Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaahan Jari Saario itse pelastusoperaationsa?

Vierailija
10.01.2026 |

Toivon todellakin, että hän selviää ehjin nahoin ja mielin. 

Mutta toivon myös, että minkään maan veronmaksajat eivät joudu maksamaan äärimmäisen kallista (ja vaarallista) pelastusoperaatiota. 

Miksi? No hän ei ole mitenkään vahingossa joutunut merihätään tyhmästi yksin keskellä valtamerta vaan hän on tietoisesti itse sinne itsensä järjestänyt. Hänen soutelunsa on jonninjoutavaa huomionhakua, omalla hengellä leikkimistä. Lapsikin ymmärtää, että riskit on valtavat. On itse kovalla vaivalla jörjestänyt itsensä paikalle, ei ole mitenkään joutunut vahingossa sinne.

Eri asia jos olisi vaikka tekemässä jotain huipputärkeää tutkimusta, olisi siis töissä eikä vain seikkailemassa. Pelastajat ovat nyt sidottuina tuollaiseen älyttömään sijaintiin ja poissa sieltä missä onnettomuuksia sattuu oikeassa elämässä, pelastajat joutuvat myös itse vaaraan.

Toivottavasti pelastustoiminnan kustannukset on sisällytetty alkuperäiseen rahoitussuunnitelmaan, jonkinlaiseen vakuutukseen. 

Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin mutta kustannukset sille, joka ne on aiheuttanut älyttömillä hankkeillaan.

Kommentit (1090)

Vierailija
1041/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monelta haukkujalta jää nyt huomaatte, että soutaja teki tätä suomalaisena. Suomi. Maa ja kansallisuus. Media. Kylläpä vaan olisitte sitten olleet mainetta ja kunniaa keräämässä jos Jari olisi onnistunut. Tässä vietiin mielestäni myös Suomen, suomalaisten ja sisun nimeä kartalle. Nähkää vähän laajemmin siellä kritiikin suossa. Mä en näe tätä soutua siis yksintekemisenä tässä valossa. Vaan se oli meille kaikille. Hyvä, että mies pelastettiin ja onnistui tuonnekin asti. 

Ja nyt on monta kertaa nähty, et niin monet kritiikin antajat ei ole ikinä edes kuullu kaverista ennen veitolan ja iltasanomien yms uutisointia, ja tekee siitä päätelmiä minkä faktoja yms ei mitenkään edes tarkasta🤦🏼

Vierailija
1042/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollenkaan tietoinen miten paljon tuolla haaksirikkoituu aluksia, jotka on 10-100 kertaa isompia kuin Jarin vene ja minne luulet, että kaikki hm, zara, käytöstä poistunut elektroniikka yms roska päätyy? Ja kuinka monta konttia aivan täynnä esim eurooppaan tulevaa elektroniikkaa putoo mereen rahtilaivojen kyydistä yms? Et kuule tää vene ei oo mikään siinä ongelmassa, vaan sitä pitää lähteä ratkomaan aivan toisesta päästä.

Ok. Miksi sitten ilmastonmuutoksesta puhuttaessa Suomen päästöillä on teidän mielestä niin suuri merkitys, kun samaan aikaan Kiina ja kumppanit puskee kaikki paskat ilmaan aivan eri mittakaavasssa kuin joku kärpäsenpaska Suomi? Miksi silloin ei lähdetä ratkomaan ongelmaa sieltä toisesta päästä, vaan täältä missä ongelmaa ei edes verrannollisesti juurikaan ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollenkaan tietoinen miten paljon tuolla haaksirikkoituu aluksia, jotka on 10-100 kertaa isompia kuin Jarin vene ja minne luulet, että kaikki hm, zara, käytöstä poistunut elektroniikka yms roska päätyy? Ja kuinka monta konttia aivan täynnä esim eurooppaan tulevaa elektroniikkaa putoo mereen rahtilaivojen kyydistä yms? Et kuule tää vene ei oo mikään siinä ongelmassa, vaan sitä pitää lähteä ratkomaan aivan toisesta päästä.

Ok. Miksi sitten ilmastonmuutoksesta puhuttaessa Suomen päästöillä on teidän mielestä niin suuri merkitys, kun samaan aikaan Kiina ja kumppanit puskee kaikki paskat ilmaan aivan eri mittakaavasssa kuin joku kärpäsenpaska Suomi? Miksi silloin ei lähdetä ratkomaan ongelmaa sieltä toisesta päästä, vaan täältä missä ongelmaa ei edes verrannollisesti juurikaan ole?

Olet asian ytimessä! Sieltä se ongelma pitäisi todellakin lähteä ratkomaan. Suomi nyt vaan kärsii kympin tytön traumasta ja haluaa tehdä enemmän kuin vaaditaan ja pyydetään. Eikä pysähdy miettimään että mitä vahinkoa mahdollisesti siitä voi olla. Itse henkilökohtaisesti en usko että Suomen teoilla on yhtään mitään merkitystä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Ehkä ei yhdenkään ihmisen maapallolla.

Vierailija
1044/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli minäkin saa heittää muovit ja käytetyt paristot lähijärveen ja polttaa vanhat auton renkaat kun Intiassakin tehdään niin?

Vierailija
1045/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oon ihmettelly ihan samaa ja tosi samaa mieltä sun kanssa, et miksi sitä ei aleta ratkomaan sieltä päästä missä se isoin ongelma on ja ehdottomasti sitäkin pitäisi alkaa ratkoo sieltä missä se on. Onneksi on muistaakseni joku sellainen yksityinen toimija olikohan plastic ocean(?) ehkä tanskalainen innovaatio tai jenkki, jotka tosi paljon yrittävät viedä tätä infoa niihin maihin ja luoda kestäviä tapoja ja mahdollisuuksia sinne roskaamisen alkulähteille yms.

Vierailija
1046/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan fani. Kärpäsenpaska Suomi? Kyllä suomalainen mies, pyytää alkoholia pelastajilta, mutta ikäväkseen ei saa. Ihan vaan hypotermian vuoksi, ei muuten. Totuus on, että hypotermiaan ei missään nimessä pidä ottaa alkoholia. Mutta tietysti hän tietää tämän. Eli miksi?

Vierailija
1047/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli minäkin saa heittää muovit ja käytetyt paristot lähijärveen ja polttaa vanhat auton renkaat kun Intiassakin tehdään niin?

No suomen lainsäädännön mukaan mennään suomessa, eli ton mielestäni kieltää laki täällä meillä, mut tuolla ei ole lakia et ei saisi huviveneillä alueella tai pitäisi korjata haaksirikko vene pois, joten lain mukaan itse ainakin toimisin.

Vierailija
1048/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan fani. Kärpäsenpaska Suomi? Kyllä suomalainen mies, pyytää alkoholia pelastajilta, mutta ikäväkseen ei saa. Ihan vaan hypotermian vuoksi, ei muuten. Totuus on, että hypotermiaan ei missään nimessä pidä ottaa alkoholia. Mutta tietysti hän tietää tämän. Eli miksi?

Paljonko promilleja, tai vaihtoehtoisesti päivän lääkkeet unohtui ottaa?

Vierailija
1049/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oma elämä ei ole muuta  kuin some ja tv niin ymmärrän sen katkeruuden. Veneessä lukee isolla Sisu. Suomalaisten pitäisi olla ylpeitä niistä jotka näyttävät muulle maailmalle mistä puusta Suomalaiset ovat veistetty. 

Itse suomalaisena häpeän suuresti näitä länsimaalaisia ihmisiä, jotka aiheuttavat välinpitämättömyydellään lisää työtä ja kustannuksia köyhien maiden kansalaisille. Heillä on jo valmiiksi kuormittava elämä ja sitten tulee jotkut uunot rikkaista maista, jotka ajattelevat vain omaa napaansa! Koska minä haluan seikkailla, viis muista maailman kansalaisista! Laittaisivat energiansa ja rahansa mieluummin toisten ja köyhien maiden auttamiseen.

Kuulepas, tuokin pelastusoperaatio oli ihan loistavaa mainosta kyseiselle laivayrittäjälle. Ovat varmasti saaneet hyvin paljon hyvää mainetta ja kiitosta toiminnastaan. Kapteeni on sankari itsekin kun osasi niin taitavasti ohjata laivansa pienen veneen rinnalle. Lisää mielikuvaa siitä että merillä apua saa ja osataan antaa. Keskity sinäkin positiivisiin puoliin ja elämäsi on paljon helpompaa, pääset ehkä jonain päivänä eroon masennuslääkkeistäsi.

Vierailija
1050/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setämies epäonnistui 😆 Suomalaiset setämiehet yleisesti epäonnistuvat kaikessa, vaikka puheet ovat aina suuret 😆

Vierailija
1051/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monelta haukkujalta jää nyt huomaatte, että soutaja teki tätä suomalaisena. Suomi. Maa ja kansallisuus. Media. Kylläpä vaan olisitte sitten olleet mainetta ja kunniaa keräämässä jos Jari olisi onnistunut. Tässä vietiin mielestäni myös Suomen, suomalaisten ja sisun nimeä kartalle. Nähkää vähän laajemmin siellä kritiikin suossa. Mä en näe tätä soutua siis yksintekemisenä tässä valossa. Vaan se oli meille kaikille. Hyvä, että mies pelastettiin ja onnistui tuonnekin asti. 

Ja miettikää tosiaan, et kap hornin on nyt soutaen kiertänyt ensimmäistä kertaa maailmassa suomalainen! Aika valtava juttu, tosi vähän tässä modernissa maailmassa on enää mtn asioita ollut tekemättä, et kertoo kyllä miten älytöntä on se et Jari pystyi tekemään jo jotain sellaista mitä kukaan muu ei oo aikaisemmin pystyny ja sen saavutti nyt suomalainen mies, ei montaa vastaavaa

Höpsistä, soitti rahtilaivan hakemaan, miehistö vinssasi laivaan, ja huomattuaan jonkun kuvaavan, jari pyysi viskipaukun (oi kun miehekästä :D) , on siinä meillä sankari, hurraa, hurraa. Luovuttaja. 

Vierailija
1052/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUOMI  EI JOUTUNUT  MAKSAMAAN  SENTTIÄKÄÄN. TUOSTA  PELASTUSOPERAATIOSTA.  👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
1053/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt löysin matkareitin ja budjetin- omg- ihan pähkähullu reitti, jossa merituulet ja virtaukset ja ristiaallokot vie koko ajan väärään suuntaan, lähimaillakaan ei ole ollut laivaliikennettä, saaria- vain merta ja jäävuoria. Vene on maksanut n 150 000 ja koko matkan budjetti n 450 000, josta omaa rahaa 150 000. Eli rutkasti sponsoreita ollut. Näkyy veneen mainoksista. Sanotaanko nyt näin, että täysin uhkarohkea ja pähkähullu projekti, jossa henki oli lähellä mennä. Rahaa paloi puoli miljoonaa. Well done!

Ajatella että ei palanut  sinun eikä minun  rahoja  eikä kenenkään  suomalaisen.  Sponsorit vapaaehtoisesti maksaa mainoksistaan ym... se ei olemeltä pois. Ovat yksityisyrittäjiä.... 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
1054/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti kun minun (ja niin monen muun) muistisairas äiti saa tarvitsemaansa hoitoa ja mun lapseni (ja kovin monen muun lapsen) tarvitsema leikkausaika tosiaan tulis sieltä leikksusjonosta, niin mulle on ihan se ja sama vaikka Saario ja muut hengellään leikkijät sais vaikka kaiken ilmaseks ja kultalusikan kaupan päälle.

Enkä kaipaa viisastelua keneltäkään, joka ei samaan aikaan kamppaile toisella paikkakunnalla olevan äidin ja oman lapsen sairauden kanssa. Sivuhuomautuksena: katson olevani paljon kovempi jätkä kuin yksikään extreme-julkkis, sillä hoidan nää leiviskät, mikä ei oo edes logistisesti kauheen yksinkertaista.

Ja joo, en synnytä enkä ole työtön. Veroja maksan enemmän kuin palomiehet. Läskiäkään ei oo. Sori siitä.

sinäkin olet täysin vapaa etsimään sponsoria äidillesi ja lapsellesi, aivan kuten saario etsi itseleen sponsorit matkaallee

Yksityisyrittäjien  antamat sponsorirahat  ovat Eihän omia rahojaan kellekkä päättävät antaa. Tämä nyt pitäisi mennä tyhmemmänkin päähän.  Niinralleissa, urheilussa, raveissa ym,Ym..   yrittäjä fimat  maksaa mainoksistaan  ja itse säätelevät mihin omat rahansa laittaa....😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
1055/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kap Horn on Chilessä, mistä lähti. Kapkaupunki on Etelä-Afrikkassa ja sinne matkaa rahtilaivan kyydissä.

Itse olen yllättynyt, että pääsi noin pitkälle.

Vierailija
1056/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän saavutti tämän jo paljon ennen koko veneen joutumista merihätään ja selvisi noilla merillä 2kk tollaisessa kelissä, et hatun noston arvoinen suoritus. Älytön kyllä toi kap hornin kiertäminen, se on hankalimpia paikkoja koko maailmassa veneillä ja kukaan muu maailmassa ei oo pystynyt siihen kuin Jari!!

Niin SUOMALAINEN oli siellä tuolla tavalla ensimmäisenä. Onhan se ikivanha ennätystenkirjakin olemassa. Ihmiset ovat aina yrittäneet ennätyksiä ja saavutuksia. Suomalainen veti siellä nyt kaksi kuukautta soutuveneellä putkeen, alueella, jonka suuret rahtilaivatkin väistävät eivätkä mene kuin pakosta. Upeaa! Me ollaan kovaa kansaa pohjoisesta ja kylmästä! Sitkeitä, sisukkaita ääriolosuhteissakin. Kyllä tämä oli koko Suomen juttu. 

Vierailija
1057/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt on monta kertaa nähty, et niin monet kritiikin antajat ei ole ikinä edes kuullu kaverista ennen veitolan ja iltasanomien yms uutisointia, ja tekee siitä päätelmiä minkä faktoja yms ei mitenkään edes tarkasta🤦🏼

Joo, vähän yllätti mm. tuo veitolan näköalattomuus.

Vierailija
1058/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SUOMI  EI JOUTUNUT  MAKSAMAAN  SENTTIÄKÄÄN. TUOSTA  PELASTUSOPERAATIOSTA.  👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Ai ei? Miten tämän keissin vaikutus esim. rahtien hintoihin ei globaalissa taloudessa vaikuta Suomeen? Entäs työikäisen ja -kuntoisen miehen työpanoksen puuttuminen kun aika, energia ja rahat meni leikkimiseen?

Vierailija
1059/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös itse matka ollut omakustanteinen.  Ihmisiä pelastetaan milloin mistäkin kiipelistä  hintaa kysymättä. Huono tuuri oli,  sekunneista kiinni ettei olisikaan tarvinnut mitään pelastustoimia. 

Ei ollut omakustanteinen siinä mielessä, että oli sponsoreita. Mm. Kesko. Menee sitten siivu Pirkan katteesta keski-ikäisen miesten egopullisteluun.

Saariolle kannattaisi maksaa terapiaa ennemmin: jos kaksi kertaa Atlantin yli ei riittänyt, niin miksi uudestaan Kap Hornin kautta Kapkaupunkiin? Jokseenkin itsemurhameininkiä.

Hienoja suorituksia on kyllä tehnyt.  Ei hän mitään terapiaa tarvitse kun on noin rautahermoinen rauhallinen mies. Tämä on monien harrastus jossa koetellaan rajoja samoin kun muussakin urheilussa kuten esim, rallit, vuoristokiipeilyt ym.ym.. sponsereiden omat rahat eivät ole yhteiskunnan rahoja.

Vierailija
1060/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin Saario ei asettanut muita vaaraan tässä tempauksessaan? Jos joku ei tiedä, niin sillä alueella on JÄÄVUORIA. Saario oli itse törmännyt sellaiseen vähän ennen tätä viimeistä insidenttiä, ja vene oli kuulemma lievästi vaurioitunut. Isot laivatkaan eivät seilaa noilla alueilla mm. juurikin näiden jäävuorten takia!