Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kilpirauhanen mennä vajaatoiminnalle pätkäpaastosta ja pitkistä ruokaväleistä?

Vierailija
11.01.2026 |

Kilpirauhasen TSH arvo oli aiemmin 3,52. Ennen tuota se käväisi 5,67:ssa.

Nyt kokeilin elämäni ekaa kertaa pätkäpaastoa.

Pätkäpaaston ja pitkien ateriavälien jälkeen TSH arvo on nyt 6,77. Eli subkliininen vajaatoiminta.

Raudanpuute on. Kilpirauhasen vajaatoiminta on testattu verikokeista, että se ei ole autoimmuuniperäistä, vaan johtuu raudanpuutteesta ja tästä syystä ei ole koskaan ollut lääkitystä. Silloin kun olen saanut rautani enemmän ylös, samassa tahdissa on TSH normalisoitunut.

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli raudanpuutteisilla sekä kilpparin vajaatoiminta että se raudanpuute pitää hoitaa, eikä vain toista niistä. Ap, miksi et käytä tyroksiinia?"

Lääkärit ovat sanoneet, että TSH ollessa alle 10 ja sen toisen arvon oliko joku TV4 ollessa vielä normaali, ei aloiteta kilpirauhaslääkitystä.

Ja koska kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu mulla raudanpuutteesta, oikea hoito on rauta. Näin sanoi ihan sisätautilääkäri vuonna 2018.

Minulta on otettu vasta-aineet ja ne oli normaalit, eli kilpirauhasen vajaatoiminta mulla ei ole autoimmuuniperäistä eli siksikään ei tarvetta lääkitykselle.

Kun sain rautaa nostettua, niin samaan aikaan TSH meni koko ajan paremmaksi. Katsoin itse niitä käyriä, ne näytti menevän ihan käsi kädessä. Aina kun rauta-arvo nousi, TSH laski.

Mutta nyt tän paaston myötä kilpirauhanen meni enemmän vajaalle, siksi kysyinkin vaikuttaako paasto ja pitkät ateriavälit kilpirauhaseen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän