Maksaahan Jari Saario itse pelastusoperaationsa?
Toivon todellakin, että hän selviää ehjin nahoin ja mielin.
Mutta toivon myös, että minkään maan veronmaksajat eivät joudu maksamaan äärimmäisen kallista (ja vaarallista) pelastusoperaatiota.
Miksi? No hän ei ole mitenkään vahingossa joutunut merihätään tyhmästi yksin keskellä valtamerta vaan hän on tietoisesti itse sinne itsensä järjestänyt. Hänen soutelunsa on jonninjoutavaa huomionhakua, omalla hengellä leikkimistä. Lapsikin ymmärtää, että riskit on valtavat. On itse kovalla vaivalla jörjestänyt itsensä paikalle, ei ole mitenkään joutunut vahingossa sinne.
Eri asia jos olisi vaikka tekemässä jotain huipputärkeää tutkimusta, olisi siis töissä eikä vain seikkailemassa. Pelastajat ovat nyt sidottuina tuollaiseen älyttömään sijaintiin ja poissa sieltä missä onnettomuuksia sattuu oikeassa elämässä, pelastajat joutuvat myös itse vaaraan.
Toivottavasti pelastustoiminnan kustannukset on sisällytetty alkuperäiseen rahoitussuunnitelmaan, jonkinlaiseen vakuutukseen.
Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin mutta kustannukset sille, joka ne on aiheuttanut älyttömillä hankkeillaan.
Kommentit (1090)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirja kannattaisi aloittaa kirjan kirjoittajan ja Jarin kohtaamisesta. Tarina on ihana. Alaikäinen tyttö on menossa bileisiin ja palomies Jari noukkii hänet paloautoon. Tyttö ei ole loukkaantunut, eikä haavoittunut, mutta nousee auton kyytiin ja palomiehet vievät alaikäisen bileisiin. Ihana tarina. Kasvutarina. Nyt samainen nuori nainen kirjoittaa hänestä kirjan. Ihanaa ja viedään tyttö bileisiin, ei siis kotiin, paloautolla. Tämä kohtaaminen kannattaisi kertoa kaikille kirjassa.
Kertoivat heillä olevan kauheasti ikäeroa, mutta ei kai se millään tavalla kirjoittamista haittaa?
Taitaa Jartsa diggaa nuorista?
Vierailija kirjoitti:
Saarion vanhemmat ovat kuolleet, haukkuu kuolleita vanhempiaan juopoiksi ja oli huonot kotiolot. Saario oli lyönyt isäänsä vasaralla päähän. Nolo kertoa kun toiset on kuolleet, ei ole aikuisen miehen käytöstä.
Samaa ajattelin. Yleensä ei kuolleista puhuta pahaa, koska eivät voi enää puolustaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirja kannattaisi aloittaa kirjan kirjoittajan ja Jarin kohtaamisesta. Tarina on ihana. Alaikäinen tyttö on menossa bileisiin ja palomies Jari noukkii hänet paloautoon. Tyttö ei ole loukkaantunut, eikä haavoittunut, mutta nousee auton kyytiin ja palomiehet vievät alaikäisen bileisiin. Ihana tarina. Kasvutarina. Nyt samainen nuori nainen kirjoittaa hänestä kirjan. Ihanaa ja viedään tyttö bileisiin, ei siis kotiin, paloautolla. Tämä kohtaaminen kannattaisi kertoa kaikille kirjassa.
Kertoivat heillä olevan kauheasti ikäeroa, mutta ei kai se millään tavalla kirjoittamista haittaa?
Taitaa Jartsa diggaa nuorista?
Alkoivat sitten seuraamaan myöhemmin toisiaan somessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku seurannut Jarin matkaa? Itse kuulin asiasta vasta hänen jouduttua vaaraan. Samoin edellisestä reissusta kuulin vasta jälkikäteen, kun hän oli puoliseitsemän ohjelmassa
mä aloin seuraa ensimmäisellä atlantin ylityksellä ja sit seurasin tokankin ylityksen ja vielä tän kolmannen ja oon kanssa lukenut kirjat yms. Musta aivan super mahtava tyyppi ja tosi jalat maassa oleva sydämellinen pelastussukeltaja ja palomies!
Vierailija kirjoitti:
Jos oma elämä ei ole muuta kuin some ja tv niin ymmärrän sen katkeruuden. Veneessä lukee isolla Sisu. Suomalaisten pitäisi olla ylpeitä niistä jotka näyttävät muulle maailmalle mistä puusta Suomalaiset ovat veistetty.
Itse suomalaisena häpeän suuresti näitä länsimaalaisia ihmisiä, jotka aiheuttavat välinpitämättömyydellään lisää työtä ja kustannuksia köyhien maiden kansalaisille. Heillä on jo valmiiksi kuormittava elämä ja sitten tulee jotkut uunot rikkaista maista, jotka ajattelevat vain omaa napaansa! Koska minä haluan seikkailla, viis muista maailman kansalaisista! Laittaisivat energiansa ja rahansa mieluummin toisten ja köyhien maiden auttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi epäselväksi, mikä siinä Pertsan Ferrarissa on suomalaista? Mikä siinä mereen hylätyssä veneessä oli suomalaista? Siitä voi tehdä sukelluskohteen, voidaan sitten lukea Sankaria sponsoroineet.
Se koko pointti oli siinä ettei se ole nimenomaan mitenkään suomeen vaikuttava asia millään tavoin, jos pertsa ostaa itselleen ferrarin italiasta ja haluaa käyttää siihen itse hankkimansa rahat, eikä sillä ole mitään vaikutusta suomen talouteen, suomalaisille veronmaksajille tai suomalaisille viranomaisille mihin pertsa haluaa rahansa käyttää ja hänellä on siihen täysi oikeus, kun omia rahojaan käyttää.Mutta onko Pertsakin siis Sankari? Työnnetäänkö Ferrarikin lopuksi mereen?
Riippuu varmaan mitä pertsa ferrarillaan
Miksi hän on Sankari?
Vierailija kirjoitti:
Nyt löysin matkareitin ja budjetin- omg- ihan pähkähullu reitti, jossa merituulet ja virtaukset ja ristiaallokot vie koko ajan väärään suuntaan, lähimaillakaan ei ole ollut laivaliikennettä, saaria- vain merta ja jäävuoria. Vene on maksanut n 150 000 ja koko matkan budjetti n 450 000, josta omaa rahaa 150 000. Eli rutkasti sponsoreita ollut. Näkyy veneen mainoksista. Sanotaanko nyt näin, että täysin uhkarohkea ja pähkähullu projekti, jossa henki oli lähellä mennä. Rahaa paloi puoli miljoonaa. Well done!
Jari maksoi muistaakseni molemmat aikaisemmat atlantin ylitykset ainakin suurimmaksi osaksi täysin itse ja ei ihme et sen jälkeen halusivat sponsorit osallistua seuraavalle retkelle! Mut jos veneilystä tietää yhtään enempää niin tää on tosi pieni summa ylipäänsä siinä kategoriassa ja ei varmaa kattaisi pelkkää esim tapio lehtisen noille alueilla -22 uponnut venettä. Ja tossa koko reitissä oli pointtina se ettei kukaan muu ihminen maailmassa oo ikinä pystynyt tekemään tota ja Jarin valmentaja joka on kanssa valtameri soudun ammattilainen ehdotti tota reittiä hänelle. Jari myös onnistui ensimmäisenä ihmisenä maailmassa kiertämään soutaen kap hornin, joka on merenkulkija piireissä super iso juttu.
Onko se kovinkin yleistä toimintaa, että alaikäinen viedään paloautolla bileisiin? Ei siitä sitten ole mitään lakia tai asetusta olemassa? Missä tämä tapahtui? Eikö kenenkään mieleen juolahtanut, ettei kovin hyvä ajatus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oma elämä ei ole muuta kuin some ja tv niin ymmärrän sen katkeruuden. Veneessä lukee isolla Sisu. Suomalaisten pitäisi olla ylpeitä niistä jotka näyttävät muulle maailmalle mistä puusta Suomalaiset ovat veistetty.
Itse suomalaisena häpeän suuresti näitä länsimaalaisia ihmisiä, jotka aiheuttavat välinpitämättömyydellään lisää työtä ja kustannuksia köyhien maiden kansalaisille. Heillä on jo valmiiksi kuormittava elämä ja sitten tulee jotkut uunot rikkaista maista, jotka ajattelevat vain omaa napaansa! Koska minä haluan seikkailla, viis muista maailman kansalaisista! Laittaisivat energiansa ja rahansa mieluummin toisten ja köyhien maiden auttamiseen.
Tästä ei ole tulluh kuluja kenellekään köyhien maiden kansalaisille, miksi olisi?
Jos tuolla olisi ollut joku naissoutaja niin kritiikkiä ei todellakaan hyväksyttäisi. Maria Veitolakin olisi niin pelastamassa häntä?
Alkaa riittää jo tästä ukosta uutisointi. Tärkeämpääkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta, nyt seikkailijasta kirjoitetaankin uusi kirja. Kaikki ostamaan, pääsee sitten uudelleen seikkailemaan. Tie vaikka olisi kuvia laivasta, jossa nyt on. Ostakaa. Ostakaa. Ostakaa. Tässä ei kuulkaan ollenkaan rahasta välitetä. Annetaan vain ohjeita, miten löydät oman polkusi. Ole sinäkin soutaja. Opi sinäkin ottamaan kuvia itsestäsi ja kertomaan itsestäsi.
Voisin vaikka ostaa. Olen aina ollut kiinostuut ihmistyypistä, joka kykenee olemaan pitkiäkin aikoja yksin ilman, että pää hajoaa.
Ei nykyään voi puhua yksin olemisesta, kun ollaan jatkuvasti yhteydessä muihin teknologian avulla. Nytkin Saario sai välittömästi tiedon eteenpäin kun hänelle tuli ongelmia. Päivitetään jopa sosiaalista mediaa noista purkeista, koko ajan voi jakaa ajatuksia jonkun kanssa. Ihmiset eivät edes muista mitä tarkoi
Löi itse päänsä ja soitti veneestä lääkärille, ja otti antibioottia. Ihmettelen. Esimerkiksi ihmisiä on kuollut Suomessa aivokalvontulehdukseen, eivät ole saaneet antibioottia.
Vierailija kirjoitti:
Onko se kovinkin yleistä toimintaa, että alaikäinen viedään paloautolla bileisiin? Ei siitä sitten ole mitään lakia tai asetusta olemassa? Missä tämä tapahtui? Eikö kenenkään mieleen juolahtanut, ettei kovin hyvä ajatus?
Varmaan soittivat vanhemmille, tuodaanko kotiin, vai mennäänkö juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei ole tulluh kuluja kenellekään köyhien maiden kansalaisille, miksi olisi?
Mistä sitä vielä tiedetään mihin tuhat kiloa roskaa päätyy? Saako akut ja patterit heittää mereen?
Kyllä monelta haukkujalta jää nyt huomaatte, että soutaja teki tätä suomalaisena. Suomi. Maa ja kansallisuus. Media. Kylläpä vaan olisitte sitten olleet mainetta ja kunniaa keräämässä jos Jari olisi onnistunut. Tässä vietiin mielestäni myös Suomen, suomalaisten ja sisun nimeä kartalle. Nähkää vähän laajemmin siellä kritiikin suossa. Mä en näe tätä soutua siis yksintekemisenä tässä valossa. Vaan se oli meille kaikille. Hyvä, että mies pelastettiin ja onnistui tuonnekin asti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monelta haukkujalta jää nyt huomaatte, että soutaja teki tätä suomalaisena. Suomi. Maa ja kansallisuus. Media. Kylläpä vaan olisitte sitten olleet mainetta ja kunniaa keräämässä jos Jari olisi onnistunut. Tässä vietiin mielestäni myös Suomen, suomalaisten ja sisun nimeä kartalle. Nähkää vähän laajemmin siellä kritiikin suossa. Mä en näe tätä soutua siis yksintekemisenä tässä valossa. Vaan se oli meille kaikille. Hyvä, että mies pelastettiin ja onnistui tuonnekin asti.
Ja miettikää tosiaan, et kap hornin on nyt soutaen kiertänyt ensimmäistä kertaa maailmassa suomalainen! Aika valtava juttu, tosi vähän tässä modernissa maailmassa on enää mtn asioita ollut tekemättä, et kertoo kyllä miten älytöntä on se et Jari pystyi tekemään jo jotain sellaista mitä kukaan muu ei oo aikaisemmin pystyny ja sen saavutti nyt suomalainen mies, ei montaa vastaavaa suoritusta oo ikinä ollut kukaan suomalainen tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Asia käsitelty. Jari menee sinne minne pitikin, eli Kapkaupunkiin ja herra ja rouva maksavat.
Jari menee burgeroimaan. Jarilla on pakkomielle.
Oletko ollenkaan tietoinen miten paljon tuolla haaksirikkoituu aluksia, jotka on 10-100 kertaa isompia kuin Jarin vene ja minne luulet, että kaikki hm, zara, käytöstä poistunut elektroniikka yms roska päätyy? Ja kuinka monta konttia aivan täynnä esim eurooppaan tulevaa elektroniikkaa putoo mereen rahtilaivojen kyydistä yms? Et kuule tää vene ei oo mikään siinä ongelmassa, vaan sitä pitää lähteä ratkomaan aivan toisesta päästä.
Kermaprse, vanha ukko🤣