Nuoret eivät osaa kunnolla suomea, ja siksi vantaalaislukiossa opiskellaan pian englanniksi
Vantaalle avataan syksyllä 2026 uusi englanninkielinen lukiolinja nuorille, joiden suomen tai ruotsin kielen taito ei riitä lukio-opintoihin.
Ei helvetti
Kommentit (24)
Helsingissä on paljon ravintoloita, joissa kukaan työntekijä ei puhu suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma? On olemassa muitakin kieliä kuin Suomi ja kaikki osaavat englantia. Toki joku persu on ehkä liian tyhmä, mutta tarkoitin normaaleja ihmisiä.
Suomi katoaa kielenä ja yhteiskuntana. Sinäkin aina itket, että täällä palstalla pitää puhua suomea
Kuinka palstalla "puhutaan"?
Moni puhuu mielessään tekstin mitä lukee. Muita tyhmiä kysymyksiä?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma? On olemassa muitakin kieliä kuin Suomi ja kaikki osaavat englantia. Toki joku persu on ehkä liian tyhmä, mutta tarkoitin normaaleja ihmisiä.
Suomi katoaa kielenä ja yhteiskuntana. Sinäkin aina itket, että täällä palstalla pitää puhua suomea
Moni puhuu mielessään tekstin mitä lukee. Muita tyhmiä kysymyksiä?
-ap
Anteeks ku mun ääni on vähä tämmönen mut ku mä oon impannu liimoja. Vasemmisto rules.
Miten ihmeessä tuo porukka opiskelee englanniksikaan? Ei se ole heidän äidinkielensä, heille ei ole sitä opetettu sen enempää kuin suomea äidinkielenään puhuville eikä kovin pitkälle pääse sanavarastolla, jossa ydintermit ovat fuck, bro ja suck it.
Lisäksi tuo tulee lisäämään kustannuksia, koska tarvitaan englanninkieliset tarkastajat. Kun vielä tiedetään, että yo-kokeissa ollaan menossa rasti ruutuun -systeemiin ihan siksi, että tekoäly saadaan käyttöön, niin mikä takaa, että yo-kokeiden kysymykset on samanlaiset eri kielillä ja ymmärrettävissä vain yhdellä tavalla?
Ja mihin ihmeeseen tuo porukka yo-tutkinnon suoritettuaan lähtee opiskelemaan? Ulkomaille?