Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämä 50+ iässä, mitä te muut suunnittelette?

Vierailija
11.01.2026 |

Eläkeikä on jossain seitsemässäkymmenessä, meinaatteko sinnitellä sinne asti?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä sinnitellä. Miehen kanssa säästöjä kerätään ja päästään vapauteen 60v jos halutaan. On puhuttu paljon siitä miten ihana olisi sitten viettää talvet lämpimässä maassa. Terveys kiittäisi todella paljon kun ei stressiä pakkotyöstä vaan mahdollisuus aktiiviseen ulkoiluun ja kuntoiluun.

Pakolliset työhakemukset on kuitenkin.

Ei kyllä aiota mitään työhakemuksia enää yli 60v täytellä.

Vierailija
82/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin juuri 50v ja loppuelämä on askarruttanut. Työ on mielenkiintoista ja hyväpalkkaista, mutta paljon vastuuta ja siksi henkisesti kuluttavaa. Säästöjä on ja lisää kertyy joka kuukausi. Seuraava vuosikymmen pelottaa. Minunkin alalla yt-kierroksia on ollut ja nimenomaan vanhempia, kovapalkkaisia asiantuntijoita on kustannussyistä potkittu pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko minkään ikäisen Suomessa tehdä mitään? Eikö yhteiskunta maksa kohtuullisen asunnon ja sitten saa vielä 600e käyttörahaa? 

Ei, kun se asunto maksetaan itse siitä 600 eurosta.

Vierailija
84/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiteen kymppiin on muutama vuosi aikaa, mutta silloin ajattelin downsiftata ja elää joko sijoitusten tuotolla tai jotain satunnaisia hommia tekemällä. Eläkettä tuohon mennessä on kertynyt noin 4 tonnia, jolla sitten 66 v pärjäilee hyvin.

Vierailija
85/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OVE:a ei varmaan kannata ottaa jos tekee 100% töitä?

Koska verot kai vie sitten suurimman hyödyn?

Vierailija
86/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ns töissä olevat oikein kilvan kehuvat kuinka on talous turvattu ja jäädään eläkkeelle. Täällä monia työttömiä jotka yrittävät päästä edes hetkeksi työn syrjään kiinni.

Vierailija
87/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut koko ikäni ja kahdesti vaihtanut alaa parempipalkkaiselle alalle ja tavoitteeni on aina ollut että kun 55v tulee täyteen, voin jäädä pois työelämästä ja elää sijoitusten tuotoilla ja säästöillä. Olen nyt 51 v ja edellä tavoitettani. Tavalliseen elintasoon noin 30 vuodeksi riittää noin 2,5 miljoonan varallisuus ja sen saavutin jo marraskuussa 2025.

Vierailija
88/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut koko ikäni ja kahdesti vaihtanut alaa parempipalkkaiselle alalle ja tavoitteeni on aina ollut että kun 55v tulee täyteen, voin jäädä pois työelämästä ja elää sijoitusten tuotoilla ja säästöillä. Olen nyt 51 v ja edellä tavoitettani. Tavalliseen elintasoon noin 30 vuodeksi riittää noin 2,5 miljoonan varallisuus ja sen saavutin jo marraskuussa 2025.

Ja sitten heräsin...

Vierailija
89/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmarisen sivuilla näkyy arvio kertyneestä eläkkeestä.

Senkö siis saan (kunhan eläkeikä täyttyy), vaikka saisin nyt kenkää, enkä ikinä työllistyisi enää?

Siinä ylhäällä lukee kertynyt eläke jonka saat jos työura loppuu nyt. 
Arvio on se eläke jonka saat jos jatkat töissäsi eläkeikään saakka. Ja sekin muuttuu, jos palkka muuttuu. 

Vierailija
90/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynsin hampain joka päivä koittaa tässä tehdä töitä että ehtisi vielä sitä eläkettä kertyä. Tietotekniikka ei ole ongelma, se että jaksaa on oma lukunsa.

56 v

Vierailija
91/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmarisen sivuilla näkyy arvio kertyneestä eläkkeestä.

Senkö siis saan (kunhan eläkeikä täyttyy), vaikka saisin nyt kenkää, enkä ikinä työllistyisi enää?

Siinä ylhäällä lukee kertynyt eläke jonka saat jos työura loppuu nyt. 
Arvio on se eläke jonka saat jos jatkat töissäsi eläkeikään saakka. Ja sekin muuttuu, jos palkka muuttuu. 

Ilmarisen eläkeotteet on pelkkä ilmoitus. 10 v päästä kukaan ei saa senttiäkään vaikka Ilmarinen väittäisi mitä.

Vierailija
92/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko minkään ikäisen Suomessa tehdä mitään? Eikö yhteiskunta maksa kohtuullisen asunnon ja sitten saa vielä 600e käyttörahaa? 

Huoh. Älä jaksa.

Vierailija
93/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuli muutosneuvottelujen myötä potkut. Ikää 52v.

Vierailija
94/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten heräsin...

Nimenomaan kannattaakin herätä jos aikoo päästä samaan kun toi edellinen. Vähän kyllä kyseenalaistaisin arvion, että 2,5 miljoonaa riittäisi 30 vuodeksi eteenpäin siitä, kun on täyttänyt 55 vuotta. Varallisuuden tuottoprosentin pitäisi olla vähintään 7,5% joten hirmu paljon ellei eniten riippuu siitä, miten kyseinen varallisuus on sijoitettu. Pelkkänä tilisäästönä ei riitä.

Vierailija
95/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 vuotias ja jäin " eläkkeelle" säästöjen turvin.

Vierailija
96/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, miten lasket 2,5 miljoonan riittävän tavalliseen elintasoon vain noin 30 vuodeksi? Pelkkiä osinkotuloja tuolla potilla saa 100-200 tuhatta vuodessa, ilman että pääoma kuluu senttiäkään. Paljonko tavalliseen elintasoon kuluu?

Vierailija
97/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin viime vuonna "eläkkeelle" säästöjen ja erorahan turvin. Nautin erityisesti aamuisin kun saan töihinlähdön sijaan lähteä lenkille eikä pakkanenkaan haittaa. N59.

Vierailija
98/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53-vuotias nainen. Pääsen eläkkeelle 65 v 11 kk -iässä. Tavoite-eläkeikä olisi muistaakseni 67 v 5 kk. Minulla on oma eläkevakuutus. Se tulee kyllä tarpeeseen. Olen ollut töissä melkein 30 vuotta naisvaltaisella pienipalkkaisella alalla. Arvioitu eläkkeeni on tällä hetkellä hiukan yli 2000 euroa. Asunto on maksettu, ja olisi varmaan järkevää muuttaa pienempään,  kun nuorin lapsi muuttaa pois kotoa. Siihen menee varmaan kyllä vielä n. 5 vuotta. 

Töissä jaksan nykyisin ihan hyvin, lapset on jo isoja. Aika, jolloin töihin piti aina lähteä päiväkodin kautta, ja hakea lapset sieltä töiden jälkeen, oli aika raskasta, kun joustoa ei oikein ollut. Tuntui, että oli jatkuva kiire jonnekin ja kiire töissä, että ehti lähteä ajoissa.

Tavoitteena on mulla jaksaa tuonne 65 v 11 kk -ikään. Suunnitelma varmaan tässä tarkentuu sen mukaan, pysynkö terveenä, millaiseksi maailma ja Suomi muuttuu, mikä tilanne lapsilla ja miehellä on, saanko pitää työpaikkani jne.

Vierailija
99/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 53-vuotias nainen. Pääsen eläkkeelle 65 v 11 kk -iässä. Tavoite-eläkeikä olisi muistaakseni 67 v 5 kk. Minulla on oma eläkevakuutus. Se tulee kyllä tarpeeseen. Olen ollut töissä melkein 30 vuotta naisvaltaisella pienipalkkaisella alalla. Arvioitu eläkkeeni on tällä hetkellä hiukan yli 2000 euroa. Asunto on maksettu, ja olisi varmaan järkevää muuttaa pienempään,  kun nuorin lapsi muuttaa pois kotoa. Siihen menee varmaan kyllä vielä n. 5 vuotta. 

Töissä jaksan nykyisin ihan hyvin, lapset on jo isoja. Aika, jolloin töihin piti aina lähteä päiväkodin kautta, ja hakea lapset sieltä töiden jälkeen, oli aika raskasta, kun joustoa ei oikein ollut. Tuntui, että oli jatkuva kiire jonnekin ja kiire töissä, että ehti lähteä ajoissa.

Tavoitteena on mulla jaksaa tuonne 65 v 11 kk -ikään. Suunnitelma varmaan tässä tarkentuu sen mukaan, pysynkö terveenä, millaiseksi maailma ja Suomi muuttuu, mikä tilanne lapsilla ja miehellä o

Tämäkin on totta, monella ruuhkavuosina muotoutunut unelma varhaisesta eläköitymisestä saattaa osoittautua tyhjäksi, kun perhe-elämä hellittää. Töissä voi ollakin ihan mukava jatkaa.

Vierailija
100/103 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme sakkia..tosi moni jäämässä noin 60-vuotiaana eläkkeelle.. Teille jää aika pieni eläke. Itse päinvastoin jatkan töissä 70-vuotiaaksi, jos onnistun. Ei työnteko ole yhtään rankkaa. Suurin osa viikosta on kuitenkin vapaata. Olette kyllä vanhoja ja väsyneitä.

M53

Niin, toiset haluaa pitkän työuran jälkeen elää ja tehdä mieleisiään asioita omalla aikataululla. Viettää aikaa lähimmäisten kanssa, ehkä matkustella tai harrastaa jotain päiväsaikaan. Toiset tarvii ohjausta päivärytmiin vielä eläkeiässä tai kun ei ole sitä muuta elämää ja muita ihmisiä kuin työpaikalla työkaverit. Se on surkeaa kun elämässä ei ole mitään muuta tärkeää ja ihmisellä mitään haaveita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi