Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itävalta asuinmaana

Vierailija
09.01.2026 |

Mahdollisesti edessä muutto Itävaltaan miehen työn takia, Klagenfurt tai lähialueet etelässä. En ole koskaan edes käynyt itävallassa Wienin lentokenttää lukuunottamatta. Tavallaan haluaisin lähteä, mutta kaikki arveluttaa. Mies puhuu sujuvaa saksaa, itse olen lukenut sitä vähän lukiossa mutta käytännössä en puhu ollenkaan. 8 lk lapsi ei puhu yhtään mutta varmaan oppii nopeasti (kaksikielinen suomi/ruotsi ja vahva englanti, ranskan alkeet).

Oma työllistyminen huolettaa. Minulla on melkein valmis maisterintutkinto datatieteestä, mutta ei yhtään työkokemusta siitä. Pyöritän tällä hetkellä hyvin pientä maahantuontiyritystä, jota voin periaatteesta jatkaa mistäpäin maailma tahansa, kunhan saan käytännön pakettirumban ulkoistettua Suomessa, tosin päämieheni eivät ilahdu jos kuulevat etten enää ole Suomessa itse.

Nyt kun olen tutkinut tuota aluetta, niin on sekä hyviä että huonoja puolia. Byrokratia kuulostaa jäykemmältä ja hankalammalta kuin Suomessa. Liikkuminen vuoristoseudulla on ilmeisesti hidasta, vaikka etäisyydet kartalla lyhyet. Pieni kyläyhteisö tuntuu ahdistavalta, vaikka Suomessakin asun maalla. Ei jokamiehenoikeuksia. Lapsen jatko-opintojen kannalta Klagenfurtin yliopisto on pieni ja huono ranking, Wien ajallisesti kaukana ja kalliit asumiskulut.

Onko kokemusta Itävallassa asumisesta? Tai itävaltalaisista? 

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itävallassa Gymnasium aloitetaan jo 10-vuotiaana eikä siellä ole erikseen kolmevuotista lukiota. En ole lainkaan varma, että kannattaisi ensin käydä Suomessa peruskoulu loppuun. Todennäköisesti paikalliseen koulujärjestelmään pääsee sisälle sitä nopeammin, mitä aikaisemmin aloittaa siellä.

Kannattaa myös muuten perehtyä kunnolla tuohon koulujärjestelmään etukäteen, että osaa valita oikean koulun. Ainakin ennen Gymnasiumit jakautuivat kolmeen tyyppiin sen mukaan, mitä aineita niissä painotettiin.

Kokeista suuri osa on suullisia. Kouluaineissa latinan asema on tärkeä.

Yliopistoissa on vieläkin paljon aloja, joille ei ole muuta karsintaa kuin se, että on pitänyt läpäistä ylioppilaskirjoitukset (Matura). Mutta sitten lentää yliopistosta pihalle, jos reputtaa kolmesti saman kurssin. Suosituimmille aloille (kuten lääketiede) on kuitenkin nykyisin pääsykokeet.

Vierailija
22/22 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 3,5v Grazissa, nykyään oma asunto Grazissa ja toinen Wienissä miehen kanssa.

...

Mulla ei ole lapsia, mutta Itävalta on ihanan lapsipositiivinen valtio ja uskon, että täällä on lapsen kivempi kasvaa kuin Suomessa.

Joko siellä pienten lasten äiti voi käydä töissä? Minä olen se, joka oli Itävallassa vaihdossa 1980-luvulla, ja silloin ei vielä käytännössä ollut kokopäivähoitopaikkoja. Kindergarten tarkoitti 3 tuntia päivässä kestävää kerhoa, ja koululaisetkin tulivat ruokatunnilla kotiin syömään.

Voi käydä. Tuo on jo historiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä