Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jäämässä kesällä työttömäksi, enkä jaksa enää ottaa työtä vakavastu

Vierailija
11.01.2026 |

Täytän kaiken tyhjän tilan monologeillani, kokoukset ovat nykyään minun showni. Lisäksi olen nk. italialaisessa lakossa ja nautin siitä, kun mikään ei nyt enää sen ansiosta toimikaan ja ihmiset ihmettelevät.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti. Ei sulla mitään menetettävää ole. Ota huumorin kannalta ja rennosti. Heittäydy tyhmäksi. Hävitä vähitellen tekemiäsi aineistoja jos mahdollista. Jemmaa yhteistyökumppaneita asiakkaista jne. Saikuta usein.

Mä en edes jäänyt töihin vaan hain saikkua.

Vierailija
22/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vapaasti. Ei sulla mitään menetettävää ole. Ota huumorin kannalta ja rennosti. Heittäydy tyhmäksi. Hävitä vähitellen tekemiäsi aineistoja jos mahdollista. Jemmaa yhteistyökumppaneita asiakkaista jne. Saikuta usein.

No just näitä samoja mietin. Kylmä ilmakin, joten autokin vie enemmän bensaa 😁. Tietyt paperit ja kontaktit on mun pilvessä, enkä tule jakamaan niitä, vaikka polvillaan rukoilisivat. Antakoon potkut 😂

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteles sitten kun haet seuraavaa työtä, niin minkälaisen kuvauksen saavat, kun soittavat edelliseen työpaikkaasi?

Vierailija
24/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinku millä perusteella? 

Vierailija
25/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteles sitten kun haet seuraavaa työtä, niin minkälaisen kuvauksen saavat, kun soittavat edelliseen työpaikkaasi?

No yksi monista suosittelijoistani on juuri tuosta työpaikasta. Hän rekrytoi minut ja arvosti työpanostani. Siirtyi juuri muualle.

Ja ainahan voin tosiaan jäädä sairauslomalle. Voihan huono esihenkilö siitäkin tietysti negatiivista sanoa, mutta se kertoo enemmän hänestä.

Ap

Vierailija
26/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin pidän italialaisesta kulttuurista ja näytänkin aika paljon italialaiselta ;)

Ap

Vierailija
28/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tilanteessa, jossa sain lomautuslapun ja työaikaa oli kuukausi jäljellä. Lomautus oli toistaiseksi voimassa eli ei ollut takeita loppuuko se kuukauden päästä vai vuoden > käytännössä siis oli vaihdettava työpaikkaa. No, vaikka lomautus tuli minulle yllätyksenä, asennouduin viimeiseen työkuukauteen oppimisen paikkana. Koitin imeä kaiken mahdollisen tiedon mitä jäljellä olevista työnrippeistä oli mahdollista saada. Vaikka tokihan se oli erittäin vaikeaa asennoitua töihin. Tekemällä aika meni kuitenkin nopeasti ja hyvällä työasenteella uskon jättäneeni positiivisen muistijäljen kollegoille. 

Neuvoni aloittajalle: Itku ei auta markkinoilla. Joku voisi olla jopa helpottunut epäselvässä työmarkkinatilanteessa, kun tietää töitä olevan vielä kesään asti. Eli lopulta asiathan on ihan hyvin, tai ainakin paljon kurjemminkin voisi olla. Tekemälläsi kunnialla työt loppuun, ehkä saatkin jatko-aikaa tai sinut pyydetään myöhemmin tuuraamaan, eihän sitä voi tietää varmuudella. Ääritilanteessa pyydä vaikka työterveydestä sairauslomaa viikko tai kaksi, jotta saat ajatuksesi kuntoon. Palaa sitten töihin ja ole siellä kunnolla. Voit puolen vuoden aikana yrittää oppia uutta tai mikäli työhösi kuuluu perehdyttää työtehtäväsi toiselle, ota tavoitteeksi saada hänet hyvin jaloille uusissa tehtävissä. Aikasi menee paljon sujuvammin ja katkeroituminen tässä tilanteessa voi vaikuttaa sinuun vielä kauan työsuhteesi päättymisen jälkeen. Jos mikään ei tunnu työssä enää motivoivan, sitten se työterveys varmasti olisi hyvä keino. Työidentiteetin romahtaminen on tosi paha paikka. Siinä voi auttaa, kun ajattelee että tämä työ on nyt vain työpaikka seuraavat 6 kuukautta. Työpäivien jälkeen voit tehdä itsellesi mieluisia asioita ja säästä energiasi siihen. Negatiivinen asenne työpäivän aikana heikentää todennäköisesti energiaasi vapaa-ajalla.

Vierailija
29/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tilanteessa, jossa sain lomautuslapun ja työaikaa oli kuukausi jäljellä. Lomautus oli toistaiseksi voimassa eli ei ollut takeita loppuuko se kuukauden päästä vai vuoden > käytännössä siis oli vaihdettava työpaikkaa. No, vaikka lomautus tuli minulle yllätyksenä, asennouduin viimeiseen työkuukauteen oppimisen paikkana. Koitin imeä kaiken mahdollisen tiedon mitä jäljellä olevista työnrippeistä oli mahdollista saada. Vaikka tokihan se oli erittäin vaikeaa asennoitua töihin. Tekemällä aika meni kuitenkin nopeasti ja hyvällä työasenteella uskon jättäneeni positiivisen muistijäljen kollegoille. 

Neuvoni aloittajalle: Itku ei auta markkinoilla. Joku voisi olla jopa helpottunut epäselvässä työmarkkinatilanteessa, kun tietää töitä olevan vielä kesään asti. Eli lopulta asiathan on ihan hyvin, tai ainakin paljon kurjemminkin voisi olla. Tekemälläsi kunnialla työt loppuun, ehkä saatkin jatko-aikaa tai sinut pyydetään myöhe

Todennäköisesti tulen ottamaan sairauslomaa elokuuhun asti ja käyttämään tuon ajan työnhakuun sekä liikuntaan.

Ap

Vierailija
30/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin työttömäksi korona aikana kun irtisanottiin porukkaa. En ole haikaillut takas töihin vaan olen nauttinut vapaasta elämästä. Kalastelen paljon ja muun muassa viime kesänä poljin fillarilla 1800 km matkan norjasta suomeen. Nyt ei työpaikkoja edes ole joten ei töihin pääsisi. Odotan kesää on paljon tekemistä taas.

Vierailija
31/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, mä olen ollut lomautettuna yli vuoden. Välillä on luvattu muka töitä, mutta ei ole ikinä tapahtunut. Odotan vain kesää. Oon kohta 60 vuotta, ei ne enää mua halua töihin.

Vierailija
32/32 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole kyse pelkästään siitä, ettet ota työtä vakavasti, vaan siitä, että sabotoit myös muiden työntekoa. 

AP:lla on hyvä syy.

Siksi monessa työpaikassa ei ole työvelvoitetta irtisanomisaikana.