Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolakurkkusiivut säilyy avattuna 3pv???

Vierailija
10.01.2026 |

Mulla ollut jääkaapissa avattu purkki ainakin kuukauden. Pitääkö heittää menemään?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

se 3 päivää on ilmoitettu sen tapauksen vuoksi, kun w t mammat tunkevat sillinhajuiset sormensa sinne kurkkupurkkiin.

jos otat kurkkuja puhtaalla haarukalla, niin säilyy helposti sen kuukauden.

Vierailija
22/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se botulismi on ihan oikea vaara ja siihen on Suomessakin jopa kuollut ihminen syötyään jääkaapissa avattuna säilytetyistä oliivipurkista.

Itse en syö ilmoitetun säilyvyysajan jälkeen.  Saisi kyllä olla jalapenot ym. pienemmissä purkeissa. Mut roskiin vaan 3 päivän jälkeen.

Paskapuhetta, mutta tee sinä niin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin Deluxe chilimurskakin "säilyy avattuna jääkaapissa 3 vrk". Aika kuumottavaa ruokaa pitää syödä sen 3 pv tai sitten tehdä iso satsi ja pakastaa.

Vierailija
24/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö muilta saatuja itse tehtyjä säilykkeitä? Tämän ketjun perusteella etikkahappoon säilötyt voisivat olla ok. 

Vierailija
25/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meinaatteko että ihan läpällä vaan noihin purkkeihin laitetaan noita 3 päivän säilyvyysaikoja?!?

Kyllä se botulismi on ihan oikea uhka, vaikka epätodennäköinen onkin. Muistan hyvin vuoden 2011 kuolemantapauksen Suomessa.

Vierailija
26/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meinaatteko että ihan läpällä vaan noihin purkkeihin laitetaan noita 3 päivän säilyvyysaikoja?!?

Kyllä se botulismi on ihan oikea uhka, vaikka epätodennäköinen onkin. Muistan hyvin vuoden 2011 kuolemantapauksen Suomessa.

Meinataan.

Vierailija
27/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näissä purkeissa nyt se ihmisen aiheuttama kontaminaatio suurin riski ja sen takia säilyvyys on merkitty noin heikoksi. 

Ehkä voisi olla opastus sitten purkin kyljessä saatana. Harmittaa kun ei ole sitten tullut syötyä suolakurkkuja loppuun tuon ohjeen takia 

Vierailija
28/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä 3pv säilyvyysaikaa olen itsekkin ihmetellyt.

Tosin on niin pienellä fontilla purkin kyljessä, että itsellä purkkien käyttöaika venyi vahingossa viikkojen mitaisiksi, kunnes tytär huomasi tuon 3pv säilyvyyden. 

Vierailija
29/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ihan yksi kuolemantapaus 15 vuodessa botulismiin. I take my chances.

Vierailija
30/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin on oleellista ottaa siitä purkista aina PUHTAALLA aterimella.

Vierailija
31/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Gemini kertoi, että koska suolakurkut säilötään etikkahappoon ja suolakurkut käyvät läpi maitohappokäymisen, ei listeria tai botuliinitoksiini tule ja tapa.

Kunhan ottaa puhtailla välineillä kurkun ja pitää ne siinä liemessä peitettynä, niin ääntä kohti vaan. Jos haisee tai liemi samea, heitä pois. 

No nyt uskallan jatkossa syödä itse suolakurkut vaikka olisivat olleet kaapin perällä

Maitohappokäymisellä valmistettujen tuotteiden liemen kuuluukin olla sameaa. Esim nk venäläisten suolakurkkujen.

Vierailija
32/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Gemini kertoi, että koska suolakurkut säilötään etikkahappoon ja suolakurkut käyvät läpi maitohappokäymisen, ei listeria tai botuliinitoksiini tule ja tapa.

Kunhan ottaa puhtailla välineillä kurkun ja pitää ne siinä liemessä peitettynä, niin ääntä kohti vaan. Jos haisee tai liemi samea, heitä pois. 

No nyt uskallan jatkossa syödä itse suolakurkut vaikka olisivat olleet kaapin perällä

Maitohappokäymisellä valmistettujen tuotteiden liemen kuuluukin olla sameaa. Esim nk venäläisten suolakurkkujen.

Venäläiset suolakurkut kuuluu ongelmajätekeräykseen.

Vierailija
33/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen niin, että otan pienellä kauhalla purkista osan pienempään keramiikka-astiaan. Vaikka teekuppiin.

Myyntipakkaus jääkaappiin. Siitä pienemmästä kiposta sitten tarjoan aterioilla

Vierailija
34/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se botulismi on ihan oikea vaara ja siihen on Suomessakin jopa kuollut ihminen syötyään jääkaapissa avattuna säilytetyistä oliivipurkista.

Itse en syö ilmoitetun säilyvyysajan jälkeen.  Saisi kyllä olla jalapenot ym. pienemmissä purkeissa. Mut roskiin vaan 3 päivän jälkeen.

Mitä jos avatessa laittaisut osan pieneen pakaterasiaan/rasioihin ja nämä pakastimeen.

Vierailija
35/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos avatessa laittaisut osan pieneen pakaterasiaan/rasioihin ja nämä pakastimeen.

Mitä jos ei. Ihan turhaa jos ne muutamassa päivässä tai viikossa kuluu. Nytkin on itse tehtyä pikkelöityä punasipulia avatussa purkissa, ja ollut varmaan 2kk. Maku vaan parantunut. Ainoa asia muistettavaksi että käyttää puhdasta otinta.

Vierailija
36/40 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne ovat purkissa etikkaliemessä, säilyvät tosi kauan.

Vierailija
37/40 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä sinä tuon 3 päivää keksit? Tarkistin juuri purkin, jossa lukee vain "avattuna jääkaapissa" eikä mitään päivämäärää. Monta kuukautta niitä meillä on syöty, mutta ne ovatkin aina suomalaisia.

Vierailija
38/40 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa sellaisia purkkeja, jotka on valmistettu huolellisemmin ja joissa ei ole noin älytöntä säilyvyysaikaa. Meille ostetaan  350g kurkkua sisältäviä ja niitä syödään viikkoja, jopa kuukausia. Outo ajatus, että normaalissa perheessä sellainen tulisi syötyä  3 päivässä avaamisesta.

Vierailija
39/40 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en enää osta kuin kokonaisia kurkkuja irtomyynnistä. Aina meni suurin osa roskiin.

Mistä tiedät, kuinka kauan ne isot tynnyrit on olleet avoimina kaupassa? Ja vielä huoneenlämmössä. 

Vierailija
40/40 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en uskalla syödä botuliinitoksiinin takia. Kai siihen joku syy on, että annetaan noin lyhyt säilyvyys. 

Et taida tietää asiasta mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi