Täytyykö teillä syödä lautanen tyhjäksi?
Vai saako jättää, jos ei halua syödä? Tarkoitan nyt pieniä lapsia, en teinejä.
Kommentit (16)
Lautasella on haarukka, pitääko se syödä tai perunan kuoret?
Ei ole pakko syödä tyhjäksi, mutta kyllä meillä pidetään huoli, että lapset saavat kuitenkin riittävästi ravintoa. Kyllähän uhmaikäinen esimerkiksi voi kieltäytyä vallan syömästä ja sehän ei ole mitenkään ok.
Vierailija kirjoitti:
Lautasella on haarukka, pitääko se syödä tai perunan kuoret?
Heh. Hassuli.
Muistan omat traumat ysäriltä, kun istutettiin ties kuinka kauan pöydän vieressä jonkun maksakastikkeen takia! Hyi v ittu. Ihan sairasta.
Saa syödä lautasen tyhjäksi. Kun olivat pieniä, ja isä laittoi miehen annoksen pienelle tytölle, ei tyttö jaksanut syödä kaikkea. Aluksi ruokaa meni paljon hukkaan, mutta kun oli kolme pientä tyttöä, oppi isäkin laittamaan heille sopivankokoisen annoksen ruokaa.
Teinit ottavat itse annoksensa. Esiteini ottaa joskus hyvää ruokaa liikaa, eikä jaksa syödä kaikkea. Silloin hän laittaa lautasensa jääkaappiin, ja syö loput myöhemmin.
Kun tekee hyvää ruokaa, niin kyllä he haluavat sitä syödä.
Meillä syödään lautanenkin. Eipä tule tiskiä.
Ei tietenkään täydy syödä lautasta tyhjäksi, mikä ihmeen ruokanatsi sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Saa syödä lautasen tyhjäksi. Kun olivat pieniä, ja isä laittoi miehen annoksen pienelle tytölle, ei tyttö jaksanut syödä kaikkea. Aluksi ruokaa meni paljon hukkaan, mutta kun oli kolme pientä tyttöä, oppi isäkin laittamaan heille sopivankokoisen annoksen ruokaa.
Teinit ottavat itse annoksensa. Esiteini ottaa joskus hyvää ruokaa liikaa, eikä jaksa syödä kaikkea. Silloin hän laittaa lautasensa jääkaappiin, ja syö loput myöhemmin.
Kun tekee hyvää ruokaa, niin kyllä he haluavat sitä syödä.
No, miten tyypillinen esimerkki, että ainoa hyvä ruoka lapsen mielestä on makaroni ketsupilla? Eihän sellaisella elä...
Vierailija kirjoitti:
Jos lautanen on posliinia niin ihminen ei voi syödä sitä.
Oletbhypsifb
Täällä lautanen on tyhjä jo ennen ruokailua.
Vierailija kirjoitti:
Muistan omat traumat ysäriltä, kun istutettiin ties kuinka kauan pöydän vieressä jonkun maksakastikkeen takia! Hyi v ittu. Ihan sairasta.
Mulla sama trauma, mutta kasslerpihveistä. Oltiin vielä kummitätini vanhempien luona kylässä 90-luvun alussa. Niillä oli pakko syödä loppuun. Olin kiltti ja söin, mutta vieläkin muistan sen sitkeän lihanpalan, jossa oli kalvoja ja jänteitä. Söin loppuun asti, mutta hyvin hitaasti. Kummitädin äiti katsoi, ja kummitäti ohjasi, että "x tykkäisi kun söisit kaiken".
Nykyään en syö muuten sianlihaa, kun kerran pari vuodessa hotellissa vähän pekonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lautanen on posliinia niin ihminen ei voi syödä sitä.
Oletbhypsifb
Meidän lautaset on tehty pitsulitaikinasta.
Ei mutta ei tuu herkkuja myöskään jos ruoka ei maistu
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta ei tuu herkkuja myöskään jos ruoka ei maistu
Näin oli itselläkin lapsena. Omia ei ole. Silloin ärsytti, nyt tuntuu järkevältä :D
Vierailija kirjoitti:
Muistan kans istuneeni ruokapöydässä hirveen kauan. Ruoka oli jo aivan kylmää, mutta pakko oli syödä loppuun. Mitään ei saanut jättää ja tuntui, että tulee oksennus tai maha räjähtää. Itkun kera sitten syötiin hitaaaasti.
Mun lapset eivät ole samaa joutuneet kokemaan. Lautasen voi laittaa jääkaappiin ja lämmittää uudelleen. Myös komposti on keksitty. Mutta ikinä en halua lapsilleni samaa tunnetta ruuan kanssa. Itsellä olikin sitten teinistä pitkälle aikuisuuteen syömishäiriö.
Ei tietenkään. Aina pitää kuitenkin maistaa ruokaa ja sitä ruoka laitetaan todella vähän lautaselle, jos ei tiedetä tykkääkö.