Maksaahan Jari Saario itse pelastusoperaationsa?
Toivon todellakin, että hän selviää ehjin nahoin ja mielin.
Mutta toivon myös, että minkään maan veronmaksajat eivät joudu maksamaan äärimmäisen kallista (ja vaarallista) pelastusoperaatiota.
Miksi? No hän ei ole mitenkään vahingossa joutunut merihätään tyhmästi yksin keskellä valtamerta vaan hän on tietoisesti itse sinne itsensä järjestänyt. Hänen soutelunsa on jonninjoutavaa huomionhakua, omalla hengellä leikkimistä. Lapsikin ymmärtää, että riskit on valtavat. On itse kovalla vaivalla jörjestänyt itsensä paikalle, ei ole mitenkään joutunut vahingossa sinne.
Eri asia jos olisi vaikka tekemässä jotain huipputärkeää tutkimusta, olisi siis töissä eikä vain seikkailemassa. Pelastajat ovat nyt sidottuina tuollaiseen älyttömään sijaintiin ja poissa sieltä missä onnettomuuksia sattuu oikeassa elämässä, pelastajat joutuvat myös itse vaaraan.
Toivottavasti pelastustoiminnan kustannukset on sisällytetty alkuperäiseen rahoitussuunnitelmaan, jonkinlaiseen vakuutukseen.
Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin mutta kustannukset sille, joka ne on aiheuttanut älyttömillä hankkeillaan.
Kommentit (766)
Miten sairas mieli pitää ihmisellä olla, että jonkun hengen ollessa kyseessä alkaa hätäillä kuka pelastamisen maksaa?
Tiedän tapauksen, jossa virallinen avustustaho kieltäytyi lähettämästä pelastajia, koska se olisi tullut liian kalliiksi. Piti joko maksaa pelastus omasta kukkarosta tai keksiä joku muu konsti päästä turvaan, kuten kilauttaa kaverille. Ei kuitenkaan sitten maksanut kuin vaivaisen satasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merihädästä pelastamisessa on kyse ihmishengen/ihmishenkien pelastamisesta, kustannuksia ei silloin mietitä. Mutta tuollainen tapaus kuin tämä nyt kyseessä oleva, siitä lienee koitunut suuret kustannukset, ja näistä saattaa langeta laskuja valtiolle tai jollekin muulle taholle ehkä jopa pelastetulle itselleen. Ja ainakin kotimaahan paluun sieltä missä maihin pääsee, pelastettu maksaa kyllä itse.
Tiedä sitten millaiset vakuutukset tyypillä on ollut kun on matkaan lähtenyt. Kaipa tuossa jotain vakuutuksia kuitenkin on taustalla... Merihätää eli olosuhteita joista se hätä tuli hän ei kuitenkaan itse aiheuttanut.
Force majeure eli Act of God yleensä estää korvausten maksun luonnonvoimien vaikutuksesta. Toki vakuutusyhtiökohtaista.
Niinkö. No, mutta onhan hänellä sponsoreita.... Mm. LÄhi-Tapiola. Lisäksi hän on kerännyt varoja ryhtymällä yrittäjäksi näitten seikkailujensa tiimoilla. K-ryhmä sponsoroi, venevalmistajat olleet kiinnostuneita hänen seikkailuistaan. Kerää rahaa kaikin keinoin... Taustavoimat!
Ei tuo ukko niin tyhmä ole, ettei olisi tällaista hätätilaan joutumista miettinyt etukäteen ja ruvennyt järkkäämään sen varalta jotain....
Vierailija kirjoitti:
Jarit jatkossa suotakoon vaikka kuuhun, mutta ihan omalla vastuulla ja omilla avuilla.
Jari voisi hoidattaa lapsuuden traumat terapiassa, ei näillä extreme tempauksilla joissa on puoli maailmaa mukana.
Korpilaki elää edelleen. Jos haluat olla kunnon suomalainen, älä tee ikinä mitään mikä voisi alkaa harmittaa sohvaperunoita. Äläkä varsinkaan kerro siitä muille, hui kamalaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi videota ei olisi saanut julkaista? Vene näyttää siinä kelluvan. Millä tavoin se vaurioitui? Missä se nyt on?
Veneiden taivaassa eli meren pohjassa.
Marsilaiset kävi sen hakemassa ja tutkivat sitä parhaillaan.
Maksathan itse oman elämäsi kulut, kuten kunnon kansalaisen kuuluukin, vai onko KELA hätyytetty pelastajaksi taas kerran?
Vierailija kirjoitti:
"Ootko oikeesti tosissasi et heitä voisi edes jollain tavalla kiinnostaa joku vauvapalsta tai ihmiset jotka yleisestikin puhuu p* täällä ihan kaikesta, en usko et heidän tehtäviin josta palkka juoksee kuuluu kommentoida johonkin vauvapalstalle"
Kyllä viestitätiimit seuraavat somekeskusteluja ja pyrkivät vaikuttamaan niihin.
No on kyllä tosi vaikeaa kuvitella, et kukaan kirjoittaisi palkallisena tänne😂😂
Ja minä kuulin tänään ensimmäistä kertaa tästä soutajasta. Enemmän minua kiinnostaa vene. Miettikää nyt mitä kaikkia laitteita on olemassa ja mitään kuvia veneestä ei ole. Tuntuu oudolta, ettei suuressa laivassa muka mitään ole.
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi videota ei olisi saanut julkaista? Vene näyttää siinä kelluvan. Millä tavoin se vaurioitui? Missä se nyt on?
Ymmärsin että video on julkaistu miehistöön kuluvan henkilön vaimon tilillä. Vaimo ollut reissussa mukana ja kuvannut ja julkaissut. Varustamon säännöt kieltää kuvamateriaalin levittämisen. Siksi vaimo poistanut videon.
Itse olen onnellinen että näin videon. Kukaan ei ollut vaarassa (ainakaan videon aikana), merenkäynti ei ollut pahin mahdollinen, maalaa tabloidien toimittajat nyt millaisia otsikoita tahansa. Jarin kunnosta on mahdotonta sanoa, mutta itse itsensä sieltä verkkoon kampesi.
Pelastusoperaatio on tapahtunut aamuyöllä Suomen aikaan. Odotellaan nyt rauhassa. Voisi kuvitella että sekä pelastajat että pelastettu nukkuu. Tämä soutu on ollut alusta asti julkinen projekti. Saamme kyllä kuvia ja vastauksia kun sen aika on.
Kannattaa soutaa vaikka Itämerellä puoli vuotta putkeen rantautumatta, niin saa nuo kilsat täyteen. Ei tule pelastaminenkaan, niin kalliiksi.
"Masentuneen kannattaa yrittää ymmärtää oma tilansa eikä purata sitä muihin ankeuttamalla ja painamalla alas. Kaikkea hyvää paranemiseen. Kaikella ystävyydellä sanon että tämä ketju ei välttämättä ole paras paikka sinulle tällä hetkellä."
Voin loistavasti, kiitos huolenpidosta. En vain pitänyt tavasta jolla puhuit masentuneista.
Mitä Jariin ja riskinottoon tulee, niin olen aina haippaamassa ihmisiä unelmissaan, mutta tässä tapauksessa en näe että riskit ovat mahdollisen palkinnon väärti. Suuria asioita voi tavoitella myös aiheuttamatta huolta tai haittaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo Jarin vene olisi pitänyt upottaa? Nyt jää aiheuttamaan varaa esim. purjeveneille.
Ei tuolla nyt ihan hirveästi purjeveneitä liiku 🤦🏻 pingviinit saavat itselleen kelluvan levähdyspaikan
Oon ketju toisensa jälkeen ihmetellyt näitä raharaha, paljonko maksaa rääkyjiä. Ei ole teidän henkilökohtainen menoeränne. Aivan älyttömäksi mennyt tuo rahan palvonta. Ottakaa selvää miten rahaa ylipäätään tehdään, niin ehkä tajuaa edes joku sen arvottoman arvon.
Act of God....
Siis, luonnonvoimien kyseessä ollen, ei vakuutus korvaa... Koskeeko vain esinevahinkoja? Nyt pelastettiin merihädästä ihminen. Ja toisaalta on velvollisuus pelastaa hätään joutunut, ja jos on velvollisuus, niin luulis että esim. kauppalaivan ryhtyessä pelastamaan, sen oma vakuutus korvaisi pelastustoimesta aiheuneet esim. rahdin viivästymiskulut...
VOi tietysti olla ettei korvaa mitään kukaan missään....
Mutta sponsoreita nyt kuitenkin on...
ja jos ei muuten, niin ottaa pankkilainan muutamaan miljoonaan..
Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää että maailmassa on rajallinen määrä rahaa ja muita resursseja. Kaikki se mitä kulutetaan tällaiseen turhuuteen, on pois jostain hyödyllisestä. Sama se mikä taho tämän maksaa suoranaisesti, niin loppujen lopuksi maksaja on globaalissa talousjärjestelmässä olevat tavalliset kuluttajat, eli me.
Onneksi kaikki suomalaismiehet eivät sentään ole vätyksiä! Olen ylpeä tästä jästipäästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ootko oikeesti tosissasi et heitä voisi edes jollain tavalla kiinnostaa joku vauvapalsta tai ihmiset jotka yleisestikin puhuu p* täällä ihan kaikesta, en usko et heidän tehtäviin josta palkka juoksee kuuluu kommentoida johonkin vauvapalstalle"
Kyllä viestitätiimit seuraavat somekeskusteluja ja pyrkivät vaikuttamaan niihin.
No on kyllä tosi vaikeaa kuvitella, et kukaan kirjoittaisi palkallisena tänne😂😂
No niin kuitenkin tapahtuu, uskot tai et.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä kuulin tänään ensimmäistä kertaa tästä soutajasta. Enemmän minua kiinnostaa vene. Miettikää nyt mitä kaikkia laitteita on olemassa ja mitään kuvia veneestä ei ole. Tuntuu oudolta, ettei suuressa laivassa muka mitään ole.
Odota nyt hyvä ihminen. Kuvia ja tietoja tulee kyllä varmasti kunhan Jari pääsee interwebin äärelle. Ja ei, en ole mikään viestintätiimiläinen vaan ihan vain hänen aktiivinen seuraajansa.
No, nyt on ruma ukko pelastettu itse aiheuttamastaan "hädästä".
En ymmärrä mokomia. Soutakoon vaikka Saimaata päästä päähän mieluummin, jos on pakko.
Eikös tuo Jarin vene olisi pitänyt upottaa? Nyt jää aiheuttamaan varaa esim. purjeveneille.