Selviääköhän to Jari Saario hengissä tuolta mereltä?
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa touhua. Itse en pystyisi samaan tekoon.
99,99% ihmiskunnasta ei pystyisi, jos sitäkään.
Minä pystyisin. Sinä ja Jari olette luusereita, koska minä pääsisin myös perille.
Joko oppii tästä jos jää henkin ? Tuskin, melkoinen kovakallo. Ja hölmö ellei jopa tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Luin sitä Saarion kirjaa. Hänellä on kuulemma erittäin rankka ja väkivaltainen lapsuus. Isä kohdisti äitiin vakavaa väkivaltaa. Ei saanut tukea tai apua mistään. Oli kuolemanvaarallisia tilanteita. Tuli mieleen, että ehkä Saario pakenee traumojaan sinne merelle. 🤔
Ehkä. Siinä ei liene mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jari siis tuskin lapsiaan ajattelee.
Ne lapsethan on jo aikuisia, kyllä sitä jossain vaiheessa elämää varmaan saa jokainen tehdä sitä mikä on itselle mielekästä.
No, aikuisia ja aikuisia. Vanhempi on parikymppinen ja nuorempi vissiin ysillä tai lukiossa.
Miksi IL lukee että asiantuntija arvioi että kestää viikon tulla laiva apuun, vaikka se on jo noin 300km päässä? Ei kai nyt viikko mene 300km ajaa. Jos tallinnan laivakin menee parissa tunnissa 80km
Vierailija kirjoitti:
Näkyy vesselfinderissä olikohan jahti nimellä. Reilun 300km päässä laiva menossa suorasn kohti.
Siinä olisi jo tuuri kohdillaan kun se ainoa laiva olisi tyyliin joku newnewfuckburg ja umpisokea kippari vetäisi soutuveneen solmuun ankkuria uittaessaan.
Eiköhän tuosta tule vainaa, ellei ole jo.
Jari on tyhmä. Hän tiesi että se on oikeasti super vaarallista mennä tuonne purjehtimaan. Monet kokeneet, vuosia purjehtineet ihmiset olivat pyytäneet Jaria hylkäämään tämän idean sen vaarallisuuden takia. Syynä just voimakkaat yllätykselliset merivirrat, aallonkorkeus jättimäinen ym. Siellä on oikeasti kuolemanvaara. Hän tiesi että voi kuolla siellä eli ihan oma päätös.
Katsokaa Yle Areenasta Efter Nio ohjelman syksyltä 2025 jakso, jossa Jaria haastatellaan matkasta. Hän kertoo siinä vaarat ja tiedostaa että menee sinne kuolemaan.
Joskus laulun sanat ovat kohdillaan:
"Kas on Mikki merelle lähtenyt
Pikku kaarnapurrellaan
Ja vaik' onkin tuuli vain yltynyt
Mikki laulaa innoissaan:
"Hiuli hei, huoltanyt ei
Merimies näin käy merta päin
Hiuli hei, merimies ei pelkoa tunne ei!"
Ja kun aallot Mikkiä keinuttaa
Kotirannat kauas jää
Oi-voi, mikä kummitus tuolla, HAA
Mikki aivan säikähtää hä-hä-hä-hää
Mä oon meripeikko, hä-hä-hä-hää
Tyi-rät-tät-tät-tät-tät-tää
Purtes on heikko, aaltoihin jää
Tyi-rät-tät-tät-tät-tät-tää oi, oi, oi, oi
Pelkään jo voi, armoa suo vie emoni luo
Oi kiltti Peikko, olen niin heikko
Pelasta auta, oi oi, oi, oi, oi
Oi oi, oi, oi oi, oi, oi, oi
Oi, oi, oi, oi vie emoni luo
Olen heikko pelasta, auta, oi
Myös pienen purtesi hävitän, hä-hä-hä-hä-hää..."
Mikkihiiri merihädässä
Vierailija kirjoitti:
Miksi IL lukee että asiantuntija arvioi että kestää viikon tulla laiva apuun, vaikka se on jo noin 300km päässä? Ei kai nyt viikko mene 300km ajaa. Jos tallinnan laivakin menee parissa tunnissa 80km
Hei selittäkää, eikös tuo 300km päässä oleva laiva pääse paikalle ihan hyvin 24hssa.
Selviytyminen siitä kiinni onko hypotermiassa vai hyvissä voinnissa laivan sisällä
Tuolla varmaan merenkäynti eri luokkaa kuin Suomenlahdella, siksi matka taittuu hitaammin?
Vierailija kirjoitti:
Tuolla varmaan merenkäynti eri luokkaa kuin Suomenlahdella, siksi matka taittuu hitaammin?
Ja se laivakin joku sellainen mikä ei kulje edes noita ruotsinlaiva-nopeuksia edes myötätuulessa alamäkeen.
Saa nähdä miten ukon käy. Voikohan tuohon instapäivitykseen uskoa että yhteys on mutta rajoitettu. Jos ei gps enää paikanna. Mutta eihän he tietenkään voi mennä julistamaan että on kuollut ennenkuin sinne joku nyt pääsee tarkistamaan tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Olosuhteet ovat ehkäpä hiukan rajummat kuin Tallinnan ja Hgin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tunne, ettei selviä. Toivotaan että oon väärässä.
Samoin jostain syystä
Tunne on, että on jo kuollut.
Ei mitään järkeä. Poikien vaarallisia leikkejä taas.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä. Poikien vaarallisia leikkejä taas.
Onhan noita naisiakin yhtä hulluja ja itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Jari on tyhmä. Hän tiesi että se on oikeasti super vaarallista mennä tuonne purjehtimaan. Monet kokeneet, vuosia purjehtineet ihmiset olivat pyytäneet Jaria hylkäämään tämän idean sen vaarallisuuden takia. Syynä just voimakkaat yllätykselliset merivirrat, aallonkorkeus jättimäinen ym. Siellä on oikeasti kuolemanvaara. Hän tiesi että voi kuolla siellä eli ihan oma päätös.
Katsokaa Yle Areenasta Efter Nio ohjelman syksyltä 2025 jakso, jossa Jaria haastatellaan matkasta. Hän kertoo siinä vaarat ja tiedostaa että menee sinne kuolemaan.
Parempi olis jättää Jari sinne sitten kuolemaan. Tekee muuten saman reissun uudelleen vuoden päästä.
Äyskäri auttaa vähän. If auttaa paljon.