Monet naiset valittavat, etteivät miehet siivoa niin paljon kuin naiset haluaisivat
Mutta miksi nainen on se, joka saa päättää siivousstandardit eikä mies? Jos miehelle riittää kerran viikossa imurointi ja nainen haluaa, että imuroidaan kahdesti, niin miksi nainen olisi oikeassa ja mies naisen kotitöistä "hyötyvä" osapuoli parisuhteessa?
Kommentit (86)
En tajua mikä tässä on niin vaikeaa. Me istuttiin miehen kanssa pöydän ääreen ja puhuttiin siivoustandardeista ennen kuin muutettiin yhteen. Sovittiin, että mies imuroi ja pyyhkii pölyt kerran viikossa. Vessan pesen minä kerran viikossa. Sovimme myös, että kumpikin pesee omat pyykkinsä, sekä siivoaa omat jälkensä. Ei ole ollut vaikeaa.
Hevonkukkua. Ihmisen siisteysstandardeilla ja siivoushaluilla ei ole mitään automaattista yhteyttä. Eksänikin (mies) olisi halunnut tosi siistiä, mutta siten, että joku muu siivoaa. Minulle ei ollut niin tarkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hevonkukkua. Ihmisen siisteysstandardeilla ja siivoushaluilla ei ole mitään automaattista yhteyttä. Eksänikin (mies) olisi halunnut tosi siistiä, mutta siten, että joku muu siivoaa. Minulle ei ollut niin tarkkaa.
Niinpä. Mieheni veli on kunnon siivoushullu. Samoin yksi miespuolinen ystäväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos minun pitää valita että elänkö mieluummin kodissa jossa hygieniastandardit ovat kohdillaan vai jossain sikolätissä, niin ehdottomasti valitsen sen siistimmän kodin. Mikä on jos ihminen kitisee siitä kun kotona on muka liian siistiä? Laiskuus, yleinen sikamaisuus vai molemmat?
Et selvästi edes oikeasti halua keskustella aiheesta rakentavasti, kun rakennat noita sikolätti-olkiukkojasi. On sääli, että niin moni palstanainen on tuollainen.
Itse lähdit premissistä että automaattisesti se miehen surkeampi hygieniataso pitäisi jostain syystä kelvata naiselle joka on tottunut parempaan. Miksi näin? Koska palstaukon on pakko päästä kitisemään naisista. Yhyy, itke lisää porsas.
No sulla ei taida olla sitä pelkoa, että joku mies sun luo eksyisi sotkemaan 😳
Miesten ainainen ruikutus siivoamisesta... Mikä siinä siisteyden ylläpitämisessä on niin kauheaa? Kaikesta te jaksatte kiukutella.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin naisen siivoamaan jälkensä - kodinhoitohuoke oli täysi läävä jonka hän oli saanut 99% aikaiseksi vuosien mittaan.
Nyt on siivottu mutta kämpässä on jäinen ilmapiiri koska en osallistunut hänen porsastelujen siivoamiseen vaan sanoin "sotkija siivoaa, saa suorittaa"
Miten hän oli sen sotkenut? Pesemällä ja huoltamalla sinun ja lasten paskaisia urheilu- ja ulkoiluvaatteita?
Miehelläni on miesluola kellarissa ja tarjoudun imuroimaan sen kerran kuussa ja sekin on hänestä liikaa kun joutuu silloin raivaamaan tavaroita edestä. Minä siivoan meillä koska oma siisteyskäsitykseni sitä vaatii, noin kerran kymmenessä päivässä muut osat taloa. Ymmärrän ap:n aloituksen, mutta oma mieheni tuskin siivoaisi kerran vuodessakaan jos hänestä olisi kiinni, joten milloin toteamme että tässäkin asiassa on joku ns totuus, eli jos toinen siivoisi koskaan, niin olisiko hän silti yhtä oikeassa siivouskäsityksensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö keksi mitään muuta kotityötä kuin imuroinnin?
Keksin kyllä, mutta miten niiden kaikkien luettelu muuttaisi aloituksen pointin sinun mielestäsi?
Ap
Olet sottapytty, jota häiritsee se, ettei joku muu halua elää kuin pellossa.
Mä vihaan siivottomuutta. Siksi siivoan itse joka päivä enkä marttiudu siitä. Meillä on yksi lapsi ja hän on jo aikuinen ja asuu omillaan. Yksi syy myös siihen miksi vain yksi lapsi koska tosiaan en voi elää siivottomassa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Miesten ainainen ruikutus siivoamisesta... Mikä siinä siisteyden ylläpitämisessä on niin kauheaa? Kaikesta te jaksatte kiukutella.
Miehet ovat yllättävän draamanhakuisia. Nainen voi vaikka sanoa, että voisitko viedä nuo sun likaiset sukat pyykkikoriin. Siitä mies kumman kimmastuu, ja tulee draamailemaan palstalle.
Ei vielä yhtään vastausta AP:n kysymykseen. Mikä oikeus naisella on sanella mitä siivousstandardia heidän yhteisessä kodissa noudatetaan?
Sinänsä hyvä kysymys. Sanoisin kuitenkin että se siistimpi ihminen kärsii enemmän likaisessa kodissa, kuin vähemmän siisti putipuhtaassa.
Mieheni on siivousfriikki ja minä porsas. Tosin mies sitten hoitaa siivouksen käytännössä kokonaan yksin, koska tykkää siitä. Tiedän että hänellä varmaan posahtaisi kuuppa ihan tosissaan jos joutuisi elämään samalla tavalla kuin minä eläisin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos minun pitää valita että elänkö mieluummin kodissa jossa hygieniastandardit ovat kohdillaan vai jossain sikolätissä, niin ehdottomasti valitsen sen siistimmän kodin. Mikä on jos ihminen kitisee siitä kun kotona on muka liian siistiä? Laiskuus, yleinen sikamaisuus vai molemmat?
Et selvästi edes oikeasti halua keskustella aiheesta rakentavasti, kun rakennat noita sikolätti-olkiukkojasi. On sääli, että niin moni palstanainen on tuollainen.
Itse lähdit premissistä että automaattisesti se miehen surkeampi hygieniataso pitäisi jostain syystä kelvata naiselle joka on tottunut parempaan. Miksi näin? Koska palstaukon on pakko päästä kitisemään naisista. Yhyy, itke lisää porsas.
No sulla ei taida ol
Miksi luulet että tuo olisi joku loukkaus? Ai niin, miesten loputon egoismi, kuvittelette olevanne joku taivaanlahja naisille... Totuus on toinen, riesa te vain olette.
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä yhtään vastausta AP:n kysymykseen. Mikä oikeus naisella on sanella mitä siivousstandardia heidän yhteisessä kodissa noudatetaan?
Missä kukaan edes näin väittää? AP kysyy kysymyksen jolla ei ole mitään lähtökohtaa.
Vierailija kirjoitti:
No samaa voi kysyä että miksi se oikeus olisi miehellä? Onko sana "kompromissi" tuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö keksi mitään muuta kotityötä kuin imuroinnin?
Keksin kyllä, mutta miten niiden kaikkien luettelu muuttaisi aloituksen pointin sinun mielestäsi?
Ap
No vaikka se, että jos aina vaan kerran viikossa imuriodaan, on koti kohta siinä kunnossa, että sossu vie lapset.
Muistat kai, että esim Milon (sen höyrymopilla poltetun) lapsen kotona oli käynyt sossu ja lapsi oli otettu huostaan, koska koti oli siinä kunnossa, että se ei ollut lapselle turvallinen. Ja eihän tuo kyllä ollut muutenkaan, mutta siis, jos kodin ainoa siivous on kerran viikossa imurointi, on se kohta aikamoisessa kunnossa, eikä olenkaan asumiskuntoinen.
siksi pitäis vähän miettiä niitä muitakin siivouksia.
Pölyjen pyyhkimistä (sitä oikeasti tulee paljon, mutta ei sitä huomaa, jos ei koskaan ole tajunnut, että nekin pitää siivota pois.) wc peseminen, pintojen peseminen, lattoiden peseminen, tavaroiden paikoileen laittaminen. pyykkien viikkaus kaappeihin ja likapyykki koriin jne jne.
Jos miehen ainoa ajatus on, että imurointi kerran viikossa riittää, niin ei ihme, että erimielisyttä tulee, varsinkin lapsiperheessä.
Pikkulapsi perheessä lattian tulee olla tyhjänä kaikesta pikkusälästä, tai lapsi voi tukehtua niihin, kun laittaa kaiken suuhunsa.
Yksinasuvana miehenä minun on helppo pitää asunto siistinä ja tavarat löytyvät aina oikeasta niille tarkoitusta paikasta. Ei ole ongelmia työnjaon kanssa. Pidän asuntoni mielellään tasaisen siistinä ja hyvässä järjestyksessä, mutta minulla ei ole orjallisesti mitään tiettyjä siivouspäiviä
Jääkaapista ja ruokakaapeista löytyy juuri sitä mitä on sinne itse ostanut. . Kengät jätän aina eteiseen ja lajittelen roskat kotona sekäjätteeseen, biojätteeseen, pahviin ja muoviin sekä satunnaisesti metalliin ja lasiin etenkin säilykepurkkien osalta. Ruuanlaittoa varten minulla on suhteellisen hyvät varastot kaikenlaisia peruselintarvikkeita, jotta ei tarvitse turhaa ravata kaupassa ja voin valita helposti eri ateriavaihtoehtojen mikä milloinkin tuntuu hyvältä.
Kun laitan ruokaa, niin syömisen jälkeen pesen tiskit käsin yleensä välittömästi aterian jälkeen ja tuuletan asunnon siinä samassa yhteydessä. Niinpä minun tiskipöytäni ja keittiötilat ovat aina siistissä kunnossa enkä halua haistella ruuan tuoksua enää syömisen jälkeen. Minulla on astianpesukone ja suhteellisen paljon astioita, mutta on suoraviivaisempaa tiskata astiat heti kuten kattilat ja paistinpannut eikä odottaa koneen täyttämistä.
Pyykinpesua varten minulla on Mielen pesukone ja imurointia varten tehokas ja uskollisesti palvellut Volta Bolido. Siivouskomerosta löytyy erilaisia puhdistusaineita Kodin Putkimiehestä ikkunanpesuaineisiin.
Minimisiivous olisi sitä, että jynssää wc-pöntön eikä jätä raitoja, ei jätä vaatekasoja sinne sun tänne eikä kaappien ovia auki käydessään kaapilla, millä tahansa kaapilla. Näiden lisäksi on plussaa että siivoa leivänmuruset jäljiltään.
Siis ylipäänsä elää niin ettei sotke lisää siitä siisteystasosta, mikä on jo valmiiksi. Silloin myös pysyy sellainen siisti yleisilme. Mitään sen isompaa "siivoamista" en itse odota. Kunhan ei sotke lisää, eikä se ole mielestäni liikaa pyydetty/vaadittu.