TS: Tuoliin sidottu vanhus kuristui kuoliaaksi Esperin hoivakodissa Turussa
Kommentit (805)
Oli Ella Kannisen täti. Kun noin tunnetun henkilön sukulainen kuolee tuolla tavoin, luulisi hoivakodille tulevan loppu ja konkurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä jatkan siitä kun olin 9 vrk sairaalassa missä vanha ihminen huusi apua joka yö.
Tämä osasto oli akuuttiosasto tapaturmia ym. varten.
Hoitajia oli paljon.
Mutta nämä istuskelivat lasikopissa tietokoneiden äärellä.
Onko asenne se, et en mä mitään tiedä, mä oon täällä vaan töissä?
Tietokone on tärkeämpi kuin potilaat?
Tämä onkin jännä ajatus, että hoitaja vaan istuskelee yhden työkalunsa, tietokoneen, äärellä. Sanoisitko samoin insinööristä, istuskelee tietokoneen äärellä? Tietokoneen äärellä istuskeleva hoitaja saattaa siinä tarkkailla useamman potilaan elint
--
Satuin olemaan siellä itse potilaana 9 vrk.
Ketään ei kiinnostanut minunkaan vointini.
En ole tyhjän valittaja.
Mutta kyllä karmi selkäpiitä, että vanha ja avuton ihminen huusi viereisessä kaiket yöt apua.
Itse lähdin sairaalasta ulos omalla päätökselläni. Minua olisi pidetty siellä ties kuinka kauan, en oikein ymmärrä, miksi.
Se vanha ihminen ei omi voimin päässyt sieltä minnekään
Tosi huono muisto jäi itselleni kyseisestä osastosta
Mutta kaikkihan on potilaiden vika, vai mitä?
Äiti oli terveyskeskusen vuodeosastolla.Kävin päuvittäin. Vireinen potilas ei jaksanut itse syödä,, kukaan ei ruokailussa auttanut. Ei kai tuollainen ole sitä potilaan hoitotahtoa. Kuulin että hänellä oli syöpä. Mummo kuolemaa siinä odotti kuukauden
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin asukkaiden ja potilaiden läheiset ovat monesti kiinnittäneet huomiota siihen, että hoitajat hengailevat kansliassa. Oikeasti esimerkiksi päivittäismerkintöjä, hoitosuunnitelmia, väliarvioita jne pystyy hyvin kirjaamaan jossain yhteisessä tilassa. Toisaalta tässä jo äsken kuultiin, että langattomien työkalujen mainitseminen on naisvihaa, joten ehkä sittenkin pitää vielä muutama vuosi mennä sillä, että hoitajat kököttävät kansliassa ja asukkaat hirttäytyvät vöihinsä?
Yhteisissä tiloissa ei ole työrauhaa, ja lisäksi täytyy muistaa myös tietosuoja-asiat. Potilastietoja ei voi pitää auki jos selän takaa kulkee asukkaita tai omaisia.
Ja yleensä työpaikoilla on tapana, että tietokoneella tehtävät työt tehdään toimistossa tai jossain vastaavassa tilassa. Ei ole mitään syytä miksi hoitoalan pitäisi olla poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin asukkaiden ja potilaiden läheiset ovat monesti kiinnittäneet huomiota siihen, että hoitajat hengailevat kansliassa. Oikeasti esimerkiksi päivittäismerkintöjä, hoitosuunnitelmia, väliarvioita jne pystyy hyvin kirjaamaan jossain yhteisessä tilassa. Toisaalta tässä jo äsken kuultiin, että langattomien työkalujen mainitseminen on naisvihaa, joten ehkä sittenkin pitää vielä muutama vuosi mennä sillä, että hoitajat kököttävät kansliassa ja asukkaat hirttäytyvät vöihinsä?
Yhteisissä tiloissa ei ole työrauhaa, ja lisäksi täytyy muistaa myös tietosuoja-asiat. Potilastietoja ei voi pitää auki jos selän takaa kulkee asukkaita tai omaisia.
Ja yleensä työpaikoilla on tapana, että tietokoneella tehtävät työt tehdään toimistossa tai jossain vastaavassa tilassa. Ei ole mitään syytä miksi hoitoalan pitäisi olla poikkeus.
Ei sairaanhoitopiirien tietohallinnoissakaan etätöitä saanut tehdä niin, että koko perhe pääsee selän taakse lukemaan näytöltä potilaiden tietoja.
Tiedoksi, että insinöörin työ on kokonaan erilainen, kuin hoitotyö.
On ok, että insinööri istuu tietokoneen äärellä.
Mutta se ei ole ok, että hoitajaa kiinnostaa enemmän tietokone kuin potilaat.
Vierailija kirjoitti:
Vielä jatkan siitä kun olin 9 vrk sairaalassa missä vanha ihminen huusi apua joka yö.
Tämä osasto oli akuuttiosasto tapaturmia ym. varten.
Hoitajia oli paljon.
Mutta nämä istuskelivat lasikopissa tietokoneiden äärellä.
Onko asenne se, et en mä mitään tiedä, mä oon täällä vaan töissä?
Tietokone on tärkeämpi kuin potilaat?
Joka ikinen pieru pitää nykyään kirjata järjestelmiin, jotka ovat monimutkaisia ja toimivat huonosti. Siihen sitä hoitajaraukkojen aikaa kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Oli Ella Kannisen täti. Kun noin tunnetun henkilön sukulainen kuolee tuolla tavoin, luulisi hoivakodille tulevan loppu ja konkurssi.
On ilman muuta tavismummua arvokkaampi, kun on ELLA KANNISEN RAKAS TÄTI!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ennen kuin joku korkeampaa älykkyyttä edustava sovinistimies 80-luvun sairaalamaailmasta tulee pätemään läppärin näytölle laitettavalla tummalla näkösuojalla, sekään ei ole ratkaisu tähän. Kirjausten ja toimistotöiden tekeminen yleisessä hälyssä, omaisten ja potilaiden keskeyttäessä jatkuvasti, ei toimi sen paremmin kuin muillakaan aloilla toimistotyöt. Moni tekee em. syistä, häly ja keskeytykset, toimistotöitä etänä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, että insinöörin työ on kokonaan erilainen, kuin hoitotyö.
On ok, että insinööri istuu tietokoneen äärellä.
Mutta se ei ole ok, että hoitajaa kiinnostaa enemmän tietokone kuin potilaat.
Kyllä sen tietokoneen vaan pitää hoitajaa kiinnostaa, etenkin jos näytöllä näkyy potilaan elintoimintojen reaaliaikainen seuranta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarvitaan ennakkotapaus, jossa ihmisen sitonut ammattihenkilö tuomitaan kunnon rangaistukseen ja jonka seurauksena tuollainen päättyy. Levotonkin muistisairas usein rauhoittuu, kun hän saa puuhata jotain mielekästä tai vaikkapa rauhassa jutella hoitajan kanssa. Liukuhihnamentaliteetti ei iäkkäiden palveluihin sovi.
Jotkut muistisairaat eivät rauhoitu vaikka kuinka paljon olisi puuhaa ja rauhallista juttelua. Jotkut muistisairaat liikkuvat pakonomaisesti, toiset huutavat kun näkevät pelottavia näkyjä, etsivät lapsiaan koko ajan, jne jne.
Ei ole mikään syy h i r ttää heitä. Tuttu apuvälineteknikko sanoo, että asiallisia kiinnitysratkaisuja on vaikka kuinka, esim. x-valjaat, joilla on kiinnityspisteet tuolissa.
Osa hoivakotien työntekijöistä selvästi nauttii vallasta rajoittaa heikompiaan. Vanhuksia syyllistetään siitä, että he rimpuilevat ja sitten menehtyvät asiattomiin kidutusremmeihin.
458/470
Jatketaan.
Siis minä joka olin 9 vrk potilaana tapaturman takia. Olin siksi niin kauan, koska minut leikattiin.
Minulla oli kauheat kivut, mutta se ei ketään kiinnostanut.
Jouduin kävelemään pitkää käytävää kauas ja pyytämään särkylääkettä.
Ketään EI KIINNOSTANUT.
Viereisessä huoneessa vanha ihminen huusi kaiket yöt apua.
En oleta, että se vanha ihminenkään olisi näitä erityisemmin kiinnostanut.
Sellainen vaikutelma jäi.
Heti kun kynnelle kykenin, häivyin nopeasti siitä laitoksesta.
Kaikki eivät voi auttaa itseään.
Olen pelännyt tosi kauan suomalaisten puolesta:
Vanhojen, lasten, vammaisten, lasten, heikkojen jne. puolesta.
Joskus on tullut mieleen, että Suomi on alkanut muistuttaa N a t s i - Saksaa.
Moraali on kadonnut ja täällä vallitsee viidakon laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-kymppinen anoppini oli hoivakodissa, oli alkavaa muistisairautta. Hän kieltäytyi toistuvasti syömästä, joten eräänä iltana hoivakodista soitettiin miehelleni, että anoppi siirretään nyt saattohoitoon. Hän eli alle kaksi viikkoa tuon päätöksen jälkeen.
Näin niistä päästään.
Eihän ketään ruveta pakolla ruokkimaan. Toisekseen jos hän oli hoivakodissa niin hänen vointinsa/kuntonsa on ollut jo todella huono. Ihmisten pitäisi ymmärtää, että hoivakoti on se viimeinen paikka ja sieltä lähdetään vain arkussa.
Joo, siis ei minua haittaa, että hän kuoli. Näin nyt vaan tehdään, jos vanhus ei syö. Ei henkilökuntaa kiinnosta mitkään temppuilut - antaa olla sitten.
Vuoden ehti asua tuossa hoivakodissa, sitä ennen kotona.
? En lähtisi yleistämään tai olettamaan "ettei henkilökuntaa kiinnosta temppuilut". Teho ruokavaliota, ravintolisiä on käytössä paljon. Ruokailun suhteen voidaan kokeilla tarjota aterioitaveri paikoissa tai pöytäseurassa, ruokasalissa, rauhallisemmassa paikassa tai omassa huoneessa vaikka lempimusiikin soidessa.
Nälän, janon tunne voi kadota muistisairaalta vanhukselta. Tarvitaan kehoituksia, ohjausta, auttamista. Välipaloja tarjotaan. Keinoja on monia. Etenkin juominen voi olla hankalaa. Jos ei itse tunne janoa eikä ymmärrä eikä muista niin kyllä se on hoitajan tehtävä saada asukas juomaan, enemmän kuin lasin päivässä. Ei nyt kuitenkaan väkisin kaadeta vettä, mehua suuhun.
Sitten kun vanhus lopettaa kokonaan syömisen, se on eri asia. Mutta tuo yleistys temppuilusta ja hoitajia ei kiinnosta on törkeää.
Ja mitä ihmeen elintoimintojen tarkkailua?
Osastolla missä olin, lähes jokainen kävi omin avuin ruokailussakin.
Pieni osasto eikä ollut paljon potilaita.
Vierailija kirjoitti:
458/470
Jatketaan.
Siis minä joka olin 9 vrk potilaana tapaturman takia. Olin siksi niin kauan, koska minut leikattiin.
Minulla oli kauheat kivut, mutta se ei ketään kiinnostanut.
Jouduin kävelemään pitkää käytävää kauas ja pyytämään särkylääkettä.
Ketään EI KIINNOSTANUT.
Viereisessä huoneessa vanha ihminen huusi kaiket yöt apua.
En oleta, että se vanha ihminenkään olisi näitä erityisemmin kiinnostanut.
Sellainen vaikutelma jäi.
Heti kun kynnelle kykenin, häivyin nopeasti siitä laitoksesta.
Kaikki eivät voi auttaa itseään.
Olen pelännyt tosi kauan suomalaisten puolesta:
Vanhojen, lasten, vammaisten, lasten, heikkojen jne. puolesta.
Joskus on tullut mieleen, että Suomi on alkanut muistuttaa N a t s i - Saksaa.
Moraali on kadonnut ja täällä vallitsee viidakon laki.
Ok iigori. Päivän ruplat tienattu.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarvitaan ennakkotapaus, jossa ihmisen sitonut ammattihenkilö tuomitaan kunnon rangaistukseen ja jonka seurauksena tuollainen päättyy. Levotonkin muistisairas usein rauhoittuu, kun hän saa puuhata jotain mielekästä tai vaikkapa rauhassa jutella hoitajan kanssa. Liukuhihnamentaliteetti ei iäkkäiden palveluihin sovi.
Tämä toimisi hyvin, jos joka osastolle olisi yksi hoitaja pelkästään seuralaisena ja järjestämässä virikettä. Mutta valitettavasti sellaiseen tai edes silmälläpitoon ei ole hoitotoimien aikana aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ilman muuta tavismummua arvokkaampi, kun on ELLA KANNISEN RAKAS TÄTI!!!!!
Turha pilkata. Hyvä, että sattui media-ammattilaisen sukulaiselle, niin tuntemattomammatkin voivat vastedes saada oikeutta. Kiitän Kannisia asian nostamisesta esiin, sillä tämä voi vaikuttaa minunkin omaisteni viimeisiin vuosiin ja lopulta omaankin hoitooni.
On paljon luultua yleisempää tuo, että vanhuksia näännytetään nälkään ja janoon.
Arviolta 60% työajasta menee kirjaamiseen. Sitä tehdään sekä reaaliaikaisesti kännykällä että tietokoneella. Loput lääkehoitoon, hoitotyöhön, keittiöhommiin, siivoukseen, joskus välissä ehtii pitää jonkun viriketuokion. Oma ruokailu tapahtuu asukkaiden seurassa.
Mutta tätähän täällä hoivatyöntekijät vakavissaan vaativat luvalla toteutettavaksi.