Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TS: Tuoliin sidottu vanhus kuristui kuoliaaksi Esperin hoivakodissa Turussa

Kommentit (970)

Vierailija
521/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosikymmeniä sitten lääkäri kertoi minulle kuinka hoidoissa priorisoidaan! Käsittääkseni, lentokoneissa, sairaaloissa ja kaikissa laitoksissa "sidotaan ja laitetaan musta lappu isovarpaaseen" ja kodennetaan resurssit tärkeämpään😕

Vierailija
522/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vanhus on lähtenyt valumaan tuolissa ja saanut jo aiemmin kätensä sinne vyön sisäpuolelle niin hänen kehonsa on voinut roikkua vyötärövyön varassa kaulan kohdalta. Tämä on yksi skenaario joka mulle tulee mieleen. On myös mahdollista, että toinen asukas on tehnyt jotain. Tai hän on nostanut sen vyön kaulan kohdalle.

Valitettavasti voin kuvitella, että kuristuminen on tapahtunut ilman hoitajan toimia.

T. Sairaanhoitaja 

Miten tuoli ei sitten ole kaatunut painopisteen siirryttyä?

Mistä tiedät ettei ole kaatunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vanhus on lähtenyt valumaan tuolissa ja saanut jo aiemmin kätensä sinne vyön sisäpuolelle niin hänen kehonsa on voinut roikkua vyötärövyön varassa kaulan kohdalta. Tämä on yksi skenaario joka mulle tulee mieleen. On myös mahdollista, että toinen asukas on tehnyt jotain. Tai hän on nostanut sen vyön kaulan kohdalle.

Valitettavasti voin kuvitella, että kuristuminen on tapahtunut ilman hoitajan toimia.

T. Sairaanhoitaja 

Miten tuoli ei sitten ole kaatunut painopisteen siirryttyä?

Oliko jossain tietä, että tuoli EI ollut kaatunut? Itsekin mietin sitä vaihtoehtoa, että vanhus on onnistunut hivuttamaan itsensä jotainkin siitä vyöstä alas niin, että on jäänyt kaulan kohdalta kuitenkin roikkumaan siihen. Aikoinaan vanhainkodissa oli yksi vanhus, jolla kaatuessaan murtui ranne. Käytettiin lääkärissä ja ranne kipsattiin. Seuraavana aamuna kipsi oli siististi yhtenä kappaleena vanhuksen yöpöydällä. Vietiin uudestaan terveyskeskukseen, ranne kipsattiin uudestaan ja sama juttu seuraavana aamuna. Kolmannella kerralla sitten lääkäri totesi, että ihan turha kipsata enää. Jotkut vanhukset ovat aika "houdineja". 

Vierailija
524/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi alkaa omien vanhempien omaishoitajaksi, mutta pakko kai sitäkin vaihtoehtoa on alkaa harkitsemaan kun kuulee näitä kauhutarinoita vanhustenhoidosta.

Vierailija
525/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumalta tuli katsottua telkkarista tullut "Kuolema Ehtoolehdossa" -sarja. Onkohan tuon paikan nimi Ehtoolehto 2?

Vierailija
526/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sinä tekisit agressiiviselle  henkilölle ,jolla on paljon voimaa, mutta ei enää kykyä ajatella normaalisti. Rauhoittavat lääkkeet ei auta. Antaisitko hänen mukiloida itsesi tai muut läsnäolevat ,vai estäisitkö väkivallan sitomalla tuoliin. Oletko nähnyt  hoitopaikkaa,missä jokaisella muistisairaalla on hoitaja kaiken aikaa vartioimassa vieressä?

Olisiko oikein käytetty haaravyö tai x-valjaat valvotuissa oloissa, vaikkapa? Lääkärin luvalla. Mitään näyttöä tämän kuolleen naisen kohdalla ei ole väkivaltaisuudesta, päinvastoin hänessä itsessään on ruumiinavauksessa havaittu mahdollisia väkivallan merkkejä.

Ainakaan ei kannattaisi kahlita vaarin vanhalla palttoonvyöllä tai nippusiteillä ilman lääkärin lupaa suljetun oven taakse kuristumaan. Miksi tämä on sinusta puolustamisen arvoinen teko? Mitä itse teet hoidettaville, kun silmä välttää?

Vierailija
527/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on ettei nyt vaan voida laittaa sille viimeiselle matkalle nopeasti kuten eläimetkin, vaan pitää tällaista pelleilyä harrastaa jo käytännössä vihanneksina olevien vanhusten kanssa?

Raha ja ahneus. Näin se on.

T: alan päällikkö

Olet alan päällikkö etkä halua tehdä näille puutteille mitään?

Mistä sinä tiedät missä minä olen päällikkönä? Miten ihmeessä minulla olisi mitään keinoa vaikuttaa isoihin pörssiyhtiöihin?

Kirjoitit olevasi  alan päällikkö ja olit tietävinäsi kaiken näistä asioista. Siitä.

Vierailija
528/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älkääpä olko enää huolissanne laitoshoidon tasosta! Sehän lähtee ihan kohisten nousuun, koska Satonenhan on rekrytoimassa Intiaa ja Filippiinejä myöten vähintään 30.000 uutta, ammattitaitoista hoitajaa näiden suomalaisten huonosti koulutetun, kehnolaatuisen aineksen tilalle. Loppuu nämä karmaisevat esimerkit vanhustehuollon epäkohdista, kun saadaan nämä rautaiset ammattilaiset kehiin. Toki he aloittavat ensin kielitaidottomina oppisopimusopiskelijoina pienellä harjoittelijan palkalla, mutta taso tulee olemaan timanttia! Huh.. Tästä tulee vielä upea menestystarina, jota kelpaa esitellä vaikka ulkomaita myöten. 

Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä tuohon julkisen sektorin hankintoihin sen, että usein noissa hankintailmoituksissa laitetaan ehdot sellaisiksi, että pienemmillä firmoilla ei ole mitään mahdollisuuksia. Voidaan vaikka laittaa ehdoksi, että yrityksen liikevaihdon pitää olla vähintään 4 miljoonaa euroa. Tämä jo karsii pois monet pienemmät yritykset. Kun noita hankintailmoituksia olen ihan huvin vuoksi aikoinaan seurannut, niin monesti käynyt mielessä, että koko hankintailmoitus on laadittu siten, että homma on alunperinkin pedattukin firmalle X. Siinä sitten firma, joka tuottaisi palvelun edullisemmin ja paremmin, ei edes vastaa tarjouspyyntöön. 

Vierailija
530/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä suosin suomalaia hoitajia.

Siis mistä?

Vierailija
531/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö Kannisen täti huonommalle hoidolle siksi, ettei hänellä ollut perhettä? Jos omaiset eivät käy jatkuvasti katsomassa tilannetta, niin huonontuuko hoito silloin? Näin ei saisi olla.

Mutta monessa paikassa niin kuitenkin on. Mummoni ollessa vuodeosastolla häntä kävi joku sukulaisista katsomassa joka päivä, myös minä. Huomasin hoitajien kohtelevan häntä aivan eri tavalla kuin niitä, joiden luona ei kukaan käynyt. Mummoani kohdeltiin paljon paremmin.

Saman olen huomannut itsekin. Kannattaa olla kiinnostunut omaisensa asioista ja käydä usein katsomassa. 

Vierailija
532/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla jotain turvakamerakuvia siitä millaisia köysiä ja hirttosilmukoita on käytetty.

Vierailija
533/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi alkaa omien vanhempien omaishoitajaksi, mutta pakko kai sitäkin vaihtoehtoa on alkaa harkitsemaan kun kuulee näitä kauhutarinoita vanhustenhoidosta.

Tullaan siihen, että omaishoitajan on myös vaikea 24/7 valvoa vanhusta, vaikka kuinka olisi oma vanhempi. Joskus pitää nukkua, jolloin voi sattua jotain. 

Dementikkojen kanssa usein sattuu ja tapahtuu nimenomaan yöllä asioita. 

Oma vanhempi kuulemma aina erityisesti yöllä järjesti shown hoivakodissa. 

Vierailija
534/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö Kannisen täti huonommalle hoidolle siksi, ettei hänellä ollut perhettä? Jos omaiset eivät käy jatkuvasti katsomassa tilannetta, niin huonontuuko hoito silloin? Näin ei saisi olla.

Mutta monessa paikassa niin kuitenkin on. Mummoni ollessa vuodeosastolla häntä kävi joku sukulaisista katsomassa joka päivä, myös minä. Huomasin hoitajien kohtelevan häntä aivan eri tavalla kuin niitä, joiden luona ei kukaan käynyt. Mummoani kohdeltiin paljon paremmin.

Saman olen huomannut itsekin. Kannattaa olla kiinnostunut omaisensa asioista ja käydä usein katsomassa. 

Eihän siellä kukaan muuten valvo asiakkaiden kohtelua, eikä asiakas voi antaa palautetta hoidostaan kenellekään.

Vierailija
535/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö sitä että yli 80 vuotiasta ei elvytetä missään tilanteessa ehkä on poikkeus jos on kokoomus politiikko ollu joskus ja rahakkaita kokoomus kavereita

Ja tiesitkö sinä, että yli 80 vuotias elvytetty ei siitä elvytyksestä toivu. Hän todennäköisesti siirtyisi elvytyksestä tehohoitoon kylkiluut ja rintalasta palasina, aivot hapenpuutteesta kärsineinä. Kotiin hän tuskin enää palaisi koskaan.

""Ai jaa sinä puolustelet noita pyöveleitä sovitaan sitten niin että jos sinä tarviit elvytystä sitä ei tehdä

Ihan oikeasti nyt. Omalle sydänsairaalle vanhemmalleni tehtiin dnr-päätös kiireessä alle 70-vuotiaana. Tilanne oli hänelle itselleen traumaattinen, kun lääkäri juoksi paarien vierellä kertomassa asiaa. Si

Tämäkin on yksilöllistä. Moni yli 80-vuotias on nykypäivänä rautaisessa kunnossa. Urheileva, liikkuva, kuin entisajan 60-vuotias. Eivät kaikki ole muistisairaita ja raihnaisia vanhuksia.

Vierailija
536/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sinä tekisit agressiiviselle  henkilölle ,jolla on paljon voimaa, mutta ei enää kykyä ajatella normaalisti. Rauhoittavat lääkkeet ei auta. Antaisitko hänen mukiloida itsesi tai muut läsnäolevat ,vai estäisitkö väkivallan sitomalla tuoliin. Oletko nähnyt  hoitopaikkaa,missä jokaisella muistisairaalla on hoitaja kaiken aikaa vartioimassa vieressä?

Olisiko oikein käytetty haaravyö tai x-valjaat valvotuissa oloissa, vaikkapa? Lääkärin luvalla. Mitään näyttöä tämän kuolleen naisen kohdalla ei ole väkivaltaisuudesta, päinvastoin hänessä itsessään on ruumiinavauksessa havaittu mahdollisia väkivallan merkkejä.

Ainakaan ei kannattaisi kahlita vaarin vanhalla palttoonvyöllä tai nippusiteillä ilman lääkärin lupaa suljetun oven taakse kuristumaan. Miksi tämä on sinusta puolustamisen arvoinen teko? Mitä itse teet hoidettaville, kun silmä välttää?

Mistä tiedät millaista vyötä käytettiin ja oliko lääkärin lupa vai ei? Olitko kenties itse paikalla?

Vierailija
537/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että oli se Marinin hallitus vaan hirveän, kauhean karsea lisätessään rahaa soteen ja hoitajamitoitusta, jotta ihmiset saisi inhimillistä hoitoa ja kohtelua? 

Orpon hallitus leikkasi terveydenhoidosta, siirsi rahat pörriäisille eikä käyttöaste kasvanut tai jonot edes lyhtentyneet, koska rahat meni suoraan yksityisten katteisiin. 

Vierailija
538/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on yksilöllistä. Moni yli 80-vuotias on nykypäivänä rautaisessa kunnossa. Urheileva, liikkuva, kuin entisajan 60-vuotias. Eivät kaikki ole muistisairaita ja raihnaisia vanhuksia.

Silti hyvin harva 80 v täyttänyt selviäisi elvytyksen aiheuttamista vaurioista ihmisarvoisen elämän piiriin. Murtumat, makaaminen, hapenpuutteen aiheuttamat aivovauriot ovat riskejä kaikenikäisille. Itse olen ajatellut laittaa toiveen elvyttämättä jättämisestä omalla kohdallani 65 vuoden iässä. 

Vierailija
539/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan.

Täällä joku haukkui minua iiigoriksi, kun kerroin mitä kohtelua oli osastolla missä jouduin olemaan 9 vrk.

Tuo on totta mitä kerroin.

Suomessa kiusalliset asiat lakaistaan maton alle.

Pitkä vaikenemisen kulttuuri.

Jos ei enää muuta keksitä, ihmisiä vaiennetään haukkumalla heitä vaikkapa iiigoreiksi.

Jotka toimitte noin, hävetkää.

Olen nähnyt ja kokenut muutakin karmaisevaa.

Edelleenkin totean, että tämä ei saa enää jatkua. 

Todella hienoa, että tämä järkyttävä tapaus on saatu julkisuuteen mikä liittyy Ella Kannisen tädin kuolemaan.

Olen sitä mieltä, että jokaiselle hoitoalalle pyrkiville pitäisi tehdä ÄO - testit sekä psykologiset testit.

Silloin karsiutuisivat ainakin psykopaatit pois.

Psykopaatilla ei ole omaatuntoa, ei katumusta, ei häpeää eikä vastuuntuntoa.

Jos näitä toimii alalla johon liittyy ihmisten henki ja terveys, olemme hukassa.

Vierailija
540/970 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo hirveetä että esperin hoitokodissa hirtetään ja tapetaan asujia. Toivon että päällikkö mikä määräsi asukkaan sidottavaksi saa pitkän vankeus tuomion ja mieluummim siperialaisessa vankilassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi