Välilevyn pullistuman kipu on aivan sietämätön, lääke ei auta!
Olen varma että minulla on välilevyn pullistuma, minulla on ollut se aiemminkin ja oireet ovat täsmälleen samat kuin nytkin. Ensimmäisen kerran kun kävin tästä nyt lääkärissä niin määrättiin Voltarenia, ei mitään apua, päänsärkyä kyllä toi. Nyt viimekerralla sitten Vimovoa, ei mitään apua. Lääkäri ei tutkinut selkääni mitenkään, sanoi että vain että joo on varmaan lihaksessa se kipu, en kyllä tiedä millä perusteella kun kaikki oireet viittaa hermoperäiseen, ja nimenomaan välilevyn pullistumaan. Kipu on h*lvetillistä ja opiskelu ei suju tällä hetkellä kivun takia. Yksityiselle ei ole rahaa mennä. Mitä ihmettä teen, menenkö vielä kolmannen kerran valittamaan selästä?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
pyydä kipulaastaria.
Ne eivät yleensä auta hermosärkyyn. Hermosärkyyn auttavat yleensä Gabrion ja Lyrica. Kipukynnystä nostamaan Triptyl pienenä annoksena iltaisin. Osalla myös duloksetiinia sen lisänä. Ennen tuota kannattaa käydä yksityisellä farmakogeneettisessä testissä, joka näyttää sopivatko nuo lääkkeet oman genetiikan kanssa yhteen. Koska testiä ei tehdä julkisella tuhannet ja tuhannet syövät vuodesta toiseen heille tehottomia tai jopa vaarallisia lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Kipu voide myös. Mutta erikoislääkärin apua? Pitää olla hyvä.
Suomessa määrättiin aikaisemmin ahkerasti Mobilatia, joka todettiin täysin hyödyttömäksi salvaksi kipuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun selkäkivut ikinä ole noilla lääkkeillä lievittyneet, vain burana auttaa.
Kai tuo on sitten yksilöllistä, itse söin monta päivää 1000mg:sta panadolia>ei niin mitään vaikutusta, monta päivää 600mg buranaa>ei vaikutusta, monta päivää arcoxiaa>ei vaikutusta.
Karmea päänsärky ja paha olo noista kyllä tulee varsinkin panadolista.
Seuraavaksi täytynee tiedustella tuota piikkiä olisko mitään apua.
Välilevytyrä on myös siitä jännä että joka kerta kun on oireillut, oireet ovat hieman erilaisia. Välillä kävely auttaa ja välillä ei voi kuvitellakaan menevänsä weccaa pidemmälle.
Osalle selän hermojen puudutukset auttavat niin hyvin, että he voivat opiskella tai käydä töissä odottaessaan leikkaukseen pääsyä. Onnistunut puudutus kertoo tarkkaan, mistä hermosta on kyse ja sellainen olisi järkevä vaihtoehto ennen leikkausta muutenkin. Se on vaihtoehto heille, joille mikään lääkitys ei auta. Puudutus tehdään 3-4 kuukauden välein.
Vierailija kirjoitti:
Lattialle makaamaan, tennispallo selän alle.
Omituinen neuvo. Oikea toimi on hankkia psoas-tyyny ja laittaa se jalkojen alle kun makaa selällään.
Muutama vuosi sitten sain pahan pullistuman. Todettiin magneettikuvassa. Lääkäri suositti leikkausta. Kun en käytännössä enää pystynyt kävelemään enkä mitään muutakaan, annoin periksi ja suostuin. Selkä oli aiemmin monien venähdysten jälkeen vuosien aikana parantunut itsestään mutta tuolloin ei. Ensimmäinen lääkäri oli sitä mieltä että selkäni ei tule koskaan kuntoon. Sain lääkkeeksi muistaakseni Buranaa! Vaikutti ihan vittuilulta! Kävin vielä muutamia kertoja fysikaalisessa, siitä oli hetken (laskettiin minuuteissa), apu. Toinen lääkäri määräsi mainittua Gabrionia, se oli ainoa joka auttoi että sairaslomalla jotenkin pystyin liikkumaan.
Muistan kun heräämössä leikkauksen jälkeen heräsin, heti kokeilin että jalat toimii, en ole halvaantunut! Toinen huomio, se jäätävä hermosärky oli heti poissa, tuntui vain leikkauskipu. Aloin kuntouttamaan itseäni AFT-treenillä heti kun lääkäri salli. Tein ohjelmaa vuoden verran kunnes motivaation puutteesta kyllästyin. Selkä oli täysin oireeton kuten tänäkin päivänä. No on se pari kertaa venähtänyt mutta lihaskivut on täysin eri kuin hermosärky. Tämä vain lyhennetty versio vuosien piinasta, se kuka ei ole pahaa selkäkipua kokenut niin ei varmasti pysty kuvittelemaan mitä se voi pahimmillaan olla. Kotona saikulla mm. konttasin kotona vessaan koska kävellen ei pystynyt.
"se kuka ei ole pahaa selkäkipua kokenut niin ei varmasti pysty kuvittelemaan mitä se voi pahimmillaan olla"
Tämä. Itse pyysin kavereita kuvittelemaan hirveän hammassäryn, ja sitten siirtämään sen säryn selkään ja koko jalkaan. Että siltä se tuntuu.
Minulla on ollut montakin kertaa, aina muutaman vuoden välein. Oikean jalan 3 varvasta jo kokonaan tunnottomat, siis normi tunto ei palaa enää koskaan, hermot vaurioitunut niin pahasti.
Pahimmillaan olen käsillä työntänyt itseni sängystä lattialle ja vetänyt itseni käsillä vessaan että saan pissata lattialle. Pidätyskyky ei ole koskaan mennyt mutta jalat alta kyllä. Tramalia, vahvinta, ja gababentinia ihan terveyskeskuksesta saanut, 1kk saikkua josta 1 viikko täys lepoa, toinen viikko kevyttä kävelyä kotona, sitten sai lähteä ulos kävelylenkille. Ja fyssarit, magneetit yms käyty läpi aina
Mene tk:een päivystykseen itkemään kipua. Laittavat lihakseen kipulääkkeen ja se auttaa.
Mene vaikka päivystykseen. Päiväsaikaan toki terveysasemalle. Mene niin monta kertaa kunnes saat avun. Näissä pitää olla sinnikäs.
Alaselän välilevyn pullistuma aiheutti minulla n. 4kk kestävän kivun vasemmassa jalassa, säären alueella.
4kk päästä erikoislääkäri kysyi, että leikataanko. Sanoin, että ei, kun oireet on lähes hävinneet.
Tästä on nyt mennyt kolme vuotta ja välillä vasen jalka muistuttaa siitä, mitä oli.
Joo, ei noi buranat sun muut tee yhtään mitään tuollaiselle hermokivulle. Miksi niitä edes määrätään?
Niin kauan selviää jotenkin, kun löytyy edes joku yksi asento missä kipu ei (pahemmin) tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä terveyskeskuksissa ei oteta selkäkipuja vakavasti ennen kuin lasket allesi.
Olen ollut puoli vuotta sairauslomalla jalkoihin säteilevän selkäsäryn takia ja vasta nyt sain lähetteen selän magneettikuvaukseen. Sinne on liki kolmen kuukauden odotus, joten saikku jatkuu.
Lukematta koko ketjua, vastaan silti. 3kk on aika milloin se voi kuivua itsestään kokoon. Eli haet sairauslomaa niin kauan kuin tarve vaatii. Kyllä ne lääkärit ottaa tosissaan kun tuo aika on kulunut tai oireet pahentuneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pyydä kipulaastaria.
Ne eivät yleensä auta hermosärkyyn. Hermosärkyyn auttavat yleensä Gabrion ja Lyrica. Kipukynnystä nostamaan Triptyl pienenä annoksena iltaisin. Osalla myös duloksetiinia sen lisänä. Ennen tuota kannattaa käydä yksityisellä farmakogeneettisessä testissä, joka näyttää sopivatko nuo lääkkeet oman genetiikan kanssa yhteen. Koska testiä ei tehdä julkisella tuhannet ja tuhannet syövät vuodesta toiseen heille tehottomia tai jopa vaarallisia lääkkeitä.
Testi ei näytä asioita ihan noin suoraviivaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipu voide myös. Mutta erikoislääkärin apua? Pitää olla hyvä.
Suomessa määrättiin aikaisemmin ahkerasti Mobilatia, joka todettiin täysin hyödyttömäksi salvaksi kipuihin.
Ainoa mihin särkyvoiteet minusta auttaa on pinnalliset lihasperäiset kivut. Ihan turhaa mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta koko ketjua, vastaan silti. 3kk on aika milloin se voi kuivua itsestään kokoon. Eli haet sairauslomaa niin kauan kuin tarve vaatii. Kyllä ne lääkärit ottaa tosissaan kun tuo aika on kulunut tai oireet pahentuneet
Tämä. Itselläni todettiin pullistuma vasta siinä kohtaa, kun kipua oli kestänyt 5 kk. Epäilivät pitkään vain reumaksi, ja siksi magneettikuvaan pääsy kesti. Mutta kun tilanne selvisi, heti laittoivat leikkausjonoon.
Osalla se pahentaa asiaa. Elektrodit pitää osata asettaa oikein paikoilleen.