Onko terapiasta enää hyötyä siinä kohtaa kun tuntuu että terapeutti on vähän tyhmä?
Aina sanotaan, että itseä varten siellä ollaan eikä terapeutin takia, mutta en pääse enää yli siitä havainnosta että terapeuttini on aika naiivi ja yksinkertainen. Olen nyt toistuvasti joutunut selittämään mielestäni itsestäänselviä asioita hänelle. Nyt ei kiinnostaisi mennä enää ollenkaan.
Kommentit (92)
Kun valitsin terapeuttia, oli vaatimuksenani se, että hänellä olisi yliopistotutkinto. Se ei takaa älykkyyttä eikä tunneälyä varsinkaan, mutta halusin vähintään yhtä koulutetun terapeutin kuin itse olen.
Itse olen keskivertoa selkeästi älykkäämpi, mutta ongelmani onkin tunne-elämän puolella, jolloin ongelmien liiallinen järkeily keinona ei ole kohentanut vointiani.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onko se terapia tunnetyötä, vai ajatusvääristymien korjaamista, vai persoonallisuuden rakenteiden parantamista, vai mitä se oikein on?
Niinpä. Terapeutit varsin paljon tekevät sitä, että alkavat vain korjaamaan asiakkaassa "jotain" ilman, että on selvitetty ensin, että mitä korjataan.
On tärkeää tunnistaa asiakkaassa ilmeneviä psykologisia ilmiöitä, jotta osaa korjata oikeaa asiaa ja oikein. Moni terapeutti ei tunnista, vaan pohottaa vain menemään sen yhden opitun sapluunan läpi.
Olen jo iäkäs nainen, joka sai autismin kirjon diagnoosin muutama vuosi sitten.
Koska olen taaplannut koko elämäni läpi yritykwen ja erehdyksen tietä, olen kantapään kautta oppinut paljon asioita. Sen lisäksi, että olen älykäs ihminen, joka menestyi erinomaisesti koulussa ja opinnoissa. Minulla on akateeminen tutkinto ns. kovissa tieteissä.
Nyt vanhana autismioireet ovat ottaneet vallan. En jaksa enää maskata, vaan olen haavoittuvainen oma itseni.
Minulle on suositeltu sekä terapiaa että nepsyvalmennusta, mutta suhtaudun molempiin erittäin epäilyksellä.
Suurin syy on se, että nämä nepsyohjaajat ovat nuoria kirjanoppineita, joilta puuttuu täysin minun ihmiselämän mittainen kokemukseni autismin kanssa elämisestä. Sitä ei muuta se, että diagnoosin vasta eläkkeellä. Mitä ihmettä he muka tietäisivät enemmän kuin minä itse?
Sama koskee psykoterapeutteja. Pitäisi löytyä henkilö, joka ehkä itsekin autistinen, että voisi ymmärtää, miksi tavanomainen psykojargon ei päde meihin. Ongelmamme ovat täysin eri laatuisia. Emme tulkitse asioita kuten normot. Emme kykene "oppimaan" ajatus- ja suhtautumismalleja, joita neurotyypilliset käyttävät. Suurin osa psykologiasta on meille huuhaata.
Ja sitten vielä tämä syy, minkä ap mainitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on kävelevä Dunning-Krugerin ilmestys, jota terapeutti koittaa käsitellä silkkihansikkain, ettei besserwisserille mene tunteisiin.
-
Tämä.
Koska älykkyys ja koulutustaso on toissijaista, fiksu arvostaa eri alojen asiantuntijoita. Se terapeutti on perehtynyt omaan opinalaansa, ap omaansa. Maisterina kyselen mielelläni neuvoja amiksen käyneeltä automekaanikolta, koska hän on sen homman ekspertti, minä en ole. Siksihän maksan hänelle niistä palveluista, kun en osaa itse. Vain D-K ihmiset uskovat olevansa itse kaikkien alojen asiantuntijoita.
Sinä saat luottaa huonoonkin automekaanikkoon. Minä en luota automekaanikkoon, jos se ei tiedä mikä autossani on vialla eikä osaa korjata sitä. Osaavaan ja hyvään mekaanikkoon luotan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terapiasta ole hyötyä kenellekään älykkäälle, koska olemme jo lapsena käännelleet ja väännelleet kaikki asiat päässämme kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Olen saman huomannut. Terapeutilla ei ole mitään annettavaa fiksulle ihmiselle. Ja vaikka se joitain lukijoita provosoikin, niin jotkut meistä vain ovat fiksumpia kuin toiset. Ei sille minkään voi. (Ja itse olen keskitasoa, joten ei tarvitse alkaa haukkumaan minua tästä.)
Me olemme maistereiden ja tohtoreiden sukua. Ja meidän suvun fiksuimmasta päästä olevalla tapahtui pahin tragedia mitä voi olla, joten hänelle suositeltiin terapiakäyntiä, ja hän meni. Terapeutti sanoi parin tapaamisen jälkeen, että sinulla vaikuttaa olevan kaikki hyvin mietitty joka kantilta, joten hänellä ei ole sinulle mitään annettavaa.
Että niin ihmeellistä se terapia on. Tavalliset fiksut ihmiset osaavat ihan itse katsella asioita eri näkökulmista, eikä sillä terapeutilla ole mitään sen kummempaa tarjottavaa.
Ei kaikkien terapioiden tarkoitus ole tarkastella asioita eri näkökulmista, esim. EMDR.
Hassu ketju siinä mielessä, miten mahdoton ajatus monelle näyttää olevan se, että terapeutti olisi jotain muuta kuin täydellinen. Kuin olisi mahdotonta, että terapetilla olisi osaamisessa puutteita, tai hän ei olisi hyvä työssään tai hän olisi tyhmä.
Ei sitä voi olla. Vaan aivan kuten virallinen totuus on: Vika on aina asiakkaassa, vika ei ole terapeutissa. Piste. Tästä ei keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Hassu ketju siinä mielessä, miten mahdoton ajatus monelle näyttää olevan se, että terapeutti olisi jotain muuta kuin täydellinen. Kuin olisi mahdotonta, että terapetilla olisi osaamisessa puutteita, tai hän ei olisi hyvä työssään tai hän olisi tyhmä.
Ei sitä voi olla. Vaan aivan kuten virallinen totuus on: Vika on aina asiakkaassa, vika ei ole terapeutissa. Piste. Tästä ei keskustella.
Tai terapeutti voi olla hyvä työssään, vaikka ei olekaan täydellinen ihminen? Minulle tämän tajuaminen vaati muutaman vuoden terapiassa.
Ehkä kannattaa siellä terapiassa jatkaa keskusteluja niistä aiheista mitkä häiritsee, vaikka kuinka tuntuisi terapeutti tyhmältä. Oletan kuitenkin, että terapeutti ei ole heti alussa vaikuttanut idiootilta. Jos näin on, niin sitten voit etsiä uuden.
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut yhden terapeutin puheesta mitään selvää. Puhui niin hiljaa.
Hän sentäs puhui, yleensä vain nyökyttelevät ja kirjoittavat ylös mitä itse puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai terapeutti voi olla hyvä työssään, vaikka ei olekaan täydellinen ihminen? Minulle tämän tajuaminen vaati muutaman vuoden terapiassa.
Ehkä kannattaa siellä terapiassa jatkaa keskusteluja niistä aiheista mitkä häiritsee, vaikka kuinka tuntuisi terapeutti tyhmältä. Oletan kuitenkin, että terapeutti ei ole heti alussa vaikuttanut idiootilta. Jos näin on, niin sitten voit etsiä uuden.
Kauan, kauan sitten esikoisen saatuani masennuin (baby blues) ja kyseenalaistin avioliittoni. Kävin muutaman kerran psykologin vastaanotolla avautumassa omasta hämmennyksestäni ja etsimässä rakentavia näköaloja parisuhdekriisiin.
Myöhemmin kuulin, että samoihin aikoihin tämä terapeutti itse oli eroamassa puolisostaan. En tiedä, kumman aloitteesta.
Pointtini on se, että tuskin kannattaa pyytää apua henkilöltä, joka toimii elämässään vastoin omia arvojani.
En ole terapiasuhteessa mihinkään, mutta käytän tekoälyä pohtiessani elämäni haasteita. Kerroin eräälle terapeutille, että olen ollut hämmästynyt, miten selkeitä ja hyviä analyyseja ja käytännöllisiä ohjeita tekoäly on onnistunut tuottamaan. Tarjoamaan jopa empatiaa.
Terapeutti meni jotenkin vaikeaksi. Pyysi esimerkkejä, ikään kuin olisi epäillyt puheitani.
Heh. Kokeilkaapa itse. Tietysti sillä on suuri merkitys, miten osuvia prompteja itse antaa tekoälylle tiedonhaun pohjaksi.