Ammattikoulun opettajaksi opiskelu kokemuksia?
Kokemuksia ammattikoulun opettajana työskentelystä? Kannattaako? Erityisesti hius- ja kauneusalalta, muutkin saa toki kertoa kokemuksiaan.
Kommentit (7)
Pedagogisiin opintoihin on tosi vaikea päästä, kun vain ennakkopisteet merkitsevät. Pisteitä saa opettajakokemuksesta, mutta sitähän minulla ei ole, koska ei ole pedagogisia opintojakaan tehtynä.
Hyvät opiskelijat on työpaikoilla oppimassa ja opiskelijat, kuka mistäkin syystä ei ole työpaikoilla oppimassa, ovat koululla oppimassa.
Tämä koululla olevien osuus on kasvamaan päin.
Jos haluaa viihtyä amiksessa, niin näiden kanssa on pärjättävä.
Itse tein aikanaan ne kasvatustieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa ennenkuin hain amisopeopintoihin. Hain ensisijaisesti Haaga-Heliaan koska olen helsinkiläinen, mutta en päässyt sinne vaan pääsin Hämeenlinnaan HAMK:iin ja se olikin itse asiassa ihan hyvä. HAMK:lla oli meille pääkaupunkiseutulaisille opeopiskelijoille oma ryhmä Espoossa ja kävin lopulta Hämeenlinnassa vaan muutaman kerran.
Kannattaa olla yhteydessä johonkin ammattikouluun ja kysyä jos pääsisi seuraamaan opetusta tai jopa sijaiseksi. Näkisi, että millaista amiksessa on.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät opiskelijat on työpaikoilla oppimassa ja opiskelijat, kuka mistäkin syystä ei ole työpaikoilla oppimassa, ovat koululla oppimassa.
Joo, näin se vähän on joillain aloilla. Olen tätä ennustellut meidän alalle myös, mutta ei ole vielä kovin iso trendi meillä. Toki ne hyvät opiskelijat valmistuvat nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin se vähän on joillain aloilla. Olen tätä ennustellut meidän alalle myös, mutta ei ole vielä kovin iso trendi meillä. Toki ne hyvät opiskelijat valmistuvat nopeammin.
Onhan se vahvasti alapainotteinen.
Luulen, että esim. Laborantti, Sähköasentaja, Lääketeknikko, Lentokoneasentaja, Koneistaja, Hammaslaborantti ja niin edelleen aloille ei pöydällä istuvat kännykän tuijottajat edes hae.
Mutta autoasentaja, talonrakentaja, kiinteistöhuoltajat ja niin edelleen alat saattaa olla hyvinkin vahvasti täytetty niillä, joilla ei vielä ole oikein elämän suunta selvillä ja amikseen tullaan hengailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Pedagogisiin opintoihin on tosi vaikea päästä, kun vain ennakkopisteet merkitsevät. Pisteitä saa opettajakokemuksesta, mutta sitähän minulla ei ole, koska ei ole pedagogisia opintojakaan tehtynä.
Avoimeen.
Opetan itse tekniikan alalla. Oon ollut amisopena jo yli 15 vuotta. Palkka on ihan ok, mulla noin 4900€/kk. Työaikasysteemi muuttui muutama vuosi sitten, sitä ennen oli samat loma-ajat ja lyhyet päivät kuin peruskoulun opettajilla. Nyt olemme ns. vuosityöajassa missä tehdään 1500 tuntia työtä vuodessa ja työviikkoja on 40. Erikoista on, että arkipyhät eivät ole vapaata eli työaikaa on laskettu niillekin päiville se 7,5 tuntia ja koska sitä ei tietenkään silloin arkipyhäpäivänä pysty tekemään niin muut päivät on sitten pidempiä.
Itse työnteko riippuu varmasti paljon työkavereista, opiskelijoista ja koulusta. Itselläni on superkivat työkaverit ja mukavat opiskelijat, mutta tiedän että erityisesti naisvaltaisilla aloilla voi olla aikamoista draamaa välillä. Ja koskee siis sekä opettajia että opiskelijoita!
Tykkään itse siitä, että työpäivät on tosi erilaisia sekä siitä että pystyn suunnittelemaan itse aika hyvin töitäni sekä työaikaani. Tiedän, ettei joka alalla ole näin.