Onko terapiasta enää hyötyä siinä kohtaa kun tuntuu että terapeutti on vähän tyhmä?
Aina sanotaan, että itseä varten siellä ollaan eikä terapeutin takia, mutta en pääse enää yli siitä havainnosta että terapeuttini on aika naiivi ja yksinkertainen. Olen nyt toistuvasti joutunut selittämään mielestäni itsestäänselviä asioita hänelle. Nyt ei kiinnostaisi mennä enää ollenkaan.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Useimmat terapeutit ovat tyhmiä. Luetaan vain liturgiaa, ei ymmärretä asiakasta. Kaiken huipuksi sitä, että käy terapiassa, pidetään asiana, joka taikaiskusta ratkaisee ongelmat. Terapoitavan itsensä pitää älytä jotain, terapeutin näyttää asiat uudesta näkökulmasta. Lässytys ja pelkkä kuuntelu paljadtavat terapeutin oman avuttomuuden.
Miksi ajattelet, että terapia on asioiden älyämistä? Voi se olla sitäkin, mutta ensisijaisesti itse pidän terapiaa tunnetyönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä osaako terapettisi hoitaa juuri sinun ongelmaasi vai ei. Mutta kieltämättä turhauttaa, kun terapeutti ei ymmärrä esim. temperamenttia ja sen vaikutusta, traumaoireita (esim. dissosiaatio), narsismia ("riitaan tarvitaan aina kaksi") jne. jne.
Pätevä terapeutti ei kannusta kyökkidiagnooseihin siiitä, että joku on narsisti. Se on nimittäin maailma helpoin leimakirves, jota heitellään turhan helposti.
Ei tietenkään terapeutin pidä diagnosoida, varsinkaan hänelle tuntemattomia. Ei sitä tuossa tarkoitettu. Ihmisten käyttäytymisestä ja sen vaikutuksista voi keskustella ilman diagnooseja ja leimaamista.
Tietenkin se on parempi välttää kaikki uhkaavat tilanteet ja pyrkiä poistumaan niistä, jos vain mahdollista. Mutta siinä vaiheessa, kun toinen jo käy käsiksi, se ei ole sinun hallinnassasi enää. Eikä se ole oikein vastuuttaa ja syyllistää itsensä puolustamisesta, joka on meistä jokaisen oikeus ja jopa velvollisuus, jos välittää itsestään ja kehostaan yhtään. Toki oikeus tulkitsee näitä tilanteita sitten, miten tulkitsee ja voit joutua valitsemaan, annatko mielummin itsesi tulla t*apetuksi, tai r*iskatuksi, vai menetkö vankilaan.
Esimerkiksi minun kimppuuni käytiin yökerhossa ja en tiedä mitä siinä olisi käynyt, jos poke ei olisi tullut väliin. Mieshenkilö tarrasi käsivarresta niin lujasti, että jäi mustelmat päiväkausiksi ja yritti riuhtoa porraskäytävään. Itsestäni terapeutin sanat siitä, että on jotenkin väärin puolustaa itseään, jos se vaatii aktiivista vastaan kamppailua, tuntui suorastaan kauhistuttavilta. Minusta ei pitäisi naisille tämmöistä viestiä antaa eikä miehillekään.
Vierailija kirjoitti:
AP on kävelevä Dunning-Krugerin ilmestys, jota terapeutti koittaa käsitellä silkkihansikkain, ettei besserwisserille mene tunteisiin.
-
Tämä.
Koska älykkyys ja koulutustaso on toissijaista, fiksu arvostaa eri alojen asiantuntijoita. Se terapeutti on perehtynyt omaan opinalaansa, ap omaansa. Maisterina kyselen mielelläni neuvoja amiksen käyneeltä automekaanikolta, koska hän on sen homman ekspertti, minä en ole. Siksihän maksan hänelle niistä palveluista, kun en osaa itse. Vain D-K ihmiset uskovat olevansa itse kaikkien alojen asiantuntijoita.
Niin, onko se terapia tunnetyötä, vai ajatusvääristymien korjaamista, vai persoonallisuuden rakenteiden parantamista, vai mitä se oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on kävelevä Dunning-Krugerin ilmestys, jota terapeutti koittaa käsitellä silkkihansikkain, ettei besserwisserille mene tunteisiin.
-
Tämä.
Koska älykkyys ja koulutustaso on toissijaista, fiksu arvostaa eri alojen asiantuntijoita. Se terapeutti on perehtynyt omaan opinalaansa, ap omaansa. Maisterina kyselen mielelläni neuvoja amiksen käyneeltä automekaanikolta, koska hän on sen homman ekspertti, minä en ole. Siksihän maksan hänelle niistä palveluista, kun en osaa itse. Vain D-K ihmiset uskovat olevansa itse kaikkien alojen asiantuntijoita.
Tokihan minäkin automekaanikko on luotan, mutta terapeutilta odotan yliopistotutkintoa psykologian tai psykiatrian alalta terapeuttikoulutuksen lisäksi. Esim. sairaanhoitajataustainen terapeutti voi olla täysin pätevä terapeutti, mutta silti minulle sopimaton, koska oman koulutukseni takia kiinnitän niin paljon huomiota siihen, millainen tietopohja terapeutilla on.
Vierailija kirjoitti:
On "terapeutteja" ja sitten on terapeutteja. Kirjo ja valikoima on laaja. Itsekin voit ilmoittautua vaikka yksisarvisterapeutiksi, mikään ei estä.
On olemassa ihan oikeasti osaavia ja psykiatriaa tuntevia terapeutteja. He eivät hylkää emotionaalisesti, he eivät turhaudu, eivätkä haavoita lisää. Omaakin elämänkokemusta löytyy, ja kykyä ajatella, samoin sympatiaa ja empatiaa.
Sitten niissäkin (esim. psykologi- tai sosiaalityöntekijätaustaisissa) on niitä jotka hakevat vain lisätienestiä ja helppoa rahaa. Nämä tunnistaa siitä, että motivaatio puuttuu ja käytös on lähinnä turhautunutta. Kanavoivat asiakkaaseen lähinnä vain omaa narsismiaan. Kyllä nämä tunnistaa, varsinkin siitä, ettei mikään etene ja että et istu siihen ihmiskuvaan ja tavoitteeseen, johon he ovat sinut pienessä päässään istuttaneet tai et tavalla tai toisella palvele heidän intressejään.
Terapeutti on VAIN
Kuulostaa ihan yksisarviselta, löytyisipä tuollainen terapeutti. Niin väsynyt provosointiin (terapeutti myöntänyt avoimesti provosoineensa "edistääkseen hoitoa"). Huomautuksena ajatusten tai toimintatapojen haastaminen ja mainitsemani provosoiminen (yritetään saada suuttumaan, itkemään, syyllistymään tai johonkin muuhun tunnetilaan) ovat kaksi hyvin eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Terapia on ihan turha! Kannattaa mieluummin itse kartoittaa oireet ja vuosien aikana tehdä sitä työtä ja havannoida ittensä ja ympäristöä. Yrittää tunnistaa mikä mättää.
Kyllä minä ainakin tunnistan, mikä mättää. Tunnistin jo lapsena. Niin moni muukin. En silti osaa itse kuntouttaa itseäni.
Siltä se hullusta alkaa tuntumaan, että muut ovat tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on myös tullut pikkuhiljaa fiilis, että terapeutti on minua tyhmempi. Olisi parempi fiilis, jos olisi toisinpäin.
Juu. Mä olin tarkka siitä, että terapeutillani oli hyvä taustakoulutus.
Rankkasin esimerkiksi kaikki sairaanhoitajataustaiset terapeutit pois. Voivat olla hyviä terapeutteja, mutta tiedän itsestäni sen, että voisin ärsyyntyä terapeuttiin, jolla ei ole vankkaa akateemista koulutusta ja se näkyisi siinä, miten hän ilmiöitä hahmottaa.
Tämä on minusta yksi parhaista kommenteista tässä ketjussa. Ensinnäkin kannattaa tetenkin varmistaa, että kyseessä on Valviran laillistama psykoteraoeutti eikä vain jokin terapeutti. Lisäksi kannattaisi valita korkeakoulutettu terapeutti. En esimerkiksi usko, että Ap:n tyhmä terapeutti on ollut pohjakoulutukseltaan psykologi.
Ei, oma terapeuttini oli joissain asioissa tietämätön mutta siinä todellisessa asiassa haastoi minua. Hän myös osasi sanoa mitä tietyt tunteet tarkoittivat joissain tilanteissa ja rohkaisi minua olemaan avoimempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei terapiasta ole hyötyä kenellekään älykkäälle, koska olemme jo lapsena käännelleet ja väännelleet kaikki asiat päässämme kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Olen saman huomannut. Terapeutilla ei ole mitään annettavaa fiksulle ihmiselle. Ja vaikka se joitain lukijoita provosoikin, niin jotkut meistä vain ovat fiksumpia kuin toiset. Ei sille minkään voi. (Ja itse olen keskitasoa, joten ei tarvitse alkaa haukkumaan minua tästä.)
Me olemme maistereiden ja tohtoreiden sukua. Ja meidän suvun fiksuimmasta päästä olevalla tapahtui pahin tragedia mitä voi olla, joten hänelle suositeltiin terapiakäyntiä, ja hän meni. Terapeutti sanoi parin tapaamisen jälkeen, että sinulla vaikuttaa olevan kaikki hyvin mietitty joka kantilta, joten hänellä ei ole sinulle mitään annettavaa.
Että niin ihmeellistä se terapia on. Tavalliset fiksut ihmiset osaavat ihan itse katsella asioita eri näkökulmista, eikä sillä terapeutilla ole mitään sen kummempaa tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mitä tarkoittaa edes sana tyhmä, minun silmissä tuossa voisi olla selkeä indikaattori esim narsismiin tai empatian puutteeseen joka olisi aiheellista tuoda esiin.
Tuollainen on ihan ylitulkintaa. Ne, jotka eivät ole missään tilanteessa fiksumpia kuin muut, eivät tiedä, että sellainen on mahdollista. Mutta jotkut ihmiset ovat jatkuvasti tilanteessa, jossa huomaavat olevansa itseään tyhmemmällä seurassa. Fiksu ihminen häivyttää eron ja mukautuu seuraansa. Jolloin ne tyhmemmät eivät edelleenkään huomaa, että joku seurassa on ihan eri tasolta kuin muut. Mutta se fiksu kyllä huomaa eron.
Ja tuollainen samanlainen ero voi oikein hyvin tulla esiin myös terapeutin kanssa. Terapeuteista suurin osa on ammattikorkeakoulusta valmistuneita. Psykologitaustaiset ovat sentään yliopistotutkinnon suorittaneita. Ja psykiatrit, joita on terapeuteissa hyvin vähän.
Koulutus ei määrää viisautta, mutta voi se jotain todennäköisyyksistä kuitenkin kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ongelma lienee se, että olet liian älykäs..?
Eiköhän ongelma ole, että luulee olevansa älykkäämpi kuin on. Defenssit siihen päälle.
En usko, että luulee olevansa älykkäämpi kuin onkaan. Onhan hän hakeutunut terapiaan, joten ei selvästikään kuvittele olevansa kaikkivoipa.
Mutta hyvin voi olla älykkäämpi kuin terapeutti. Siihen ei vaadita mitään ylimaallista.
Jos käyt terapiassa niin se on merkki myös sinun yksinkertaisuudesta.
Fiksu ihminen ymmärtää omat tunteensa ilman, että jonku täytyy ne hänelle itselleen selittää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Diagnoosisi on todennäköisesti Dunning-Kruger.
Voi olla. Tai voi olla myös tyhmä terapeutti. On niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Dunning-Kruger ja besserwisseröinti on ihan eri ilmiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos käyt terapiassa niin se on merkki myös sinun yksinkertaisuudesta.
Fiksu ihminen ymmärtää omat tunteensa ilman, että jonku täytyy ne hänelle itselleen selittää.
Jaa, tunnen monia viisaita ihmisiä jotka elävät syvässä aleksitymiassa eivätkä tunnista edes häpeää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä osaako terapettisi hoitaa juuri sinun ongelmaasi vai ei. Mutta kieltämättä turhauttaa, kun terapeutti ei ymmärrä esim. temperamenttia ja sen vaikutusta, traumaoireita (esim. dissosiaatio), narsismia ("riitaan tarvitaan aina kaksi") jne. jne.
Lisätään listaan, että ei tunnista defenssimekanismeja.
Pätevä terapeutti ei kannusta kyökkidiagnooseihin siiitä, että joku on narsisti. Se on nimittäin maailma helpoin leimakirves, jota heitellään turhan helposti.