Yt neuvottelut ja sopimus
Olen amerikkalaisessa bioalan pörssiyhtiössä töissä. Firmalla menee hyvin ja voittoa tulee. Kohta saamme bonukset. Ma alkoi yt neuvottelut ja ilmoittivat että ihmisiä vähennetään. Kuulemma tarjoavat normaalin irtisanomisajan lisäksi muutaman kuukauden palkan jos allekirjoittaa sopimuksen. Sitä sopimusta ei saa ennen allekirjoitukseen painostamista nähtäväksi etukäteen.
Mitä siihen voi olla haudattuna?
Kommentit (14)
Tuo on taktiikka, että sopimus tehdään valmiiksi ja sitten tullaan tässä ja nyt, että nimi alle kiitos. Meidän työpaikassa käytetty samaa taktiikkaa. Siinä työntekijä helposti paineen alla kirjoittaa, mutta jos hän saisi miettimisaikaa, niin nimi ei välttämättä lappuun niin helposti tulisikaan.
Miksi ne tarvitsee irtisanotulta nimen siihen sopimukseen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne tarvitsee irtisanotulta nimen siihen sopimukseen?
Koska silloin ei irtisanota vaan työntekijä irtisanoutuu itse.
Tarkoittaa pidempää karenssia, se karenssa alkaa vasta sitten kun se irtisanomiskorvaus on "kulutettu", eli jos saat puole vuoden palkan ilman työvelvoitetta, et saa mitään muuta rahaa 7 kuukauteen ja vasta sitten alkaa työttömyyskorvaus juosta. Samalla firma pääsee eroon takaisinottovelvoitteesta. Tuo on yleensä vain firmalle kannattava, kun käytännössä ei ole irtisanomisaikaa pidempiä lähtöpaketteja tarjolla.
Mulle tarjottiin kanssa joskus vastaavaa mutta kieltäydyin. Pyysin liiton juristilta neuvoja.
Jos otat paketinnvastaan, silloin sinä itse irtisanoudut eikä työnantaja irtisano sinua, joten karenssiaika sinun työttömyyspäivärahan saamiseksi on pidempi kuin jos firma irtisanoo sinut. Lisäksi alat saamaan ansiosidonnaista vasta kun ylimääräinen korvaus on kulutettu laskennallisena palkanmaksuaikana. Eli jos saat vaikka 2 kuukauden palkan verran irtisanomiskirvausta, liitto tulkitsee sen niin että olet tuon 2 kk töissä ja vasta sen + sinun oman irtisanoutumisen johdosta pidemmän karenssin jälkeen alat saamaan päivärahaa .
Ei siis kannata taloudellisesti. Jenkkityyliä. Yrittävät myös välttää työnantajamaksuja varsinkin (muistaakseni ) yli 55 vuotiaiden osalta näin. Lähellä eläkeikää olevien työntekijöiden irtisanomiskustannus on firmoille kallista, koska joutuvat maksamaan sakkomaksua eläketurvayhtiöille vanhojen työntekijöiden irtisanomisesta.
Mä en edes harkitsisi kuin vähintään 6 kk palkkaa vastaavan summan irtisanomiskorvauksesta. Olisi aikaa etsiä uutta työtä rauhassa edes se 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tarjottiin kanssa joskus vastaavaa mutta kieltäydyin. Pyysin liiton juristilta neuvoja.
Jos otat paketinnvastaan, silloin sinä itse irtisanoudut eikä työnantaja irtisano sinua, joten karenssiaika sinun työttömyyspäivärahan saamiseksi on pidempi kuin jos firma irtisanoo sinut. Lisäksi alat saamaan ansiosidonnaista vasta kun ylimääräinen korvaus on kulutettu laskennallisena palkanmaksuaikana. Eli jos saat vaikka 2 kuukauden palkan verran irtisanomiskirvausta, liitto tulkitsee sen niin että olet tuon 2 kk töissä ja vasta sen + sinun oman irtisanoutumisen johdosta pidemmän karenssin jälkeen alat saamaan päivärahaa .
Ei siis kannata taloudellisesti. Jenkkityyliä. Yrittävät myös välttää työnantajamaksuja varsinkin (muistaakseni ) yli 55 vuotiaiden osalta näin. Lähellä eläkeikää olevien työntekijöiden irtisanomiskustannus on firmoille kallista, koska joutuvat maksamaan sakkomaksua eläketurvayhtiöille vanhojen työntekijöiden irtisanomisesta.
Mä en edes harkitsisi kuin vähintään 6 kk palkkaa vastaavan summan irtisanomiskorvauksesta. Olisi aikaa etsiä uutta työtä rauhassa edes se 6 kk.
Eikä edes 6kk kannata, koska se voi olla ihan normaali irtisanomisaika.
Mistä sen sopimuksesta näkee irtisanoudunko vai irtosanotaanko?
Vierailija kirjoitti:
No siitä, mitä siihen on kirjoitettu, urpå.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on soipimus, sinä irtisanoudut. Jos se on ilmoitus, sinut irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole mitään sakkomaksua eläketurvayhtiöille, vaikka irtisanoisi jo 60v täyttäneen. Tuo on samanlainen kuvitelma kuin se, että sairauslomalla ei olisi työnantajan vakuutukset kunnossa.
En ottanut valtiolta sopimusta vuonna 2015, vaan joutuivat irtisanomaan ja lopulta maksamaan 2 vuoden palkan.
Olen joskus ottanut vuoden "paketin" vastaan eli allekirjoitin paperin. Meille kyllä kerrottiin etukäteen hyvissä ajoin aika tarkaan, mitä tuo tarkoittaa. No parin kuukauden karenssihan siitä tulee, mutta se sulaa ensimmäisten kuukausien aikana pois eli ansiosidonnainen olisi lähtenyt rullaamaan heti vuoden jälkeen.
Jos päädyt ottamaan ison tukipaketin vastaan, muista tulontasaus. Kannattaa ennen maksua mennä suoraan verottajan luo selvittämään asia. Saatat säästää aimo summan rahaa...
Kyllä sen soipimukset yksityiskohdat pääpiirteissään pitää olla selvitettyinä ja näkyvillä ennen allekirjoitusta. Ja aina kun tarjotaan tuollaista sopimusta, se tarkoittaa sitä että irtisanoudut itse eikä firmalla ole sen jälkeen mitään takaisinottovelvollisuutta tms. Eikä ketään voi pakottaa sitä allekirjoittamaan ja on ihan alastasi kiinni, mitä kannattaa tehdä. Parikin kertaa tämmöiseen joutuneena, joskin hyvin työllistyvällä alalla, olen netonnut noista allekirjoitetuista sopimuksista. Tietty jos työllistyminenon vaikeaa, niin se on toinen asia ja silloin paketin kanssa pitää itse arvioida kannattaako vai ei.
Kyllä on irtisanominen helppoa Suomessa. :(
Ja mitään seurauksia ei pörssiyhtiölle tule vaikka lainsäädännöllä pyyhitään pyllyä!
Koira