Meillä jää joka kuukausi 600 e säästöön. Onko se paljon vai vähän?
Joka kuukausi ruokien, autokulujen, asumisen, velkojen ja vaatehankintojen ja harrastusten jälkeen jää 600 e.
Elämme ihan tavallisesti. Onko 600 e mielestänne paljon vai vähän? Mielestäni se on vähän, mieheni mielestä paljon.
Makuutamme rahaa tilillä, ja kerran vuodessa maksamme isomman potin asuntolainasta pois, kuitenkin niin että tileille jää aina noin 6000 e vähintään vuodenvaihteeseen.
Mitä te muut teette irtorahalla? Rahastot ja muut eivät tunnu meidän jutulta.
Kommentit (51)
Meillä on säästötilillä 700 euroa ja sitä on kerätty aika kauan jo...
Tilille jää koko ajan, sieltä sitten keräillään isompi satsi sijoituksiin. Ei ole asuntolainaa. Jos olisi, maksaisin pois kaikella, mitä liikenee.
Minusta tuntuu koko ajan kuin olisimme vararikon partaalla, ja säästän " kaikessa" . En osaa relata. Emme matkustele ulkomailla, koska se tuntuu niin kovin kalliilta. Taidan siis olla vaan pihi :(
Ap
silloinkin kun oltiin molemmat töissä niin meillä jäi ehkä just toi 600e ruokaan ja bensaan kun oli laskut maksettu ja lainat ja laitettu 100e säästöön.....
Nyt kun olen kotona lasten kanssa jää mulle käteen kotihoidontukea n.300e + 200 lapsilisät ja sillä pitäisi saada ruoat ja lasten hankinnat
oletko sitä mieltä siis, että asuntolainan lyhentäminen on järkevää? Jotkut tuttumme patistelevat sijoittamaan rahastoihin, ja sanovat että tileillä pitäminen on tosi tylsää.
Ap
600 euroa säästöön kuukaudessa ei ole mitään ja tilillä makuutetaan inflaation ravintona moisia summia.
Vierailija:
Minusta tuntuu koko ajan kuin olisimme vararikon partaalla, ja säästän " kaikessa" . En osaa relata. Emme matkustele ulkomailla, koska se tuntuu niin kovin kalliilta. Taidan siis olla vaan pihi :(
Ap
Mutta mä uskon lapsen sivistämiseen matkustamalla. Käymme kerran vuodessa ulkomailla.
Mutta mulla on rahan käytön kanssa muutenkin ongelmia. Kaikki menee, mikä tulee. Onneksi pankki säästää 50 ¿ mun puolesta suoraan rahastosäästötilille. Pikkuhiljaa saa pesämunan.
Mitä niillä rahoilla sitten kannattaisi tehdä? lyhennämme joka vuosi asuntolainaa ekstraa. Emme ymmärrä sijoittamisista mitään, emmekä luota pankkihenkilökuntaan näissä asioissa. Meillä oli v 2000 pieniä sijoituksia ja ne tuottivat kaikki tappiota, vaikka niiden piti olla varmoja. Mitä vaihtoehtoja on ihmiselle, joka ei tahdo sijoittaa eikä ottaa riskejä? Ei mitään?
Ap
minkä ikäiset lapset sinulla on, ja missä päin käytte?
Katsoin juuri ensi syksylle jotain lämpimien maiden matkoja, ja nehän olisivat kolmisen tonnia tämän kokoiselta perheeltä. Se tuntuu tosi paljolta viikon matkasta. Ehkä joskus pitäisi kuitenkin.
tällä hetkellä noin 150 tonnia. Ollaankohan me tosiaan ihan noloa porukkaa. Onneksi täältä kehtaa kysyä.
Ap (ja 14)
Mene pankkiin ja pyydä brosarit. On myös sellaisia sijoitusmahdollisuuksia, jotka eivät voi mennä perseelleen.
Musta on hienoa, että olette säästeliäitä ja olen kateellinen. Mutta ettei teillä nyt menisi vähän elämä ohi tuossa pihistelyssä.
Tehkää niillä rahoilla myös joskus jotain elämyksellistä kivaa!
Mutta siis, miksi kerätä rahakasoja, joita ei sitten edes käytä???
Säätiöittäkää raha lapsillenne tms. Onhan noita vaihtoehtoja. Lapset vaan tuppaavat olemaan katkeria aikuisia, jos lapsuus oli penninvenytystä, samalla kun tonnit makaa tilillä. Ei mitään järkeä!
Jos on tuon verran lainaakin niin eikö kannattaisi vaikka nostaa sitä kuukausittaista lyhennyksen määrää??? Nyt maksatte ihan turhaan pankille korkoja vaikka varaa olisi lyhentää isompia summia ja pääsisitte nopeammin velattomiksi! Tilillä makuuttaminen on huonoin vaihtoehto!
ovat melko riskittömiä, niillä saatat saada omaisuutesi inflaatiosuojattua. etenkin valtion lainat.
Keskimääräiselle suomalaiselle kotitaloudelle jää pakollisten menojen jälkeen reilut 500 ylimääräistä. Ja kuten tältä palstalta huomaat, toisille jää enemmän ja toisille vähemmän. Siitäpä se keskiarvo sitten tuleekin...
Lainanlyhennys on aina järkevää. Itse en nostaisi " pakollista" kuukausierää--> lainan lyhentäminenhän on lähes poikkeuksetta ilmaista--> lyhentäkää lisää vaikka joka kuukausi. Joskus satasella, joskus viidellä sadalla. Näin teille jää kuitenkin mukavasti pelivaraa yllättäviä menoja varten. Ei ole mitään järkeä kiristää " pakollista" lainanmaksusuunnitelmaa äärimmilleen, kun lyhennyksiä voi tehdä ilmaiseksi omaan tahtiin.
Matkailusta: Se avartaa maailmaa! Niiiin kulunut sanonta ja niin totta. Itse olen ikusesti kiitollinen vanhemmilleni kun pääsin jo pienestä pitäen näkemään ja kokemaa eri kulttuureja jne. Tämän " perinnön" siirrän takuulla myös omille muksuilleni.