoja ennen kuin saattoi asettua asumaan.  Kyllä ketutti pestä toisten sotkuja.

Toisessa asunnossa ei ollut varmaan hirveästi edes kyllä asuttu, koska jääkaappi ei toiminut, mutta siitä ei ollut valitettu, joten ilmeisesti  ruokaa ei ollut ainakaan kotona säilytetty. 

Mutta kaikki kaapit monen sentin pölyssä(sille miehelle joka ihmetteli mistä pölyä tulee niin tyhjästä kai) siis vaatekaapit ja keittiönkaapit. Meinasin oksentaa, kun pesin kylpäriä ja siellä oli amme. Sen alta ui esiin valtavia lauttoja ties mitä :(  Pölyä ja varmaan likavesiä kuivunut laatoiksi.

Vessat kamalassa kunnossa jne. 

Niitä asuntoja ei ainakaan ollut jaksettu siivota varmaan koskaan. 

Vierailija
62/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa olen muuttanut asuntoon jossa on ennen minua asunut yksinäinen mies. 

Vähintään kaksi viikkoa sai kuurata paikkoja ennen kuin saattoi asettua asumaan.  Kyllä ketutti pestä toisten sotkuja.

Toisessa asunnossa ei ollut varmaan hirveästi edes kyllä asuttu, koska jääkaappi ei toiminut, mutta siitä ei ollut valitettu, joten ilmeisesti  ruokaa ei ollut ainakaan kotona säilytetty. 

Mutta kaikki kaapit monen sentin pölyssä(sille miehelle joka ihmetteli mistä pölyä tulee niin tyhjästä kai) siis vaatekaapit ja keittiönkaapit. Meinasin oksentaa, kun pesin kylpäriä ja siellä oli amme. Sen alta ui esiin valtavia lauttoja ties mitä :(  Pölyä ja varmaan likavesiä kuivunut laatoiksi.

Vessat kamalassa kunnossa jne. 

Niitä asuntoja ei ainakaan ollut jaksettu siivota varmaan koskaan. 

Sama kokemus täälläkin. Vessanpönttö oli täysin paskainen, siis melkein musta. Meinasi yrjö lentää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on kulttuuriasia. Miksi niin monet suomalaiset miehet haluavat asua likaisissa asunnoissa? Esimerkiksi useimmat japanilaiset tai korealaiset eivät halua. 

Mihin tutkimukseen/tilastoon tuo sinun väitteesi perustuu? Se ei näet vastaa ollenkaan kuvaa, jonka olen siistijätuttaviltani saanut. Heidän mukaansa miesten asunnot ovat siistimpiä kuin naisten, osin vähemmästä krääsästä johtuen. 

Vierailija
64/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä tarjotaan heti ääriesimerkkejä... En ole itsekään mikään siivousintoilija, mutta jonkinlainen perustaso kodin siisteydessä on hyvä olla. Ei kai sitä perustasoa ole vaikea perustella vaikka Marttojen ohjeistuksella. Jos lika pinttyy, täytyy käyttää paljon vahvempia puhdistusaineita, pinnat kuluvat ja jossain kohtaa ne täytyy uusia. 

Siivoamisen pitäisi olla yhteinen asia, siinä missä kotikin on. Pyykkääminen on sitten asia erikseen. Jos jompikumpi haluaa kysenalaistaa järkiperusteet tai suorastaan vastustaa niitä, ongelma on jossain aivan muualla kuin siivousstandardeissa. 

Vierailija
65/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän siivoaa, jota häiritsee.

Se käy kaupassa ja kokkaa, kenellä on nälkä ja se pyykkää, keneltä on puhtaat vaatteet loppu.

Vierailija
66/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on kulttuuriasia. Miksi niin monet suomalaiset miehet haluavat asua likaisissa asunnoissa? Esimerkiksi useimmat japanilaiset tai korealaiset eivät halua. 

Mihin tutkimukseen/tilastoon tuo sinun väitteesi perustuu? Se ei näet vastaa ollenkaan kuvaa, jonka olen siistijätuttaviltani saanut. Heidän mukaansa miesten asunnot ovat siistimpiä kuin naisten, osin vähemmästä krääsästä johtuen. 

Mulla on kokemusta vuokrakämppien siivoamisesta. Naisten asunnot olivat pinnallisesti sotkuisia juuri tuon krääsän ja roskan takia. Miesten asunnoissa oli enemmän pinttynyttä likaa jota piti jynssätä kauan. 

Vierailija
67/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain sitä pölyä tulee paljon että pakko imuroida kaksi kertaa viikossa vähintään.

Mistä se pöly tulee? Miehen vaatimista sisustustyynyistäkö? 

Ihmisistä, duh

Myös pyykin kuivaamisesta tulee yllättävän paljon nöyhtää - ellei siis ole kuivausrumpua käytössä. 

Vierailija
68/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa syy miksi niiden miesten asunnossa ei ole ollut "krääsää" on se että kaikki rahat menee kaljaan. Sitten on se toinen miesluokka jossa niillä kaikki rahat menee elektroniikkaan, pleikkaripeleihin ja muihin leluihin joita on koko saa*anan kämppä täynnä. 

Vierailija
69/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Hän siivoaa, joka sotkee.

Vierailija
70/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on typerää, että vaikka omistusasunnossa asuva ihminen ei siivoa säännöllisesti. 
Miksi?

Koska siivoamalla huollat taloasi. Pinttynyt lika voi vahingoittaa eri pintoja, tai aiheuttaa pahoja hajuja. Esimerkkinä tätini talo. Täti ei ollut kiinnostunut siivoamisesta, ja hänen kuoltuaan koko vessa ja keittiö piti laittaa kokonaan uusiksi. Sitä pinttynyttä likaa ei saanut edes jynssäämällä pois.  

Karmein vaihtoehto olisi se että edellinen omistaja tai vuokralainen olisi polttanut tupakkaa asunnon sisällä.

Vierailija
71/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos minun pitää valita että elänkö mieluummin kodissa jossa hygieniastandardit ovat kohdillaan vai jossain sikolätissä, niin ehdottomasti valitsen sen siistimmän kodin. Mikä on jos ihminen kitisee siitä kun kotona on muka liian siistiä? Laiskuus, yleinen sikamaisuus vai molemmat?

Ja aloituksessa puhuttiin marttyyrimamman nalkutuksesta, ei ylisiisteydestä.

Vierailija
72/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos minun pitää valita että elänkö mieluummin kodissa jossa hygieniastandardit ovat kohdillaan vai jossain sikolätissä, niin ehdottomasti valitsen sen siistimmän kodin. Mikä on jos ihminen kitisee siitä kun kotona on muka liian siistiä? Laiskuus, yleinen sikamaisuus vai molemmat?

Mitä ylisiisteys on? Tuohan on erittäin subjektiivinen käsite. Siisteys riippuu niin monesta asiasta. Ystävälläni on kolme koiraa kaksi lasta, ja hän imuroi joka päivä. Itse asun yhden kissan kanssa ja imuroin ehkä kerran viikossa. 

Vierailija
73/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaksi tultuani olen huomannut, että epäsiisteys on asia, joka rasittaa molempia parisuhteessa. Kun ollaan parisuhteen alussa, niin on helppoa katsoa sormien läpi kumppanin lieviin särökohtiin. Jos asioista ei sovita heti alkuun, niin ne tuppaavat kasvamaan yli mittasuhteidensa myöhemmin. 

Vierailija
74/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puhuttu. Lähinnä paistoi läpi uhriutuvan miesvauvan ruikutus siitä kun ei saa omaa tahtoaan kaikessa läpi.

Vierailija
75/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei osaa perus kodinsiivousta, ei pestä pyykkiä tai edes pyyhkiä kenkiään. wpeukaloa ei ole edelle keskellä kämmentä, minä teen kaikki asennukset ja huollot. se nyt toki on luontevaa, osaan. nyt hän haaveilee omakotitalosta. onnea vaan. minä ostan sitten kaksion itselleni. kai sitä rahalla siivousta ja huoltoa voi ostaa.

Vierailija
76/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein vaimolle riittää, että mies siivoaisi omat jälkensä, mutta sekin on usein miehen mielestä liikaa vaadittu. Esim keittiön siistiminen käytön jälkeen on joillekin ihan ylivoimaista ja se, että laittaisit omat vaatteet pyykkiin. Samoin se, että kun syö niin siellä kaupassakin voi käydä myös, kun ne ruoat ei itsestään sinne kaappiin tule. 

Tuo imurointi on sellainen työ, että harva tekee sen oikein. Imuroidaan liian nopeasti eikä kaikkia paikkoja. Jos ei ole lemmikkejä niin kerta viikossa imurointi pitää kodin siistinä, jos kunnolla imuroi matot, nurkat, sohvan aluset. 

Pari vinkkiä keski-ikäseltä setämieheltä kaikille tasapuolisesti: Siivoaja kaksi kertaa kuussa, robotti-imuri ja ruuat kerta viikkoon kotiinkuljetuksella. 

Päivittäinen siivous (keittiö, astiat, pyykit) sen mukaan kumpi ehtii/jaksaa/viitsii.

Sopu säilyy ja kummallakin on kivaa!

Vierailija
77/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika tuossa ratkaisussa oikeasti on että jos toista osapuolta ei häiritse se että ne klassiset kalsarit tai sukat siinä sängyllä mutta toista häiritsee, niin se jota enemmän ne sukat/kalsarit häirtsee,  siirtää ne sinne pyykkikoriin? Mitä vääryttä siinä tapahtuu?

Vierailija
78/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika tuossa ratkaisussa oikeasti on että jos toista osapuolta ei häiritse se että ne klassiset kalsarit tai sukat siinä sängyllä mutta toista häiritsee, niin se jota enemmän ne sukat/kalsarit häirtsee,  siirtää ne sinne pyykkikoriin? Mitä vääryttä siinä tapahtuu?

Onko todellakin ylitsepääsemättömän vaikeaa viedä kusiset kalsarit suoraan pyykkikoriin? Läski et jaksa paria metriä kävellä vai mistä kiikastaa?

Vierailija
79/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan hyvä vaihtoehto!

Vierailija
80/86 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo lapsille opetetaan omat jälkensä siivoamaan. Miksi sinä et siihen kykene? Plus, kukaan ei halua toisen likaisiin sukkiin/kalsareihin koskea.