Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaahan Jari Saario itse pelastusoperaationsa?

Vierailija
10.01.2026 |

Toivon todellakin, että hän selviää ehjin nahoin ja mielin. 

Mutta toivon myös, että minkään maan veronmaksajat eivät joudu maksamaan äärimmäisen kallista (ja vaarallista) pelastusoperaatiota. 

Miksi? No hän ei ole mitenkään vahingossa joutunut merihätään tyhmästi yksin keskellä valtamerta vaan hän on tietoisesti itse sinne itsensä järjestänyt. Hänen soutelunsa on jonninjoutavaa huomionhakua, omalla hengellä leikkimistä. Lapsikin ymmärtää, että riskit on valtavat. On itse kovalla vaivalla jörjestänyt itsensä paikalle, ei ole mitenkään joutunut vahingossa sinne.

Eri asia jos olisi vaikka tekemässä jotain huipputärkeää tutkimusta, olisi siis töissä eikä vain seikkailemassa. Pelastajat ovat nyt sidottuina tuollaiseen älyttömään sijaintiin ja poissa sieltä missä onnettomuuksia sattuu oikeassa elämässä, pelastajat joutuvat myös itse vaaraan.

Toivottavasti pelastustoiminnan kustannukset on sisällytetty alkuperäiseen rahoitussuunnitelmaan, jonkinlaiseen vakuutukseen. 

Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin mutta kustannukset sille, joka ne on aiheuttanut älyttömillä hankkeillaan.

Kommentit (1112)

Vierailija
781/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saarion pelaataneen laivan odotetaan saapuvan Kapkaupunkiin 16.1. matkustajanaan Saario. Hän saa varmasti laskun ennen maihinnousua. Voi tietysti olla, että ei päästetä laivasta ennen kuin lasku on maksettu. 

Iltalehti juuri kertoi jonkun asiantuntijan suulla, että Saario ei itse maksa vaan Suomen viranomaiset. No, mistä viranomaiset rahansa saavat? Veronmaksajilta. Juu-u, sinä ja minä ja kaikki me maksamme Saarion keikutuksen lopun valtameren aalloilla. 

Eiks ookin kivaa ja oikeudenmukaista? Häh?? 

Ihan samalla laille me maksamme sinun ylipainon aiheuttamat kustannukset. Mieluummin laitan tahani tähän kuin sinun laiskuuteesi.

Vierailija
782/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään Jari Saariolta itseltään, että kenen hänen mielestään kuuluisi maksaa, hänen pääsynsä kotiin? Hän on itse aikuisena sinne mennyt, ja varmaan järjissään olevat ihmiset ovat kieltäneet menemästä. Silti tekee päätöksen lähtemisestä ja jotkut vielä yllyttävät. Sponsoroivat ja yllyttävät. Ihmettelen sponsoreita, yllyttävät lähettää ihmisen vaaraan, että mene vaan. Ei tässä ole mitään hienoa, eikä ylevää.

Ei muillakaan ole takit täynnä sponsoreita, että teeppä jotain tyhmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saarion pelaataneen laivan odotetaan saapuvan Kapkaupunkiin 16.1. matkustajanaan Saario. Hän saa varmasti laskun ennen maihinnousua. Voi tietysti olla, että ei päästetä laivasta ennen kuin lasku on maksettu. 

Iltalehti juuri kertoi jonkun asiantuntijan suulla, että Saario ei itse maksa vaan Suomen viranomaiset. No, mistä viranomaiset rahansa saavat? Veronmaksajilta. Juu-u, sinä ja minä ja kaikki me maksamme Saarion keikutuksen lopun valtameren aalloilla. 

Ihan samalla laille me maksamme sinun ylipainon aiheuttamat kustannukset. Mieluummin laitan tahani tähän kuin sinun laiskuuteesi.

No tsiisus miten leimiä. 🙄🙄🙄 Helppo sinun on letkautella, ei sinulla kumminkaan rahaa ole, mutta älä todellakaan vaadi minulta samaa. Minä en hyväksy omien verorahojeni tuhlaamista jonkun itsekeskeisen ukon keski-iän kriisin laukaisemiseen tuhansien kilometrien päässä. Käynti terapeutilla olisi sillekin riittänyt ja sen se olisi voinut tehdä ihan omatienaamin rahoinensa kotikaupungissaan. 

Vierailija
784/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vanhat ja sairaat ymmärtävät mitä riskejä sisältyy elää syrjäseuduilla. Todennäköisyys sille, että joutuvat sairaanhoitoon on suuri. Ei kukaan tule sieltä pelastamaan heitä. Asuisivat kaupungissa missä on lyhytmatka hoitoon.

No kiva, että sinä pääset kymmenessä minuutissa. Sitä nimittäin näyt hoitoa tarvitsevankin.

Vierailija
785/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näin ole käynyt aikaisemminkin, matka loppunut kesken ja meripelastajat taas paikalle. 

Eri kaveri, Tapio Lehtinen pelastettiin pari vuotta sitten yksinpurjehdukselta, kannattaa kysyä häneltä mitä maksoi?  Jaria ei ole koskaan pelastettu ennen.

Vierailija
786/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä antavat rahaa tällaiseen toimintaa, tukevat perheellisen ihmisen lähettämisen kuoleman vaaraan ja tukevat tällaista toimintaa. Saanko kysyä miksi? Antaa myös huonoa esikuvaa lapsille ja nuorille. Älä noudata ohjeita, tee jotain vaarallista, niin sinunkaan ei tarvitse opiskella. Mainosta karamellejä. Kyllä tarkkaan luin, mitkä yritykset kannustavat ihmisen lähettämistä erittäin suureen vaaraan. Mitä jos olisi kuollut? Jotkut ovat valmiita tekemään mitä vain, jos yleisö taputtaa.

Vierailija
787/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kertonut, että suomen viranomaiset maksavat. Vaan jos suomen vesillä jollekin tapahtuisi näin, niin meripelastuslain mukaan suomen viranomaiset maksaisivat sen mitä he siihen osallistuvat, kuten ei estoniastakaan lähetetty laskuja kenellekkään. Ja sama pätee muihinkin valtioihin. Se ei meripelastuslain mukaan ole edes mahdollista laskuttaa tästä. Ja jos varustamo haluaa laskuttaa jotain, voi se laskuttaa siitä ko. henkilön vakuutusyhtiötä (Jarillakin täällä puhuttu olevan täysinkattava kansainvälinen SAR vakuutus). 

Vierailija
788/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä tähänkin keskusteluun on saatu vedettyä ylipaino mukaan? Ihan kuin se olisi joku tahallinen henkilökohtainen loukkaus kaikkia kohtaan että on ylipainoinen. Minäkin olen, ja ihan vain tiedoksi, ettei yksikään lääkärikäynti ole koskenut yksistään ylipainoa. Enkä todellakaan kahta kertaa vilkaisisi yhtäkään sellaista henkilöä, jota ylipainoni haittaisi. Ja turha paasata siitä miten on muka oikeutettua haukkua ylipainoisia sillä verukkeella, että terveydestä tässä vaan ollaan huolissaan. Ette te edes ole. Ette kestä katsoa ylipainoisia, koska olette jostain omaksuneet sen käsityksen, millainen on oikean näköinen ihminen. Minä en hauku missään kenenkään toisen ulkonäköä koska fiksuna ihmisenä tajuan olla loukkaamatta muita. Tai no, itse en edes vaivaudu loukkaantumaan koska tiedän, että muiden solvaaminen ulkoisten seikkojen perusteella on henkistä kehittymättömyyttä. Oikeastaan käy lähinnä sääliksi. 

Vierailija
789/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys äskeiseen: MUKAMAS oikean näköinen ihminen. 

Vierailija
790/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks tän kaverin pitänyt olla vankilassa, miten se tonne nyt päässyt? 

Mikä juttu tämä on?

Vitsi vaan. Jari Aarnioon muka sotketaan. 

Vierailija
791/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näin ole käynyt aikaisemminkin, matka loppunut kesken ja meripelastajat taas paikalle. 

Eri kaveri, Tapio Lehtinen pelastettiin pari vuotta sitten yksinpurjehdukselta, kannattaa kysyä häneltä mitä maksoi?  Jaria ei ole koskaan pelastettu ennen.

Itseä ihmetyttänyt koko tässä keskustelussa se, että Lehtinen joka pelastettiin ihan samalla tavalla pari vuotta sitten, ei kukaan kysynyt mitä maksoi? Ja oli myös afrikan alapuolella yksinpurjehduksella, kun joutui merihätään. Ihan samalla tavalla hänetkin pelastettiin ja varmasti pelastettu monia muitakin suomalaisia, jotka eivät näy mediassa.

Vierailija
792/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tähänkin keskusteluun on saatu vedettyä ylipaino mukaan? Ihan kuin se olisi joku tahallinen henkilökohtainen loukkaus kaikkia kohtaan että on ylipainoinen. Minäkin olen, ja ihan vain tiedoksi, ettei yksikään lääkärikäynti ole koskenut yksistään ylipainoa. Enkä todellakaan kahta kertaa vilkaisisi yhtäkään sellaista henkilöä, jota ylipainoni haittaisi. Ja turha paasata siitä miten on muka oikeutettua haukkua ylipainoisia sillä verukkeella, että terveydestä tässä vaan ollaan huolissaan. Ette te edes ole. Ette kestä katsoa ylipainoisia, koska olette jostain omaksuneet sen käsityksen, millainen on oikean näköinen ihminen. Minä en hauku missään kenenkään toisen ulkonäköä koska fiksuna ihmisenä tajuan olla loukkaamatta muita. Tai no, itse en edes vaivaudu loukkaantumaan koska tiedän, että muiden solvaaminen ulkoisten seikkojen perusteella on henkistä kehittymättömyyttä. Oikeastaan käy lähinnä sääliksi. 

Ylipaino on ollut tässä keksustelussa esillä koska se on samanlainen itse aiheutettu riskitekijä sille, että esim aivoveritulpan ja sydänkohtauksen riskit kasvavat huomattavasti tutkimisten mukaan ja ylipainoisilla on tutkimusten mukaan enemmän liitännäissairauksia, jota suomen valtio joutuu hoitamaan ja maksamaan ja kyse on itseaiheutetusta tilasta. Ja ymmärrettävästi moni ottaa sen esille, koska varmaan maksaisi mielummin jonkun urheilullisen miehen pelastamisesta, kun jonkun ylipainoisen lääkkeistä tai jonkun toisen huumehörhön vieroituksesta. Molemmat itseaiheutettu ja päätetty silti itse ottaa se riski, että silloin tämän Jari itse maksaa oman pelastuksensa, niin ylipainoisten, tupakoitsijoiden, alkoholistien yms pitäisi silloin maksaa myös oma hoitonsa ja lääkkensä, koska tietävät riskit ja silti ottavat sen riskin ja maksattavat hoitonsa veronmaksajilla.

Vierailija
793/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä, että omasta veneestä ei kuvaa saa ottaa. En siis puhu nyt ihmisestä. Varustamo on tämän kieltänyt? Sehän tarkoittaa sitä, että mitään kuvamateriaalia, ei voi nyt laivalta lähettää, koska sen on varustamo kieltänyt. Ei yhtään kuvaa instagramiin, ei yhtään kuvaa mihinkään. Näin on kerrottu, että varustamo kieltää. Eli ihmisten ei kuuluisi nähdä ainuttakaan kuvaa laivalta.

Vierailija
794/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän maksaa pelastusoperaatio noissa olosuhteissa noin kaukana? Varmasti käsittämättömiä summia.

Toivon, että myös pelastajat pääsevät hengissä kotiin tuolta.

https://www.is.fi/urheilu/art-20000

Eihän se vaatinut kuin yhden laivan  koukkaamisen reitiltään, ei sen vaarallisempaa

Ja sä et tajua, mitä se maksaa? Kaikki rahdin myöhästymiset, satamavuoron myöhöstymiset ja polttoaine jne jne. Pelastaminen oli myös vaarallista, videossa näkyy miten aallokko muuttaa veneen korkeutta metreillä, Saario olis voinut horjahtaa ja pudota, sittrm jonkun olis pitänyt mennä alas ja molrmmat ois voineet hukkua. Jne jne jne

Vierailija
795/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen minäkin nauranut. Täällä on haukuttu synnyttävät, lihavat, köyhät, kirjastossa käyvät, naiset ym. En kerro, mitä ajattelen souturetken fanittajista, jotta vältyn seuraamuksilta. Sana alkaa t-kirjaimella.

Vierailija
796/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä ihmetyttänyt koko tässä keskustelussa se, että Lehtinen joka pelastettiin ihan samalla tavalla pari vuotta sitten, ei kukaan kysynyt mitä maksoi? Ja oli myös afrikan alapuolella yksinpurjehduksella, kun joutui merihätään. Ihan samalla tavalla hänetkin pelastettiin ja varmasti pelastettu monia muitakin suomalaisia, jotka eivät näy mediassa.

Koko ajan tässä ketjussa on puhuttu että sama pätee muihin samanlaisiin itsekkäisiin idiootteihin

Vierailija
797/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mäkin oon miettinyt, että mitä ihmettä! Silloin ei todellakaan puhuttu yhtään mitään Lehtisen pelastuksen maksusta, vaikka aivan samalla tavalla rahtilaiva kävi noukkimassa hänet kilpakumppanin alukselta. Voi olla et täällä ei oikein ihmiset seuraa purjehdusta, MUTTA MAMMAT SELVITTÄKÄÄ MITÄ LEHTISEN PELASTUS MAKSOI? Sillä se selviää, hänkin perheellinen mies, jolla sponsorit osallistui kustannuksiin ja taas on mies merillä. Ihme kaksinaismoralismia täällä kyllä. Et jos se menee meidän kaikkien verovaroista, niin meni kuulkaas silloinkin!

Vierailija
798/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä hommaa että akut syttyivät palamaan kun joutuivat veden kanssa kosketuksiin. Luulisi että venettä suunnitellessa on otettu huomioon se että vene voi kaatua niin että sisätiloihin päätyy vettä. Tottaikai akku menee oikosulkuun jos se jää veden alle.

Vierailija
799/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin Estonian tapauksrssa tehtiin jaikki mitä voitiin eikä laskya lähetetty. Ei kukaan heistä ollut jossain jumalan selän takana soutuveneessä kokeilemassa onneaan vaan normaalisti matkustamassa paikasta toiseen töysin turvallisena pidetyllä tavalla, joka on ihan toiminut miljoona kertaa. Aivsn eri juttu kuin ehdoin tahdoin löhteä hornan tuuttiin seikkailemaan keski-iän kriisiään!

Vierailija
800/1112 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheillessa saa siis katkaista ristisiteensä mutta ulkona liukastuessa tai auton töytäistessä ei? Ainoa kunniallinen tapa loukkaantua on siis jos tavoittelee niin sanottua täydellisyyttä. Selvä xD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä