Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoäly vie terapeuttien työt

Vierailija
10.01.2026 |

Minulla on itsellänikin jo tekoäly terapeuttinina.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa antaa oman psyykeensä tekoälyn käsiin?

Vierailija
2/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallista, kun tekoäly myötäilee kaikessa. Käyttäjä saa vaan vahvistettua omia harhojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan vie, pikemminkin tekee vaan lisää asiakkaita. Jokainen on omanlaisensa ja taustalla mitä erilaisempia asioita. Ja jokainen pitää kohdata juuri oikealla tavalla ja tähän ei tekoäly pysty. Jotkut tarvitsevat kannustamista ja rohkaisua, toiset toppuuttelua. Näitä tekoäly ei pysty kohdentamaan, vaan saattaa jopa vahvistaa sitä, mistä pitää päästä eroon. Sillä tekoälyä voi suoraan pyytää olemaan samalla puolella, joka on terapeutille taas merkki siitä, ettei todellakaan.

Vierailija
4/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly terapeuttina tulee kyllä lähinnä lisäämään terapeuttien työsarkaa. 

Tekoälyn saa juuri saman kanssa keskustelemaan hä enemmän haluamaansa suuntaan ja etsimään hiljalleen netistä ne omia ajatuksia tukevat virheelliset käsitykset. Tekoäly vastaa juuri niin kuin kuka vaan haluaa kokoajan yhä enemmän oppien sitä käyttävän henkilön ajatusmaailmaan. 

Ei tekoäly opeta käsittelemään tunteita, ristiriitoja tai edes tunnistamaan tunteita, vaan ruokkimaan sitä käyttävän toiveita yhä vahvemmin ja vahvemmin. Tottakai se tuntuu helpottavan, kun vaikeimmissa kysymyksissä joku osaa olla yhä enemmän tukena, eli samaa mieltä. Terapeutin ei kuulu olla rajoituksetta samaa mieltä. Tekoälyn rajoitukset on lähinnä amerikkalaisessa seksikäsityksessä ja niitäkin rajoja sen saa hiljalleen rikkomaan, kun oppii ohjaamaan sitä.

Vierailija
5/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan vie, pikemminkin tekee vaan lisää asiakkaita. Jokainen on omanlaisensa ja taustalla mitä erilaisempia asioita. Ja jokainen pitää kohdata juuri oikealla tavalla ja tähän ei tekoäly pysty. Jotkut tarvitsevat kannustamista ja rohkaisua, toiset toppuuttelua. Näitä tekoäly ei pysty kohdentamaan, vaan saattaa jopa vahvistaa sitä, mistä pitää päästä eroon. Sillä tekoälyä voi suoraan pyytää olemaan samalla puolella, joka on terapeutille taas merkki siitä, ettei todellakaan.

Katsoppa vaan esim 5 vuoden päästä. Ja nykyajan nuoriso ei todellakaan mitään terapeutteja tarvitte, kun juttelevat jo kaiket päivät tekoälylle

Vierailija
6/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapautit tekevät sitä automaattisesti, koska eivät halua menettää maksavia asiakkaitaan olemalla eri mieltä.

Vierailija
7/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Ihminen haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi toisen ihmisen läsnäollessa. Sitä ei mikään kännykän tekoälyrobotti korvaa. 

Vierailija
8/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly kylläkin kyseenalaistaa ja korjaa ajatusvääristymiä. Olen itse terapeutti yhdeltä koulutukseltani ja käytän tekoälyä omana terapeuttina. 

Vierailija
9/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly kylläkin kyseenalaistaa ja korjaa ajatusvääristymiä. Olen itse terapeutti yhdeltä koulutukseltani ja käytän tekoälyä omana terapeuttina. 

Minkäslainen terapeutti olet? Tuskin psykoterapeutti kuitenkaan? 

Vierailija
10/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt tekoälyltä simppeleitä kysymyksiä, joihin olen saanut vastauksia monialaisesti erikulmilta katsottuna. Niitä voin sit pohtia ja laajentaa näkökulmaani. En koe, että minua selkeästi ohjataan mihinkään. 

Vierailija
11/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kyllä ole. Psykoerapeuttien pitää käydä itsekin puhumassa, jotta jaksavat työtään. Tämä on tyyliin pakollinen juttu saadakseen harjoittaa ammattiaan. Ja he tietävät tekoälyn vaarat, eivätkä koske siihen tikullakaan!

Vierailija
12/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kerron, etten ole psykoterapeutti kertomatta, että en ole psykoterapeutti.

Vierailija
13/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittahan se kalliin psykoterapiakoulutuksen maksaneita että tulee tekoäly, joka onkin parempi terapeutti kuin ihminen. Tekoälyhän antaa ihan oikeita hyviä keinoja esimerkiksi esiintymisjännityksen helpottamiseen, johon sitä itse käytän. 

Vierailija
14/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoppa vaan esim 5 vuoden päästä. Ja nykyajan nuoriso ei todellakaan mitään terapeutteja tarvitte, kun juttelevat jo kaiket päivät tekoälylle

5 vuoden päästä ovat jo hypänneet junan alle, tai menneet haulikko kädessä kouluunsa.

Vierailija
15/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oeln käynyt psykoterapiassa mutta en kokenut saavani siitä selalista apua kuin olisin kaivannut ja se jäi kesken. Yritin etsiä toistakin terapeuttia, mutta en löytänyt sopivaa ja asia jäi. Nyt olen käyttänyt tekoälyä terapeuttina enkä kaipaa enää ihmistetapeuttia.

Vierailija
16/16 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittahan se kalliin psykoterapiakoulutuksen maksaneita että tulee tekoäly, joka onkin parempi terapeutti kuin ihminen. Tekoälyhän antaa ihan oikeita hyviä keinoja esimerkiksi esiintymisjännityksen helpottamiseen, johon sitä itse käytän. 

Mä olen itse vaikeaksi diagnosoidun mielenterveysongelman vuoksi käynyt psykoterapiassa. Toisin kuin joku saattaa kuvitella, kyllä ne terapeutit jotain ihan konkreettista osaa. Vähän kuin koulutettu hitsari osaa varmasti paremmin kuin itsensä autopeltien korjauksen ja juutuben kautta opettanut osaa hitsata kantavia rakenteita. 

En kulkisi sillalla jos tietäisin, että sen rakenteet on hitsannut joku omassa autotallissa hitsausta opetellut. Sen sijaan tekoälyn kanssa olen kokeillut keskustella, kun siinä ei tarvitse pelätä tippuvansa sillan romahtaessa alla olevaan mereen kaikkien kannatinpalkkien tippuessa päälle. Vaan en ole löytänyt tekoälyterapeutista mitään sellaista, mitä strukturoidussa kognitiivisessa terapiassa on ollut. Tekoälylle voi kertoa kaiken näköistä ja se osaa hakea erilaisia vastauksia sen mukaan mikä sillä hetkellä ilmenee kirjoituksestani, mutta ei se tunnetiloja tai mitään rakenteellista puhumattakaan pitkän ajan kehitystä seuraa.

Tottakai joku lastenhoitaja voi ajatella, ettei lastentarhanopettaja osaa lapsista sen enempää. Ihan niinkuin se osaavakin hitsari voi ajatella, ettei se sillan suunnitellut insinööri osaa paljoa mitään mitä hän. Vaan, kun laittaa sen hitsarin suunnittelemaan ja toteuttamaan sillan, ei hitsari osaakaan yhtä kantavaa siltaa miettiä, jos jossain kohtaa tarvitsee keventää, ettei sillan paino kasva liikaa. Hitsari vetää vaan varman päälle riittävästi tolppia ja teettää tarvetta enemmän betonitöitä jos suuremmalle painolle ja sen takia lisäpalkeille ei saakaan muuten tukea. Luulen insinöörin sillan silti olevan varmempi. Ja luulen, että se lastentarhanopettaja saa varmemmin ohjelmaa, jossa lapsi oppii opetussuunnitelman mukaisesti.

Toki, kun tekoälyn käyttö on ilmaista, voi jokainen kokeilla sitä terapeuttina vaikka kela tai kukaan muukaan ei maksa. Pidemmän päälle en usko sillä olevan kovin isoa haittaa, korkeintaan ihmiset oppivat vähän enemmän itsestään, kun kirjoittelevat tietokoneelle esseitä itsestään. Samalla saattavat oppia jopa töissä hyödynnettäviä taitoja tekoälystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi