Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämä 50+ iässä, mitä te muut suunnittelette?

Vierailija
11.01.2026 |

Eläkeikä on jossain seitsemässäkymmenessä, meinaatteko sinnitellä sinne asti?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä aio jatkaa töissä niin pitkään. Määräaikaisuuteni loppuu juhannuksena ja sitten aion olla 2 vuotta ansiosidonnaisella päivärahalla ja sitten katsoa tilannetta uudestaan. En pidä työstäni juurikaan. 

Vierailija
42/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä sinnitellä. Miehen kanssa säästöjä kerätään ja päästään vapauteen 60v jos halutaan. On puhuttu paljon siitä miten ihana olisi sitten viettää talvet lämpimässä maassa. Terveys kiittäisi todella paljon kun ei stressiä pakkotyöstä vaan mahdollisuus aktiiviseen ulkoiluun ja kuntoiluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä hyväpalkkaisessa tehtävässä aion jatkaa vielä 5 vuotta eli kunnes asuntolaina on maksettu ja lapsi saa opinnot suoritettua. Tuen opiskelevaa lasta rahallisesti, jottei hänen tarvitse ottaa opintolainaa. Sitten katson, jaksanko nykyistä työtä jossa vastuu painaa julmetusti vai alankp suunnittelemaan downshiftausta. Vai lopetanko sitten siihen. N54

Vierailija
44/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55v, vielä olisi 11 vuotta alimpaan eläkeikään. OVE:n nostan heti kun saa. Nyt teen töitä niskalimassa jotta ehdin säästää kaiken mikä irtoaa eläkeikään mennessä. Fyysisiä sairauksia on, voi olla että joudun jäämään työkyvyttömäksi jo aiemmin. Tavoite on jaksaa vielä tuo 11 vuotta sillä tuleva eläke on pieni, noin 1600 euroa kuukaudessa.

Vierailija
45/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän tänä vuonna 67. Otin eläkepäätöksen heti kun se oli minun ikäluokassani mahdollista, 64 vuoden 3 kuukauden iässä. Jatkan töitäni freelancerina niin kauan kuin huvittaa.

Vierailija
46/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 55v, vielä olisi 11 vuotta alimpaan eläkeikään. OVE:n nostan heti kun saa. Nyt teen töitä niskalimassa jotta ehdin säästää kaiken mikä irtoaa eläkeikään mennessä. Fyysisiä sairauksia on, voi olla että joudun jäämään työkyvyttömäksi jo aiemmin. Tavoite on jaksaa vielä tuo 11 vuotta sillä tuleva eläke on pieni, noin 1600 euroa kuukaudessa.

Kuulostaa ankealta. Mahdatkohan ehtiä edes eläkeikään asti saati sitten yhtään vuotta nauttia vapaudesta jos aiot olla työssä noin kauan.

Vierailija
47/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52v..  jäin pois työstä 2 vuotta sitten.. hyvin on mennyt suosittelen kaikille

Vierailija
48/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa tosi pitkältä ajalta ja kannattaa muistaa että työttömäksi voi helposti joutua jo sitä ennen eikä uutta työtä varmasti enää sitten saa. Toivottavasti ehdit kerätä suojaksi säästöjä sen verran että ei käy hirveän huonosti.

Vierailija
49/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin jo nyt 44-vuotiaana sitä missä vaiheessa uskaltaa myöhemmin jäädä eläkkeelle. 60-vuotiaana jään varmasti jokatapauksessa ellei työ ja työyhteisö tunnu jotenkin niin kivalta siinä kohtaa ettei vaan millään raski. Tykkään touhuta ja työ tuo minulle harrastusten ohella mukavaa rytmiä elämään vaikkakin mielellään pitäisin vähän enemmän lomia ja silloin kun itselle sopii ja tämähän ei sovi työnantajalle, ei myöskään osa-aikaisuus.

Vierailija
50/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

60v on tavoite. Nyt yli viidenkympin.

En niin mieti eläkettä, säästän nyt hieman joka kk. 

Elämäntapa voi olla vaatimaton mutta jatkuvaa sentinvenytystä en toivo.

Vierailija
51/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kenkää kuukausi sitten, olen 51v nainen joten pakkohan tässä on jotain yrittää. Täysi eläkeikä 68v eli 17 vuotta tehokasta työikää jäljellä, tein toimistohommia.

Mitäs luulette, työllistynkö helposti?

Minäkin sain kenkää reilu vuosi sitten. Periaatteessa jo 1.5 vuotta sitten. Laskin ohimennen.  Joo, et saa todellakaan töitä. Ihmeitä pitää tapahtua ihmeitä. Minäkin luulin olevani eläkeiän paikassa. Vaan en ollut. Tuli kenkää, kuin kirkkaalta taivaalta! Ei minkäänlaista ennakkovaroitusta. Vain soitto aamulla ja siinä se. Ei tarvinnut enää eväitä pakata. Juu. Minäkin tein toimistohommia ja niitä juuri ei varsinkaan ole. Harvat ja valitut, pomolle läheiset saa ne. Ikäni 58 on jo varma huutomerkki mille tahansa työn alalle. Tuskin kelpaan edes paskakuskiksi. Kaikkiin muihin mihin ikinä olen keksinyt kysyä, olen kysynyt. Jep. Ei ole edes vastattu takaisin. Soittelut ei tuota nekään tulosta. Lähinnä nauretaan ja yritetään vitsailla... Oma suunnitelmani on, et yritän vielä vuoden verran mutta sitten saa olla. Alan eläkkeelle. Järjestän asiat niin, et valtio maksaa... Sen syytähän tämä on! Oliko pakko leikkailla ihmiset rahattomiksi, ettei kenelläkään ole normi ihmisellä ole varaa edes kunnon ruokaan perk...Le! Samaan aikaan rikkaille ja natopommeihin sekä Ukrainaan riittää miljaardeja! Sun muihin turhuuksiin. Terveyspalvelutkin leikattu olemattomiin. Isot sairaalatkin konkurssissa! Mutta isoille pomoille saatiin helposti muutama kymppitonni lisää vuosipalkkaa! Pienimmillekin tonnitolkulla. Siinäpä tuo. Eipä tuo ketään kiinnosta. Kiitos ja hyvästi! Sainpahan kirjoitettua kumminkin.

Vierailija
52/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, etten tule selviytymään eläkeikään saakka. Fyysisistä sairauksista johtuen mulla on työkokemusta vain 12 vuotta tähänkin mennessä. Nyt töissä, mukautetusti, pärjään ihan ok, mutta uusia ongelmia tulee koko ajan. Eläkettäkään ei ole tietenkään kertynyt paljon mitään, mutta se on asia mille en voi mitään, joten en sitä murehdi.

Toivon, että pystyisin olemaan työelämässä vielä vuosia. Aika näyttää.

Vierailija
53/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ole työtön ollut jo pari vuotta....

Käyn kursseja ja koulutan itseäni ...pysyy näin skarppina ja päivitän tietojasi vaikka se välttättä työtä tuo.

Vierailija
54/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua enää kukaan tunnu työllistävän, että eiköhän tämä ollut tässä. 3 vuotta työttömänä.

N53

Suomi jostain syystä väheksyy iäkkäämpiä ja kokeneimpia työntekijöitää ja sitten ihmetellään kun talous ei kasva.

Vierailija
55/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme sakkia..tosi moni jäämässä noin 60-vuotiaana eläkkeelle.. Teille jää aika pieni eläke. Itse päinvastoin jatkan töissä 70-vuotiaaksi, jos onnistun. Ei työnteko ole yhtään rankkaa. Suurin osa viikosta on kuitenkin vapaata. Olette kyllä vanhoja ja väsyneitä.

M53

Vierailija
56/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme sakkia..tosi moni jäämässä noin 60-vuotiaana eläkkeelle.. Teille jää aika pieni eläke. Itse päinvastoin jatkan töissä 70-vuotiaaksi, jos onnistun. Ei työnteko ole yhtään rankkaa. Suurin osa viikosta on kuitenkin vapaata. Olette kyllä vanhoja ja väsyneitä.

M53

Mistä tiedät, että miten rankkoja kenenkin työt ovat?

Vierailija
57/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M53

Minulle tulee 3400e eläke, jos jään 60v eläkkeelle. Jos jatkan 66v, eläke on yli 4000e. Ei kannata jatkaa. Elän välissä 6 v säästöillä ja pääomatuloilla. Ei huono suunnitelma.

Vierailija
58/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta teen täysipäiväisesti töitä ja sitten pikku hiljaa eläkkeelle. Säästämisen aloitin 25 vuotta sitten, joten taloudellisesti olen turvannut tulevaisuuteni, vaikka tänään saisin potkut. Onneksi asemani vakavaraisesta yhtiössä on vakaa, joten saan itse päättää miten pitkään tulen töitä tekemään.

Vierailija
59/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M53

Mistä sinä tiedät minkäkokoinen eläke heille tulee? Ja itsekö olet vain varautunut valtion maksamaan eläkkeeseen? Voi olla että se tulee olemaan huomattavasti pienempi mitä tällä hetkellä lupaillaan. Viimeistään sitten kun IMF joutuu puuttumaan valtion velkaantumiseen. Mm. Kreikassa leikkasivat 30% eläkkeistä.

Vierailija
60/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, etten tule selviytymään eläkeikään saakka. Fyysisistä sairauksista johtuen mulla on työkokemusta vain 12 vuotta tähänkin mennessä. Nyt töissä, mukautetusti, pärjään ihan ok, mutta uusia ongelmia tulee koko ajan. Eläkettäkään ei ole tietenkään kertynyt paljon mitään, mutta se on asia mille en voi mitään, joten en sitä murehdi.

Toivon, että pystyisin olemaan työelämässä vielä vuosia. Aika näyttää.

Tuo on huono tilanne, mutta jos takuueläke pysyy sellaisena kuin se on niin se on eläkeläisen asumistuen + toimeentulotuen myötä tuossa tilanteessa kortti jonka voi vielä pelata. Ikävä puoli siinä on että se sitoo köyhtyvään, kalsean ilmasto ja huonontuvien palveluiden suomeen sitten koko loppuiäksi. Ei ollut sitten voittoa siinä arvassa voisi kirjoittaa hautakiveen.