Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko terapiasta enää hyötyä siinä kohtaa kun tuntuu että terapeutti on vähän tyhmä?

Vierailija
09.01.2026 |

Aina sanotaan, että itseä varten siellä ollaan eikä terapeutin takia, mutta en pääse enää yli siitä havainnosta että terapeuttini on aika naiivi ja yksinkertainen. Olen nyt toistuvasti joutunut selittämään mielestäni itsestäänselviä asioita hänelle. Nyt ei kiinnostaisi mennä enää ollenkaan. 

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jatkaa jos ei ole ymmärrystä ja siten luottamusta.

Mulla tyssäsi siihen että terapeutin etuoikeutettu tausta vuotaa minun terapiakäynteihini. Hän on itse hyvissä rahoissa ja viettää ilmeisen helppoa elämää, eikä millään voi ymmärtää jonkun minun kaltaisen elämäntilannetta. Ymmärtää kyllä ne selkeät traumaattiset kokemukset, mutta ei sitä arjen stressiä ja ahdistusta. Yritän selittää jotain ikuista taisteluani byrokratiaa vastaan jota kaikki samaan ryhmään kuuluvat käyvät, ja hän tiuskii että yritä nyt vielä ottaa uudestaan yhteyttä sinne virastoon x (maksullista, ajanut minut entistä tukalampaan taloudelliseen tilanteeseen) että kyllähän sen nyt täytyy toimia jos laki niin määrää. Mutta kun ei toimi. Vähän niinkuin käskisi työttömän vaan menemään töihin tai halvaantuneen kävelemään: vaikka miten itse haluaisi, se ei ole pelkästään siitä omasta tahtotilasta kiinni. Näihin epäkohtiin on haettu muutosta vuosikymmenet päättäjätasollakin, tuloksetta.

Vierailija
42/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Diagnoosisi on todennäköisesti Dunning-Kruger.

Väärä diagnoosi. Silloin ap pitäisi itseään lähes KAIKKIA muuta fiksumpana, ei vaan terapeuttiaan. 

Näitä tyyppejähän palstalta löytyy pilvin pimein. Tästäkin ketjusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pohdin samaa viime syksynä. Ongelma ei myöskään ollut pelkkä suoranainen tyhmyys ja toimiminen ihan vastoin sitä mitä perushygienia ja tiede kertoo asioista, vaan myös järkyttävä besserwisseriys asioista, joista terapeutti ei tosiasiassa tiennyt yhtään mitään. 

Annan esimerkin: Terapeutti saarnasi, miten on väärin, jos joku hyökkää fyysisesti kimppuusi jossain, niin et saa panna hanttiin millään tavalla, jos se satuttaisi hyökkääjää. Kielsi ehdottomasti, ettei koskaan saa "tapella vastaan", vaan pitää "blokata iskut" tavalla, jolla ei satuta toista lainkaan. Todellisuudessa, ihan jo usiden itsepuolustuskouluttajien mukaan, täytyy nimenomaan panna vastaan niin kovaa kun pystyy ja ainoa fokus on oma selviytyminen eikä se satutatko kimppuusi hyökännyttä r*aiskaajaa, tai ry*stäjää. Sellaista tapaa, jolla "blokkaat" väkivaltaisen hyökkääjän satuttamatta toista lainkaan ei nykytiedon mukaan ole olemassakaan. 

Vierailija
44/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap uuden terapeutin etsintään. Ei se aina kaikkien kanssa natsaa. :)

Vierailija
45/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
46/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa nyt ihan vääränlaiselta, mutta mun ÄO on sitä luokkaa, että aivan kaikki ympärillä on aika tyhmän oloisia. Joudun siis tämän tästä selittämään muille omasta mielestä aivan yksinkertaisen selviä asioita ja asioiden yhteyksiä. Mutta siitä selittämisestä on hyötyä myös minulle: kun selitän itseäni yksinkertaistaen ja selkeyttäen, pystyn selkeyttämään asioita vielä lisää itsellenikin. Pystyn myös näkemään asioiden merkityksiä muille, kun se muilleselittäminen tulee omaankin kuvioon - muuuten helposti katsoisin vain omalta kannaltani. 

Eli tältä pohjalta väittäisin, etä kyllä terapiasta voi hyvin olla hyötyä, vaikka terapeutti olisi ns. tyhmä tai huomattavasti itseä tyhmempi. Itsehän sun pitää ne jutut joka tapauksessa hiffata, joten samahan se on, mistä tai keneltä otat siihen prosessiin rakennetta.  

Vierailija
47/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siitä yleensä hyötyä ole, jos ei terapiasuhde toimi 

Tämä, terapeutin ja potilaan välinen suhde on tärkein, jos kitkaa on liikaa niin liike luonnollisesti tyssää siihen. Itse yrittäisin olla rohkea ja puhua tuosta terapeutin kanssa, mieluiten hyvien perusteluiden ja omien tuntemuksien kera. En tiedä miksi joku terapiassa käy mutta puhumattomuus nyt harvemmin auttaa ketään, missään tilanteessa.

Sama se on lääkärien kanssa. Muistaakseni joskus oli tutkimus, jossa lääkärin ja potilaan välinen henkilökemia ja lääkärin potilasta kohtaan kokema empatia etenkin, korrelloivat korkeamman parantumisprosentin kanssa. 

Vierailija
48/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapia on ihan turha! Kannattaa mieluummin itse kartoittaa oireet ja vuosien aikana tehdä sitä työtä ja havannoida ittensä ja ympäristöä. Yrittää tunnistaa mikä mättää.

Kaikista ihmisistä ei ole itsensä parantamiseen. Varsinkin miehillä on tyypillisesti niitä sokeita pisteitä etteivät edes huomaa mistä joku oma ongelma oikeasti johtuu, ja siksi tyytyvät helppoihin ratkaisuihin kuten muiden syyttelyyn, joten he todella tarvitsevat jonkun joka osaa objektiivisesti havaita ne pisteet ja tuoda ne hänenkin tietoonsa.

Vierailija
49/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa nyt ihan vääränlaiselta, mutta mun ÄO on sitä luokkaa, että aivan kaikki ympärillä on aika tyhmän oloisia. Joudun siis tämän tästä selittämään muille omasta mielestä aivan yksinkertaisen selviä asioita ja asioiden yhteyksiä. Mutta siitä selittämisestä on hyötyä myös minulle: kun selitän itseäni yksinkertaistaen ja selkeyttäen, pystyn selkeyttämään asioita vielä lisää itsellenikin. Pystyn myös näkemään asioiden merkityksiä muille, kun se muilleselittäminen tulee omaankin kuvioon - muuuten helposti katsoisin vain omalta kannaltani. 

Eli tältä pohjalta väittäisin, etä kyllä terapiasta voi hyvin olla hyötyä, vaikka terapeutti olisi ns. tyhmä tai huomattavasti itseä tyhmempi. Itsehän sun pitää ne jutut joka tapauksessa hiffata, joten samahan se on, mistä tai keneltä otat siihen prosessiin rakennetta.  

Riippuu varmaan ihan siitä, minkä takia siellä terapiassa ollaan ja mitä tekemässä. Vaikka olisi huippuluokan ÄO, niin ongelmia voi olla tunnepuolella. 

Vierailija
50/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on kävelevä Dunning-Krugerin ilmestys, jota terapeutti koittaa käsitellä silkkihansikkain, ettei besserwisserille mene tunteisiin.

Ette te toista ihmistä muutaman lauseen perusteella pilkkaavat tai narsismista vihjailevatkaan kyllä kovin tasapainoisilta vaikuta. -eri

Vierailija
51/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
52/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, pohdin samaa viime syksynä. Ongelma ei myöskään ollut pelkkä suoranainen tyhmyys ja toimiminen ihan vastoin sitä mitä perushygienia ja tiede kertoo asioista, vaan myös järkyttävä besserwisseriys asioista, joista terapeutti ei tosiasiassa tiennyt yhtään mitään. 

Annan esimerkin: Terapeutti saarnasi, miten on väärin, jos joku hyökkää fyysisesti kimppuusi jossain, niin et saa panna hanttiin millään tavalla, jos se satuttaisi hyökkääjää. Kielsi ehdottomasti, ettei koskaan saa "tapella vastaan", vaan pitää "blokata iskut" tavalla, jolla ei satuta toista lainkaan. Todellisuudessa, ihan jo usiden itsepuolustuskouluttajien mukaan, täytyy nimenomaan panna vastaan niin kovaa kun pystyy ja ainoa fokus on oma selviytyminen eikä se satutatko kimppuusi hyökännyttä r*aiskaajaa, tai ry*stäjää. Sellaista tapaa, jolla "blokkaat" väkivaltaisen hyökkääjän satuttamatta toista lainkaan ei nykytiedon mukaan ole olemassakaan. 

Ja siis siinä kohtaa aloin itse hahmottaa, että terapeutin neuvot eivät ole ainoastaan huonoja ja paikkansapitämättömiä, vaan myös vaarallisia ja haitallisia. Tuntui, että hän ohjelmoi ihmisiä kiltiksi sellaisella tavalla, joka on ihmiselle itselleen haitallista sekä vaarallista. Huonoja neuvoja ja tyhmiä juttuja oli myös muitakin. Esimerkiksi hänestä se, että raskauden jälkeen kokee huonompaa itsetuntoa vatsamakkarasta on sama asia kuin pitkälle edennyt anoreksia, joka on siis sairaus. Ensiksi mainittu on ohimenevä ajatus ja olotila, ei sama asia lainkaan. 

Vierailija
53/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä menisi kirjekurssiterapeutille en amk-tasolta terapeutiksi opiskelleen luokse. Yliopistotutkinto, lääkäri, psykologi, sosiaalipsykologi ja sen jälkeen vuosien koulutus, 4 vuotta .

Vierailija
54/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä osaako terapettisi hoitaa juuri sinun ongelmaasi vai ei. Mutta kieltämättä turhauttaa, kun terapeutti ei ymmärrä esim. temperamenttia ja sen vaikutusta, traumaoireita (esim. dissosiaatio), narsismia ("riitaan tarvitaan aina kaksi") jne. jne.

Vierailija
55/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on myös tullut pikkuhiljaa fiilis, että terapeutti on minua tyhmempi. Olisi parempi fiilis, jos olisi toisinpäin.

Juu. Mä olin tarkka siitä, että terapeutillani oli hyvä taustakoulutus.

Rankkasin esimerkiksi kaikki sairaanhoitajataustaiset terapeutit pois. Voivat olla hyviä terapeutteja, mutta tiedän itsestäni sen, että voisin ärsyyntyä terapeuttiin, jolla ei ole vankkaa akateemista koulutusta ja se näkyisi siinä, miten hän ilmiöitä hahmottaa.

Vierailija
56/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
57/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että monet terapeutit ovat läheisriippuvaisia. Jos näin on ap:n tapauksessa ja etenkin jos lisäksi ap:lla on jokin ihmisiin liittyvä trauma, niin vaihda! Terapeutti menee väkivallantekijän puolelle!

Vierailija
58/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
59/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hän tuossa oli laillisen toiminnan puolella.. Oikeus nimittäin arvioisi myös siltä kantilta, että pitäisi käyttää pienintä mahdollista voimaa. Ihminen itse sitä tietysti päättää, ottaako mieluummin riskin rikkoa lakia vai saada perusteellisesti turpaan.

Terapeutti tuskin saa kannustaa asiakasta puolustaamaan itseään rikkomalla lakia.Mut sitä en sit tiedä, tarviiko ottaa normatiivisesti kantaa asiakkaan puheisiin.

Vierailija
60/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat terapeutit ovat tyhmiä. Luetaan vain liturgiaa, ei ymmärretä asiakasta. Kaiken huipuksi sitä, että käy terapiassa, pidetään asiana, joka taikaiskusta ratkaisee ongelmat. Terapoitavan itsensä pitää älytä jotain, terapeutin näyttää asiat uudesta näkökulmasta. Lässytys ja pelkkä kuuntelu paljadtavat terapeutin oman avuttomuuden.

Psykoterapeutilta vaaditaan luovuutta ja tietojen soveltamista. Ei psykoterapeutti ole välttämättä tyhmä, mutta ainakin vaativampien tapausten kohdalla vaaditaan selvästi keskivertoa älykkäämpi terapeutti. Siis juuri tuon soveltamisen takia, ei riitä, että apinana toistaa koulutuksessa oppimaansa. Kaikilla ei riitä kapasiteetti terapeutiksi ja silti he sitä työtä tekevät. Jälki sitten sen mukaista: helpot tapaukset saavat apua, vaikeammat eivät toivu (elleivät saa parempaa terapeuttia). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi