Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaahan Jari Saario itse pelastusoperaationsa?

Vierailija
10.01.2026 |

Toivon todellakin, että hän selviää ehjin nahoin ja mielin. 

Mutta toivon myös, että minkään maan veronmaksajat eivät joudu maksamaan äärimmäisen kallista (ja vaarallista) pelastusoperaatiota. 

Miksi? No hän ei ole mitenkään vahingossa joutunut merihätään tyhmästi yksin keskellä valtamerta vaan hän on tietoisesti itse sinne itsensä järjestänyt. Hänen soutelunsa on jonninjoutavaa huomionhakua, omalla hengellä leikkimistä. Lapsikin ymmärtää, että riskit on valtavat. On itse kovalla vaivalla jörjestänyt itsensä paikalle, ei ole mitenkään joutunut vahingossa sinne.

Eri asia jos olisi vaikka tekemässä jotain huipputärkeää tutkimusta, olisi siis töissä eikä vain seikkailemassa. Pelastajat ovat nyt sidottuina tuollaiseen älyttömään sijaintiin ja poissa sieltä missä onnettomuuksia sattuu oikeassa elämässä, pelastajat joutuvat myös itse vaaraan.

Toivottavasti pelastustoiminnan kustannukset on sisällytetty alkuperäiseen rahoitussuunnitelmaan, jonkinlaiseen vakuutukseen. 

Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin mutta kustannukset sille, joka ne on aiheuttanut älyttömillä hankkeillaan.

Kommentit (955)

Vierailija
881/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vanhat ja sairaat ymmärtävät mitä riskejä sisältyy elää syrjäseuduilla. Todennäköisyys sille, että joutuvat sairaanhoitoon on suuri. Ei kukaan tule sieltä pelastamaan heitä. Asuisivat kaupungissa missä on lyhytmatka hoitoon.

Kyllä tämä kertoo jotain fanikunnasta. Lihavat, vanhukset, synnyttävät ja kirjastossa käyvät haukutaan. 

Tämä juuri. Olen lihava ja menen tänään kirjastoon. Kauheaa! XD

K-kauppa oli yksi sponsori ja jotkut ylipainoiset pitävät ruoasta . . . Menenpä johonkin muuhun kauppaan.

Vierailija
882/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä hommaa että akut syttyivät palamaan kun joutuivat veden kanssa kosketuksiin. Luulisi että venettä suunnitellessa on otettu huomioon se että vene voi kaatua niin että sisätiloihin päätyy vettä. Tottaikai akku menee oikosulkuun jos se jää veden alle.

No tämäkin kyllä, kaiken muun tähän reissuun liittyvän äärimmäisen typeryyden lisäksi. Ylipäätään koko reissu ääliömäinen, mutta venekin on kaiken muun lisäksi suunniteltu päin p*rsettä amatöörien toimesta. On kyllä niin uskomaton farssi että tekisi mieli nauraa jos ei itkettäisi.

Tällä sun perusteella pitäisi kieltää rallit,  painit, jääkiekko, ravit  ja ylipäätään kaikki urheilu ja harrastus josta voi joutua loppuiäkssen laitokseen tai kotiin hoidettavaksi.  👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Niinpä.  Kaikki utårheilu ja harrastukset kieltoon, myös myrskyt kuåielletään.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli hyvä kirjoitus joka jokaisen kannattaisi lukea ja mietti jos omalle kohdalle sattuu jotain mikä on itse aiheutettu pitkällä aikavälillä tai lyhyellä, toivoisiko silloin itselle apua vai olisiko ok et itse sen maksaa ja kaikki itseaiheutettu tulee itselle maksettavaksi ja turha soitella 112 tai mennä päivystykseen.

Soutaja Jari Saario on minulle ja monille suomalaisille sankari.

Näin kirjoittaa Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo Facebook-päivityksessään.

Saarion yksinsoutu-urakka Kap Hornista Kapkaupunkiin päättyi ennenaikaisesti viikonloppuna, kun Saario joutui merihätään Etelä-Atlantilla.

Suomalainen valtamerisoutaja onnistuttiin pelastamaan Bangladeshiin matkalla olevaan kauppa-alukseen.

Saario on saanut osakseen paljon kritiikkiä, mutta Laajasalo nostaa esiin puoli siltä kantilta, miksi mies on myös suosittu.

Hän kirjoittaa, ettei hyväitsetuntoisinkaan keskivertoihminen koskaan lähtisi sellaisille soutureissulle, joille Saario on suunnannut.

Jarin leppoisa ja nöyrä olemus ja tapa puhua meistä seuraajistansa soututiiminä on luonut sankaruudelle lisää rakastettavuutta, mutta myös lahjoittanut jännitystä ja voimaa oman arkemme haasteisiin.

Omistanut elämänsä muiden auttamiseen

Laajasalo pohtii monia askarruttanutta kysymystä, kuka uhkarohkeaan tempaukseen lähteneen Saarion pelastamisen maksaa.

Nämä kysymykset nousevat siitä raskaasta tietoisuudesta, kuinka täynnä maailma on kärsiviä. Nähdessään yhtä autettavan ja monet unohdettavan, voi herätä tunne epäoikeudenmukaisuudesta ja valikoivasta lähimmäisenrakkaudesta. Mutta tällainen hyötylaskenta ja kärsimyksen kilpailutus osuvat harhaan, sillä ajatus jokaisen ihmisen ainutlaatuisesta arvosta velvoittaa meitä auttamaan sitä, joka kulloinkin on edessämme, eikä kääntämään päätämme pois siksi, että jossain katseemme katveessa kärsitään enemmän, Laajasalo esittää.

Siksi emme halua pelastajiksi kylmiä kustannuslaskijoita emmekä myöskään maailmaa, jossa vain viattomiksi tai varovaisiksi arvioidut ansaitsisivat avun. Emme halua, että itseaiheutettujen sairauksien hoito lopetetaan tai pilkkijät jätetään heikoille jäille eikä sukellus-, ilotulite- tai urheiluvammoja hoideta. Haluamme tietenkin maailman, jossa jokainen ihminen on pelastamisen arvoinen.

Laajasalo muistuttaa, että Saario toimii siviilissä palomiehenä.

Se on ammatti, jossa koko elämä on omistettu muiden ihmisten pelastamiseen. Kovinkin sankari tarvitsee pelastusta. Sitä ei tarvitse pyytää anteeksi, vaan siitä saa olla kiitollinen. Ja me kaikki saamme kiittää soutaja Jari Saariota siitä, että hän voitti ylivoimaisen esteen ja tarina jatkuu. Toisinkin olisi voinut käydä.

Vierailija
884/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, määrittele ihmisen hinta!

En ole ap, mutta ilmeisesti keski-ikäisen sankarimiehen elämä pitää pelastaa kuluista viis, kun taas vanhan naisen saa hirttää sitomalla jos siinä säästyy muutama euro.

Eri asia, Jarilla on unelmia. 

Vierailija
885/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa, miten rohkeita miehiä löytöretkeilijät ovat joskus olleet.  Meriä ja mantereita ei ole edes tunnettu, eikä ole ollut nykyisiä paikannuslaitteita.  Ihailen rohkeutta.

Vierailija
886/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä hommaa että akut syttyivät palamaan kun joutuivat veden kanssa kosketuksiin. Luulisi että venettä suunnitellessa on otettu huomioon se että vene voi kaatua niin että sisätiloihin päätyy vettä. Tottaikai akku menee oikosulkuun jos se jää veden alle.

No tämäkin kyllä, kaiken muun tähän reissuun liittyvän äärimmäisen typeryyden lisäksi. Ylipäätään koko reissu ääliömäinen, mutta venekin on kaiken muun lisäksi suunniteltu päin p*rsettä amatöörien toimesta. On kyllä niin uskomaton farssi että tekisi mieli nauraa jos ei itkettäisi.

Tällä sun perusteella pitäisi kieltää rallit,  painit, jääkiekko, ravit  ja ylipäätään kaikki urheilu ja harrastus josta voi joutua loppuiäkssen laitokseen tai kotiin hoidettavaksi.  👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Myös metsästys kiellettävä, ja sen jälkeen kaikki ammatit joista voi vammautua laitokseen loppuiäksi.

Vierailija
887/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain ollut ihan oikeaa tietoa että miten tämän farssin kulut maksetaan? Ei siis mitään iltapaskan mutuilua, vaan onko joku tehnyt ihan oikeaa tutkivaa journalismia? Kiinnostaisi lukea.

Veneen maksaa vakuutusyhtiö, jos siis joku vakuutus on ollut. Eli viime kädessä me kuluttajat maksetaan se (kohonneiden) vakuutusmaksujen muodossa. 

Vaihtoehtoisesti sponsorit maksaa veneen. Tällöinkin viime kädessä me kuluttajat maksetaan se niiden sponsorien tuotteita tai palveluita ostamalla (esim. ruokaostos K-kaupassa rahoittaa tätä sekoilua). 

Pelastusoperaation kulut, eli se kallein osuus, on se mikä tässä on epäselvää, ja kiinnostaisi oikeasti saada virallista tietoa siitä. Eli jääkö kulut sen epäonnisen pelastavan laivayhtiön maksettavaksi, vai voiko se laskuttaa kuluja joltain taholta? Jos voi, niin keneltä? Joka tapauksessa lopputulema tässäkin on se, että tavalliset kuluttajat maksaa tämän kohonneiden rahtimaksujen, verojen tai jonkun muun muodossa.

Vierailija
888/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on sekin huono puoli, että jos tuota hulttiota ei laiteta korvausvastuuseen, niin seuraavaksi lähtee taas tekemään jotain yhtä vammaista. Miksi ei lähtisi, kun muut kerta kiltisti maksaa hänen toilailuidensa seuraukset?

Tämä on jonkun pikkupennun kirjoittama.   Jos ralliautolija Suumaehr olisi vaikka 10 vuoden päästä parantunut niin tottakai olisi jatkanut ralliautoilua. 👍🏻👍🏻👍🏻

Juuri näin.

Vierailija
889/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai jos menee vaikka marjastamaan ja eksyy metsään, pitäisikö se korvata itse?

Tällainen gaslighingin tunnusmerkit täyttävä paskanjauhanta kääntyy itseään vastaan. 

Jari Saarion matka on ollut käytännössä mahdottomaksi tiedetty ja selviytymismahdollisuudet minimaaliset. Älkää viitsikö jatkaa sen vertaamista tavalliseen elämään. Jos lähdet krokotiileja kuhisevaan jokeen  harjaamaan niiden hampaita voidaan olla samalla riskitasolla. Marjat voit tunkea housuusi. Ei ole kenenkään etu, että yritetään harhauttaa keskustelu vääristelyllä sivuraiteille. 

Vierailija
890/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäs on taas kova puolustelu menossa. Ihmetyttää onko yksi ihminen jolla paljon aikaa vai monia. Ainakin kommentteja yhdistää lihavien ja naisten halveksunta, mutta se nyt on yleistä, joten ei todista vielä mitään. 

Mietin ensin, että aika paljon vissiin työttömät sitten fanittaa Jaria, kun maanantaina koko päivän aikaa palstalla puolustella. Sitten luin Hesarin jutun jossa entinen kollega, eli palomies, kertoo omasta sankaruudestaan "vaatimattomasti" ja tajusin että palomiehillähän sitä luppoaikaa riittää.. 

Noh, toivottavasti olen väärässä. Olisi jotenkin karmivaa jos pelastajat ajattelisivat naisista ja lihavista kuten tämän palstan Jarifani.

Vierailija
891/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksajien kuuluu maksaa. Jari on tuonut Suomelle positiivista kuuluisuutta enemmän kuin Sibelius, Räikkönen ja Selänne yhteensä.

Vierailija
892/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai jos menee vaikka marjastamaan ja eksyy metsään, pitäisikö se korvata itse?

Tai metsuri loukkaantuu  kaukana ..jne ... miljoonia tapauksia...👍🏻👍🏻👍🏻

Ketä metsuri on haettu, keskeltä valtamerta. Toteuttamassa unelmiaan, kuvaamassa kavojaan, että sahasta on löpö loppu.

Vierailija
893/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuelämäksi kuristushuoneelle pakkotyöhön kunnes on korvannut kaikki kulut 

Vierailija
894/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on monta kertaa sanottu, että ei voi olla itsekäs jos on ollut palomies. Pyh! Tiedän palomiehen jonka eräs motiivi ammattiin oli naisten saaminen. Siihen hommaan hakeutuu paljon juuri sellaisia jotka janoavat kunnioitusta ja ihailua. Myös se alassa viehättää, että se on paljolti hengailua ja treenaamista, vastapainona sitten sankarihetkiä. 

En väitä että kaikki olisivat noiden vuoksi alalla, mutta ei se siis ole mikään Gandhin valinta. Sairaanhoitajan homma olisi ennemmänkin epäitsekästä, mutta sehän ei miehiä niin kiinnosta. Ensihoito taas kiinnostaa vähän enemmän, koska siinä on taas se sankaruus ja action elementti. Eli itsekkäät syyt.

Sori OT

Vierailija
895/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAKSOIVATKO  ITSE  ESTOONIASTA  PELASTUUEET  KULUNSA.... MITÄS LÄHTIVÄT  JUHLIMAAN JA MATKUSTAMAAN KUN. LAIVA  VOI UPOTA...MIKSI MENEIVÄT LAIVAAN MISSÄ  HEIKKO VISIIRI.   NIIN JOTTA MAKSOIVATKO ITSE  PELASTUKSEN  ??????👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
896/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on älyttömän hieno järjestelmä ja kansainvälinen tapa, että auttaminen on pakollista kaikille. Mutta sitä voikin miettiä, että sopiiko sitä käyttää tuolla tavalla. Tarkoitan, että lähtee merikelvottomalla veneellä merelle ja sitten luottaa siihen että joku tulee hakemaan, eikä se maksa mitään.

Vierailija
897/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajien kuuluu maksaa. Jari on tuonut Suomelle positiivista kuuluisuutta enemmän kuin Sibelius, Räikkönen ja Selänne yhteensä.

Perheen kuuluu maksaa.

Vierailija
898/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MAKSOIVATKO  ITSE  ESTOONIASTA  PELASTUUEET  KULUNSA.... MITÄS LÄHTIVÄT  JUHLIMAAN JA MATKUSTAMAAN KUN. LAIVA  VOI UPOTA...MIKSI MENEIVÄT LAIVAAN MISSÄ  HEIKKO VISIIRI.   NIIN JOTTA MAKSOIVATKO ITSE  PELASTUKSEN  ??????👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Paljonko sinä Jarin tiimiläinen saat palkkaa noista surkeista puolustusyrityksistä?

Vierailija
899/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäs on taas kova puolustelu menossa. Ihmetyttää onko yksi ihminen jolla paljon aikaa vai monia. Ainakin kommentteja yhdistää lihavien ja naisten halveksunta, mutta se nyt on yleistä, joten ei todista vielä mitään. 

Mietin ensin, että aika paljon vissiin työttömät sitten fanittaa Jaria, kun maanantaina koko päivän aikaa palstalla puolustella. Sitten luin Hesarin jutun jossa entinen kollega, eli palomies, kertoo omasta sankaruudestaan "vaatimattomasti" ja tajusin että palomiehillähän sitä luppoaikaa riittää.. 

Noh, toivottavasti olen väärässä. Olisi jotenkin karmivaa jos pelastajat ajattelisivat naisista ja lihavista kuten tämän palstan Jarifani.

Lihavista, alkkiksista, nisteistä ja itsemurhaa yrittäneistä ainakin ajatellaan niin kuin te Jarista. Et voi kun voisikin jättää nää auttamatta, mut tästä tulee syyte jos niin tekee niin ei voi. Tai ainakin voi kun voisi laittaa laskun perään, kun pitää kantaa jotain 100kg ämmää 5 kerroksesta lanssiin..

Vierailija
900/955 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii n että makosoivatko itse ???   Miksi menevät laivalle kun se voi upota ...tai huviristeilijä joutua myrskyyn... pitääkö niitä pelastaa??? Kuka maksaa???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi