Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TS: Tuoliin sidottu vanhus kuristui kuoliaaksi Esperin hoivakodissa Turussa

Kommentit (805)

Vierailija
541/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö Kannisen täti huonommalle hoidolle siksi, ettei hänellä ollut perhettä? Jos omaiset eivät käy jatkuvasti katsomassa tilannetta, niin huonontuuko hoito silloin? Näin ei saisi olla.

Mutta monessa paikassa niin kuitenkin on. Mummoni ollessa vuodeosastolla häntä kävi joku sukulaisista katsomassa joka päivä, myös minä. Huomasin hoitajien kohtelevan häntä aivan eri tavalla kuin niitä, joiden luona ei kukaan käynyt. Mummoani kohdeltiin paljon paremmin.

Saman olen huomannut itsekin. Kannattaa olla kiinnostunut omaisensa asioista ja käydä usein katsomassa. 

Vierailija
542/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla jotain turvakamerakuvia siitä millaisia köysiä ja hirttosilmukoita on käytetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi alkaa omien vanhempien omaishoitajaksi, mutta pakko kai sitäkin vaihtoehtoa on alkaa harkitsemaan kun kuulee näitä kauhutarinoita vanhustenhoidosta.

Tullaan siihen, että omaishoitajan on myös vaikea 24/7 valvoa vanhusta, vaikka kuinka olisi oma vanhempi. Joskus pitää nukkua, jolloin voi sattua jotain. 

Dementikkojen kanssa usein sattuu ja tapahtuu nimenomaan yöllä asioita. 

Oma vanhempi kuulemma aina erityisesti yöllä järjesti shown hoivakodissa. 

Vierailija
544/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö Kannisen täti huonommalle hoidolle siksi, ettei hänellä ollut perhettä? Jos omaiset eivät käy jatkuvasti katsomassa tilannetta, niin huonontuuko hoito silloin? Näin ei saisi olla.

Mutta monessa paikassa niin kuitenkin on. Mummoni ollessa vuodeosastolla häntä kävi joku sukulaisista katsomassa joka päivä, myös minä. Huomasin hoitajien kohtelevan häntä aivan eri tavalla kuin niitä, joiden luona ei kukaan käynyt. Mummoani kohdeltiin paljon paremmin.

Saman olen huomannut itsekin. Kannattaa olla kiinnostunut omaisensa asioista ja käydä usein katsomassa. 

Eihän siellä kukaan muuten valvo asiakkaiden kohtelua, eikä asiakas voi antaa palautetta hoidostaan kenellekään.

Vierailija
545/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö sitä että yli 80 vuotiasta ei elvytetä missään tilanteessa ehkä on poikkeus jos on kokoomus politiikko ollu joskus ja rahakkaita kokoomus kavereita

Ja tiesitkö sinä, että yli 80 vuotias elvytetty ei siitä elvytyksestä toivu. Hän todennäköisesti siirtyisi elvytyksestä tehohoitoon kylkiluut ja rintalasta palasina, aivot hapenpuutteesta kärsineinä. Kotiin hän tuskin enää palaisi koskaan.

""Ai jaa sinä puolustelet noita pyöveleitä sovitaan sitten niin että jos sinä tarviit elvytystä sitä ei tehdä

Ihan oikeasti nyt. Omalle sydänsairaalle vanhemmalleni tehtiin dnr-päätös kiireessä alle 70-vuotiaana. Tilanne oli hänelle itselleen traumaattinen, kun lääkäri juoksi paarien vierellä kertomassa asiaa. Si

Tämäkin on yksilöllistä. Moni yli 80-vuotias on nykypäivänä rautaisessa kunnossa. Urheileva, liikkuva, kuin entisajan 60-vuotias. Eivät kaikki ole muistisairaita ja raihnaisia vanhuksia.

Vierailija
546/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sinä tekisit agressiiviselle  henkilölle ,jolla on paljon voimaa, mutta ei enää kykyä ajatella normaalisti. Rauhoittavat lääkkeet ei auta. Antaisitko hänen mukiloida itsesi tai muut läsnäolevat ,vai estäisitkö väkivallan sitomalla tuoliin. Oletko nähnyt  hoitopaikkaa,missä jokaisella muistisairaalla on hoitaja kaiken aikaa vartioimassa vieressä?

Olisiko oikein käytetty haaravyö tai x-valjaat valvotuissa oloissa, vaikkapa? Lääkärin luvalla. Mitään näyttöä tämän kuolleen naisen kohdalla ei ole väkivaltaisuudesta, päinvastoin hänessä itsessään on ruumiinavauksessa havaittu mahdollisia väkivallan merkkejä.

Ainakaan ei kannattaisi kahlita vaarin vanhalla palttoonvyöllä tai nippusiteillä ilman lääkärin lupaa suljetun oven taakse kuristumaan. Miksi tämä on sinusta puolustamisen arvoinen teko? Mitä itse teet hoidettaville, kun silmä välttää?

Mistä tiedät millaista vyötä käytettiin ja oliko lääkärin lupa vai ei? Olitko kenties itse paikalla?

Vierailija
547/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että oli se Marinin hallitus vaan hirveän, kauhean karsea lisätessään rahaa soteen ja hoitajamitoitusta, jotta ihmiset saisi inhimillistä hoitoa ja kohtelua? 

Orpon hallitus leikkasi terveydenhoidosta, siirsi rahat pörriäisille eikä käyttöaste kasvanut tai jonot edes lyhtentyneet, koska rahat meni suoraan yksityisten katteisiin. 

Vierailija
548/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on yksilöllistä. Moni yli 80-vuotias on nykypäivänä rautaisessa kunnossa. Urheileva, liikkuva, kuin entisajan 60-vuotias. Eivät kaikki ole muistisairaita ja raihnaisia vanhuksia.

Silti hyvin harva 80 v täyttänyt selviäisi elvytyksen aiheuttamista vaurioista ihmisarvoisen elämän piiriin. Murtumat, makaaminen, hapenpuutteen aiheuttamat aivovauriot ovat riskejä kaikenikäisille. Itse olen ajatellut laittaa toiveen elvyttämättä jättämisestä omalla kohdallani 65 vuoden iässä. 

Vierailija
549/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan.

Täällä joku haukkui minua iiigoriksi, kun kerroin mitä kohtelua oli osastolla missä jouduin olemaan 9 vrk.

Tuo on totta mitä kerroin.

Suomessa kiusalliset asiat lakaistaan maton alle.

Pitkä vaikenemisen kulttuuri.

Jos ei enää muuta keksitä, ihmisiä vaiennetään haukkumalla heitä vaikkapa iiigoreiksi.

Jotka toimitte noin, hävetkää.

Olen nähnyt ja kokenut muutakin karmaisevaa.

Edelleenkin totean, että tämä ei saa enää jatkua. 

Todella hienoa, että tämä järkyttävä tapaus on saatu julkisuuteen mikä liittyy Ella Kannisen tädin kuolemaan.

Olen sitä mieltä, että jokaiselle hoitoalalle pyrkiville pitäisi tehdä ÄO - testit sekä psykologiset testit.

Silloin karsiutuisivat ainakin psykopaatit pois.

Psykopaatilla ei ole omaatuntoa, ei katumusta, ei häpeää eikä vastuuntuntoa.

Jos näitä toimii alalla johon liittyy ihmisten henki ja terveys, olemme hukassa.

Vierailija
550/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo hirveetä että esperin hoitokodissa hirtetään ja tapetaan asujia. Toivon että päällikkö mikä määräsi asukkaan sidottavaksi saa pitkän vankeus tuomion ja mieluummim siperialaisessa vankilassa

Vierailija
551/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä kylkiluut hajoo jos sähköllä sydämmen käynnistää

Vierailija
552/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti hyvin harva 80 v täyttänyt selviäisi elvytyksen aiheuttamista vaurioista ihmisarvoisen elämän piiriin. Murtumat, makaaminen, hapenpuutteen aiheuttamat aivovauriot ovat riskejä kaikenikäisille. Itse olen ajatellut laittaa toiveen elvyttämättä jättämisestä omalla kohdallani 65 vuoden iässä. 

Höpönlöpö. Sinulla on tietynlainen käsitys yli 80-vuotiaista. Melko pelottavaa. Pääkaupunkiseudulla asuvista 80-vuotiasta monesta et edes tunnistaisi heidän ikäänsä. Puhumattakaan 65-vuotiaita, herran jestas sentään, ovat vielä nuoria!

Vierailija
553/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eila totesi.että täti on kiltti. Alzheimer potilaat osaa omaisille esittää vaikka mitä.  Vaikea oli omaisten tajuta miten käyttäyy muulloin. Tavaroita löytyi mistä milloinkin.Jotkut nyös  valtavan agressivisiä hoitajia kohtaan Siinä hoitaessa saa osakseen sylkemistä nipistelyä, lyömistä ja haukkumista. Joidenkin hoitamiseen on mentävä kahdestaan, että jotenkin hommat onnistuu. Voi myös itseään satuttaa raapimalla ja puremalla Tai kohdistaa tuon toiseen potilaaseen Nämäkin syitä miksi on asukas on laitettava kiinni. Olisipa hoitaj tai vaikka hoiva apulaisia enemmän.  ehtisi joku olemaan yhteisissä tiloissa kun muita hoidetaan. Pahemaksihan tämä menee hoitotyössä ihan kaikkialla Suomessa.

Vierailija
554/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämäkin on yksilöllistä. Moni yli 80-vuotias on nykypäivänä rautaisessa kunnossa. Urheileva, liikkuva, kuin entisajan 60-vuotias. Eivät kaikki ole muistisairaita ja raihnaisia vanhuksia."

Kaikista sairaalassa elvytetyistä kotiin asti selviää 15-25%. Todennäköisyys aivotoiminnan säilymisestä hyvällä tasolla on n. 7%. Vanheneminen realiteetti joka pitää hyväksyä, mahdollisuus rautaisessa kunnossa olevan kasikymppisen elämänlaadun säilymiseen elvytyksen jälkeen hyvänä on häviävän pieni.

Vierailija
555/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen entinen työkaverini, joka tuli täysin pyytämättä neuvomaan mitä kannattaisi kirjata hoitotahtooni, elvytyskieltoa suositteli luonnollisesti. Että hp vain sinne myös, sadisti.

Vierailija
556/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni selvisi täysin elvytyksestä kun oli sydänpysähdys, ainoastaan rintakehä oli kipeä. Ikää hänellä oli tuolloin 84 vuotta. Kovin on yksilöllistä miten käy. 6 minuuttia oli elvytetty. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
557/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistä tiedät millaista vyötä käytettiin ja oliko lääkärin lupa vai ei? Olitko kenties itse paikalla?"

Normaaliälyinen voi päätellä mediatiedoista, että asiat eivät ainakaan olleet mallillaan. 

Kerro sinä, miten haaravyöhön tai tuoliin  neljästä pisteestä kiinnitettyyn x-vyöhön voi kuristua. 

Vierailija
558/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän läsnäolo ongelmaan voisi nyt velvoittaa työttömiä pitämään seuraa vanhuksille päiväsaliin . Juttelu, kirjan luku ja laulaminen tuovat iloa ja vaihtelua vanhusten elämään ja samalla voi pitää heitä silmällä ja estää ko.tapahtumien syntyä. Jos työttömyyspäiväraha tulee vastikkeelliseksi, niin luulen että tuo olisi helppoa ajantappoa, kun ei tartte tehdä varsinaista hoitotyötä vaan olla vain paikalla ja pitää vanhuksia silmällä. Kaikki työttömät ei tuohonkaan käy mutta on varmasti ihmisiä, jotka jopa tykkäisi ko.työtä tehdä sitä rahaa vastaan

.

Vierailija
559/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämäkin on yksilöllistä. Moni yli 80-vuotias on nykypäivänä rautaisessa kunnossa. Urheileva, liikkuva, kuin entisajan 60-vuotias. Eivät kaikki ole muistisairaita ja raihnaisia vanhuksia."

Kaikista sairaalassa elvytetyistä kotiin asti selviää 15-25%. Todennäköisyys aivotoiminnan säilymisestä hyvällä tasolla on n. 7%. Vanheneminen realiteetti joka pitää hyväksyä, mahdollisuus rautaisessa kunnossa olevan kasikymppisen elämänlaadun säilymiseen elvytyksen jälkeen hyvänä on häviävän pieni.

Laitapa sitten parit lähteet tekstisi tueksi. Minkälaista elvytyksestä puhut, et voi niputtaa kaikkea samaan. Se, että niin teet, kertoo jo tarpeeksi.

Vierailija
560/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpö. Sinulla on tietynlainen käsitys yli 80-vuotiaista. Melko pelottavaa. Pääkaupunkiseudulla asuvista 80-vuotiasta monesta et edes tunnistaisi heidän ikäänsä. Puhumattakaan 65-vuotiaita, herran jestas sentään, ovat vielä nuoria!

Niin, eihän se välttämättä päällepäin näy, että sydän, verisuonet, aivot, munuaiset ja luusto vanhenevat, eivätkä enää kestä  hapen puutetta, paineluelvytystä, raskasta lääkitystä jne.