Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ministeri Sari Essayah (KD) haluaa halvat tuotteet pois kauppojen hyllyistä

Vierailija
10.01.2026 |

Ministeri MTV:lle: Hallitus haluaa puuttua kauppojen halpismerkkeihin
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011741223.html
"Ketjujen omat merkit hallitsevat kauppojen hyllytilaa entistä vahvemmin.

Kauppojen omat halpamerkit joutuivat maa- ja metsätalousministeri Sari Essayahin hampaisiin.

Kauppojen private label -merkkejä ovat muun muassa K-ryhmän Pirkka ja S-ryhmän Coop ja Kotimaista.

Essayah painottaa, että hallitus pyrkii paikkaamaan epäterveitä käytäntöjä elintarvikemarkkinalain muutoksilla. Hänen mukaansa alkutuottaja on tällä hetkellä koko ketjun heikoimmassa asemassa, kun taas kauppa tekee Euroopan tasolla poikkeuksellisen kovaa tulosta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvityksen mukaan kaupan omien merkkien osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä pysytteli vuosina 20162023 noin 26 prosentin tuntumassa.

Osuus on selvästi matalampi kuin monissa muissa Euroopan maissa, mutta kehitys on Suomessa ollut tasaisen nousujohteista: viime vuosina ketjujen omat brändit ovat alkaneet hallita hyllytilaa entistä vahvemmin, kun tuotevalikoima on kasvanut."

Oikeiston kauhukabinetti haluaa että maksat täyden yritysten ahneusinflaation greedflationin hinnan, etkä säästele rahassa kaupan halpatuotteilla. Seuraavaksi kielletään varmaan punalaputetut tuotteet. Talouden ja kulutuksen jarrun OrpoPurran oikeistohallituksen EK-politiikan yli pakottamalla ihmiset ostamaan kalliita tuotteita, joissa greedflaatio ja shrinkflaatio on suurinta. Ahneus kunniaan!

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essayah tekee niinkuin maa-ja metsätalousministerinä kuuluukin: pitää maajussien puolta, ettei nyt jokainen maatila joudu laittamaan lappua luukulle. Niitä on paljon jotka on joutuneet lopettamaan, kun ei kannata.

Varmaan moni järsii onnellisena brassilihaa, mutta se ei ole huoltovarmuutta nähnytkään.

Toki nykyhallituksen pitäisi rokottaa kauppiaita ja rahtia, jotka vetävät välistä isoimman siivun. Mutta kyllä lihajalostamojakin on joutunut lopettamaan.

Vierailija
42/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se menee: jos jokainen suomalainen lisäisi suomalaisen tuotteen ostoa 10 eurolla/kk, toisi se 10 000 työpaikkaa. En tiedä päteekö nuo luvut nykyään enää, mutta ihan hyvä laskukaava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä epäisänmaallinen ap!

Vierailija
44/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei halua, nyt ymmärsit väärin. Tahallaanko, luitko edes uutista?

Tähän liittyy kiristystä halpismerkkien taholta, kannatatko sinä sitä? 

Vierailija
45/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei halua, nyt ymmärsit väärin. Tahallaanko, luitko edes uutista?

Tähän liittyy kiristystä halpismerkkien taholta, kannatatko sinä sitä? 

Eka sana piti olla NO.

Vierailija
46/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin Israelin ystävät pois hallituksesta.

Mä haluaisin kaikki vihervassarit pois Suomesta.

Vierailija
47/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Virossa valmistettu jauhopussi on halvempi. Olipa siinä halpamerkkiä tai ei. Virolainen leipä on halvempi. Kunnes viereen tulee kotimainen joutsenmerkillä varustettu tuote halpametkin alle. Sen vieressä sama leipä omilla logoilla. Joka myy noista kolmesta vähiten, koska on kallein.

Itse ovat sopimuksensa neuvotelleet.

Kuluttaja joka panostaa kotimaiseen. Ostaa kotimaisen.

Säästäjät halvimman.

Tuottaja itse neuvottelee kaupan kanssa. Miksi suostuu, jos ei muka kannata.

Vierailija
48/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huudella ministerin palkalla.

Kumpaa mahtaa vihata enemmän, köyhiä vai susia?

Vierailija
49/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista sinä paska! Älä yleistä asioita, kun et mitään tiedä 

Vierailija
50/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai haluaa Essayah sellaisia, minä puolestani haluan hänet pois eduskunnasta, ei mulla muuta!

Vierailija
51/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai haluaa Essayah sellaisia, minä puolestani haluan hänet pois eduskunnasta, ei mulla muuta!

Eipä tuo ministerien ja kanisterien idioottimaisuus yllätä yhtään...Mitä helvettiä tuokin asia hälle kuuluu, olis pitänyt turpansa kiinni, mutta kun ei ymmärrä...

Vierailija
52/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tollo ministeri on täysin pässi

Vierailija
53/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapatyöttömät sossupummit ne jaksaa ulista joka asiasta ja siihen niiden energia menee päivät ulistessa joka asiasta. Uliuliuliulivalivalivalivali.........ja vielä kerran uliuliuliulivalivalivalivali.........

<hän puhuu nyt itsestään. *toim. huom.

Vierailija
54/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Essayah tekee niinkuin maa-ja metsätalousministerinä kuuluukin: pitää maajussien puolta, ettei nyt jokainen maatila joudu laittamaan lappua luukulle. Niitä on paljon jotka on joutuneet lopettamaan, kun ei kannata.

Varmaan moni järsii onnellisena brassilihaa, mutta se ei ole huoltovarmuutta nähnytkään.

Toki nykyhallituksen pitäisi rokottaa kauppiaita ja rahtia, jotka vetävät välistä isoimman siivun. Mutta kyllä lihajalostamojakin on joutunut lopettamaan.

Pitääkö sote-ministerikin kansalaisten sotepalveluiden puolta?

Vierailija
55/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Coop on pelastanut ainakin meidän perheen tämän halvatun hallituksen aiheuttaman laman keskellä. 

Tuo akka on kyllä kaikkea muuta mitä väittää olevansa. Olen sanaton. 

Rikas helluntalainen, rikkaasta perheestä

Kävellä ketkuttanut vain

Vierailija
56/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ty-pe-rys ap.

Halpismerkit ovat ennen Essayahiakin vaarantaneet suomalaisen ruuantuotannon, siitä on MTK:n Marttila puhunut pitkään. 

HALUATTEKO ETTÄ VIIMEINENKIN JYVÄJEMMARI LOPETTAA SUOMESSA? 

Ne saa tukia. Jos ei tuittaa pärjää, vaihtaa alaa.

Eikös näin sanota työttömille?

Vierailija
57/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edullisemmat tuotteet poistetaan, me köyhät joudumme entisestään karsimaan ostoslistaa, nyt olen silloin tällöin ostanut 1,45 e maksavan Coop-keksipaketin. Kuka tästä hyötyy? 

Vierailija
58/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos Essayah se joka ei osannut sanoa maitolitran hintaa? 

Vierailija
59/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos edullisemmat tuotteet poistetaan, me köyhät joudumme entisestään karsimaan ostoslistaa, nyt olen silloin tällöin ostanut 1,45 e maksavan Coop-keksipaketin. Kuka tästä hyötyy? 

Matsmart? Tilaa kimpassa jonkun kanssa

Vierailija
60/184 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sillä olekaan ministerille väliä ruokien hinnat, mutta meille kansalaisille on

Kansalaisille riittää kaksi kalaa ja viisi leipää, vaikka kalakin on oikeasti Sarin mielestä liian luksusta tavan tallaajille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi