Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TS: Tuoliin sidottu vanhus kuristui kuoliaaksi Esperin hoivakodissa Turussa

Kommentit (805)

Vierailija
441/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kyllä puurot ja vellit pahasti sekaisin tässä ketjussa. Itsemurhalla ja eutanasialla ei ole mitään tekemistä ihmisarvoisen hyvän hoidon kanssa. Eutanasialle on toki oma paikkansa ja siitä pitää keskustella.

Vierailija
442/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla hoitotyö oli tosiaan aika erilaista. Oli erikseen apuhoitajien vatsantoimituskierto, sitten kylvettäjän suihkukierto ja sairaanhoitajan haavakierto. Keuhko-osastoilla ysköskierto, urologisella osastolla virtsankeräyskierto ja niin edelleen. Ysärillä homma alkoi sitten mennä yksilövastuisempaan suuntaan niin, että mahdollisuuksien mukaan sama hoitaja tai työpari hoiti saman potilaan kaikki asiat. 

Ja onneksi myös potilaslähtöisempään suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti koko yksikkö tietää jokaisen hoidettavan asiat. Miten joku edes muuta ehdottaa? Ne latosapulaisetkin tietää, koska ovat hoidokkien kanssa tekemisissä. 

Itselläni on enemmän kokemusta siitä, että raportti vaihdetaan niiden hoitajien kesken, jotka tiettyä potilasta, huonetta tai solua hoitavat. Jos osastolla on vaikkapa 20 paikkaa jaettuina kahteen eri soluun, ei minun tarvitse tietää naapurisolun asioista mitään. Jos minua pyydetään kesken vuoron sinne auttamaan, saan kollegalta pikaraportin niistä asioista, jotka minun siinä tilanteessa tarvitsee tietää. 

Vierailija
444/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolevalle paras lääke on tietysti pan adol.

Vierailija
445/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei kai tuossa tarvita sen kummempaa seurakuntaa kuin kustakin asiakkaasta vastaavat hoitajat. Kai hoivayksiköissäkin on käytössä jonkinlainen yksilövastuinen hoitotyö tai edes solujako? Vai onko oikeasti välttämätöntä, että koko vuoro tietää koko osaston asiat? Ei kuulosta tehokkaalta ajankäytöltä."

Se koko vuoro on yleensä 2-3 hoitajaa ja he hoitavat kaikkia 15-20 asukasta.

Mutta äsken kauhisteltiin, että kyseessä olisi niin iso seurakunta, ettei se mahdu käytäville liikkumaan vaan joutuu istumaan kansliassa?

Vierailija
446/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin että tämmöisiä tapahtuu, kun vanhukset ihan sekaisin, eivät tiedä tästä maailmasta mitään. Jollain konstilla heidät pitää pitää aloillaan, etteivät riehu ympäri hoitolaitoksia.

Täytyy myöntää, että tämmöisten paikkojen henkilökunnalla työtä riittää paimentamisessa.

Ikävä tapahtuma, mutta näitä sattuu.

No ei, ei näitä satu, eikä missään nimessä saa sattua. 

Nolla tapaturmaa on ylevä tavoite mutta kuinka siihen päästään? Ilman sitomista saatettaisiin nyt kauhistella tämän asukkaan kaatumista ja kallonmurtumaa.

Vierailija
447/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei kai tuossa tarvita sen kummempaa seurakuntaa kuin kustakin asiakkaasta vastaavat hoitajat. Kai hoivayksiköissäkin on käytössä jonkinlainen yksilövastuinen hoitotyö tai edes solujako? Vai onko oikeasti välttämätöntä, että koko vuoro tietää koko osaston asiat? Ei kuulosta tehokkaalta ajankäytöltä."

Mutta äsken kauhisteltiin, että kyseessä olisi niin iso seurakunta, ettei se mahdu käytäville liikkumaan vaan joutuu istumaan kansliassa?

Niin, suurin osa kommentoijista ei tunne hoitotyötä hoivakodeissa. Ja kun mukaan sotketaan pari jankkaavaa trollia niin keskustelun laatu on mitä on.

Vierailija
448/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi esimerkki live - elämästä.

Erään sukuuni kuuluvan ihmisen äidille tehtiin näin:

Ei annettu enää ruokaa. 

Näännytettiin nälkään.

Hän kuoli, koska ei saanut ravintoa.

Tiedän myös tapauksen jossa vanhus ei pystynyt syömään laitosruokaa. Olisi nääntynyt nälkään ellei lapsensa olisi syöttänyt vauvanruokia. Vanhus parantui, pääsi kotiin ja eli vielä vuosia kotona. Tämä tapahtui jo 30-40v sitten ja tuskin oli silloin hoitajapulaa, jäätävää määrää vanhuksia joka paikassa. Arvovalinta hoitajilta. 

Vierailija
449/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jatkan siitä kun olin 9 vrk sairaalassa missä vanha ihminen huusi apua joka yö.

Tämä osasto oli akuuttiosasto tapaturmia ym. varten.

Hoitajia oli paljon.

Mutta nämä istuskelivat lasikopissa tietokoneiden äärellä.

Onko asenne se, et en mä mitään tiedä, mä oon täällä vaan töissä?

Tietokone on tärkeämpi kuin potilaat?

Vierailija
450/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietenkin osastosta. Hoivatyötä tehdään todella monessa erilaisessa yksikössä. Sairaaloissa eri vuodeosastoilla, hoivakodeissa. Yhteistä kaikille on, että henkilökuntaa eli hoitajia on liian vähän suhteessa vaadittuin työtulokseen ja käytettävissä olevaan aikaan. Hyvin yleistä on myös se, että kun hoitaja viettää sitä ansaittua taukoaan kahvihuoneessa, omaiset pyrkivät sinne sisään ja haluavat palvelua, heti. Hoivatyö on myös erittäin raskasta fyysisesti, etenkin lähihoitajille, jotka hoitavat pesut, kääntelyt, nostamiset. Liian vähän arvostettua työtä, palkka huono.

Vierailija
451/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin asukkaiden ja potilaiden läheiset ovat monesti kiinnittäneet huomiota siihen, että hoitajat hengailevat kansliassa. Oikeasti esimerkiksi päivittäismerkintöjä, hoitosuunnitelmia, väliarvioita jne pystyy hyvin kirjaamaan jossain yhteisessä tilassa. Toisaalta tässä jo äsken kuultiin, että langattomien työkalujen mainitseminen on naisvihaa, joten ehkä sittenkin pitää vielä muutama vuosi mennä sillä, että hoitajat kököttävät kansliassa ja asukkaat hirttäytyvät vöihinsä?

Vierailija
452/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä jatkan siitä kun olin 9 vrk sairaalassa missä vanha ihminen huusi apua joka yö.

Hoitajia oli paljon.

Tämä onkin jännä ajatus, että hoitaja vaan istuskelee yhden työkalunsa, tietokoneen, äärellä. Sanoisitko samoin insinööristä, istuskelee tietokoneen äärellä? Tietokoneen äärellä istuskeleva hoitaja saattaa siinä tarkkailla useamman potilaan elintoimintoja.

Vierailija
453/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti koko yksikkö tietää jokaisen hoidettavan asiat. Miten joku edes muuta ehdottaa? Ne latosapulaisetkin tietää, koska ovat hoidokkien kanssa tekemisissä. 

Itselläni on enemmän kokemusta siitä, että raportti vaihdetaan niiden hoitajien kesken, jotka tiettyä potilasta, huonetta tai solua hoitavat. Jos osastolla on vaikkapa 20 paikkaa jaettuina kahteen eri soluun, ei minun tarvitse tietää naapurisolun asioista mitään. Jos minua pyydetään kesken vuoron sinne auttamaan, saan kollegalta pikaraportin niistä asioista, jotka minun siinä tilanteessa tarvitsee tietää. 

Omalla työpaikallani on määräys, että solujen ovet on pidettävä auki koska asukkailla on oikeus kulkea vapaasti. Lisäksi kerroksen asukkaat hoidetaan yhdessä, eli jos ravaamme auttamassa toisiamme pitkin poikin. 

Käytännössä koko kerros on siis yksi iso osasto jossa ei ole soluja lainkaan. Siksi jokaisen hoitajan on tiedettävä kaikkien asukkaiden tilanne.

Vierailija
454/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaaminen on suuri osa sitä työtä, ihan kaikki mitä tehdään, kirjataan ylös. Usein puhelimella. Kaikki rajoitustoimet täytyy olla kirjattuna hoitosuunnitelmassa, itsemäärämisoikeuden totetuminen kirjataan myös suunnitelmaan. Ja silloin, jos rajoitustoimia käytetään, tämä kirjataan. 

Vierailija
455/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin asukkaiden ja potilaiden läheiset ovat monesti kiinnittäneet huomiota siihen, että hoitajat hengailevat kansliassa. Oikeasti esimerkiksi päivittäismerkintöjä, hoitosuunnitelmia, väliarvioita jne pystyy hyvin kirjaamaan jossain yhteisessä tilassa. Toisaalta tässä jo äsken kuultiin, että langattomien työkalujen mainitseminen on naisvihaa, joten ehkä sittenkin pitää vielä muutama vuosi mennä sillä, että hoitajat kököttävät kansliassa ja asukkaat hirttäytyvät vöihinsä?

Tekisitkö itse keskittymistä vaativaa työtä hälyisessä tilassa jossa joudut keskeyttämään työn parin minuutin välein ja kirjautumaan ulos koneelta joka kerta kun joudut keskeyttämään?

Olen tehnyt töitä yksikössä, jossa kanslia oli kutistettu komeron kokoiseksi ja hieno ajatus oli tehdä kirjalliset työt läppärillä yhteisissä tiloissa. Siinä sitten yritit valmistautua lääkärinkiertoon tai tarkistella lääkelistoja. Ei ikinä enää.

Vierailija
456/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä valehtelet, käytöksesi on rumaa. Arvostaisin suuresti jos menisit johonkin hoivayksikköön vaikkapa vapaaehtoistöihin ja näkisit itse mistä nyt keskustellaan. Tilanne on vaativa, hoitajat tekevät parhaansa, henkilökuntaa on liian vähän. Huomioi myös se, että potilastiedot kuuluvat vaitiolovelvollisuuden piiriin, kaikkea ei voi keskustella yleisissä tiloissa tai hoitaa yleisissä tiloissa. Kaikki olemme yhteisesti samaa mieltä, että tämä tapaus on tragedia, jollaista ei pitäisi päästä käymään. Henkilökohtaisesti minua suututtaa keskustelun sävy, koska hoitajapula on ollut tiedossa jo yli 20 vuotta. Hoitajien syyttäminen on yksiselitteisesti väärin. Huomioi myös se, että saatat keskustella täällä lääkärin, naisen, kanssa, joka puolustaa hoitajia. Emme ole kaikki hoitajia tässä keskustelussa.

Vierailija
457/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajia oli paljon.

Olen ollut sairaalassa potilaana.  Samaan huoneeseen tuotiin joku vanhus,  joka huusi koko ajan apua.  Hoitajat kävivät aika useinkin,  mutta vanhus oli niin sekaisin,  että huusi apua silloinkin,  kun hoitajat olivat vieressä.  Mulle pahoittelivat ja toivat korvatulpat. Vanhus oli kolme vuorokautta siellä ja siirrettiin jonnekin.  Kyseessä oli kirurginen vuodeosasto ja hoitajat oikein hyviä ja mukavia.  Mä mietin,  että ehkä vanhus oli muistisairas ja eli mielessään lapsuutensa sotavuosia. 

Vierailija
458/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo tietokoneasia mikään ongelma ole. Hankitaan kiertokärry eli pyörillä kulkeva läppäriteline, joita sairaaloissakin käytetään. Tilat ovat esteettömät, joten kärryä mahtuu hyvin työntämään. Nettiyhteys langattomasti. Vuoteenvierusraportointi on tärkeä ja tehokas tapa ottaa asiakas mukaan omaan hoitoonsa tai palveluunsa sen sijaan, että hoitajat istuvat kansliassa tulkitsemassa asiakkaan vointia ehkä aivan päin honkia. 

Asiakas ehkä, muistisairas asukas ei aina hyödy tästä tai osaa ottaa osaa omaan hoitoonsa. Kun kertoo kävelevänsä itse vessaan  rollaattorilla vaikka kävelyky kadonnut vuosia sitten, lonkkaleikkaus ollut juuri, toinen puoli raajoista halvaantunut tms. Ei siis ymmärrä omaa tilaansa. 

Kirjaaminen yhteisissä tiloissa, juttelee samalla muistisairaan kanssa tämän kotiinlähtö aikeista ja aikaa meneekin tunti ylitöinä. 

Vierailija
459/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on muistisairaan sekopään hengissä pitäminen väkipakolla? Kamala kuolema, mutta lopulta sukulaiset, läheiset varmasti helpottuneita. Pääsi po

---

Kaltaisesi yksilöt ovat todella vaarallisia.

Vierailija
460/805 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajapula on kiistatonta fakta. 

On hirvittävän surullista ja vähän koomistakin, miten tätä asian ydintä yritetään häivyttää, vähätellä, ohittaa. Puhutte myös itsestänne, omasta tulevaisuudestanne. Kun on teidän keskustelijoiden vuoro joutua sairaalaan tai hoivakotiin, haluatteko, että henkilökuntaa on liian vähän ja heillä ei ole aikaa kuunnella teitä, ottaa kädestä, auttaa? Koska ei ole hyötyä siinä vaiheessa tajuta, että totta, olikin kyse hoitajapulasta.